تصورات اشتباه راجع به استارتاپ
قبل از تعریف واژۀ «استارت آپ» بهتره اول برداشت های اشتباه از این کلمه رو براتون بگم.
اول اینکه شرکتی که تازه کارش را شروع کرده لزوماً استارت اپ نیست. هر سال صدها شرکت در ایران تأسیس میشوند پس یعنی همه این ها استارتاپ اند؟ معملومه که نه، فقط تعداد کمی از آن ها استارت آپ اند، دوم اینکه همۀ استارتاپ ها تکنولوژی محور نیستند و برای راه اندازی شان لزومی به ثبت شرکت نیست.
ونکنه قابل توجه اینکه هر کسی که اپلیکیشن و سایتی درست کنه صاحب استارت آپ نیست.
پس استارتاپ چیه؟
استارتاپ به فارسی کسبوکارهای نوپا ترجمه شده
حتما شما هم در پاسخ به سوال استارتاپ چیست به جوابهایی مثل “شرکتی نوپا و تازه تاسیس که رشد سریعی دارد” برخورده باشید. باید بدونید که استارتاپ فرآیند به حرکت درآوردن یک ایده است و صرفاً به هر شرکت تازه تأسیسی استارتاپ نمیگویند. چنین شرکتی ظرفیت بالایی برای رشد سریع دارد و معمولاً در مرحله اول دارای 1 تا 3 مؤسس است.:
منشا این واژه در سن فرانسیسکو و درهی سیلیکون است.
بسیاری استارت آپ را فرهنگ نوینی برای اندیشههای نو و خلافیت برفراز ایدههای موجود میدانند.
به نظر من استارتاپ:
یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر بوجود آمده است
خوب منظور از سازمان چیه؟
منظور از سازمان هر نوع مجموعه ایی از افراد (یا حتی یک نفره)، ابزارها، و روابط بین آنهاست، چه به صورت شرکت ثبت شده باشد چه نشده باشد. چه دفتر کار داشته باشد چه در زیر زمین خانه قرار داشته باشه.
چرا موقت؟
موقت یعنی استارتاپ ۱۰ ساله معنی ندارد. کار یک استارتاپ یافتن سریع مدل کسب و کار مناسب طبق تعریف بالا، در کمترین زمان ممکن است.
سرعت و زمان عوامل مهمی در موفقیت یک استارتاپ هستند
یافتن در تعریف بالا برای چی هست؟
- یک استارتاپ، برای یافتن هدفش در جستجو است. و باید بتواند مدل کسب و کار مورد نظر را کشف کند، و تکرارپذیر و مقیاس پذیر بودن آن را برای خودش به اثبات برسونه.
و چرا تکرار پذیر باشد؟
- در کلام ساده تر یعنی بتونه محصول یا خدمت ارائه شده را تولید انبوه بکند.
یک مثال مرتبط برای دنیای استارتاپی:
یکی از آشناترین مثال هایی که می توان برای مفاهیم تکرارپذیری و مقیاس پذیری در دنیای استارتاپ ها زد، فیسبوک هست
فیسبوک در ماه ها و سال های اولش است. مارک زاگربرک بنیانگذار فیسبوک، فیسبوک را از خوابگاه دانشگاهش (هاروارد) شروع کرد. این وب سایت، در ابتدا توسط دانشجویان همکلاسی اش مورد توجه قرار گرفت و سپس دانشجویان دانشگاه های دیگر به آن پیوستند.در حالی که تنها یک وب سایت بود، روز به روز به کاربرانش اضافه می شد. مارک زاکربرگ به همراه همکارانش در ماه ها و سالهای ابتدایی فیسبوک، واقعا نمی دانستند که می خواهند چکار کنند و سرنوشت این کارشان به کجا خواهد کشید.
آنها در ابتدا مدل درآمدزایی نداشتند و نمی دانستند چگونه باید از وب سایتی با این همه کاربر پول در بیاورند. تا اینکه در سال ۲۰۰۴ زاکربرگ دانشگاه را رها کرد و به همراه دوستانش به سیلیکان ولی نقل مکان کرد تا تمام وقت و انرژی اش را بر روی توسعه فیسبوک بگذارد. آن ها به شدت به دنبال مدل درآمدزایی بودند که اولین چیزی که به ذهنشان رسید تبلیغات آنلاین بود
خوب متوجه شدید؟
شاید بهتر باشه یه مثال دیگه هم بزنم
مثلا یک پیتزا فروشی محلی که سالهاست ساندویچ و پیتزا را به یک روش تثبیت شده ی قبلی می فروشد و مشتریان و درآمدش در حال افزایش است، استارتاپ نیست.
