به تبلیغ کالا یا خدمات از طریق فضای آنلاین، تبلیغات اینترنتی گفته می شود.
وقتی شما از امکاناتِ اینترنت استفاده می کنید تا مخاطب را نسبت به محصول یا خدمات خود آگاه وعلاقه مند کنید، در واقع دست به تبلیغات اینترنتی زده اید. این ابزار و امکانات می تواند ایمیل، وبسایت ها، موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی، پیام رسان های اینترنتی و هر ابزار اینترنتی دیگری باشد.
برای اینکه بهترین تبلیغ را داشته باشید، باید ببینید مشتریان شما چه کسانی هستند و چه نیازهایی دارند، سبک زندگی آنها چگونه است و با چه چیزهایی مرتبط هستند. اینها را که بدانید، آنوقت میتوانید، تجربههای بهتری به آنها پیشنهاد بدهید.
بزرگترین مزیت تبلیغات دیجیتال این است که شما بجای اینکه وقت و هزینه خود را بگذارید و دنبال مشتری بگردید، کاری میکنید که شرکت و محصول شما جلوی چشم مخاطب قرار بگیرد و مشتری خودش به محصول شما جذب شود.از مهم ترین اهدافی که تبلیغات اینترنتی به دنبال آن است بهبود فروش و افزایش شناخت مخاطبان نسبت به برند مورد نظر است.
برای آن که تبلیغات موفقی انجام دهید باید به دو پرسش مهم پاسخ دهید:
۱. بیشترین و بهترین مخاطبان کجا هستند؟
۲. قوی ترین رسانه کدام است؟
مخاطب کجاست؟
فضای آنلاین امکان دسترسی سریع و حضور شبانه روزی را برای مخاطبان در سراسر جهان فراهم می کند.
بهترین رسانه کدام است؟
برای انجام تبلیغات ، باید رسانه ای قدرتمند انتخاب کنید. رسانه ای که بتواند بین شما و مخاطب ارتباطی دوطرفه ایجاد کند و برای مخاطب جذاب باشد. تبلیغات آنلاین با به کارگیری اینترنت به عنوان یک رسانه محبوب می تواند در کوتاه ترین زمانِ ممکن ارزشمندترین مخاطبان را به شما متصل کند.
مزایای تبلیغات اینترنتی:
- دسترسی به مخاطبین بیشتر
از آنجا که افراد معمولا در هر مکانی که باشند به ابزارهایی مانند موبایل، تبلت و دسکتاپ دسترسی دارند، با تبلیغات در این ابزارها می توانید به تعداد زیادی مخاطب در مکان های مختلف دسترسی پیدا کنید. - توجه بیشتر کاربران
امروزه، درصد زیادی از افراد، بیشتر وقت خود را در تبلت و یا موبایل می گذرانند و این امر باعث می شود که توجه آنها به تبلیغاتی که در این دستگاه ها انجام می شود، بیشتر شود. - تعامل مستقیم با مخاطبان
شما در تبلیغات اینترنتی می توانید به طور مستقیم با مخاطبان خود تعامل داشته باشید و آنها را به دیدن یک صفحه و یا مطالعه نکاتی در مورد محصولات خود و … تشویق کنید یا اینکه از آنها بخواهید تا نظرات خود را در مورد برند شما مطرح کنند. - تبلیغات هدفمند
هوشمند شدن تکنولوژی در صنعت تبلیغات آنلاین نیز تاثیر گذاشته است و بسیاری از شبکه های تبلیغاتی آنلاین با استفاده از روش های مبتنی بر هوش مصنوعی، رفتار مخاطبان تبلیغات را شناسایی کرده و تبلیغات را در بهترین زمان و در بهترین مکان، به مخاطبان نمایش می دهند تا تبلیغات، تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. از این رو، مخاطبان تبلیغات با احتمال بیشتری به مشتریان واقعی و و فادار تبدیل خواهند شد. - قابلیت پیگیری کاربران
شما به کمک ابزارهای آنالیتیکس و اتریبیوشن می توانید عملکرد هر کدام از کمپین های تبلیغات آنلاین خود را دنبال کنید و مورد ارزیابی قرار دهید. شما در تبلیغات اینترنتی می توانید دریابید که عملکرد هر کدام از کمپین هایتان تا چه حد خوب بوده است و اگر مشکلی وجود دارد، آن را برطرف کنید. - هزینه مناسب
شما با صرف بودجه کمتری برای تبلیغات آنلاین نسبت به تبلیغات سنتی می توانید به تعداد مشابهی از مخاطبان دسترسی پیدا کنید.
