برند به مخاطب کمک میکند. یک نام نشان یا مولفه متمایز کننده است که در شناسایی یک شرکت یا محصول از سایر موارد مشابه
حضور برندها در زندگیمان به اندازه ای جدی هست که میتوان گفت بسیاری از تصمیمهای خرید ما، نه بر روی محصول، که بر روی برند محصول متمرکز هستند.به عنوان مثال، آیا حاضرید قوطی پنیر یا شیری را خریداری کنید که هیچ نام و نشانی از یکی از برندهایی که میشناسید و به آن اعتماد دارید ندارد؟
بازار پر از محصولات مشابه است؛ برای اینکه بتوان محصولی را متمایز نشان داد باید به آن هویت بدهیم. استفاده از مواردی مانند نام، نماد یا لوگو، رنگهای خاص و مؤلفههای دیگر در راستای همین هویت بخشیدن به محصول است..
اگر بخواهیم برند را به زبان ساده تعریف کنیم میگوییم
برند، برداشت مردم و افراد از یک نام است و در واقع برند شما در ذهن مشتریان باقی میماند.
ضرورت برند برای ما چیست؟
داشتن برند نقطه تماییز شما با بقیه برند هاست. در واقع برند یک شرکت قول آن شرکت به مشتریانش هست.و پاسخی به انتظارات مشتریان داخل و خارجی در ارتباط با محصولات و خدمات آن است.
برند اصلا چه اهمیتی برای شرکت ها دارد؟
1- باعث افزایش نفدینگی
2-باعث افزایش سهم بازار
3-مانع ورود رقبای جدید
4-افزایش وفاداری و اعتماد مشتریان
5- ورود اسان تر به بازار دیگر کشور ها
6- جذب و حفظ نیروهای مستعد
7-کاهش حساسیت بر قیمت ها
در واقع برند چهره عمومی کسب و کارو شخصیت سازمان شماست
و حالا 4 نکتهای که پایهٔ اصلی مدیریت استراتژی برند هست را با هم ببینیم
1-شناسایی و ایجاد موقعیت برند یا نام تجاری برند
2-حفظ این برند و بالا بردن ارزش برند
3-برنامهریزی و اجرای بازاریابی برند
4- اندازهگیری و تفسیر میزان عملکرد برند
چیزی راجع به تاریخچه برند یا اینکه این کلمه از کجا امده میدونین؟
کلمه Brand از واژه اسکاندیناوی برندر (Brander) به معنی سوختن گرفته شده است و بیش از نیم قرن پیش به عنوان روشی برای دامداران معرفی شد و این افراد با کمک سوزاندن میتوانستند حیوانات خود را شناسایی کنند. به عنوان مثال قدیمیترین برند تجاری که امروز هم فعالیت دارد به یک خمیر گیاهی هندی با عنوان چایاوانپراش است
حضور برندها و برندینگ در حوزه بازاریابی مربوط به قرن 16 میلادی هست.. پس از انقلاب صنعتی تولید انبوه در کارخانجات، تولیدکنندگان را واداشت تا برای کالاهای خود به دنبال بازارهای وسیعتر و دورتری باشند. در دهه ۱۹۴۰ تولیدکنندگان به تدریج روشهایی براساس دانشهای جامعهشناسی، روانشناسی و انسانشناسی ابداع کردند تا بین کالاهای خود و انتخاب مصرفکنندگان ارتباط ایجاد نمایند. جالبه بدونید دهه ۱۹۸۰ دهه شیفتگی برندها نام گرفت.
برندینگ چیست؟
برندینگ Branding تمام روش هایی است که شما تصویری از محصول، خدمت و یا شرکتتان را در ذهن و چشم مخاطبانتان و یا مشتریان ایجاد می کنید.
