یکی از مهمترین فعالیتهای روند سئوی هر وبسایتی، تحلیل و بررسی سئو سایت رقبا است. این فرآیند، باید اهداف سئوی شما را تعیین کرده و به شما در تدوین استراتژیهای کلیِ سئوی سایتتان کمک کند.
بسته به نوع، حوزه و چشمانداز کسب و کار، این تحلیل میتواند بسیار پیچیده باشد. چرا؟ زیرا عوامل و فاکتورهای بسیاری وجود دارند که در هنگام تحلیل و بررسی سئو سایت رقیب باید در نظر گرفته شوند؛ و اگر راستش را بخواهید در حال حاضر این فاکتورها، بیشتر از هر زمان دیگری هستند.
چهار مرحله اصلی تحلیل و بررسی سئو سایت رقبا
همانطور که در اینفوگرافیک بالا مشاهده کردید، تحلیل و بررسی سئو سایتهای رقیب به 4 مرحله اصلی تقسیم میشود:
1. رقبای بالقوه خود در سئو را شناسایی کنید
این فاز اولیه بسیار مهم است. مخصوصاً اگر قصد شروع سئو و بهینهسازی سایت برای یک شخص یا سازمانی را دارید که چندان با فعالیتش آشنایی ندارید. به همین دلیل، مجبورید روند شناسایی رقبای خود را از مرحله صفر مطلق! آغاز کنید.
مهم است به این نکته اشاره کنیم که رقبای شما تنها وبسایتها یا سازمانهایی نیستند که این نوع خدمات، محتوا یا کالا را عرضه میکنند، بلکه هر وبسایتی که با کلمات کلیدی مشابه در نتایج جستجو قرار دارد، رقیب شما محسوب میشود.
2. وضعیت سئوی رقبایتان را بررسی و تایید کنید
همین که رقبای بالقوه خود را شناسایی کردید، زمان آن است که ببینید کدام یکی واقعاً رقیب شماست و کدام یکی نیست. برای انجام این کار شما میتوانید آن دسته از وبسایتهایی که برای کلمات کلیدی هدف شما رتبه گرفتهاند، فیلتر کرده و در نهایت، آنها را شناسایی کنید.
علاوه بر این، در این مرحله خواهید توانست با تحقیق کلمات کلیدی، فهرست کلمات کلیدی مطلوب خود را طولانیتر کنید. برای انجام این تحقیق، باید از منابعی فراتر از رقبای خود و دادههای حاصل از جستجوی طبیعی استفاده کنید. برای مثال منابع و کلمات کلیدی که شما و رقبایتان هیچ کدام برایشان رتبهای به دست نیاوردهاید، میتوانند فرصتهایی اسنثنایی برای بهبود وضعیت سئو شما باشند.
3. وضعیت وبسایتتان را با رقبای خود مقایسه کنید
حال که رقبای خود را شناسایی کردهاید و ;کلمات کلیدی اصلی خود را میشناسید، زمان آن رسیده که سایتتان را با سایتهای رقیب مقایسه کنید. برای این کار شما باید تمامی دادههای موجود را جمعآوری کرده و کلمات کلیدی خود را بر اساس اولویت دستهبندی کنید.
فرآیند کار شامل بررسی چگالی کلمات کلیدی، ارتباط کلمات کلیدی با موضوع، رتبه فعلی، میزان جستجوی کلمات کلیدی، صفحات رتبهبندی شده، میزان محبوبیت لینکها، بهینهسازی محتوا و مشخصات صفحات است.
4. کلمات کلیدی اصلی وبسایت خود را انتخاب کنید
سرانجام زمان آن است که دادههای جمعآوری شدۀ خود و رقبایتان را بررسی کنید، به صورتی که بهترین کلمه کلیدی برای فرآیند سئو در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیدا شود.
کلمات کلیدی شما باید بیشترین محبوبیت، حجم جستجو و سودآوری را داشته باشند. بهترین نقطه شروع کلماتی هستند که برایشان رتبه خوبی را به دست آوردهاید زیرا این کلمات کلیدی نقاط قوت شما هستند.
