بازاریابی اجازهای نوعی از بازاریابی است که بر رضایت و خواسته مشتری تاکید ویژهای دارد و دقیقا برعکس تبلیعات انبوهی که ناخواسته در معرض آن قرار میگیریم، عمل میکند. این مقاله را بخوانید تا با این شیوه موثر از بازاریابی بیشتر آشنا شوید. در دنیای بازاریابی مدرن امروز دهها نوع راهکار یا بهتر است بگوئیم تکنیک خلق شدهاند.
در این میان مفاهیم زیادی هستند که اگرچه به ظاهر پیچیده و غیرمعمول به نظر میرسند اما کاربردهای زیادی در روند موفقیت کسبوکارها دارند. یکی از این مفاهیم مبحث بازاریابی اجازه ای است که در این مقاله از وبسایت مدیروب تصمیم دارید تا به معرفی آن بپردازیم.
بازاریابی اجازهای یا Permission Marketing
بازاریابی اجازهای که در فارسی آن را با نام بازاریابی اذنی نیز مینامند نام یک مفهوم و اصطلاح از یک شیوه بازاریابی مدرن است که برای اولین بار در یک کتاب اقتصادی به همین نام در سال 1999 میلادی توسط آقای ست گودین (Seth Godin) که یک نویسنده و کارآفرین آمریکایی موفق است معرفی شد.
بازاریابی اجازهای یکی از تکنیکهای مدرن و غیرسنتی برای معرفی و تبلیغ محصولات به مخاطبین از طریق کسب رضایت آنها است.
دقیقاً یک بازاریابی دیگر وجود دارد که نوع برعکس این مدل بازاریابی است که در ادامه آن را نیز معرفی میکنیم. پس اگر بخواهیم بازاریابی اجازهای را خیلی ساده تعریف کنیم باید اینطور بگوئیم که به ارائه تبلیغات (به ویژه تبلیغات اینترنتی) و معرفی محصولات و سرویسهای یک کسبوکار به مشتریان با کسب اجازه آنها به این منظور بازاریابی اجازهای گفته میشود.
درواقع معرفی محصولات یک تجارت به مشتریان در صورتی که خود مشتریان به انتخاب و رضایت خودشان این اجازه را به آن تجارت بدهند، بازاریابی Permission Marketing میباشد.
بازاریابی وقفهای چیست؟
یکی از روشهای بازاریابی که از گذشته تاکنون رواج داشته و به عبارتی از اولین روشهای بازاریابی به شمار میآید بازاریابی وقفهای است، که همانطور که از نام آن پیدا است منظور این است که با ایجاد وقفهای به معرفی محصول و یا خدمات شرکتی خاص پرداخته میشود؛ مواردی شبیه به تبلیغات میان برنامهای تلوزیون و سایر رسانهها، و یا تبلیغات ابتدای ویدیوهای آپارات و … .در این روش طی قراردادی مابین صاحبان کسب و کار و رسانهها، قرار بر این میشود که در ازای مبلغی معین، رسانه وقفهای در برنامهی خود ایجاد کرده و به معرفی و تبلیغ محصولات و یا خدمات آن شرکت میپردازد.
اغلب این بازاریابیها درست نقطهی حساس فیلم یا هر برنامهی دیگری پخش میشوند، و صاحبان کسب و کار با خود فکر میکنند این بهترین روش برای معرفی است، درحالی که اغلب مردم و حتی خود شما در این مواقع ممکن است هیچ توجهی به تبلیغات نکنید و یا حتی شاکی باشید به طوری که صدای تلوزیون خود را برای دقایقی قطع میکنید و یا اقدام به تعویض کانال مینمایید.
بنابراین این روش یعنی روش وقفهای علاوهبر اینکه تاثیر چندانی در فروش ندارد بلکه ممکن است موجب تنفر مخاطب از برند شما شود.
اکنون که دانستید منظور از بازاریابی وقفهای چیست بهتر است بدانید بازاریابی اجازهای چیست و مزایای استفاده از آن کدامند.