درواقع برندسازی (برندینگ) استفاده از هر فرصتی است تا بگوییم
چرا مردم باید یک برند یا نام تجاری را نسبت به سایر برندها ترجیح و انتخاب نمایند
اهداف برندینگ
ایجاد پیام واضح در ذهن مشتری
تایید اعتبار و محصولات شما نزد مشتری
ارتباط با مخاطبان شما از طریق محصولات و خدمات
تحریک افراد برای خرید
ایجاد کاربران و مشتریان وفادار
ابزارهایی که میتوان آنها را بهعنوان پایههای اصلی برندینگ استفاده کرد:
برای کار برندینگ مدیران باید بتوانند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و از این طریق بهراحتی خود و خدمات خود را ارائه کنند. بدون وجود مشتری در اصل برندینگ معنایی ندارد. اما چه ابزاری بهعنوان واسطه بین مشتری و محصول یا مدیر وجود دارد که بتوان بهوسیله آن برندینگ را به وجود آورد؟
ا- تبلیغات
شاید اولین مساله ای که برای برندینگ به ذهن میرسد معرفی محصول بهگونهای است که بتواند در ذهن مشتری بنشیند و بتواند نیازهای مشتری را بهگونهای رفع کند که در جهت رفع معایب محصولات مشابه باشد.
2-خدمات مشتری
مساله ای که باعث میشود برندینگ صورت گیرد، رساندن خدمات و محصولات به افراد در جامعه میباشد.
3-ایجاد روابط عمومی مطلوب و مناسب
مشتریان یک محصول یا خدمات باید بتوانند بهراحتی با تولیدکنندهها و مدیران در ارتباط باشند. احترام به مصرفکنندگان و ارائه خدمات پس از فروش ابزاری بسیار مهمی در برندینگ میباشد. ازاینرو میتواند به مشتریان این اطمینان را بدهد که مدیران به وجود آنها در این پروسه اهمیت میدهند.
4-ایجاد یک بستهبندی مناسب برای محصول
اولین چیزی که هنگام خرید نظر مشتری را جلب میکند و بهصورت بصری مشتری را راضی میکند، بستهبندی مناسب محصول است. هر چه بستهبندی خاصتر باشد بهتر میتواند در ذهن بماند و درزمینه برندینگ موثرتر واقع شود
5-زمان
یک محصول باید تولید شود، مدتها در بین مشتریان و افراد جامعه مطرح و فروش شود، کمکم افراد از مزیتهای خاص آن آگاه شوند و بهآرامی در ذهن افراد جای بگیرد. به این دلیل است که پروسهی برندینگ زمانبر است؛ البته باید این مسئله را مدنظر داشت که هر چه از ابزار برندینگ در جهت پیشبرد اهداف استفاده کرد این پروسه زودتر طی میشود و سریعتر برندینگ صورت میگیرد
چیزی راجع به انواع برند ها میدونید؟
اغلب به گونه ای در مورد “برند” صحبت می کنیم که انگار فقط یک نوع برند وجود دارد. اما اینگونه نیست، در حقیقت معنا و مفهوم این واژه با توجه به زمینه ای که در آن فعالیت می کنید، تغییر می یابد. طبقه بندی های مختلفی برای برند معرفی شده است، در این مقاله سعی کردیم شناخته شده ترین انواع برند که تا کنون شناخته شده اند، را معرفی کنیم.
واز آنجایی که برندسازی از ضروریات هر کسب و کاری محسوب می شود لازم است انواع برند را به خوبی بشناسید تا نوعی از برند را برگزینید که مناسب اهداف شرکت شما باشد..
1-برند محصول (Product Brand)
باعث افزایش درک مخاطب از ایده موجود در کالا و اجناس میشود.
برند محصول باعث افزایش قابلیت کاربردی کالا میشود.
برندهای کالاهای مصرفیCPG))، که از طرفی به عنوان برندهای کالاهای مصرفی بیدوام FMCG) )هم شناخته می شوند، در زمره ی برندهای محصولات قرار می گیرند.
برند خدمات (Service Brand)
شبیه به برند محصول است اما ارزش های پیشنهادی پیچیده تری به خدمت اضافه میشود.
ضرورت وجود این برند خدمات در فضای رقابت بین شرکت های ارائه خدمات بیشتر مشخص میشود.
