موبایل مارکتینگ (Mobile Marketing) یا بازاریابی موبایلی یا امروزه یکی از جذابترین حوزههای بازاریابی است و طیف گستردهای از عناصر بازاریابی را در خود جای داده است. به دلیل استفاده از میلیاردها دستگاه تلفن همراه در سراسر این کره خاکی، بازاریابی موبایلی به عنوان بخشی کلیدی از هر کمپین بازاریابی مطرح میشود.
در این مقاله از آغازینو، همه مواردی را که برای درک اصول موبایل مارکتینگ و همچنین برخی از عناصر پیشرفته بازاریابی در تلفن همراه نیاز دارید، بررسی خواهم کرد.
بازاریابی موبایلی(موبایل مارکتینگ) چیست؟
بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ زیرمجموعهای از بازاریابی دیجیتال است که شامل همه فعالیتهایی است که با دستگاههای تلفن همراه و تبلتها و گوشیهای هوشمند انجام میشوند.
اساساً، بازاریابی موبایلی ارتباط تعاملی با مخاطبان شما از طریق تلفن همراه است که با روشها و شیوههای خاص با هدف به حداکثر رساندن مشتریانتان و انتقال پیام کسب و کارتان به تعداد بیشتری مخاطب انجام میشود.
به طور کلی، بازاریابی موبایل را می توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:
- بازاریابی موبایلی مستقیم
- بازاریابی موبایلی غیرمستقیم
بازاریابی موبایلی مستقیم
بازاریابی مستقیم از طریق تلفن همراه یک تکنیک بازاریابی موبایلی است که در آن روند کامل بازاریابی فقط از طریق تلفن همراه انجام میشود. نمونهای از آن تبلیغ در شبکههای اجتماعی برای فروش کالا از فروشگاه آنلاین است.
این بازاریابی و معامله حاصل به طور انحصاری در بستر تلفن همراه انجام میشود. مثال دیگر تبلیغ درون برنامهای برای بارگیری یک بازی است. این نوع تکنیکهای بازاریابی مستقیم تلفن همراه از قدرت فوقالعاده بازاریابی موبایل برای ایجاد ارزش برای بازاریابان و مصرف کنندگان به طور یکسان بهره میگیرند.
بازاریابی موبایلی غیر مستقیم
بازاریابی موبایل غیرمستقیم، از موبایل مارکتینگ به عنوان کانالی در استراتژی بازاریابی گستردهتر استفاده میکند.
به عنوان مثال، این کانال میتواند آگهیای در مرورگر تلفن همراه شما باشد که به شما اجازه میدهد در مورد محصولات خاص فعلی در یک فروشگاه مواد غذایی اطلاع داشته باشید یا میتواند یک آگهی تبلیغاتی برای عطری جدید در یک فروشگاه باشد.
در این مثال، یک استراتژی ترکیبی بازاریابی موبایل دنبال میشود که بخشی از آن به صورت آفلاین صورت میگیرد.
اهمیت موبایل مارکتینگ چیست؟
همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد، استفاده از اینترنت همراه در عموم افراد بسیار زیاد شده است و مصرفکنندگان، مدت زمان بیشتری را صرف دستگاههای تلفن همراه خود میکنند. همانطور که دستگاهها هوشمندتر میشوند و شرکتها یاد میگیرند که چگونه از این تجهیزات برای رشد تجارت خود استفاده کنند، امور زندگی روزمره ما روز به روز بیشتر در دستگاههای تلفن همراه جای میگیرد.
امروزه افراد بسیار زیادی وجود دارند که از تلفنهای خود برای بررسی اینستاگرام، خرید در سایتهای فروشگاهی مانند دیجی کالا، پخش آخرین برنامه بازی یا خواندن اخبار استفاده میکنند. موبایل مارکتینگ برای بازاریابان، راهی بسیار عالی و فرصتی مناسب برای جلب نظر مصرف کنندگان مدرن میباشد.
علاوه بر اینها، چندین مزیت دیگر در بازاریابی تلفن همراه وجود دارد، از جمله:
- هدفگیری کاربران
- کاهش هزینه تبلیغات
- امکان تجزیه و تحلیل دادههای مورد نیاز
در ادامه به توضیح هر یک از آنها میپردازم.
هدفگیری کاربران
با استفاده از موبایل مارکتینگ، میتوان کاربران را با پیامهای مرتبط و مختص هر فرد در زمان مناسب و در کانال صحیح مورد هدف قرار داد. با وجود اطلاعات بسیار زیاد، بازاریاب میتواند فقط مخاطبان مربوطه را هدف قرار دهد و مصرف کننده نیز فقط پیامهای بازاریابی را دریافت کند که متمایل به دریافت آنهاست و مطابق با خواستهها و سلیقه اوست.
برای مثال موبایل مارکتینگ را با یک کمپین تبلیغاتی بیلبورد سنتی مقایسه کنید. بازاریاب در این نوع تبلیغ سنتی به هیچ وجه نمیتواند مخاطبان خود را هدف قرار دهد (به جز انتخاب یک منطقه عمومی برای قرار دادن بیلبورد خود) و به بسیاری از مصرف کنندگان پیغامی نشان داده میشود که با نیازهای آنان مرتبط نیست.
