سلامی دوباره خدمت شما علم دوستان عزیز.
امروزبحثمون و با سخنی از یک بزرگوار شروع میکنیم:
مثالی از نگاه بلومشتاین:
ممکن است در یک زمینهی مشخص، عصارهی حرف یک مجلهی تفریحی و یک سایت آموزشی یکسان باشند. اما قرار نیست تجربهی مطالعهی سایت آموزشی و مجلهی تفریحی مشابه باشند و این وظیفهی استراتژیست محتواست که مطمئن شود توانسته تجربهی مد نظر برند را برای مخاطب ایجاد کند.
از استراتژی محتوا انتظار میرود محتوای مناسب و مفید و کاربردی متناسب با «یک تجربهی خاص» را تولید و گردآوری کرده و آنها را به مخاطب ارائه داده و مدیریت کند.
حالا مایکل برنر چی میگه:
او معتقد است که تولید محتوا را نیز باید مانند هر فعالیت دیگری در کسب و کارها، بر اساس نرخ بازگشت سرمایه یا ROI سنجید. چون به هر حال، منابعی از کسب و کار به تولید محتوا اختصاص پیدا میکند و منطقی است معادلات اقتصادی، درست مانند سایر فعالیتها، در این مورد هم بررسی شود
فرض کنید اخیراً کسب و کاری با هدف تولید و عرضهی بستنی تأسیس شده و با توجه به اینکه طعم و شکل بستنیهایش با محصولات موجود در بازار متفاوت است، قصد دارد مشتریان بالقوه را از این تفاوت آگاه کرده و آنها را به خرید این بستنیهای جدید، ترغیب کند.
این کسب و کار تصمیم میگیرد در کنار روشهای متعارف، مانند تبلیغ در فضای فیزیکی و اسپانسر شدن در نمایشگاههای مختلف، از محتوای دیجیتال و فضای اینترنت (وب و شبکه های اجتماعی) هم برای اطلاعرسانی گستردهتر در زمینهی محصول خود استفاده کند و در یک کلام، به سراغ دیجیتال مارکتینگ نیز برود
نگاه پروژهای برای مدت مشخص: وقتی به فعالیتهای محتوایی به عنوان یک پروژه نگاه میکنیم، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و بهطور خاص، بازاریابی محتوا در خدمت عرضهی اولیه محصول (Launch) قرار میگیرد. شاید هم در مقاطع خاص، برای رونق بخشیدن به فروش، از این ابزارها استفاده شود.
نگاه استراتژیک به محتوا به عنوان ابزاری دائمی در کنار کسب و کار: در این حالت، همزمان با خط تولید بستنی، خط تولید محتوا هم راهاندازی میشود و تا زمانی که محصول در حال عرضه است، فرایند تولید محتوا هم به عنوان یک فرایند پشتیبان در کنار کسب و کار باقی میماند و به رشد و رونق آن کمک میکند.
امیدوارم که متوجه مفهوم استراتژی محتوا شده باشید.
حالا بریم ببینیم که :
استفاده از بازاریابی محتوا برای رونق کسب و کار
احتمالاً روندی که در استفاده از بازاریابی محتوا برای رونق بستنی فروشی (یا هر کسب و کار دیگر) در نظر گرفته میشود شبیه مسیر زیر است:
- بودجهی ریزی برای تبلیغات انجام میشود.
تعیین میشود که چه سهمی از این بودجه به فضای دیجیتال اختصاص دارد.
بودجهی تبلیغات دیجیتال، بین فعالیتهای مختلف (از جمله فعالیتهای محتوا-محور) تقسیم میشود.
بر اساس بودجهی تعیین شده، فعالیتهای مربوط به بازاریابی محتوا، تعریف و اجرا میشوند.
حالا میخوام توی چندتا مرحله این استراتژی محتوا رو زیر و رو کنیم باهم:
گام اول | آشنایی با تعریف محتوا:
طبق توضیحاتی که دادیم با استرانژی محتوا یکم اشنا شدید میمونه سه تا ویژگی اصلیش:
محتوا ساختار دارد.
مخاطب محتوا انسان است.
محتوا ویرایشپذیر است
گام دوم | هدف از تولید محتوا چیست؟
سه گزینهی اصلی مد نظر ما:
تولید محتوا برای مصرف داخلی سازمان
تولید محتوا به صورت پروژهای برای کمک به فروش یک محصول خاص (تا حدی مرتبط با بازاریابی محتوا)
تولید محتوا به عنوان یک فرایند عملیاتی و دائمی (که در اینجا وظیفهی استراتژیست محتوا پررنگ میشود)
گام سوم | تعریف استراتژی محتوا و تفاوت آن با بازاریابی محتوا
بسیاری از کسانی که در زمینهی محتوا کار میکنند – خصوصاً اگر خود را فعال دیجیتال مارکتینگ بدانند -دو واژهی استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا را تقریباً به شکل مترادف بهکار میبرند زیاد رو اسن ها حساس نباشید!
گام چهارم | بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا
اینام مثه خودمونن درونگرا دارن برونگرا هم دارن حالا چجوری:
میشه گفت کلیدیترین بحث در بازاریابی محتوا، تشخیص تفاوت بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگراست. اساساً اگر به بازاریابی درونگرا اعتقاد نداشته باشید، لازم نیست به سراغ محتوا و بازاریابی محتوایی برید
جالبه بدونین بیشتر کسایی که اخیراا وارد این بازار دیجیتال شدن با همون روشهای ازاردهندی عهد قجر دارن تبلیغاتشون و ادامه میدن و هیچ وقت نیمدن از زیر ساخت ایجاد شده مشتری و به سمت محصول بکشن به جای این تبلیغات و تحمیل اون به مشتری.
