همانطور که میدانید در اینستاگرام خیلی از پیجهایی که میلیونها فالوور دارند ، با تبلیغات به اینجا رسیدند! وگرنه اگر میخواستند به صورت طبیعی رشد کنند، حالا حالاها طول میکشید.
البته، تبلیغات در اینستاگرام هم اصول خودش را دارد و اگر بیگدار به آب بزنید، هیچ سودی نمیکنید که هیچ…میلیونها تومان پول زبان بسته را هم به باد میدهید.
بهتر است که هرچه زودتر از این فرصت استفاده کنید و به کمک تبلیغات اینستاگرامی، به رشد و موفقیت برسید.
تبلیغات اینستاگرام؛ میانبری برای درآمدزایی
بسیاری از پیجهای میلیونی که در اینستاگرام میبینید هم با همین روش، رشد کردهاند. در ادامه مقاله راه تبلیغات در اینستاگرام را برایتان روشن میکنیم که دیگر نیازی به آزمون و خطا نداشته باشید.
روش دوم هم آن است که به صورت طبیعی در اینستاگرام رشد کنید؛ فقط باید صبور باشید و محتوای جذاب تولید کنید. این روش کمی طول میکشد، اما شدنی است.
از آنجایی که سر و کله شما در این مقاله پیدا شده است، حتماٌ روش اول برایتان جذابتر بوده و میخواهید کمی سریعتر به نتیجه برسید. پس بزن بریم رفیق 🙂
آموزش تبلیغات در اینستاگرام
برای شروع این آموزش، از شما میخواهیم که یک قدم به عقب برگردید و از خود بپرسید که اگر تبلیغ کنم و یک نفر راضی شود که به پیج من بیاید، آیا راهی دارم که او را در یک نگاه جذب کنم؟ یا که قرار است با صفحهای پُر از خالی روبرو شود؟
منظورمان این است که قبل از تبلیغ در اینستاگرام، حتماً دستی به سر و روی پیج خود بکشید. از عکس پروفایل گرفته تا بایو و حداقل 9 پست آخر پیج شما به شدت مهم و تعیینکننده هستند. پس اگر میخواهید که مخاطب در همان لحظه پیج شما را فالو کند، حتماً این نکته را در نظر بگیرید.
بعد از اینکه از محتوای پیج خود مطمئن شدید، بهترین روش تبلیغ در اینساگرام را برای خود انتخاب کنید.
روش های تبلیغات در اینستاگرام
کسانی که خارج از این مرز و بوم زندگی میکنند، 3 روش برای تبلیغ در اینستاگرام دارند 🙂
1. استفاده از سرویس Instagram Ads
این روش اصلاً به درد کاربرهای ایرانی نمیخورد.
چرا؟
این یک سیستم برای اجرای تبلیغات هدفمند است، یعنی میتوانید مخاطب را با توجه به علایقی که دارد هدف قرار دهید و تبلیغ خود را به او نشان دهید. اما در ایران کار نمی کند و اصلاً تبلیغات را به درستی به ایرانیها نشان نمیدهد. جدا از آن، پرداخت آن هم به دلار است که دردسرهای خودش را دارد.
2. تبلیغات اینفلوئنسری یا همان اینفلوئنسر مارکتینگ
احتمالاً دیدهاید که افرادی مثل صدف بیوتی، برندهای مختلف را تبلیغ میکنند.
اما به طور خلاصه، تبلیغات اینفلوئنسری، یعنی از بلاگرهای پرطرفدار و تأثیرگذارِ اینستاگرام بخواهیم که برند/پیج/ محصول ما را به فالوورهای خود معرفی کنند.
مزیت این روش آن است که اگر به درستی انجام شود، قطعاً نتیجه خوبی خواهد داد و افراد زیادی به اعتمادِ ایفلوئنسر محبوبشان، شما را هم دنبال خواهند کرد. اما معمولاً هزینه زیادی دارد و ما پیشنهاد میکنیم که برای شروع، از روش آخر استفاده کنید.
3. تبلیغات در پیجهای عمومی
پیجهای عمومیتر هم مخاطبها خود را دارند و تبلیغات در آنها، اگر درست انجام شود به شدت جواب خواهد داد. شرایط و جزئیات تبلیغ در این پیجها را در ادامه بیشتر توضیح میدهیم، اما به طور کلی باید بدانید که هزینه آنها بسیار کمتر از تبلیغات اینفلوئنسری تمام میشود و معمولاً پست یا استوری تبلیغی شما در این پیجها، ماکسیمم تا 48 ساعت باقی میماند.