خوب شاید بپرسید چرا؟
چون که صاحبان آن از ابتدا مدل کسب و کار خود را بر اساس تجربیات و مدلهای موجود قبلی انتخاب کرده اند (پیتزا فروشی) و تقریبا با دید باز و خیال مطمئن تری، نسبت به آینده، آن پیتزافروشی را راه اندازی کرده اند
پس کسب و کارهای کوچک، لزوما استارتاپ نیستند.
خوب شاید این سوال براتون پیش اومد که از کجا یک استارتاپ را از یا کسب و کار کوچیک تشخیص بدیم؟
سرعت رشد
استارتاپها قرار است به سرعت رشد کنند و به بلوغ برسند.
نحوه تامین سرمایه
جذب سرمایه گذار یکی از گزینههای پیش روی استارتاپها هستند. کسب و کارهای کوچک بیشتر تمایل دارند سرمایه خود را از طریق وام و قرض تامین کنند
برنامه برای بازپرداخت سرمایه
درصد زیادی از استارتاپ ها با شکست مواجه میشوند و سرمایهگذاران هم پس از مدتی پول خود را میخواهند. پس باید به قول قدیمی ها فکر روز مبادا رو بکنید و برنامهای برای برگرداندن سرمایه داشته باشید. کسب و کارهای کوچک چون معمولا با سرمایه شخصی یا وام بلندمدت راه اندازی می شوند کمتر با چنین مشکلی مواجه میشوند.
عمر استارتاپ چقدر است؟
بصورت میانگین عمر استارتاپ ها تقریبا سه سال است و این کمپانیهای نوپا پس از سه سال دیگر یک استارت آپ شناخته نمیشوند
چه افرادی برای کار در محیط استارتاپ مناسب هستند؟
استارت آپ ها باید افرادی را استخدام کنند که مشتاق یادگیری هستند ،از مواجهه با شکست نمی ترسند و در واقع ریسک پذیری بالایی دارند.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از زومیت، استارت آپ ها هر روز روی مرز سقوط و موفقیت پیش می روند. به همین دلیل تنها کارمندانی با ویژگی های خاص می توانند در این محیط به موفقیت دست پیدا کنند؛ کارمندانی که از ریسک کردن نمی ترسند و از اشتباهات خود درس می گیرند و با شرایط سازگار می شوند.
انواع استارت آپ
5 نوع از استارت آپ های موفق را با هم بررسی میکنیم.
استارت آپ سبک زندگی
استارت آپی محسوب می شود که با زندگی روزمره ما عجین شده است. خوب یعنی چی!
به طور مثال شخصی که قایقی برای تفریح خود در دریا تهیه کرده است و با ارائه آن به دیگران و دریافت مبلغی می تواند قایق خود را در سطح بالایی نگه دارد و تفریح بیشتری کند.
کسب و کارهای کوچک
در این نوع استارتاپ معمولا یک خانواده مالک آن است و آن را اداره میکند و بیشتر برای تامین مخارج خانواده انجام می دهند.
استارتاپهای گسترشپذیر
این نوع سود و بازدهی بیشتری دارند و عموما به صورت خوشههای نوآور و خلاق با هم تشکیل گروه میدهند.
به طوریکه چند ایده خوب در کنار هم یه ایده ناب تری را تشکیل می دهد.
استارت آپ هایی که طراحی شده اند تا به سرعت فروخته شوند
مثلا در حوزه مسکن، استارت آپی تهیه می شود که می تواند مشکل بنگاه های املاک را به سرعت حل کند. سازنده این استارت آپ هدفش فقط فروش این استارت آپ برای شرکت های بزرگ است.
استارتاپهای اجتماعی
هدف این استارتاپ ها فقط کسب درآمد نیست و نگاهش بیشتر دنبال تبدیل دنیا به مکانی بهتر برای انسان هاست.
شرکتهای استارتاپ بزرگ
شرکت های بزرگ باید با تغییرات نظر مشتری ، فناوری های جدید و … خودشون رو وفق بدند تا با اجرای برنامه های جدید بتونند با بقیه رقیب هاشون رقابت کنند..
استارت آپ های اجتماعی
برعکس استارتاپهای گسترشپذیر، هدف این استارتاپها اینه که دنیا را تبدیل به جایی بهتر کنه، نه اینکه سهم بازار را بگیره یا برای بنیانگذاران آن ثروت بسازه.
