هر چقدر افراد در شبکههای اجتماعی فعالیت بیشتری داشته باشند، راحتتر میتوانند تبلیغات را تشخیص داده و از محتوای تبلیغاتی دوری کنند. اینجاست که بحث تبلیغات همسان مطرح میشود. این شیوه جدید تبلیغاتی به کسب و کارها کمک میکند تا به روش دیگری پیام خود را به مخاطبان خود برسانند. اگر نمیدانید این روش تبلیغاتی چیست و چگونه عمل میکند، با ما همراه باشید تا آن را به طور کامل به شما معرفی کنیم.
تبلیغات همسان چیست؟
در تعریف تبلیغات همسان یا Native Ads، باید بگوییم، نوعی از تبلیغات آنلاین است که به دلیل همسانی و یکپارچگی ساختار و ظاهرشان با سایتهای نمایش دهنده، با این عنوان نامگذاری شدهاند. تبلیغات نیتیو، با همانند سازی و هماهنگی ظاهر تبلیغات با رابط کاربری (UI) صفحات وب سایت، باعث جلب توجه بیشتر کاربران آنلاین میشود. هدف از این هماهنگی، مقابله با نادیده گرفته شدن تبلیغات توسط کاربران و در نهایت افزایش اثربخشی تبلیغات است.
انواع تبلیغات همسان چیست؟
تبلیغات کلیکی همسان در هر سایت به شکل متفاوت نمایش داده میشود، چرا که دقیقا سازگار با محتوای متنی و تصویری همان سایت طراحی میشود. در ادامه تعدادی نمونه تبلیغات همسان را معرفی و بررسی میکنیم.
تبلیغ در میان محتوا
فرض کنید در حال گشت و گذار در شبکههای اجتماعی هستید و یا مطلبی را در سایت مورد علاقهتان میخوانید، اگر در این شرایط با محتوای اسپانسر شده مواجه شدید، باید بدانید اینها همان نیتیو ادزها یا تبلیغات همسان هستند. این تبلیغات در ازای پرداخت یک هزینه مشخص، مستقیما در میان محتوای متنی یا تصویری سایت نمایش داده میشوند.
تبلیغ در موتورهای جستجو
یکی از روشهای تبلیغاتی پرطرفدار در میان موتورهای جستجو، روش Native Ads است.
وقتی که نیتیو ادزها دقیقا به شکل نتایج جستجوی ارگانیک (Organic Search Results)، نمایش داده میشوند یعنی از روش تبلیغات همسان استفاده کردهاید.
ویجتهای پیشنهادی
یکی دیگر از اشکال Native Ads ، نمایش آنها در سایتها، شبکههای اجتماعی یا نتایج موتورهای جستجو به صورت ویجتهای پیشنهادی است. به این صورت که در پایان مطلب یا در کنار صفحات، محتوایی به شما پیشنهاد داده میشود تا در صورت تمایل روی آن کلیک کنید.
تبلیغات بنری
این مدل تبلیغات همسان، مانند تبلیغات بنری هستند که دائما در سایتهای مختلف مشاهده میکنید. چیزی که این تبلیغات را متفاوت میکند، این است که محتوای این تبلیغات با سایتی که شما در آن حضور دارید یا محتوایی که در حال خواندن آن هستید، کاملا هماهنگ است.
لیستهای تبلیغاتی در خرید آنلاین
در صورتی که خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام داده باشید، حتما کمپین تبلیغات همسان را در وب سایتهای خرید و فروش آنلاین مشاهده کردهاید. به عنوان مثال اگر قصد خرید کتاب داشته باشید، در لیستی که به شما ارائه میشود، تعدادی تبلیغ همسان نیز وجود دارد. در واقع تعدادی از ناشران در ازای پرداخت مبلغ مشخص، تبلیغات خود را دقیقا به شکل محتوایی که جستجو کردهاید، به شما نمایش میدهند.
مزایای تبلیغات همسان چیست؟
- مهمترین مزیت تبلیغات native این است که با نمایش تبلیغ به صورت هماهنگ با ظاهر سایت، مواردی مانند یکپارچگی کلی، هویت بصری و تجربه کاربری (UX) سایت را حفظ میکند.
- تبلیغات همسان، نرخ کلیک (CTR) سایت را افزایش داده و کسب درآمد قابل توجهی از تبلیغات را برای سایت ایجاد میکند.
- Native Ads معمولا به صورت یک عکس یا تیتر جذاب به کاربران پیشنهاد میشود و هیچ مزاحمتی برای آنها ایجاد نمیکند.
- نحوه پرداخت یا تعرفه تبلیغات همسان، به صورت پرداخت به ازای کلیک (PPC) است و شما به ازای نمایش این نوع تبلیغات در وب سایت خود، هیچ هزینهای پرداخت نمیکنید.
- Native Ads ، وقت و توجه بیشتری را به خود جلب میکند و نسبت به تبلیغات سنتی عملکرد بسیار بهتر و موثرتری دارد.
- تبلیغات همسان، جذابیت و همچنین به رسمیت شناخته شدن نام تجاری شما را با اطمینان بیشتری (نسبت به سایر انواع تبلیغات) تحقق میبخشد. این نکته را هم مورد توجه قرار دهید که این تبلیغات، باید با توجه به قوانین Native Ads و با کیفیت بالا انجام شوند تا بتوانند در ذهن خواننده اثر مثبتی داشته باشند.