انواع تبلیغات اینترنتی:
1. تبلیغات نمایشی
با سابقهترین نوع تبلیغات آنلاین، تبلیغات نمایشی است که مصداق آنها بنرها هستند بنرهای ثابت و بنرهای متحرک و بنرهای انیمیشن سه دسته اصلی این نوع بنرها هستند.
بنرهای ثابت یک تصویراست که می تواند در سایزهای متفاوت باشد، در بنرهای متحرک میتوان چندین تصویر و یا نوشته قرار داد.
2. تبلیغات کلیکی
در این نوع از تبلیغات آنلاین شما به ازای تعداد کلیکی که در تبلیغات خود دریافت کردهاید پول تبلیغ خود را پرداخت خواهید کرد.به مرور به دلیل زیاد شدن تبلیغات نمایشی در بسیاری از سایتها و ایجاد مزاحمت نسبی برای خواننده مطالب ، سبک جدیدی از تبلیغات اینترنتی ارائه شد که در آن تبلیغها به صورت همسان و همشکل با قالب صفحه سایت درآمد تا مخاطبان بتوانند بهتر مطالب خود را مطالعه کنند و بعد روی تبلیغ جذاب از نظر خودشان کلیک کنند. در این نوع از تبلیغات ، تبلیغدهنده میتواند در ازای هر کلیک پرداخت انجام دهد.
شما میتوانید با گوگل ادز (ادوردز) در کلیدواژههای مورد نظرتان در صدر نتایج گوگل ظاهر شوید.گوگل از شما ازای هر کلیک به ارز بینالمللی دریافت وجه خواهد داشت.
این نوع از تبلیغات آنلاین شما را در جستوجوی مشتریان بالقوه خودتان بهتر و معتبرتر نشان می دهد. تبلیغات گوگل ادوردز به مانند سئو سایت برای بالا بردن تعداد مخاطبان و در نتیجه افزایش مشتری انجام می شود. تبلیغات در گوگل باعث می شود بدون طی کردن مراحل مختلف، بهینه سازی وب سایت شما رتبه نخست را در میان دیگر وب سایت ها کسب نماید .
تفاوت سئو و تبلیغات : با تبلیغات در گوگل ادوردز شما بدون در نظر داشتن الگوریتم گوگل با پرداخت هزینه ای مشخص می توانید رتبه مناسبی در میان موتورهای جستجوگر به دست آورید. در واقع این نوع تبلیغات با توجه به میزان هزینه ای که برای آن ها در نظر گرفته می شوند در صدر نتایج قرار خواهند گرفت و با پرداخت هزینه به صورت مداوم همچنان رتبه مناسبی را خواهند داشت در واقع این نوع تبلیغات سرمایه گذاری کوتاه مدت است که با داشتن سرمایه ای مناسب می توان در ابتدای طراحی سایت رتبه آن را بالا برد؛ اما سئو و بهینه سازی سایت یک سرمایه گذاری بلند مدت است.
انتخاب این که کدام یک از این دو روش برای وب سایت و کسب و کار شما مناسب تر هستند بستگی به موارد بسیاری دارد؛ اما آنچه مشخص است روند و میزان هزینه ای است که برای تبلیغات خود در نظر گرفته اید. سئو و بهینه سازی سایت نیاز به زمان و مهارت کافی دارد و به مراتب هزینه ی کمتری را در برخواهد داشت .در صورتی که با تبلیغات در گوگل ادوردز در مدت زمان کوتاه و با پرداخت هزینه ای بالا ،می توانید تعداد کلیک و در نهایت مشتریان خود را افزایش دهید. البته این روش به عنوان یک سرمایه گذاری کوتاه مدت می تواند از اعتماد کمتری میان جستجوگران برخوردار باشد.
3.تبلیغات متنی
شما میتوانید طبق مدل مرسوم سنتی تبلیغ متنی در روزنامهها یا رپورتاژ آگهی، این بار در نسخه دیجیتال روزنامهها و خبرگزاریهای معتبر متن رپورتاژ خود را منتشر کنید. طبیعی است که در این باره خبرگزاریها و سایتها هر کدام سیاستهای قیمتی خاص خود را دارند و همچنین مخاطبان مخصوص به خود را دارند.