بازاریابی اجازهای چیست؟
در این مدل، بازاریابی با اجازهی مشتری صورت میگیرد و درواقع به درخواست خود او است که هر کسب و کاری به معرفی محصولاتش میپردازد. در بازاریابی اجازهای رضایت مخاطب و مشتری، ملاک عمل است و درصورتی بازاریابی صورت میگیرد که مشتری بخواهد، چرا که امروزه نمیتوانید مخاطب را مجبور کنید که تبلیغات شما را ببیند و یا گوش کند. ذکاوت و قدرت تحلیل مخاطبان همسو با پیشرفت روشهای بازاریابی افزایش یافته، بنابراین نمیشود با تبلیغات تحمیلی وی را وادار به توجه و خرید نمود.
این روش بازاریابی از دو بخش صریح و ضمنی تشکیل میشود. منظور از بازاریابی اجازهای صریح روشی است که در آن شما به طریقی از مخاطب خود اجازه میگیرید که محصولات خود را به وی معرفی کنید به طور مثال میگویید: “اگر در استفاده از گوشی همراه خود دچار مشکل شدهاید میتوانید از ما مشاورهی رایگان بگیرید” و در ادامه ایمیل آنها را درخواست کنید تا بتوانید راحتتر در ارتباط باشید و خدمات و یا محصولات بعدی خود را به آنها معرفی نمایید. ما در بازاریابی اجازهای ضمنی به صورتی که غیر آشکار از وی کسب اجازه مینماید و یا اینکه ایمیل و راه ارتباطی او را درخواست میکنید تا در دفعات بعدی به معرفی محصولات خود بپردازید.
مزایای بازاریابی Permission Marketing
مزیت اصلی این بازاریابی نهفته در همان تعریف لغوی آن است. دادن امکان انتخاب مشارکت یا عدم مشارکت مشتریان به تصمیم خودشان بدون هیچ اجبار یا تحمیلی، دقیقاً همان مزیت اصلی این بازاریابی است. تفکرات قدیمی و منسوخ شده با این طرز برداشت اشتباه میگویند اگر تبلیغ نکنیم و آن را به هر نحوی به مخاطبین نمایش ندهیم (یا به عبارت ساده تر تحمیل نکنیم!) پس چطور محصولات و سرویسهای خود را به دیگران معرفی کنیم و آنها را ترغیب کنیم؟
هیچ اشکالی در نمایش تبلیغات در مکانهای مختلف مثل بیلبوردهای تبلیغاتی، تبلیغات تلویزیونی و یا حتی تبلیغات بنری در سایتها نیست اما اجبار کردن مخاطبین و پرت کردن حواس آنها آن هم درست زمانی که آنها مشغول کار دیگری هستند بزرگترین اشتباه هر تجارتی خواهد بود. با این اشتباه نه تنها سودی عاید شما نخواهد شد بلکه با این کار فقط نفرت مخاطبین را شعلهور میکنید!
به همین خاطر است که کاربران و مشتریان به صورت ذاتی به دنبال چیزی که نیاز دارند میروند. حق انتخاب اولویت اصلی هر مصرفکننده و مشتری میباشد. شما برای اینکه محصول یا سرویس خودتان را در لیست این انتخابها قرار دهید و حتی به آن پر و بال نیز بدهید، باید اصول تبلیغات حرفهای را فرا بگیرید و از طرف دیگر، از هیچ اجباری برای کاربران استفاده نکنید. دقیقاً برعکس، باید کاری کنید که آنها به دنبال شما باشند نه اینکه شما آنها را مجبور به دیدن تبلیغاتتان کنید!
با کمک بازاریابی اجازهای شما بستری فراهم میکنید که از رضایت قلبی مشتریان به بهترین شکل به نفع خودتان استفاده کنید. بازاریابی Permission Marketing درست برعکس بازاریابی Interruption Marketing که موضوعات عمومی را برای تمام اقشار به نمایش در میآورند، به معرفی محصولات و سرویسهای تخصصی برای بازار هدف میپردازد. بدیهیست که چنین اقدامی منجر به تعامل به شدت بیشتر مشتریان با آن برند شود.