حالا این که کدام یک از این 2 راه بیشتر جواب میدهد، کاملاً بستگی به بودجه تبلیغاتی و وضعیت فعلی پیج و کسبوکارتان دارد. اما فراموش نکنید که اگر اینفلوئنسر یا پیج درستی را انتخاب نکنیم، ممکن است کل سرمایه تبلیغاتمان را از دست بدهیم. در بخش بعدی باهم بررسی میکنیم که معیارهای یک پیج خوب برای تبلیغ چه مواردی است.
بهترین پیج های اینستاگرام برای تبلیغ
انتخاب بهترین پیج برای تبلیغات اینستاگرامی، کار چندان راحتی نیست. آدم نمیداند که به کدامشان میشود اعتماد کرد و کدام پیج برای تبلیغات بیشتر جواب میدهد. برای این که بتوانید بهترین پیج های اینستاگرام برای تبلیغ را پیدا کنید، حتماً حواستان به معیارهای زیر باشد.
نرخ تعامل (Engagement Rate)
هیچوقت گول تعداد فالوورهای یک پیج را نخورید. همیشه به میزان تعامل آن دقت کنید. اما از ما به شما نصیحت که همیشه یک نیم نگاهی به میزان لایکها و کامنتهای آن پیج هم داشته باشید تا ببینید، آیا آن پیج واقعاً آنطور که به نظر میرسید هست یا نه!
موضوع پیج مرتبط با حوزه کاری شما باشد
این مورد در تبلیغات اینفلوئنسری به شدت اهمیت دارد. شما باید اینفلوئنسری را پیدا کنید که در زمینه کاری شما فعالیت کند. دلیلش هم واضح است. برای مثال، تصور کنید حتی اگر صدف بیوتی بیاید و ابزارآلات صنعتی تبلیغ کند (که نمیکند!) تبلیغات شما جواب نخواهد داد.
چون آن 3.5 میلیون نفری که صدف را دنبال کردهاند، اصلاً به محصول شما احتیاجی ندارند. اما اگر مثلاً همان تبلیغ را به پیجی مثل @alimonatrips بدهید، قطعاً نتیجه بهتری خواهید گرفت. چون مخاطبها این پیج قطعاً برای تعمیر ماشینهای خود به ابزارآلات احتیاج پیدا خوهند کرد.
تعداد تبلیغاتی که در روز منتشر میکند
یک معیار مهم دیگر برای پیدا کردن بهترین پیج تبلیغاتی در اینستاگرام، تعداد دفعاتی است که آن پیج در روز تبلیغ میرود. خود شما به پیجهایی که مدام تبلیغ میکنند اعتماد دارید؟ آیا حوصلهتان سر نمیرود؟ آن پیج را آنفالو نمیکنید؟ پس حتماً پیجی که میخواهید درآن تبلیغ بروید را زیر نظر داشته باشید و تعداد دفعاتی که تبلیغ میکند را رصد کنید.
هزینه تبلیغات در اینستاگرام
حتماً این را میدانید که تبلیغات هزینهبر است. پس وقت آن است که گارد خود را زمین بگذارید و با فراق بال پول خرج کنید 🙂 اما به شما قول میدهیم که اگر خوب به حرفهای ما گوش کنید، چند برابر هزینه تبلیغات شما باز خواهد گشت.
هزینه تبلیغات اینستاگرام؛ چقدر پول خرج کنم؟
هزینهای که بابت تبلیغات میپردازید، به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال:
- پست یا استوری؟
- تبلیغ 24 ساعته یا 48 ساعته؟
- ظهر تبلیغ در پیج گذاشته شود یا شب؟
- و …
با توجه به این عوامل، هر پیج قیمت متفاوتی را به شما اعلام میکند. اما شما باید در قدم اول پیجهایی که میخواهید با آنها همکاری داشته باشید را انتخاب کنید، سپس درباره هزینه با آنها صحبت کنید و در آخر، همیشه سعی کنید یک سوم الی یک چهارم بودجه خود را صرف تبلیغات کنید.
تعرفه تبلیغات در اینستاگرام چقدر است؟
تبلیغات در اینستاگرام از 50 هزار تومان شروع میشود تا چند ده میلیون تومان هم ادامه دارد. این قیمتها هم کاملاً به پیجی که تصمیم دارید در آن تبلیغ بروید بستگی دارند.