برند شرکتی (Corporate Brand)
برند شرکتی به عنوان برند سازمانی هم شناخته می شود.
دیوید آکر میگوید : ” برند شرکتی، پیشنهاد یا خدمتی است که مشتریان آن را خواهند خرید و از آن استفاده خواهند کرد
شرکت باید این اطمینان را به مشتریان خود دهد که به صورت دارای مالمیک، سرمایه، ظرفیت، نیروی انسانی، ارزش و هنجارها، چارچوب مرجع جهانی و محلی، برنامه های شهروندی، و ثبت و ضبط عملکرد است.
برند سرمایه گذار (Investor Brand)
به برند شرکت های سهامی عام و سرمایه گذاران این بخش گفته میشود.
وضعیت اینگونه واحد های تجاری بر اساس نحوه سرمایه گذاری و عملیات پیرامون سهام انجام میشود.
با ترکیبب برنامه های مالی و استراتژی با جنبه هایی مانند ارزش پیشنهادی، به دنبال افزایش میزان شهرت راز طریق تقویت(CSR) است.
یک برند سرمایه گذار قوی باید قیمت سهام خود را منعطف کرده و درک آگاهانه ای از ارزش سهام خود در میان مخاطبان، ایجاد کند.
برندهای غیر انتفاعی یا (NGO – Non-Governmental Organization)
در برندهای غیر انتفاعی، مدل های ارزشی از اینکه صرفا جنبه ی کمک مالی و قرض الحسنه باشند خارج می شوند و به سمت ماموریت های اجتماعی رو می آورند. این برندها، توسط برخی افراد در جامعه و انجمن های غیر انتفاعی، پذیرفته شده نیستند، چراکه آن را به عنوان نهادی می شناسند که به فکر فروش و سودآوری است.
برند عمومی( Public Brand)
به عنوان برند دولتی هم شناخته می شود
برخی از کارشناسان بر این باورند که نمی توان چیزی که عنوان انتخاب مشتریان و یک مدل رقابتی در آن وجود ندارد را “برند” کرد.
اما این به آن معنا نیست که شما نمی توانید از نظم و متدولوژی استراتژی های برندینگ برای آگاهی بخشیدن به سهامداران خود و کسب اعتماد نهادهای دولتی، استفاده کنید. به همین دلیل گفته می شود نهادهای دولتی بیشتر از آنکه به برند احتیاج داشته باشند، به توسعه ی نمادی اطمینان بخش نیاز دارند. چراکه امروزه برندهایی در بخش خصوصی وجود دارند که همانند خدمات عمومی، تمام زندگی ما را تحت شعاع خود قرار داده اند، مانند گوگل که شاید قادر نباشیم بدون آن یک روز خود را به شب برسانیم.
برند عملگرا (Activist Brand)
همچنین به عنوان برند هدف گرا شناخته می شودا. این برند مترادف با علت یا هدف انجام یک فعالیت است و تمایزات خود را در ذهن مشتریان تعریف و مشخص می کند این برندها به منظور انجام و تحقق هدف خاصی ایجاد میشوند و ممکن است بعد از تحقق آن هدف نیز موجودیتی نداشته باشند. شاید این نوع برند بیشتر در فعالیت های پروژه ای مورد استفاده قرار گیرد.ُ
برند مکان (Place Brand)
همچنین به عنوان برند مقصد و برند شهری هم شناخته می شود. این نام تجاری را بومیان یا شهرسازان و متولیان شهر ایجاد می کنند، تا از این طریق قادر باشند محل خود را به ایده و مقصدی خاص مرتبط کنند و به این صورت از امکانات آن سخن بگویند. از این نوع برندسازی اغلب برای جذب توریست، سرمایه گذار، کسب وکار و سکنه استفاده می شود.
برند اخلاقی (Ethical)
به دو روش مورد استفاده قرار می گیرد.
اولی توصیفی از آنکه برند چگونه کار می کند، خصوصا تکنیک هایی که به کار می گیرند
دومی، سطح کیفی پاسخگویی برند در قبال مشتری است.
