تبلیغات بنری یا بازاریابی بنری (Banner ad) همه جا هستند، به هر وبسایتی پرطرفداری که میروید این تبلیغات را در بالا، پایین، وسط و کنارههای سایت خواهید دید. این بنرها که در اغلب زمان متحرک هستند (با فایل GIF ساخته میشود)، توجه بسیاری را به خود جلب میکنند و ممکن است کاربران را تشویق به کلیک بر روی آنها کنند.
تبلیغات بنری احتمالاً رایجترین نوع تبلیغات آنلاین هستند که در اینترنت دیده میشوند اما هنوز رمز و راز زیادی در مورد آنها وجود دارد. آیا این شیوه تبلیغات هنوز مؤثر است یا بسیاری از کاربران آنها را نادیده میگیرند؟
تعریف تبلیغات بنری
تبلیغات بنری نوعی از تبلیغات گرافیکی – بصری هستند که در قسمتهای مختلف وبسایتها قرار میگیرند تا بازگوکننده پیامی باشند. به طور معمول، تبلیغات بنری در اشکال مستطیلی و مربعی در بالای سربرگ سایت، در امتداد پاورقی یا در نوار کناری یک وبسایت نمایش داده میشوند.
با این حال، برخی از سایتها بسته به چیدمانشان، تبلیغات بنری را در جاهای دیگر مانند بالای پستهای وبلاگ خود نیز دارند. هدف اصلی تبلیغات بنری، جلب توجه بیننده برای کلیک کردن است. به طور معمول، بنرهای تبلیغاتی شامل متن و یک عکس چشم نوازی هستند که هدف تبلیغ را به بینندگان بیان میدارند.
اهمیت استفاده از تبلیغات بنری
تبلیغات بنری یا تبلیغات نمایشی، گرافیکهای مستطیل شکل با اندازههای استانداردی هستند. مکان بالای صفحات وبسایت، بیشترین توجه را به خود جلب میکند و ۵۷ درصد تبلیغ کنندگان ترجیح میدهند این قسمت را انتخاب کنند. سایر مکانهای پر بازدید شامل کنارههای سایت است.
بنرهای تبلیغاتی از تصاویر به جای متن برای جلب توجه بیننده استفاده میکنند. هدف از آنها، تبلیغ یک برند، محصولات یا خدمات جهت ایجاد ترافیک برای وبسایت است.
بنرها قابل کلیک هستند و مستقیماً به یک صفحه فرود (لندینگ پیج) یا صفحه اصلی لینک داده میشوند. بازاریابان از تبلیغات بنری استفاده میکنند زیرا آگاهی از برند را ارتقاء میدهد.
تبلیغات بنری راهی عالی برای تولید لید هستند. وقتی بازدیدکنندگان روی تبلیغ کلیک میکنند، وارد وبسایت میشوند. با استفاده از این روش، میتوان اطلاعات تماس لیدها را گرفت و ارتباطات بعدی را فراهم کرد. برای مثال، میتوانید در صفحه فرود خود از بازدیدکنندگان ایمیل دریافت کنید یا بخواهید برای شرکت در مسابقه، شماره تماس خود را وارد کنند.
مزایای تبلیغات بنری
فواید بنرهای تبلیغاتی به شرح زیر هستند:
- بنرها به عنوان مشهورترین تبلیغات آنلاین در نظر گرفته میشوند زیرا با جذابیت بصری که دارند، کاربران بسیاری را به خود جذب میکنند.
- در زمان ناشران و تبلیغ کنندگان صرفه جویی میکند زیرا فقط به یک خط کدنویسی و لینک مقصد نیاز دارد.
- تبلیغ کننده مجاز است لیستی از وبسایتها را برای ارسال تبلیغات بنری انتخاب کند. این به تبلیغ کننده این امکان را میدهد تا مشتریان بالقوه بیشتری را هدف قرار دهد.
- با تبلیغات بنری، ترافیک وبسایت افزایش مییابد. اگر تبلیغ برای بازدیدکنندگان جالب باشد، آنها با کلیک روی آگهی به دنبال اطلاعات بیشتری میگردند. بنابراین، تبلیغ کننده باید لینک را مستقیماً به صفحه حاوی اطلاعات هدایت کند.