در ضمن فراموش نکنید که پرمیشن مارکتنیگ برای شما مشتریان وفادار و ثابت دست و پا میکند و مثل بازاریابی Interruption خبری از فروشهای تک و توک نیست. در این حالت به جای اینکه برای هزاران مخاطب معمولی و بدون هدف اقدام به تبلیغ کنید، برای ده ها یا صدها مخاطب هدفمند این کار را میکنید. لازم به گفتن نیست که یک مخاطب هدفمند ارزشی برابر هزاران مخاطب یا بازدیدکننده معمولی دارد. در ادامه دیگر مزایای مهم و کاربردی بازاریابی اجازهای را برای شما معرفی خواهیم کرد.
• کاهش چشمگیر هزینههای مالی: درست برخلاف تبلیغات گرانقیمت تلویزیونی یا بیلبوردهای شهری، ابزارهای به کار رفته در بازاریابی Permission Marketing خیلی ساده، کم هزینه و در بسیاری از موارد رایگان هستند! مهمترین این ابزارها شامل مواردی مثل رسانههای اجتماعی ، کمپینهای سئو ، سیستم خبرنامه و یا ایمیل مارکتینگ میباشند.
• افزایش نرخ تبدیل: از جایی که این بازاریابی به جذب مخاطبین علاقهمند به محصول یا سرویس شما مرتبط است، با این کار میتوانید بازدیدکنندگان معمولی را نیز به مشتری تبدیل کرده و به همین راحتی نرخ تبدیل خود را چندین برابر کنید.
• قابلیت شخصیسازی: یکی از قابلیتهای منحصر به فرد پرمیشن مارکتینگ فراهم آوردن شرایطی است که در آن کسبوکارهای مختلف میتوانند کمپینهای تبلیغاتی مؤثر و شخصیسازی شده داشته باشند. این مسئله باعث میشود تا این تجارتها بتوانند بازار هدف خود را خیلی راحتتر تعیین کنند و از پیچیدگیهای تبلیغات معمولی پرهیز کنند. در واقع این سیستم به تجارتها کمک میکند تا با اطلاعات دقیق مثل سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و مسائلی از این قبیل مخاطبین هدفمند خود را پیدا کنند.
• تعامل و ارتباط بلندمدت با مصرفکننده: به یمن وجود راهکارهای مدرن مثل شبکههای اجتماعی و ایمیلها، تجارتها میتوانند با مشتریان خود تعامل سازنده و بلندمدتی داشته باشند. چنین چیزی در بازاریابی Interruption Marketing وجود ندارد و تمام ارتباط بین کاربر و آن کسبوکار به چند ثانیه مشاهده تبلیغ خلاصه میشود.
• افزایش محبوبیت و شهرت نام تجاری: از جایی که بازار هدف مخاطبین در بازاریابی اجازهای افرادی هستند که به فعالیت حوزه کاری شما علاقه نشان میدهند، همین مورد باعث میشود تا شما با مشتریان تفاهم نظر خاصی داشته باشید و اطلاعاتی که شما ارائه میدهید برای مخاطبین بسیار کاربردی باشد. در نتیجه، مخاطبینی که چنین ارتباطی با شما داشته باشند احساس راحتی بیشتری کرده و به گسترش و توسعه برند شما کمک میکنند.