ابزارهای آنلاین استارتاپی
۱- Freepik موتور جستجو و مرجع دانلود رایگان طرحهای گرافیکی
Freepik مرجعی برای طراحان، دیزاینرها و استارتاپ های مختلف هست که انواع وکتورها و طرحهای گرافیکی را برای هرگونه استفاده در بر دارد
۲- Proto ابزار ویژه ساخت پروتوتایپ و MVP اپلیکیشن استارتاپ ها
با Proto می توان به راحتی ساخت پروژههای آیفون، آیپد و یا اندروید را آغاز کرد؛ هر قابلیتی که یک اپلیکیشن میتواند انجام بده، در پروتو میشه شبیهسازی کرد
. شاید بشه گفت که Proto تنها پلتفرم آنلاین نمونهسازی است که به کاربر امکان می دهد تا نمونههایی کاملاً واقعی و منعطف بسازه. تجربۀ کار با این پلتفرم مثل کار با یک اپلیکیشن بر روی یک دستگاه هست و اصلا چیز پیچیده ای نیست.
۳- ICONOSQUARE آچار فرانسه آنالیز و مدیریت اینستاگرام مارکتینگ
ICONOSQUARE پلتفرمی است که برای بررسی، آنالیز و مدیریت صفحات اینستاگرام ایجاد شده و طراحی آن به گونهای هست که از تمام جهات میتوان نتیجۀ آنالیز را به صورت جدول و آماری دریافت کرد و به راحتی با استفاده از نتایج آن، میتونید عملکرد بهتری در اینستاگرام داشته باشید
۴- canva دستیار تمامعیار طراحی محتوای شبکههای اجتماعی
canvaسرویس ابری است که امکان طراحیهای گرافیکی زیبا رو بدون نیاز به مهارتهای خاص و پیچیدگیهای فوتوشاپ به کاربران ارائه میده. شعار این سرویس توانمندسازی تمام دنیا برای طراحی کاملاً در آن پیادهسازی شده و جریان دارد.
قابلیتهای Canva چی هست؟
• طراحی انواع تصاویر شبکههای اجتماعی
•طراحی اسلاید برای ارائه و سخنرانی
• طراحیهای گرافیکی برای وبلاگ، وبسایت، پوسترهای تبلیغاتی، طراحی لوگو
Mailchimp
مید.نیم که برای یک برند و مهمتر از آن برای یک استارتاپ، دستیابی به مشتریان و کاربران جدید و جذب آنها، کاری دشواریه ، ایمیل مارکتینگ نقش مهمی در این قسمت ایفا میکنه، طبق گزارشات بینالمللی ۶۶ درصد از مشتریان آنلاین، بخاطر ارتباطی که ایمیل مارکتینگ با آنها ایجاد کرده خرید کردهاند
۶- طراحی آنلاین ویدئوهای تبلیغاتی و انیمیشن با PowToonsPowToons
PowToons ابزار کاربردی و جالبیه که امکان ساخت رایگان انواع ویدئوهای تبلیغاتی انیمیشنی با موضوعات مختلف را ارائه میده. نمونه های آمادهای از ویدئوها با موضوعات مختلف در بخش کتابخانه این وبسایت قرار داده شده و خوبیش اینکه بدون داشتن مهارت خاصی میشه در عرض چند دقیقه با drag & drop ویدئوی تبلیغاتی مورد نظرتون رو بسازید.
شتاب دهند استارت آپ ها دقیقا چه کار می کنند؟
کار اصلیشون سرمایه گذاری روی استارت آپ ها است. در واقع شتاب دهنده ها در قبال سرمایه گذاری روی ایده های نو و کاربردی استارت آپ ها درصدی از مالکیت آن ها رو می گیرند. شتاب دهنده ها علاوه بر سرمایه گذاری روی استارت آپ ها خدماتی مثل آموزش دادن توسط متخصصین اون حوزه رو در اختیار صاحب ایده ها قرار می دهند.
معمولا شتاب دهنده ها شانس به موفقیت رساندن استارت آپ ها را افزایش می دهند.
مراحل راه اندازی یک استارت آپ موفق چی هست؟
برای راه اندازی یک استارت آپ موفق باید ابتدا یک ایده خوب داشته باشید یا به اصطلاح کارامد داشته باشید.
