اگر به دنبال ساده ترین، کوتاه ترین و کم هزینه ترین روش برای فروش و افزایش فروش هستید توصیه ما به شما بازاریابی اینترنتی هست.
و حالا بررسی کنیم که بازاریابی اینترنتی چی هست؟
بازاریابی آنلاین یا بازاریابی اینترنتی به هر ابزار، استراتژی و روشی گفته میشود که باعث معرفی بیشتر نام کسبوکار و برند در فضای آنلاین شود
به زبان ساده بازار یابی اینترنتی یعنی چه؟.
روش های جذب مشتری از طریق اینترنت را بازاریابی اینترنتی میگوید
روش های بسیاری برای جذب مشتری از اینترنت وجود دارند که بازاریابی اینترنتی بصرفه تر از بقیه روش هاست.
چرا بازاریابی اینترنتی مهم است؟
بدون بازاریابی مخاطب از نوع محصول شما شناختی نخواهد داشت بنابراین برند یا تجارتی که بازاریابی انجام نمیدهد کمتر موفق خواهد بود در واقع یک برند خوب با شناساندن نام و محصولات خود به مخاطبان سعی میکند تا میزان آشنایی مصرف کننده با محصولاتش را بیشتر کند. نام های تجاری که شناخته شده تر هستند فروش بیشتر دارند چون مصرف کنندگان به اندازه ی کافی محصولات این برندهای را میشناسند با این حال باز هم تبلیغات و بازاریابی را انجام میدهند چون اهمیت تبلیغ محصول و کالا بسیار مهم است.
مقایسه بازاریابی اینترنتی با روش های سنتی
در بازاریابی سنتی، ما در اولین مرحله یک کالا را تولید میکردیم، بعد از آن به سراغ تبلیغات میرفتیم. و متناسب با بوجه مون میتوانستیم تبلیغ کنیم.
تلویزیون، رادیو، بیلبورد، روزنامه، تراکت و… رسانه های ما بودند.
در دنیای امروز، مرحله اول تولید محصول یا خدمات نیست،در ابتدا میتوانیم متوجه شویم که مشتری به چه محصولی نیاز دارد سپس محصولی را تولید میکنیم که مشتری به ان نیاز دارد و در چنین حالتی است که هزینه تبلیغات کاهش پیدا میکند، زیرا مشتریان خودشان محصول ما را تبلیغ خواهند کرد. برای اینکه نیاز مشتری را متوجه شویم، باید به او نزدیک شویم خوب راهش چیه؟
راه نزدیک شدن به مشتری در بستر اینترنت همان شبکه های اجتماعی است!
شبکه های اجتماعی این امکان را به ما می دهند که بتوانیم ارتباطی دو طرفه و موثر با مشتریان بالقوه و بالفعل خود ایجاد کنیم و این یک اتفاق بزرگی است چون ما میتوانیم قبل از اینکه محصولی را تولید کنیم که باب نظر مشتریان نیست نظر مشتریان را در مورد آن بدانیم و فراتر از آن، با کمک آنها بتوانیم محصول مناسب را ایجاد کنیم.
برای مثال:
تصور کنید محصول شما نوعی شکلات است. برای معرفی محصول خود تبلیغات تلویزیونی و رادیویی انجام میدهید و بروشور محصول خود را پخش میکنید. طبیعتا اگر تبلیغ شما به دست مخاطبان اصلیتان برسد، فروش شما افزایش پیدا میکند ولی راه آنالیزی برای تخمین بازده هر کدام از این روشها وجود ندارد. همچنین کنترل خاص و سریعی نیز وجود ندارد. در صورتی که در بازاریابی آنلاین شما میتوانید با صرف هزینهای بسیار کم، تبلیغات خود را اجرا و محصول خود را معرفی کنید.