4. تبلیغات صوتی
همه ما مصداق این نوع تبلیغات را غالباً در رادیو شنیدهایم، تبلیغات صوتی در رسانههای شنیداری آنلاین میتواند رخ دهد. به عنوان مثال شما از این نوع تبلیغات میتوانید در رادیوهای اینترنتی استفاده کنید، همچنین در پادکستهای آموزشی اینترنتی، پادکستهای سرگرمکننده اینترنتی، قبل از شروع کتابهای صوتی، سایتهای پخش موسیقی قبل از شروع هر موسیقی و … . برای اجرای چنین تبلیغاتهایی نیز معمولاً باید مستقیماً با صاحب رسانه صوتی وارد مذاکره شوید چرا که هر کدام سیاستهای قیمتگذاری و محتوایی خاص خود را دارند.
5. تبلیغات ایمیلی
مدتی قبل در ایران چنین تبلیغاتهایی بسیار رواج داشت به گونهای که بانکی از ایمیل خریداری می شد و به صورت انبوه برای کاربران ایمیل تبلیغاتی ارسال میکردند. به مرور این حالت اسپم و مزاحمت تبلیغات ایمیلی درحال کمرنگ شدن است و شیوه صحیحتر آن در حال رشد است. در حالت صحیح تبلیغات ایمیلی باید با اجازه خود کاربر در ازای ارائه خدماتی، ایمیل او را دریافت کنید و بعد مناسب با علائق وی در فواصل زمانی مشخص تبلیغهایی برای او ارسال کنید. این شیوه صحیح تبلیغات ایمیلی بسیار موثر بوده و در وفادارسازی مشتریان بسیار به شما کمک خواهد کرد.
6. تبلیغات در شبکه های اجتماعی
امروزه،رسانه های اجتماعی یکی از پرمخاطب ترین رسانه ها است. بازاریابان با تبلیغ برند خود در این شبکه ها می توانند به تعداد زیادی از مخاطبان خود دسترسی پیدا کنند. هر یک از این شبکه ها پلتفرم های تبلیغاتی مخصوصی دارند. اما محتوای تبلیغی در این محیط معمولا مشابه با تصاویر، ویدیوها، صوت ها و متن های عادی منتشر می شود و در واقع نوعی تبلیغات همسان است.
اینفلوئنسر مارکتینگ و تبلیغ به وسیله بلاگرها نیز از پرکاربردترین روش های تبلیغات در شبکه های اجتماعی است. چون تبلیغِ یک محصول یا برند توسط افراد مشهور و پرطرفدار که دنبال کننده های زیادی دارند، تاثیرگذاری بالایی خواهد داشت.
در بازاریابی رسانه های اجتماعی شما می توانید مخاطبان خود را به صورت هدفمند انتخاب کنید.رایج ترین روش تبلیغات در پیام رسان ها، ارسال آگهی تبلیغی به صورت پیام در گروه ها و کانال های پربازدید است. تبلیغاتِ شما می تواند به صورت پیام متنی، ویدیوکلیپ، پیام صوتی و… در کانال های معتبر و مرتبط با کسب و کارتان قرار بگیرد. هر چه تعداد اعضای گروه ها و کانال ها بیشتر باشد نتیجه بهتری حاصل می گردد.
در چه سایت هایی میتوان از تبلیغات اینترنتی استفاده کرد:
1.سایت های مبتنی بر محتوا
در این گروه، ناشران اینترنتی میبایست با ارائه محتوای ارزشمند و مهم برای مخاطبین خود، ترافیک سایت را افزایش دهند. تلاش اصلی مدیران در این گروه میبایست معطوف به فراهم آوردن مطالب جالب برای افزایش ترافیک سایت شود.
2.سایت های مبتنی بر ارائه خدمات متنوع اینترنتی
در این روش ناشران اینترنتی خدمات متنوعی را برای مخاطبین فراهم میآورند که از آن جمله میتوان به فراهم آوردن امکان استفاده از پست الکترونیک، اتاقهای گفتگو و یا پیغام رسانه ها اشاره کرد. در این روش میزان موفقیت سایت به کیفیت خدمات ارائه شده بستگی دارد چرا که تعداد استفاده کنندگان از این خدمات با میزان کسب درآمد تبلیغاتی این شرکتها رابطه مستقیم دارد. از سایتهای معروف در این زمینه میتوان به AOL اشاره نمود.