این که نرخ تعامل (Engagement Rate) آن پیج چقدر است؟ تعداد فالوئرهایش چقدر است؟ پیج عمومی است یا اینفلوئنسری؟ اینفلوئنسر معروفی است یا نه؟
تمام این عوامل در میزان تعرفه تبلیغات در اینستاگرام تأثیرگذار است.
یک پیشنهاد هم برایتان داریم!
شما میتوانید برای راحتتر شدن کار خودتان، کل این فرآیند را به شرکتهایی که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت میکنند بسپارید.
یعنی از پیدا کردن پیج گرفته تا هماهنگیها قبل و بعد از تبلیغ را به عهده آنها بگذارید و خودتان را راحت کنید. یکی از قابلاعتمادترین شرکتهایی که در این زمینه فعالیت میکند، دیدوگرام است.
اما یادتان باشد که این پیشنهاد، برای کسانی است که حاضر نیستند، زمان بگذارند و خودشان کار را یاد بگیرند. اگر از ما بپرسید، به جای این کار، بهتر است روی خودتان سرمایهگذاری کنید و دانش خود را در زمینه تبلیغات اینستاگرامی بالا ببرید.
تبلیغات ارزان در اینستاگرام
چند لحظه تمام حواستان را بدهید به این مطلب و به جمله زیر دقت کنید:
تبلیغ ارزان در اینستاگرام، یعنی بدست آوردن فالوور ارزان!
یعنی چی؟ یعنی هرچه فالوور بیشتری گیرتان بیاید، آن تبلیغ برایتان ارزانتر تمام شده است.
پس به جای اینکه دنبال پیدا کردن پیجهای ارزان و تبلیغات ارزان باشید، تبلیغی بسازید و پیجی را انتخاب کنید که بازدهی فوقالعادهای برایتان داشته باشد.
در ادامه مقاله به شما میگوییم که چطور تبلیغاتی در اینستاگرام بیشتر جواب میدهد.
متن تبلیغ پیج اینستاگرام
قبل از اینکه باهم یک نمونه از متن تبلیغی جذاب را بررسی کنیم، میخواهیم 2 نکته مهم را به شما بگوییم.
1. بهتر است که محتوای تبلیغاتی شما به صورت ویدیویی باشد.
2. عکس کاور آن باید جذاب باشد.
(در بخش بعدی به شما یاد میدهیم که یک کاور جذاب، چه معیارهایی دارد.)
حالا چرا ویدیو؟
به خاطر این که در ویدیو میتوانید اعتماد مخاطب را جلب کنید و در کل بهتر با او تعامل داشته باشید. اما اینجا سوالی که پیش میآید آن است چطور یک تبلیغ ویدیویی جذاب بسازیم؟
ساخت تیزر تبلیغاتی اینستاگرام
این که موضوع تیز تبلیغاتی اینستاگرام شما چه باشد، کاملاً به حوزه کاری و موضوع پیجتان برمیگردد.
مثلاً ما در نوین، بازاریابی آنلاین را آموزش میدهیم، پس طبیعتاً تبلیغاتمان هم در زمینه کسب درآمد از اینترنت خواهد بود.
یا مثلاً پیجی که در زمینه آموزش آشپزی فعالیت میکند، باید تبلیغاتش هم با موضوع پیجاش جور در بیاید.
این قضیه را در ذهن خود داشته باشید و با توجه به آن تیزرهای تبلیغاتی خود را بسازید. البته پیشنهاد میکنیم که حتماً نکات زیر را هم موقع ساخت تیزر در نظر داشته باشید.
- در تبلیغ خود، یک موضوعی را آموزش بدهید.
- اگر پیشنهاد ویژه یا تخفیفی دارید، حتماً آن را در ویدیو، پررنگ کنید.
- یک مشکلی که میدانید مخاطب با آن درگیر است را بیان کنید و به او راهحل بدهید.
حالا موضوعی که پیش میآید آن است که در ویدیو چه بگوییم؟ در ادامه یک نمومه متن تبلیغاتی مؤثر را باهم بررسی خواهیم کرد.
نمونه متن تبلیغ پیج اینستاگرام
متنی که در این بخش میبینید، دقیقاً چیزی است که خود ما در تبلیغاتمان از آن استفاده کردیم و جواب هم گرفتیم:
صبر کن صبر کن!