- شناخت نیاز و خلق ایده
اولین و مهمترین چیز در راه اندازی یک استارت آپ شناخت نیاز مردم است. ایده ای که واقعا یک نیاز اساسی را برطرف کند
- ساخت نمونه اولیه
بهترین راه این است که نمونه اولیه یا نسخه دمو خدمت و محصول تان را بسازید و ارائه دهید. اگر بتوانید این مرحله را پشت سر بگذارید مطمئن باشید استارت آپ شما به زودی راه اندازی میشه.
- ارائه نمونه اولیه به 100 نفر
بهتره که محصول اولیه خودتو رو به 100 نفر که با شما غریبه باشند نشان بدید و نظراتشون رو بگیرید.
- تامین سرمایه گذار
زمانی که احساس کردید محصول شما بی عیب است و امده ارائه شدن بود، در صورتی که خودتان نمیتوانستید از پس هزینه های پروژه بربیایید در این مرحله زمان جذب سرمایه گذار است.
- ثبت ایده یا برند
بعد از تامین سرمایه گذار یا شریک همه چیز آماده است تا استارت آپ خود را راه اندازی کنید. بهتر است برای شروع ایده و برند یا شرکت خود را ثبت کنید،اما الزامی هم ندارد
- راه اندازی محصول
فراموش نکنید هیچ محصولی از ابتدا کامل نبوده پس راه اندازی محصول خودتون رو شروع کنید و کمال گرایی افراطی رو کنار بگزارید.
جذب کاربران بیشتر و همراهی آن ها
سعی کنید ایده تان را به افراد بیشتری نشان دهید. معمولا می گویند 1000 کاربر باید جذب کنید تا بتوانید از بازخوردهای آن ها محصول یا خدمت تان را کامل کنید، باید کاربرانتان را دنبال کنید. به عنوان مثال اگر همراه شما نشدند مسئله را جویا شوید. اشکال کار را پیدا کنید و در مرحله بعدی آن را حل کنید.
دوباره راه اندازی کنید
با توجه به بازخورد های دریافت شده می توانید نقایص محصول خود را پیدا کنید حالا نقایص را بر طرف کرده و دوباره محصولتون را راه اندازی کنید.
سعی کنید و رشد کنید
اگر بتوانید هفته ای 5 درصد به کاربرانتان بیافزایید مطمئن باشید رشد خوبی را طی خواهید کرد. اگر همین طور پیش بروید تا 4 سال آینده موفق به جذب حدود 20 میلیون کاربر فعال خواهید شد. استارت آپ شما هم می تواند معروف شود و جز یکی از برترین استارت آپ های کشور شود.
استارتاپ های موفق ایرانی را میشناسین؟
- دیجی کالا
- آپارات
- تخفیفان
- اسنپ
- جابینجا
خوب حالا یه جمع بندی از مطالبی که گفتیم
فهمیدیم که استارتاپ فرایند به حرکت در آوردن ایده است و شرکتی نوپا و تازه تاسیسی است که رشد سریعی دارد
ولی صرفا به هر شرکت تازه تأسیسی استارتاپ نمیگویند.
سرعت و زمان فاکتور های مهم برای یک استارتاپ اند.
و متوجه شدیم که استارتاپ برای افرادی که قدرت ریسک پذیری بالایی دارند و با شرایط سازگار هستند میتونه مناسب باشه.
در ادامه چند سخن از استارتاپ وبزرگان را در ارتباط با بازاریابی بخوانید.
سوراب چاولا اینطور نصیحت میکند:
به حرف همه گوش کن، به خانه برگرد، کسب و کار خودت را بررسی کن، چیزهایی که در طول روز شنیدهای را یادداشت کن، در مورد اطلاعاتی که فکر میکنی به نفع کسب و کارت است تصمیم نهایی را بگیر، بقیهی اطلاعات را دور بریز. حالا اطلاعات را با آنچه قلبت میگوید، هماهنگ کن.
جاگریتی چادهاری توضیح میدهد: به راهت ادامه بده. حداقل ۱۰۰۰ روز تلاش کن
شهرام شاهکار (مدیرعامل اسنپ):
در حوزه استارتآپها نباید یک اشتباه را دوبار تکرار کرد؛ ولی میتوان اشتباهات جدیدی مرتکب شد
محمدجواد شکوریمقدم (مدیرعامل آپارات):
داشتن یک تیم کم تعداد ولی منسجم، بهتر از یک تیم بزرگ و گسسته است
ریچارد هورتون توضیح میدهد: من به یک جمله اعتقاد قلبی دارم و آن این است: نترس!