3.سایت های مبتنی بر فراهم آوردن امکان جستجوی سایتهای مختلف
سایتهای مبتنی بر این روش با فراهم آوردن امکان جستجو در بین سایتهای گوناگون و طبقهبندی آن سایتها براساس محتوا، خدماتی را به کسانی که در جستجوی موضوع یا مطلب خاصی میباشند ارائه مینمایند. از جمله سایتهای بسیار معروف در این گروه میتوان یاهو را نام برد.
4.سایت های مبتنی بر بازی
بر اساس بازیهای اینترنتی میتوان فرصت مناسبی را برای تبلیغات فراهم آورد ، ارائه دهندگان تبلیغات مبتنی بر بازی، فروشندگان بازیهای اینترنتی هستند. این نوع از تبلیغات برای افرادیکه در حال بازی هستند به دو صورت ارسال میشوند. در روش اول که بسیار متداول است، تصاویر تبلیغاتی، جایگزین تصاویر بازی اینترنتی میشود.
در نتیجه افرادیکه در حال بازی هستند، به شکل مجازی تحت تاثیر تبلیغ مورد نظر قرار میگیرند. در روش دیگر کل بازی به قسمتهای مختلفی تقسیم میشود و افرادیکه در حال بازی هستند میبایست قبل از رفتن به مراحل بعدی بازی، تبلیغ خاصی را ببینند و یا تعاملاتی را انجام دهند. در این روش تبلیغ دهندگان پاسخهای تعاملی بیشتری را دریافت مینمایند چراکه افرادیکه در حال بازی هستند، مایل به ادامه بازی خود خواهند بود.
تبلیغات مبتنی بر بازی معمولاًهزینه بیشتری برای ایجاد و اجرای آنها صرف میشود. این نوع تبلیغات در جلب توجه بینندگان بسیار موفق هستند، ولی مخاطبان آن تنها به افرادیکه بازی را انجام میدهند محدود میشوند. محدودیت دیگر این نوع از تبلیغات ناخرسندی برخی از افراد از تبلیغات حین بازی است
5. سایت های مبتنی بر پست الکترونیک
با افزایش روزافزون استفاده از پست الکترونیک این ابزار برای تبلیغات اینترنتی تبدیل شدهاست. تبلیغات از طریق پست الکترونیک ابزاری مقرون به صرفهاست که از نرخ پاسخگویی بالایی برخوردار است و موجب وفاداری مشتریان و تقویت نام تجاری میشود و در جذب و نگهداری مشتریان ابزار بسیار کارآمدی است.
انواع مختلفی از تبلیغات مبتنی بر پست الکترونیک وجود دارد:
– یک نوع خبرنامههای اینترنتی هستند که توسط نماینده فروش شرکت تهیه شده و برای گروه خاصی که علایق مشترکی در مورد کالا و خدمات دارند ارسال میشوند ارسال خبرنامهها با کسب اجازه از مشتریان و بصورت ادواری صورت میگیرد.
– نوع دوم، گروههای گفتگو هستند، که در میان جمعی با علایق مشترک ایجاد میشوند. در این نوع از تبلیغات پیام الکترونیکی که برای اعضا فرستاده میشود، گفتگویی را در مورد موضوعی خاص میان آنها ایجاد میکند.بسیاری از گروهای گفتگوی موفق، یک هماهنگکننده دارند، که تصمیم میگیرد چه پیامهایی برای اعضا ارسال شود.
-نوع سوم شامل یک کانال بازاریابی است که افراد در آن عضو شده و براساس علایق اعضاء، پیامهای تبلیغاتی برای آنها فرستاده میشود. به راحتی میتوان پیام های تبلغاتی را ایجاد و از طریق اینترنت ارسال نمود که ابزار ارزان وثمر بخشی برای تبلیغات به شمار میآید ولی مشکل این است که کاربران اینترنت معمولا تعداد زیادی پیام های تبلیغاتی دریافت میکنند که می تواند باعث ایجاد تاثیرات منفی در آنها شده و در نتیجه عموماً پیام ها بدون آنکه مطالعه شوند، حذف میشوند.