ابزارهای بازاریابی اجازهای
با گذر زمان و تغییر و تحولات صورت گرفته در بازارها و روشهای بازاریابی افراد در زمینهی دریافت تبلیغات و یا اطلاعات مربوط به محصول مثل گذشته صبور نیستند که دقایق طولانی را صرف آن کنند که ببینند قرار است به آنها چه بگویید، بنابراین باید بکوشید که به صورت خلاصه و مفید و به روشی صحیح اطلاعات لازم را به وی انتقال بدهید. در همین راستا بازاریابی اجازهای روشی صحیح است چرا که کاربر با میل خود به شما اجازه میدهد هرچند کوتاه اما اطلاعات جدید را به وی انتقال بدهید. در ادامه روشها و ابزارهایی که از طریق آنها میتوانید بازاریابی اجازهای را اجرا کنید آمدهاست:
۱-ایمیل مارکتینگ
یکی از روشهای رایج و کم هزینه برای این مدل بازاریابی ایمیل مارکتینگ است، روش کار ایمیل مارکتینگ به این صورت است که زمانی که فرد در وب سایت شما عضو میشود، در روند ثبت نام ایمیل خود را وارد میکند و به شما اجازه میدهد که اطلاعیهها و اخبار جدید خود را برای او ایمیل کنید. در نتیجه شما محصولات جدید خود را به وی که یک مشتری وفادار است، از این طریق معرفی میکنید.
۲-شبکههای اجتماعی
اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و … از جمله شبکههای اجتماعی هستند که به راحتی میتوانید در آنها یک صفحهی کاری و مخصوص کسب و کار خود داشته باشید و تقریبا کاملا رایگان محتواهای مربوط به حوزهی کاریتان را در آنجا قرار دهید و در نتیجه کاربرانی که به کسب و کار شما علاقه داشته باشند، صفحهی شما را دنبال میکنند و یا در کانال تلگرامیتان عضو میشوند. اما باید توجه داشته باشید که صرفا به تبلیغات نپردازید بلکه محتواهای جذاب برای مخاطبان آماده و منتشر کنید.
۳-پیامک (SMS)
بازاریابی از طریق پیام کوتاه روشی است که چند سال اخیر بسیار مرسوم شده، و بسیاری از فروشگاهها از مشتریان خود میخواهند که شماره تلفن خود را در فرمی که به آنها ارائه میشود وارد نمایند و یا به روشهای دیگر (باشگاه مشتریان) شماره تلفن آنها را دریافت مینمایند و از این طریق اطلاعیههای مربوط به تخفیفات و یا فروش ویژهی فروشگاه را به اطلاع آنها میرسانند. شما نیز در هر کسب وکاری که هستید میتوانید از این طریق فروش ویژهای را برای خود ایجاد کنید، اما در ارتباط با استفادهی از این روش باید دقت داشته باشید که در ارسال پیامک، به ویژه تبلیغات زیاده روی نکنید.
۴-پلتفرم یوتیوب
گاهی کاربران ترجیح میدهند به جای مطالعهی یک متن به تماشای ویدیوی مربوط به موضوع مدنظرشان بپردازند. بنابراین بهتر است ویدیوهای مرتبط با کسب و کار خود را ایجاد کنید و در یوتیوب که بیش از ۲میلیارد کاربر از سراسر جهان دارد منتشر نمایید. یوتیوب بزرگترین پلتفرم اشتراک ویدیو در جهان است، که وقتی شما در آن کانالی ایجاد میکنید کاربران با میل و علاقهی خود شما را دنبال میکنند و از این پس هر تغییری که در کانال ایجاد کنید برای او ارسال میشود.
جمعبندی
مبحث بازاریابی اجازهای چیزی نیست که بتوان از آن به سادگی عبور کرد. این بازاریابی شاید به ظاهر سخت و کمتأثیر به نظر برسد اما حقیقت این است که کاربران به ویژه افرادی که تمایل زیادی به تبدیل شدن به مشتریان ثابت دارند از چنین روشهایی استقبال میکنند. مردم دوست دارند که برای آنها ارزش قائل شوید و این یکی از بهترین راههایی است که میتوانید نه تنها برای آنها احترام و ارزش قائل شوید، بلکه به آنها این امکان را بدهید تا با مقایسه شما و دیگر کسبوکارها انتخاب هوشمندانهای داشته باشند.