- ردیابی این شیوه تبلیغات آسان است. تجزیه و تحلیل هر کمپین میتواند ایده روشنی در مورد چگونگی پیشرفت کمپین ارائه دهد.
- بنرهای تبلیغاتی همیشه در وبسایت مورد نظر قابل نمایش هستند. به همین دلیل، تبلیغ دهندگان میتوانند به طور مداوم لیدهای بالقوه دریافت کنند.
- این شیوه تبلیغات بر اثربخشی بیشتر برندینگ و فروش تأثیر میگذارد. اگر برند تبلیغ کننده به خوبی تثبیت شده باشد، با افزودن چند تصویر جذاب، توجه بینندگان به راحتی جلب میشود.
معایب تبلیغات بنری
معایب بنرهای تبلیغاتی به شرح زیر هستند:
- بنرهای تبلیغاتی بازدید از وبسایت را افزایش میدهند اما بازدیدکنندگان ممکن است مخاطبان هدف نباشند! در این صورت هزینههای شما به هدر میرود. بازدیدکنندگانی که به وبسایت شما میآیند، حتی ممکن است با علاقه به دانستن موضوع مقاله یا وبسایت ناشر، قصد خرید نداشته باشند.
- اگر اقدامات ردیابی و اهداف صحیح نباشند، امکان تصمیم گیری اشتباه با تجزیه و تحلیل دادهها وجود دارد. تصمیم اشتباه میتواند باعث اتلاف وقت و هزینه شود.
- برای ناشران ممکن است تبلیغات بنری سود کمتری به همراه داشته باشد که این موضوع برای آنها یک ضرر محسوب میشود.
- برای بنرهای تبلیغاتی جذاب باید با طراحان گرافیک مجرب همکاری کنید تا سبک طراحی جذاب و گیرا باشد. برای این مهم باید هزینه به طراح پرداخت شود.
- تبلیغات بنری ممکن است باعث ایجاد بینظمی و شلوغی شوند و بیشتر از آنکه کاربران را جذب کند، آنها را از وبسایت دور میکند.
انواع تبلیغات بنری
هنگامی که بنرهای تبلیغاتی به صورت عمودی نمایش داده میشوند، تبلیغات آسمان خراش آسمان خراش (Skyscraper) نامیده میشوند، در حالی که تبلیغات بنری افقی، تبلیغات لیدربُرد (Leaderboard) هستند. تبلیغات بیلبوردی، بنرهایی هستند که در تمام عرض یک سایت کشیده شدهاند و عموماً طولانیتر از تبلیغات لیدربُرد هستند.
سعی کنید از انواع تبلیغات بنری استفاده کنید تا میزان بازخورد هر کدام را مورد ارزیابی قرار دهید. نوع بنر به جلب نظر مخاطب تأثیر میگذارد و او را وادار میکند تا بر روی آن کلیک کند. در انتخاب نوع تبلیغ باید ببینید که ناشر برای کدام از قسمتهای وبسایت خود، تبلیغات در نظر گرفته است. ویدئو پیشنهادی :
اندازه تبلیغات بنری
اندازه مناسب یا غلط برای یک بنر تبلیغاتی وجود ندارد اما اندازه بنر به میزان توجه مخاطب تأثیر میگذارد. بهتر است تبلیغات بنری در چندین اندازه آسمان خراش و لیدربُرد ایجاد کنید تا طیف گستردهتری از کاربرها را جذب کنید.
به عنوان مثال، گوگل ادز (Google Ads) به صاحبان وبسایتها اجازه میدهد تا تبلیغات خود را از نظر کیفیت و اندازه بهینه کنند.
باید تصمیم بگیرید که کدام اندازه تبلیغات برای برند، خدمات و محصولات شما مفیدتر خواهد. برخی از محبوبترین اندازه تبلیغات بنری برای وبسایتها عبارتند از:
- ۳۰۰ × ۲۵۰
- ۳۳۶ × ۲۸۰
- ۷۲۸ × ۹۰
- ۱۶۰ × ۶۰۰
- ۱۲۰ × ۶۰۰
- ۳۰۰ × ۶۰۰
همچنین مهم است که اندازه بنرها با گوشی همراه سازگار باشد تا تجربه کاربری مثبتی را برای بازدیدکنندگان فراهم کند. اندازههای رایج برای بنرهای مطابق با تلفن همراه عبارتند از:
- ۳۲۰ × ۵۰
- ۳۲۰ × ۳۲۰
- ۲۵۰ × ۲۵۰
- ۳۲۰ × ۱۰۰
برندینگ در بنرهای تبلیغاتی
تبلیغات بنری باید برند شما را در فضای کمی نشان دهند، بنابراین لازم است زمانی را صرف برنامه ریزی و طراحی آنها کنید تا نمای بصری عالی از برند را نشان دهد. برای این منظور میتوانید از لوگو ارزشهای دیگر برند خود استفاده کنید.