6.سایت های مبتنی بر حامیگری
گاهی یک شرکت از یک رویداد، واقعه یا فعالیت خاص حمایت میکند و در مقابل، لوگو یا نام تجاری خود را در آن رویداد یا فعالیت معرفی میکند. هدف از این کار استفاده ار ارتباط ایجاد شده بین لوگو یا نام تجاری شرکت و رویداد مربوطه است. در حامیگری اینترنتی شرکت حامی از توجه کاربران به یک سایت یا موضوع مطرح شده در اینترنت سود میبرد.
نکته قابل توجه در این نوع از تبلیغات، انتخاب رویداد، واقعه یا فعالیتی مناسب جهت کسب بهترین نتیجهاست.
7. تبلیغات با لینکهای همکاری در فروش
نوع دیگری از تبلیغات آنلاین ایجاد سیستم همکاری در فروش است. یعنی کسانی که محصولات یا خدمات شما را در سایت خود معرفی میکنند، اگر منجر به خرید کاربر در یک بازه زمانی شود بخشی را به عنوان کمیسیون به معرفیکننده ارائه میکنند. شما نیز میتوانید با توسعه ساختارهای فنی این کار، تبلیغات آنلاین بهتری داشته باشید.
8.تبلیغات با پوش نوتیفیکیشن
نوع نسبتاً جدیدی از تبلیغات آنلاین است که در آن با یک کاربر به خصوص میتوانید به طور دائم ارتباط برقرار کنید. مثلاً هنگامیکه کاربر به سایت شما آمد با کسب اجازه از ایشان میتوانید برای همیشه محتوای تبلیغاتی خود را روی مرورگر وب دسکتاپ یا موبایل برای او ارسال کنید و تخفیفهای خاصی را به صورت نوتیفیکیشن ارسال کنید تا به مشتری وفادارتری تبدیل شود.
پلتفرمهای هوشمندی در دنیا وجود دارند که ارائهدهنده خدمات پوش نوتیفیکیشن هستند که متاسفانه اکثریت آنها یا ایران را تحریم کردهاند یا با زبان فارسی سازگاری ندارند .
9. تبلیغات درفروشگاه های اینترنتی
یکی از جدیدترین روش های تبلیغات اینترنتی عقد قرارداد با سایت های فروش اینترنتی است. شاید فکر کنید این تنها یکی از راه های فروش است و تبلیغات محسوب نمی شود! اما فروشگاه های اینترنتی به راحتی می توانند تبلیغ محصولات شما را در قسمت های پربازدید فروشگاه خود قرار دهند و مخاطبان خود را به خرید محصولات شما ترغیب نمایند.
تولید محتوا در انواع تبلیغات اینترنتی چه اهمیتی دارد؟
حتی اگر بهترین روش های تبلیغات اینترنتی را به کار می بندید، باز هم نباید از تولید محتوای با کیفیت غافل شوید! یادتان نرود که زبان سرخ سر سبز را می دهد بر باد.
شعار تبلیغاتی و محتوایی که برای آگهی تبلیغ خود تولید می کنید، یکی از مهم ترین ارکان موفقیت شما در تبلیغات اینترنتی است. حتی اگر محصول شما عالی، روش انتخابی شما برای تبلیغ بهترین، و مخاطب شما علاقه مند باشد، تا زمانی که در تولید محتوا ضعیف باشید کاری از پیش نبرده اید!
- نکات تاثیر گذار برای موفقیت بیشتر در تبلیغات اینترنتی:
- – طراحی سایت با گرافیک مناسب بر اساس استاندارد های سئو
– تولید محتوا برای سایت و تبلیغات بصورت حرفه ای همراه با خلاقیت و نوآوری
– شناخت روش های مختلف تبلیغات آنلاین و استفاده به موقع و درست از هر کدام
– مشاوره و همکاری با یک آژانس یا شرکت تبلیغاتی معتبر
برترین جملات تبلیغاتی موثر که باعث افزایش فروش میشود:
1.رایگان
مردم عاشق چیزهای رایگان، عادی و ساده هستند. عملا میتوانید هر چیزی را به صورت رایگان به آنها بدهید، فرقی نمیکند که چقدر کوچک باشد، و با این کار توجه آنها را جلب کنید.
