توی بیشتر موارد وقتی حرف از تبلیغات میشه اعضای یه تیم فقط یه سری شبکههای اجتماعی خاص مد نظرشون دارن، مثل فیسبوک، اینستاگرام و پینترس. اما آیا تا حالا شده به تبلیغات توی سایت آمازون فکر کنین؟ آمازون از سال ۲۰۱۸ قسمتی را به عنوان تبلیغات به سایتش اضافه کرد که البته خیلی هم مورد توجه قرار گرفت، تا حدی که از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۰ تعداد کسانیی که از تبلیغات آمازون استفاده کردن حدود ۲۳ درصد افزایش پیدا کرد.
پس اگه تا الان به تبلیغات توی آمازون فکر کرده بودین، بهتره اونو جزء برنامه ها تون قرار بدین. چون به هر حال تعداد کاربرای سایتی مثل آمازون کم نیست. از طرفی فضای مناسبی رو هم برای تبلیغات فراهم کرده.
قبل از اینکه بخواهیم اشکال مختلف تبلیغ توی سایت آمازون رو بهتون معرفی کنیم اول بهتره بدونیم که چطور باید توی این سایت تبلیغات کنیم. به این مراحل توجه کنید:
مرحله اول شناسایی هدفه: فرقی نمی کنه شما میخوایین محصول تون رو بفروش برسونین یا اینکه در مورد محصول تون به مشتریها آگاهی بدهین. در هر دو حالت آمازون شرایطی را فراهم میکنه که شما بتونین به هدفتون دست پیدا کنین.
پس اولین قدم اینکه هدفتون از تبلیغ رو مشخص کنین. توی سایت آمازون قبل از اینکه بخوایید برای تبلیغ اقدام کنین یه مشاورهای بهتون داده میشه.
یعنی سایت آمازون بهتون راهنمایی می کنه که برای تبلیغ شما ویدیو مناسبتره، متن مناسبه، طرح تبلیغ صوتی مناسب تره یا اشکال مختلف دیگه تبلیغ. پس اولین قدم این که هدف تون رو مشخص کنین تا بتونین بهترین روش تبلیغ را انتخاب کنین.
برای ایجاد کردن تبلیغ مناسب از بهترین و محبوب ترین محصول تون استفاده کنین و از طرفی سعی کنین اون محصولی را برای تبلیغ انتخاب کنین که قیمت مناسب تری داره و جزء پرفروش ها بوده. البته به جز محصولات محبوب، شما می تونید برای تبلیغ از جدیدترین محصول تون هم استفاده کنین.
در هر حال مهم اینه که شما یه محصول مناسب رو برای تبلیغ انتخاب کنین، چون اینطوری اینطوری می تونید میزان کاربرد آمازون برای تبلیغ رو هم بسنجین.
مثلاً جدیدترین محصول تون رو توی تبلیغ استفاده کنین. اگه دیدید فروشتون نسبت به قبل افزایش پیدا کرده، این یعنی آمازون یه جای مناسب برای تبلیغات شرکت شما بوده.
جزئیات رو فراموش نکن: وقتی یه تبلیغ توی سایت آمازون قرار میدین با انجام یک کلیک به قسمت جزئیات محصولتون وارد میشید. توی این قسمت باید یه عکس با کیفیت خیلی خوب با جزئیات خیلی خوب ارائه بدید تا مشتری به راحتی بتونه در مورد این محصول تصمیم گیری کنه و هر اطلاعاتی رو که لازم داره دریافت کنه.
انتخاب جای مناسب تبلیغ: سایت آمازون بسته به اینکه محتوای تبلیغی شما چطوری باشه قسمتای مختلفی برای اشتراک تبلیغات در نظر گرفته.
مثلاً اگه تبلیغ شما به شکل یه فیلم هست، توی قسمت مشخص، اگه به صورت صوتی هست تو یه قسمت دیگه و اگر فقط به شکل عکس هست روی بخشهای مختلف به اشتراک گذاشته میشه.
پس باید توجه کنین که نوع محصول شما با کدوم شکل تبلیغی تناسب بیشتری داره و بهتر میتونه نظر مخاطب رو جلب کنه.
تبلیغ برند یا تبلیغ محصول
یکی از ویژگیهای مشخصه سایت آمازون برای تبلیغات اینه که اومده محصولات را به دو دسته تقسیم کرده. توی دسته اول، صاحب محصول یا صاحب شرکت دوست داره فقط برندش رو به مردم معرفی کنه.
توی این موارد بهتره که از تبلیغات برند استفاده کنیم، یعنی توی این مورد بیشتر برند محصول معرفی میشه.
یه مثال براتون میزنم. یه شرکتی تولیدکننده غذای کودک هست. یه تبلیغ توی سایت آمازون میزاره. شما با کلیک کردن روی اون تبلیغ می تونین سه یا چهار تا محصول پرفروش این شرکت رو ببینید که البته بیشتر داره برند رو معرفی میکنه.
در مقابل تبلیغ محصول، یعنی یک شرکت تمامی لیست محصولاتش رو برای تبلیغ روی سایت آمازون میذاره. در مورد همون غذای کودک، اگه هدف مدیر شرکت تبلیغ محصولاتش باشه، پس میاد یه لیست از انواع غذای کودک توی سایت آمازون میذاره که با کلیک کردن روی هر کدومشون شما میتونین اونا رو خرید کنید.
در مورد هزینه تبلیغ اگر شما تبلیغ برند رو انتخاب کنید، هزینه کمتری می دید، نهایتا ۳ یا ۴ محصول تون رو معرفی کردید و بیشتر هدفتون این که مخاطب با برند شما آشنایی پیدا کنه. اما اگه شما تبلیغ محصول رو انتخاب می کنین برای هر بار کلیک کردن روی لیست محصولاتتون برای تبلیغ باید به آمازون پول بدین. توی این مورد بیشتر هدف مدیرشرکت اینکه تک تک محصولاتش رو معرفی کنه.
انتخاب عنوان مناسب برای تبلیغ: وقتی میخوان یه عنوان مناسب برای تبلیغ توی آمازون انتخاب کنی، باید تا اونجایی که میشه عنوان، شامل محصولات شرکت شما باشه.
مثلاً اگه شما تبلیغ برند رو انتخاب کردی، کلید واژه تبلیغ را جوری انتخاب کنین که همزمان با جستجو کردن یک محصول از شرکت شما، بقیه محصولات هم خود به خود به نمایش گذاشته بشه و یا اگه تبلیغ محصول رو انتخاب کردین هم به همین صورت .
مثلاً شرکت شما تولید کننده یک نوع شیرینی خاصه که توی این شیرینی از گلاتن استفاده نشده یا روغنش، روغن خاصی هست، بهتره کلید واژه ای رو انتخاب کنین که مشتری رو خیلی راحت بتونه به محصول مورد نظرش برسونه. مثلاً کوکی های با روغن زیتون.