گام پنجم | مشتری و نقشه سفر مشتری
اقا ما نمیتونیم همه ی مشتری هارو به یه چشم ببینیم منابع محدوده و ما مجبوریم یه چندتا مشتری هدف و در نظر بگیریم و برای رضایتشون کار کنیم.
که اینجوری دو تا نشون و میتونیم بزنیم:
برای شناخت عمیقتر جامعه هدف خود تلاش میکنید و جامعه هدف رو هم مشخص میکنید
..
درس استراتژی محتوا و روش های بازاریابی محتوا برای چه کسانی مفید است؟
گروه اول :کسایی که قراره در محیط کسب و کارشون به عنوان یک استراتژیست محتوا فعالیت کننیا روش های بازار یابی محتوا رو به صورت جدی مورد استفاده قرار بدن.
گروه دوم: مدیران و سرپرست هایی که شاید خواسته هاشون بالاتر از تبلیغات و بازار یابی محتوا باشه اما اونا هم بدشون نمیاد که زبونشون و با فعالان عرصه تولید محتوا یکی کنند و مطمئن شوند که برنامه ها و استراتژیهایی که برای تولید محتوا و ارائه محتوا تدوین و اجرا میشه، با خواسته های اونا همراستا است.
گروه سوم: کسانی که شاید هرگز به صورت مستقیم و عملیاتی با بحث بازاریابی محتوا یا استراتژی محتوا و یا فلسفه محتوا درگیر نشن،(اینا همون بچه زرنگان)اما میخوان یه اشنایی کلی داشته باشن که درک بهتری از دنیاشون و تبلیغات و بازار و اقتصاد داشته باشن یه جورایی یه لقمه اماده میخوان که از دنیا هم عقب نمونن!!!
چرا باید استراتژی محتوا بنویسیم؟ واقعا لازم است؟
اگر تجربه تولید محتوا در یک وبلاگ یا شبکه اجتماعی دارید حتماً هر روز فکرتان درگیر پیدا کردن موضوع بوده است. خیلی وقتها آدم گیج میشود این موضوعی که میخواهم تولید محتوا کار کنم به سایت یا صفحه من ربط دارد یا نه؟
مهمتر این که بدون استراتژی نمیدانیم کارهایی که انجام میدهیم در راستای هدفمان هست یا نه؟
بدون استراتژی، بازاریابی محتوای شما به اصطلاح باری به هر جهت حرکت میکند و هرگز نمیتوانید یک جهت مشخص داشته باشید.
تدوین استراتژی محتوا چه مزیتهایی دارد؟
مزیتهای داشتن استراتژی محتوا آنقدر زیاد است که اگر از همان اول درستش نکنید و در ادامه به آن عمل نکنید فقط پول و وقت خود را هدر دادهاید.
به طور کلی استراتژی کمک میکند نتیجه تضمین شده و بهتری از بازاریابی مبتنی بر محتوا بگیریم. این مزیتها را میتوانیم اینطور ساده کنیم:
کاهش زمان صرف شده برای تولید محتوا
تولید محتوای هدفمند
افزایش احتمال موفقیت
برتری و جایگاهیابی نسیبت به رقبا در بازار
کاهش هزینه و زمان آموزش کارکنان
بهبود سئوی وبسایت
یکپارچگی محتوا
استراتژی چطور روی سئو تاثیر میگذارد؟
در سال های اخیر الگولیتم های گوگل خیلی قوی شده و به هوش انسان نزدیک شده و داره تموم زورش و میزنه که به ما نزدیک شه. خندهدار است که از آن طرف برخی انسانها تمام زورشان را میزنند که بتوانند شبیه ماشین رفتار کنن
تمام کارشناسان و مهندسان گوگل میگویند محتوای خود را برای کاربران بنویسید و خیالتان راحت باشد. نیازی نیست خودتان را برای کشف بهترین ساختار گوگلپسند خسته کنید. همین که برای کاربر محتوا تولید کنید و رضایت آنها را به دست آورید گوگل هم به محتوای شما ارزش بیشتری میدهد
البته این توصیه به این معنی نیست که تمام نکات سئو بیهوده هستند. در تمام کارهای سئو تلاش میکنیم موتور جستجوی گوگل راحتتر بتواند ما و محتوای ما را بشناسد. پس به دنبال فریب گوگل یا جادوگری نیستیم!
پس در حقیقت اگر شما کاربران و انسانها را در نظر بگیرید، آیندۀ گوگل هستید. مقصد نهایی گوگل انسان است.
جمعبندی:
شما برای کاربران استراتژی محتوا مینویسید، نه گوگل و استراتژی محتوا برای کاربر نوشتن یعنی توجه گوگل را به طور ویژهای جلب کردن!.
تاثیر بازاریابی محتوا برای موفقیت در کسب و کار بر هیچ کس پوشیده نیست اما این موفقیت با یه برنامه ریزی دقیق و هدف مند به دست میاد که به این برنامه ریزی استراتژی محتوا میگن،در این مقاله اطلاعات لازم درباره استراتژی محتوا رو توضیح دادیم پس شروع کنید شاید سخت باشه اما شدنیه!و موفق خواهید شد..