تو که این همه وقتت رو تو اینترنت میگذرونی، پس چرا یاد نگیری ازش پول هم دربیاری؟
پس همین الان، پیج نوین رو فالو کن و هر روز، یک آموزش یا نکته جذاب و پولساز یاد بگیر.
آیدی پیج رو گذاشتم این پایین.
دنبال کردن نوین، چند ثانیهای بیشتر وقتت رو نمیگیره، اما مطمئنم که پشیمون نمیشی.
البته این متنی که خواندید را در یک استوری تبلیغاتی گفتیم. اما وقتی که میخواستیم تبلیغامان به صورت پست در پیجها قرار بگیرد، اول یک موضوع آموزشی را به مخاطب یاد دادیم و سپس به کمک متن بالا او را ترغیب کردیم که به پیج ما سر بزند.
فکر میکنید چرا از این متن جواب گرفتیم؟ جواب سوال شما ساده است.
چون اصول تبلیغنویسی در این متن رعایت شده و میتواند ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کند.
اصول تبلیغ نویسی در اینستاگرام را یاد بگیرید
برای نوشتن یک متن تبلیغاتی جذاب باید 2 نکته مهم را رعایت کنید:
- محتوایی که برای تبلیغ آماده میکنید، از لحاظ متن و تصویر، باید برای مخاطب جذاب باشد و او را درگیر کند.
- از او بخواهید که شما را لایک یا فالو کند.
حالا اگر یک بار دیگر متن تبلیغاتی ما را بخوانید، میبینید که در ابتدا، سعی کردیم توجه مخاطب را جلب کنیم، سپس یک سوال از او پرسیدیم تا با او تعامل کنیم و در آخر هم از او خواستهایم که پیج ما را دنبال بکند.
جدا از این موضوع که متن تبلیغ چه باشد، کاوری که برای محتوای تبلیغاتی خود انتخاب میکنید هم به شدت مهم است. در بخش بعدی، نکات و اصول ساخت بنر تبلیغاتی اینستاگرام را به شما توضیح میدهیم.
بنر تبلیغاتی اینستاگرام
وقتی که قرار باشد یک محتوای تبلیغاتی بسازید (فرقی نمیکند که پست باشد یا استوری)، باید یک سری اصول را در آن رعایت کنید.
در این بخش، تمام اصولی که برای طراحی بنر تبلیغاتی اینستاگرام نیاز دارید را به شما میگوییم.
ساخت بنر تبلیغاتی اینستاگرام
اول از همه تعیین کنید که قرار است با چه نرمافزاری این بنر را طراحی کنید. اگر تازهکار هستید، میتوانید این کار را با موبایل خود انجام دهید و از اپلیکیشنهای مختلفی و مثل Canva یا Picsart استفاده کنید.
اگر هم میخواهید کمی حرفهایتر کار کنید، پیشنهاد میکنیم که بنر تبلیغاتی اینستاگرام خود را با نرمافزار «فتوشاپ» طراحی کنید.
نکته!
موضوع مهمی که موقع طراحی بنر تبلیغاتی اینستاگرام باید در نظر بگیرید، عنوان بنر است.
دقت کنید که عنوان باید جذاب باشد و جلب توجه کند، اما دروغ نگوید.
یادتان باشد که اگر دروغ بنویسید، در همان لحظه، اعتماد مخاطب را از دست دادهاید.
بعد از تبلیغ باید چه کرد؟
فرق یک فرد حرفهای با کسی که تازهکار است، اینجاست.
بعد از تبلیغ اول از همه باید بررسی کنید و ببنید که بازدهی آن تبلیغ برای شما چطور بوده است. یعنی با توجه به هزینهای که کردید، چقدر سود کردید.
سپس دقت کنید که بعد از تبلیغ، وعدهای که به مخاطب داده بودید را فراموش نکنید و به تولید محتواهای جذاب ادامه دهید.
همیشه یادتان باشد که اگر سلیقه و علایق مخاطب را فراموش کنید به راحتی او را از دست میدهید، چون زدنِ دکمه آنفالو برای او کاری ندارد!
کلام آخر
در این مقاله هم سعی کردیم مهمترین نکات را به شما یاد بدهیم تا یک دید نسبتاً خوبی به تبلیغات در اینستاگرام، پیدا کنید.امیدوارم در این مسیر موفق باشید .