ابزارها و منابع تحقیق
جدا از منابع سنتی تحقیق مثل موتورهای جستجو و ابزارهای وبمستریشان (مانند گوگل وبمستر تولز، گوگل آنالیتیکس یا Keyword Planner)، ابزارهای دیگری هم وجود دارند که میتوانند در پیادهسازی این فرآیند شما را یاری کنند. بعصی از آنها عبارتاند از:
- برای شناسایی رقبا میتوانید از ابزارهای Alexa Top Sites، SimilarWeb Websites و Sites Profileاستفاده کنید.
- برای پیدا کردن کلمات کلیدی میتوانید از ابزارهای KWFinder، Keywordtool.io یا Ubersuggest استفاده کنید.
- برای پیدا کردن رتبهبندیها از Authority Labs، Positionly و Advanced Web Ranking کمک بگیرید.
- برای تشخیص میزان محبوبیت از Moz SEO Toolbar،Ahrefs، OpenSiteExplorer، CognitiveSEO BAcklink Explorer و MajesticSEO بهره بگیرید.
- برای تشخیص بهینه بودن صفحات، Moz On-Page Grader، SEOchat’s Page Comparison Tool و Web page SEO analysis tool بسیار سودمند هستند.
نکته: تمام ابزارهای معرفی شده در بالا از زبان فارسی پشتیبانی نمیکنند. همچنین، تعداد کمی از ابزارهای معرفی شده رایگان هستند. برای مثال امکان استفاده از ابزارهای بینظیری مانند KWFinder به رایگان وجود ندارد. برای استفاده از این ابزار باید یکی از پلنهای موجود آن را خریداری کنید.
صفحات 404 رقبایتان را پیدا کنید
شاید فکر کنید که صفحات 404 رقبایتان به چه دردی میخورد؟ اتفاقاً باید گفت که خیلی هم باید مورد توجه قرار بگیرد. با بررسی صفحه 404 یا دارای لینک شکسته، شما بهتر میتوانید متوجه شوید که چند صفحه از رقبایتان دارای خطا هستند. همچنین اینکه عکسالعمل آنها نسبت به این خطا نیست. در حقیقت صفحه خود را به چه صورت طراحی کردهاند. علاوه بر این، اگر چنین صفحهای ریدایرکت شده، به کدام صفحه بوده است.
لینکهای ورودی از کجا هستند؟
بک لینک را با لینک ورودی اشتباه نگیرید. بک لینک در حقیقت فعالیتهایی است که خود مدیر سایت برای گرفتن آنها انجام میشود؛ اما در لینک ورودی، همیشه خود مدیر سایت دخالت ندارد. به اشتراکگذاری لینک صفحه در شبکههای اجتماعی توسط کاربران خودش میتواند یکی از روشهای دریافت لینک ورودی باشد. با استفاده از همان ابزار KWFinder میتوان لینکهای ورودی را به سایت رقبای خود را پیدا کنید.
محتوای سایت را بررسی کنید
یکی از مهمترین مواردی که اغلب در بررسی سئو رقبا کمتر مورد توجه قرار میگیرد، محتوای وبلاگ و دیگر قسمتهای سایت است. با استفاده از ابزارهای گوگل و مواردی که در بالا هم معرفی شد، میتوانید متوجه شوید که کدام بلاگ های رقبایتان رتبه خوبی داشته و کدام یک جریمه شدهاند.
در بررسی محتوای رقبا باید بیشتر از همه به موارد زیر توجه کنید:
بررسی ساختار
بررسی دستهبندی و تگها
بررسی کلمات کلیدی هر بلاگ
بررسی عبارتهای کلیدی بلند و چگونگی به کار رفتن آنها در متن
تعداد محتوای منتشر شده در ماه
رتبه هر محتوا در کلمات کلیدی مرتبط
نتیجهگیری
اولین و مهمترین بخشی که باید در بررسی سئو رقبا به آن توجه داشته باشید، کلمات کلیدی و جایگاه آنها است. وقتی شما بتوانید به خوبی کلمات و عبارتهای کلیدی را تحلیل کنید، بیشتر راه را رفتهاید. البته بررسی وبسایت رقبا یک فرآیند تخصصی است که حتماً باید یک سئوکار حرفهای آن را انجام دهد.