برای مثال، به آگهی برند بایر (Bayer) در عکس زیر توجه کنید. حتی اگر بایر را نشناسید، میتوانید از آگهی آن به راحتی متوجه ماهیت برند شوید. با استفاده از سرنخهایی از تبلیغ، میتوانید نتیجه بگیرید که این شرکت با علم و سلامت ارتباط دارد و متن آن بینندگان را ترغیب میکند تا نحوه کارکرد آنها را بیاموزند.
محل قرارگیری تبلیغات بنری
تبلیغات بنری میتوانند در نقاط مختلف یک وبسایت قرار گیرند و این به ویژگیهای وبسایت ناشر و خواستههای تبلیغ کننده وابسته است. به عنوان مثال، یک منطقه تبلیغاتی در نوار کناری وبسایت وجود دارد. اینها معمولاً ثابت هستند، به طوری که وقتی کاربر به پایین اسکرول میکند، بنر در نظر نمیماند.
بهترین جای تبلیغات در بالا سایت و در وسط است، جایی که کاربر برای اولین بار وارد یک وبسایت میشود. در محل قرارگیری تبلیغ، نقطه کانونی بسیار مهم است، این مهم اغلب در وسط وبسایت اشاره دارد. کناره های ممکن است نظر مخاطب را جلب کنند اما به اندازه نقطه کانونی تأثیرگذار نیستند.
جذابیت در بنرهای تبلیغاتی
تبلیغات بنری ترکیبی کامل از تصاویر و متن هستند. آنها با تصاویر بصری توجه را جلب کرده و از متن به درستی برای انتقال پیام استفاده میکنند. آگهی بنری زیر از وبسایت The Home Depot است، به ظاهر جذاب این تبلیغ نگاه کنید که چگونه با فونتهای زیبا و رنگ شاد نظر مخاطب را جلب میکند.
تبلیغ شما باید تمیز و حرفهای به نظر برسد، بنابراین مطمئن شوید که فقط از تصاویر با کیفیت، واضح و دارای اندازه مناسب برای تبلیغ خود استفاده میکنید. همچنین، از تصویری استفاده کنید که رنگ متن شما را پنهان نکند و متضاد با آن باشد. جذابیت یک بنر در میزان کلیک و توجه مخاطب حرف اول را میزند.
متن بنرهای تبلیغاتی
تبلیغ شما باید هدف خود را در چند کلمه بیان کند. عکس زیر به وضوح به بینندگان میگوید که چه کاری انجام میدهد. این تبلیغ به مخاطبان این امکان را میدهد که دقیقاً بدانند که با چه طرف هستند. بهترین راه برای اینکه بدانید چه نوع بنرهای تبلیغاتی برای کسب و کار شما بهتر هستند، طراحی و تست آنهاست. با طرحها، CTAها، مکانها و هدفهای مختلف بازی کرده تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.
کلام آخر
تبلیغات در اینترنت امکان ارتباط با تمام دنیا را با روشهای مقرون به صرفه فراهم میکند. تبلیغات بنری یکی از این گونه تبلیغات اینترنتی است که طرفداران بسیاری دارد. مانند هر کانال بازاریابی، بنرهای تبلیغاتی دارای مزایا و معایبی هستند اما این مورد به نیازهای شما بستگی دارد. گزینهای را انتخاب کنید که به احتمال زیاد به شما در تولید سرنخ، افزایش درآمد و افزایش ROI (بازگشت سرمایه) کمک کند. تبلیغات یکی از شاخههای بازاریابی است که هدف آن برقراری ارتباط با مشتریان در مورد محصولات، خدمات و برند است.