آیا همه مشاغل و کسب و کارها می توانند به صورت اینترنتی فعالیت داشته باشند؟
بله با توجه به رواج گوشی های همراه در میان مردم و حضور عمده مردم در فضای مجازی میفهمیم که بهترین جا برای یافتن مشتری همین فضای مجازی است.زیرا درصد زیادی از مردم از تلفن های هوشمند و شبکه های اجتماعی و اینترنت استفاده می کنند
خوب حالا یکم راجع به انواع بازار یابی اینترنتی بیشتر بدونیم:
سئو و بهینه سازی وب سایت
سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور جستجو، مجموعه روش ها و تکنیک هایی است که باعث بهبود رتبه سایت (یا یک صفحه خاص سایت) در صفحه نتایج جستجوی گوگل میشود.
هدف سئو کسب رتبه های بالا در نتایج جستجوی گوگل میباشد
در واقع باعث دیده شدن بیش تر شرکت و مجموعه شما شود
تبلیغات کلیکی (ppc)
در این نوع از بازاریابی اینترنتی شما به گوگل هزینه پرداخت میکنید و گوگل نام سایت شما را در صدر نتایج جستجو نشان میدهد
هزینه ای که بابت این کار به گوگل پرداخت میکنید بستگی به تعداد کلیک هایی است که مخاطبان روی لینک شما میزنند.به این مفهوم که هر چقدر کلیک های بیش تری روی سایت شما انجام شود، شما باید هزینه بیش تری پرداخت کنید
تبلیغات کلیکی یکی از سریع ترین انواع بازاریابی اینترنتی است که میتواند ترافیک هدفمندی را وارد سایت شما کند
شبکه های اجتماعی
بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی یکی از بهترین نمونه های بازاریابی دیجیتال است چرا که سطح دسترسی افراد به شبکه های اجتماعی توسط موبایل بسیار فراگیر شده است
بازاریابی محتوایی
هدف اصلی آن تولید محتوای با کیفیت و جذب مخاطبین جدید است.
با توجه به اهداف بازاریابی اینترنتی شما، هر محتوا میتواند یکی از ۴ هدف زیر را داشته باشد.
دیده شدن هر چه بیشتر، ایجاد بحث، تولید مشتری سر نخ و یا وقوع یک فروش
بازاریابی موتورهای جستجو) SEM)
این هم نوعی از بازاریابیه که یه شرکت رو از طریق تبلیغات پولی که روی صفحه نتایج موتور جستجو به نمایش درمیاد تبلیغ میکنه.
بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ یکی از پربازده ترین و پر ثمرترین روش های بازاریابی اینترنتی است
ایمیل مارکتینگ شکلی از بازاریابی مستقیم است .
به زبان ساده ایمیل مارکتینگ ارسال ایمیل به گروهی از افراد برای معرفی محصول و ایجاد ارتباط بیشتر و عمیقتر با مشتریان است.
بازاریابی ویدئویی
بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ همان تبلیغات ویدیویی یا Video Marketing است که یکی از شاخههای بازاریابی اینترنتی به حساب میآید.
در این روش از بازاریابی اینترنتی از فیلم و ویدیو به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده میشود
بلاگینگ
داشتن یک وبلاگ در سایت شما و در کنار فروشگاه شما میتواند بسیار اثربخش و مفید باشد.
مدیریت وبلاگ یک وظیفه مهم هر بازاریاب اینترنتی است. شما باید در وبلاگ تان از تمامی انواع محتوا استفاده کنید تا تعامل مخاطبان با مجموعه تان را افزایش دهید.
در واقع باید کاری کنید که مخاطب درگیرشود و باز هم به سایت شما برگردد.
افیلیت مارکتینگ و بازاریابی پورسانتی
یکی از گسترده ترین و رایج ترین روشهای بازاریابی سنتی، بازاریابی پورسانتی است. در بازاریابی پورسانتی، فروشنده فقط زمانی هزینه بازاریابی پرداخت میکند که فروشی ایجاد شده باشد.
درواقع این نوع بازاریابی پرداخت به صورت درصدی از قیمت محصول است که به آن کمیسیون یا پورسانت گفته میشود..
با ظهور اینترنت، بازارایابی پورسانتی به شکل افیلیت مارکتینگ ظاهر شد. در افیلیت مارکتینگ شما به عنوان بازاریاب کار تبلیغ و معرفی محصولات فروشگاه های اینترنتی را به عهده میگیرید.