۲. انحصاری
یکی دیگر از برترین جملات تبلیغاتی موثر، همین کلمه است. همه میخواهند در گروهی متمایز از دیگران قرار داشته باشند. وقتی محصولات خود را انحصاری میکنید و آن را تنها در اختیار گروهی انتخاب شده قرار میدهید، کاری میکنید مردم آن را محصول را بیشتر بخواهند. میتوانید به جای واژهی انحصاری از عبارتهای دیگری مانند «فقط برای اعضا»، «فقط افراد دعوتشده»، «برای نخستین بار»، «کارمندان داخلی» و غیره استفاده کنید و مطمئن باشید که همه میخواهند در این گروهها قرار بگیرند..
3. ساده
زندگی پیچیده است و ما بیشتر تمایل داریم که سادهترین راهها را انتخاب کنیم. بنابراین هر زمان که میشنویم چیزی ساده است یا انجام آن آسان است، جذبِ آن میشویم
4.«بگیرید»، «دریافت کنید»
استفاده از افعالی مانند «گرفتن»، «رسیدن» و «دریافت کردن»، یک مزیت است.برای نمونه، «ظرفِ ۶ هفته به شکمی صاف برسید»، «با مطالعهی کمتر، نمرات بهتری بگیرید»، «جدیدترین و تمیزترین مدل مو در شهر را داشته باشید.»
5. تضمینی
این عبارت از آن جملات تبلیغاتی موثر است که معجزه خاص خودش را دارد
احتمالا عبارتِ «تضمینی» را همه جا دیدهاید، زیرا واقعا نتیجه میدهد. اما نکتهی مهم این است که تواناییِ پشتیبانی از ضمانت خود را داشته باشید. اگر محصول شما ضمانت ندارد و بازگرداندن کالا بدون دردسر نیست، حرفی از آنها نزنید. شاید مطرح کردن این ادعاهای غیرواقعی در کوتاهمدت موثر باشد، ولی در بلندمدت شما را به زمین میزند. اگر به مشتریان خود ضمانت ارائه نمیدهید، شاید وقت آن باشد که این کار را انجام دهید
عبارتهای دیگری که با استفاده از آنها میتوانید به مشتری اطمینان بدهید: «اثباتشده، باعث میشود، هیچ الزامی وجود ندارد، بدون خطر، بدون دردسر و مطمئن
6.بهترین
شاید به نظر برسد که «بهترین» کلمهی مقدسی است و تنها به چیزهای واقعا فوقالعاده گفته میشود و به همین دلیل میتوانید به هر چیزی که روی آن برچسبِ بهترین زده شده، اعتماد کنید. همهی ما میدانیم که این طور نیست و اینکه به چیزی بگویند بهترین، به این معنی است که زمانی مقایسهای انجام شده و این مورد در آن مقایسه از سایرین بهتر بوده است
ولی لطفا از این کلمه برای فریب دیگران استفاده نکنید. اگر واقعا بهترین نیستید یا نمیتوانید بدون اجبار، کاری کنید که مردم به شما بگویند بهترین، به تلاش ادامه دهید تا واقعا در کاری که انجام میدهید بهترین شوید و این برچسب را بدون آنکه اعتبار آن را داشته باشید، بر روی کار، محصولات یا خدمات خود نزنید.
نتیجه گیری:
در مقایسه با تبلیغات سـنتی، تبلـیغ در اینترنت مزیت های بیشتری دارد.از آن جمله میتوان به ایجاد ارتباط دو طرفه با مخاطب، ایجاد یک پیوند مستقیم به لیست محصولات، توانایی هدفگیری ایستا و پویای مشتریان، دسترسی جهانی و شبانهروزی، ارسال و نگهداری و بروز رسانی آسان، قابلیت اندازهگیری و ردگیری بالا، طراحی پیام آگهی و قابلیت فروش اشاره کرد.
بعلاوه هزینه تبلیغ در اینترنت نیز به مراتب کمتر از رسانههای دیگر میباشد. شرکتهای تجاری اگر بخواهند در عرصه فعالیت باقی بمانند و موقعیت خود را در بازار پررقابت امروز حفظ کنند باید از این نوع تبلیغات استفاده کنند. تبلیغات اینترنتی دارای اشکال مختلفی است که هر شکل آن دارای ویژگیهای خاص خود است. با توجه به هدف تبلیغات، نوع محصول، ویژگیهای مخاطبان، باید شکل متناسب انتخاب شود.