کاهش هزینه تبلیغات
همین که بتوانید فقط مخاطبان خود را مورد هدف قرار دهید و سایر افرادی که نمیتوانند در جامعه مشتریان شما جای گیرند را حذف کنید باعث میشود که هزینه رساندن پیامتان به افراد کاهش یابد. با بازاریابی موبایلی میتوانید دقیقاً افرادی را که میخواهید پیام بازاریابی شما را دریافت کنند و حتی هزینهای را که میخواهید بابت انتقال پیامتان به مخاطبان خود بپردازید را انتخاب کنید.
امکان تجزیه و تحلیل دادههای مورد نیاز
با توجه به دادههای زیادی که در رابطه با بازاریابی موبایل در دسترس است، بازاریابان میتوانند کمپینهای خود را در زمان مناسب بهینه کنند، اطلاعات مهم برای بهبود محصول را بدست آورند و با هدف گذاری بیشتر، بازدهی خود را بهبود ببخشند و سود بیشتری کسب کنند.
معیارهای یک استراتژی مناسب موبایل مارکتینگ
یک استراتژی جامع موبایل مارکتینگ، شناخت چندین فاکتور را در بر خواهد گرفت. این فاکتورها عبارتند از :
- اهداف تجاری
- مخاطبان هدف شما
- پیشنهاد فروش بینظیر شما یا USP
- چگونگی پیام رسانی
اهداف تجاری
اولین قدم در تعیین استراتژی بازاریابی موبایل، تصمیم گیری در مورد اهداف تجاری شماست. این اهداف میتواند اهداف یک کمپین خاص یا اهداف کلی تجارت شما باشند.
اهداف باید تا حد ممکن مشخص و دقیق باشند. به عنوان مثال افزایش آگاهی در کاربران و یا افزایش فروش محصولات اهداف دقیق و مناسبی نیستند و باید زمان و اندازه دقیق آنها مشخص شود.
انواع استراتژی موبایل مارکتینگ
بازاریابی پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ
بازاریابی پیامکی شامل ارسال پیامک به شماره تلفن کاربر با پیشنهادهای خاص یا اعلان های معاملات آتی است. بازاریابی پیامکی هنوز هم یکی از انواع بسیار موفق کمپینهای بازاریابی است. هم توسط کسب و کارهای بزرگ و هم برای کسب و کارهای کوچک برای ارتباط با کاربران در دستگاههای تلفن همراه آنها استفاده میشود.
کمپینهای پیامکی مدرن بسیار پیچیده هستند و می توانند با پیام های متنی در زمان یا مکان مناسب به کاربر هدف برسند.
اعلانهای تلفنی و درون برنامهای
اعلانها (نوتیفیکیشنها)، اعم از اعلانهای درون برنامهای یا پوش نوتیفیکیشنها ( پیام کوتاهی که بدون نیاز به اطلاعات تماس فرد میتواند در مرورگر وب، اپلیکیشنها و سیستم عاملها ارسال شود)، بسیار موفق هستند زیرا آنها نیز میتوانند کاربر را دقیقاً در زمان یا مکان مناسب مورد هدف قرار دهند.
این اعلان میتواند بین مراحل مختلف یک بازی اپلیکیشنی باشد یا یک پوش نوتیفیکیشن باشد که تبلیغی از ویژگی جدید یک محصول یا اخطار خاصی را اعلام میکند.
فروشگاه آنلاین در شبکههای اجتماعی
یکی دیگر از روشهای موبایل مارکتینگ راهاندازی فروشگاه آنلاین در شبکههای اجتماعی است. بیشتر سیستم عاملهای اصلی رسانههای اجتماعی، فروش آنلاین را مستقیماً از خود پلتفرم یا از طریق تبلیغات نمایشی ارائه میدهند.
بازاریابی مبتنی بر مکان
بازاریابی موبایل مبتنی بر مکان نوعی بازاریابی دیجیتال است که بسته به موقعیت دقیق جغرافیایی کاربر، تبلیغات و پیامهای از پیش تعریف شدهای را برای وی ارسال میکند. در این نوع بازاریابی از امکان دسترسی به مکان کاربران در گوشیهای تلفن همراه استفاده میشود و مبتنی بر مکان آنها پیام تبلیغاتی به آنها ارسال میشود.
به عنوان مثال در یک مورد بازاریابی مبتنی بر مکان، رستورانهای زنجیرهای برگر کینگ (Burger King) هر زمان که مشتریانشان به رستوران آنها نزدیک بودند، کوپنهایی را برایشان ارسال میکرد.
تولید محتوا برای کاربر
تولید محتوای مفید و جذاب در شبکههای اجتماعی باعث درگیر کردن کاربران با محتوای شما و وایرال شدن آن محتوا (پخش آن محتوا مانند ویروس بین افراد)، باعث آشنایی افراد بیشتری با کسب و کار شما و یک استراتژی مناسب برای بازاریابی موبایل شما میباشد.
بازاریابی برنامه یا اپلیکیشن مارکتینگ
این نوع بازاریابی شامل انواع تبلیغات مانند تبلیغات بنری و ویدیویی و سایر نسخههای نمایشی در برنامهها یا اپلیکیشنهای تلفن همراه است.
سخن آخر
همانطور که پیش از این نیز گفتم استفاده افراد از تلفنهای همراه خود روز به روز بیشتر میشود و این امر فرصتی مناسب برای کسب و کارها برای انجام فعالیتهای بازاریابی خود در جهت افزایش مشتری و کسب سود بالا فراهم میکند.
در این مقاله سعی کردم شما را با مفاهیم موبایل مارکتینگ، انواع استراتژیهای موبایل مارکتینگ، اهمیت آن و نکات کلیدی برای داشتن یک استراتژی موفق در بازاریابی موبایل آشنا کنم.