در این نوع بازاریابی، هر محصول برای هر بازاریاب یک لینک منحصر به فرد دارد. هر زمان که کسی روی این لینک کلیک کند و خریدی انجام دهد، شما پورسانت فروش دریافت میکنید..
چگونه می توان یک کسب و کار اینترنتی را شروع کرد؟
هرکسی می تواند کسب و کار خود را وارد اینترنت کند و در آن جا به جذب مشتری بپردازد.
خوب حالا برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید چه کار کرد؟
انتخاب حوزه فعالیت:
مرحله اول این است که حوزه فعالیت و کار خود را مشخص کنید…
بررسی و آنالیز بازار و رقبا
لازمه شروع کسب و کار اینترنتی و برنامه ریزی برای آن، داشتن شناختی کامل و دقیق از بازار هدف و نحوه فعالیت رقباست
شما می توانید با بررسی دقیق رقبای کاری خود، نقاط قوت و ضعف آن ها را بشناسید و به این ترتیب خدمات و محصولات خود را بهتر از آن ها ارائه دهید .
ساخت و طراحی وبسایت و پیج اینستاگرام:
یک وبسایت اینترنتی و یک پیج اینستاگرام، دو ابزار لازم و ضروری برای هر کسب و کاری هستند که می خواهد در اینترنت فعالیتی جدی و موثر داشته باشد .
جذب مخاطبان و تبدیل آن ها به مشتری:
مرحله نهایی در کسب و کار اینترنتی، جذب مخاطب و تبدیل این مخاطب ها به مشتریان وفادار برای کسب و کار است. با استفاده از امکانات یک وبسایت می توان از میان میلیون ها سرچی که هر روز در گوگل انجام می شود، صدها و هزاران مشتری برای کار خود پیدا و جذب کرد و سود دهی را بالا برد. هم چنین در اینستاگرام میلیون ها مخاطب حضور دارند که می توان با پیج اینستاگرام نیز آن ها را جذب کرد.
خوب حالا مزایاش چی هست؟
امکان دسترسی در هر ساعت شبانه روز و محدود به زمان و مکان نیست.
کم ریسک بودن
هزینه کمتری در مقایسه با سایر روش ها دارد
امکان نتیجه گرفتن سریع از کار؛ هم برای بازاریاب و هم کاربر
امکان اندازهگیری و جمعآوری دادهها
فراهم بودن شرایط تعامل
امکان شخصیسازی وجود دارد
به راحتی در معرض دید همه قرار میگیرد
دسترسی بی حد و مرز جهانی
از معایب ان میتوان موارد زیر را نام برد:
مشکلات دسترسی به اینترنت مانند قطعی و کند شدن اینترنت.
آشنا نبودن برخی از کاربران به اینترنت و طرز استفاده از آن.
اعتماد نداشتن برخی از کاربران به تبلیغات اینترنتی.
رقابت با بازار جهانی
نتیجه گیری
بازاریابی اینترنتی خوب است! بسیار بهتر از روش های سنتی هست چرا؟زیرا قابل اندازه گیری است، ارتباطی دو طرفه با مخاطب ایجاد می کند، گستردگی قابل توجهی دارد در عین حال کم هزینه تر و قابل دسترس تر هست و تنها لازم است که بتوانید برنامه بازاریابی مناسبی بر اساس نیازهای مشتری و اهدافی که دنبال می کنید طراحی کنید
در ادامه چند سخن از بزرگان را در ارتباط با بازاریابی بخوانید.
تجارت یعنی بازاریابی و یازاریابی یعنی تجارت(پیتر دراکر)
شرکت های خوب نیاز ها را براورده میکنند در حالیکه شرکت های بزرگ بازار ها را ایجاد میکنند.(فیلیپ کاتر)
در مسیر موفقیت از بازاریابی روابط عمومی و افکار عممومی غافل نشوید.(باراک اوباما)
بازاریابی یک فرایند ادراکی است و برای رسیدن به اهداف بازاریابی باید پیوسته نواوردی را در نظر بگیریم.(بت کامستوک)