اغلب این برند ها توسط NGOها تاسیس میشوند.
برند سلبریتی ها یا اشخاص مشهور (Celebrity)
افراد مشهور و به خصوص فوتبالیست ها که عمر حرفه ای کمی دارند علاقه ی زیادی به برند کردن خود نشان میدهند زیرا از این طریق می توانند حتی پس از اتمام دوران حرفه ای خود از این طریق کسب درآمد داشته باشند.
برند خصوصی(Private brand)
به عنوان برند فردی هم شناخته می شود. برند شخصی نوعی از برند است که افراد برای خود می سازند، تا از این طریق قادر باشند فرصت های شغلی خود را افزایش دهند.
برند ملی( Nation brand )
از آنجایی که برند مکان مربوط به نواحی خاص مانند شهر یا روستا و … می شود، برند ملی و قومی هم همانطور که از نامش پیداست برای معرفی و ایجاد دیدگاه و شهرت در زمینه ای خاص برای کشورها می باشد. مثلا همه ما کشور ژاپن را به سخت کوشی و آلمان را به نظم می شناسیم
برند لوکس (Luxury brand )
به نام های تجاری با پرستیژ که وضعیت اجتماعی و تاییدیه ای را به مصرف کنندگان می رساند. برندهای لوکس باید مرزی را بین واقعیت و ویژگی های انحصاری تعریف کنند.
آنها این کار را با استفاده از کیفیت، ارتباطات و داستان سرایی انجام می دهند. این برندها انتقال تصویر و شور و شوق به بازار خود را تکمیل کرده اند. اما همچنان در مقابل انتظارات واطمینان مصرف کنندگان آسیب پذیر هستند و به خاطر برندهای لوکس مقرون به صرفه تحت فشار هستند.
برند جامع (Generic brand )
اگر تمایزی وجود نداشته باشد نام تجاری به برند جامع تبدیل می شود. این نوع نام تجاری به سه بخش تقسیم می شود.
اولی : مربوط به بهداشت و درمان است.
نوع دوم برندهای جامع آنهایی اند که در همه جا حضور دارند و پس از مدتی حتی وارد زبان رایج افراد جامعه می شود.مثل گوگل کردن
نوع سوم این نام های تجاری محصولات فاقد برند و نشان هستند که توضیح کارکردی دارند ولی به هیچ عنوان ارزش برندی ندارند.مثل صابون
و در آخر 10 جمله الهام بخش از صاحبان برند های بزرگ
لیزا گانسکی
یک برند صدا است و یک محصول سوغات و نتیجه ی آن است
هنری فورد
بدون داشتن یک برند، نمی توانید برای کاری که انجام می دهید شهرت بسازید
وارن بافت
20 سال طول می کشد تا شهرت و اعتبار کسب کنید و پنج دقیقه زمان برای خراب کردن آن کافی است ! اگر به این موضوع خوب فکر کنید، راه های متفاوتی را امتحان می کنید.
جف بزوس
داشتن یک برند برای شرکت، مانند اعتبار و شهرت یک شخص است. شما با تلاش برای نتیجه گرفتن از کارهای سخت، شهرت و اعتبار کسب می کنید
ایلان ماسک
برند فقط یک احساس است و احساس با گذر زمان با واقعیت مطابقت پیدا می کند
دیوید بریر
اگر هدف شما از ارائه ی برندتان به بازار، صحبت کردن در مورد آن نیست؛ افرادی که در بازار هستند داستان برند شما را برای شما تعریف می کنند
هوارد شولتز
مردم زمانی به یک برند وفادار خواهند ماند که بر این باور باشند که ارزشهای خودشان را با آن برند به اشتراک می گذارند
والتر لندور
محصولات در یک کارخانه ساخته می شوند، اما برند ها در ذهن ایجاد می شوند
استیو فوربز
برند شما، مهمترین سرمایه گذاری ای است که می توانید در تجارت خود انجام دهید
مارتی نومیر
برندسازی فرآیند اتصال استراتژی خوب با خلاقیت خوب است