- در صورتی که این تبلیغات را به درستی انجام دهید، شانس زیادی برای ویروسی شدن دارند. مطمئن باشید مخاطبان، محتوایی را که دوست داشته باشند، حتما به اشتراک میگذارند. بنابراین مخاطبان شما در کمپین بازاریابی، تا حد زیادی به شما کمک میکنند.
- تبلیغات همسان نسبت به تبلیغات بنری و کلیکی، ارزانتر هستند.
معایب تبلیغات همسان چیست؟
همان طور که گفتیم Native Ads مزایایی مانند ایجاد ظاهر یکنواخت برای وب سایت، بهتر دیده شدن و افزایش نرخ کلیک را به دنبال دارد. اما از آنجا که هر روش در کنار ویژگیهای مثبت، معایبی هم به دنبال دارد، این روش تبلیغاتی نیز ایراداتی به همراه دارد.
این ایرادات عبارتند از:
- در تبلیغات محتوای همسان ممکن است مخاطب، به سادگی نتواند محتوای اصلی و محتوای تبلیغاتی را از هم تشخیص دهد و از این جهت آزرده شود. به همین علت، معمولا با کلماتی مانند Ad و Sponsored به کاربران یادآوری میشود که محتوای مورد نظر، در ازای پرداخت پول توسط تبلیغ دهنده برای آنها نمایش داده شده است.
- ممکن است محتوای تبلیغاتی با استانداردهای عرضه کننده تبلیغات، همخوانی نداشته باشد. بنابراین این احتمال وجود دارد که تصویر برند شما در ذهن مخاطب تضعیف و یا حتی تخریب شود.
- بدون شک یکی از روشهای قدرتمند در بازاریابی آنلاین، روش تبلیغات همسان است. اما برای بهر گیری کامل از این روش، باید زمان زیادی را جهت تولید محتوای ارزشمند و باکیفیت و همچنین انجام تست A/B صرف کنید، تا به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنید.
- معمولا تعداد کلیکها بر روی تبلیغات همسان و ورودی سایت از این طریق، نسبت به تبلیغات کلیکی کمتر است.
چه افرادی از تبلیغات همسان سود میبرند؟
تبلیغ کنندگان
بسیاری از برندهای تجاری و کسب و کارهایی که به تازگی کار خود را آغاز کردهاند، برای زیاد کردن مخاطبان خود از Native Ads استفاده میکنند. چرا که هر زمان مردم برای خواندن مطالب تازه و کشف چیزهای جدید آمادگی داشته باشند، کمپین تبلیغات همسان میتواند اهدافی مانند آگاهی از برند و فروش بیشتر را محقق کند.
کاربران
معمولا تبلیغاتی مانند پاپ آپها یا تبلیغاتی که پیش از شروع ویدئوها نمایش داده میشوند، برای کاربران آزاردهنده هستند. اما تبلیغات نیتیو این آزردگی خاطر را برای کاربران ایجاد نمیکنند.
ناشران
تبلیغات Native، یک ابزار مطمئن و کارآمد برای کسب درآمد ناشران است. ناشران، بدون آنکه به تجربه کاربری مخاطبان آسیبی وارد کنند، میتوانند آنها را به محتوای مفیدی که تبلیغات در آنها قرار دارد، هدایت کنند.
هدف از اجرای تبلیغات همسان چیست؟
تبلیغات همسان یا Native Ads، زمانی میتواند برای کسب و کار شما مفید باشد که شما قصد داشته باشید یک محتوا از وبلاگ خود را ارتقا (Promote) دهید و یا بخواهید به کمک این روش بازاریابی، برای سایت محتوایی یا خبری خود، بازدید کننده جذب کنید. در واقع این نوع تبلیغات، کم تر با هدف فروش انجام میشود. اما در صورتی که قصد دارید با هدف فروش از تبلیغات نیتیو استفاده کنید، سعی کنید کاملا هوشمندانه و به طور غیر مستقیم این کار را انجام دهید. تا آنجا که به نظر برسد این سایت ناشر است که مخاطبان را دعوت میکند تا پیشنهاد شما را مشاهده کنند.
اهمیت استفاده از تبلیغات همسان در کسب و کار چیست؟
همه میدانیم یکی از مهمترین استراتژیها برای موفقیت در تبلیغات، استفاده از یک روش هوشمندانه است. با توجه به اینکه تبلیغات همسان بر پایه محتوا انجام میشود و به طور کلی، یک روش بازاریابی محتوا به شمار میرود، برای کاربران از جذابیت خاصی برخوردار است.
با توجه به اینکه امروزه هزینه تبلیغات بسیار زیاد است، یک روش کم هزینه برای کسب و کارها استفاده از روش همسان یا نیتیو است. این موضوع باعث شده انواع کسب و کارها به این روش بازاریابی تمایل زیادی داشته باشند. در روش Native Ads میتوانید با انتخاب یک متن تبلیغاتی و همچنین تعدادی تصویر مناسب، فرآیند بازاریابی را به خوبی انجام داده و منتظر نتایج خوبی باشید.
روش درست استفاده از تبلیغات همسان چگونه است؟
همان طور که اشاره کردیم، تبلیغات نیتیو از موثرترین و محبوبترین روشهای تبلیغاتی در دنیاست. امروزه این روش آنقدر در میان مردم محبوب و فراگیر شده که کسب و کارهای کوچک و بزرگ برای معرفی محصولات و افزایش فروش خود، بودجه فراوانی را برای این روش بازاریابی اختصاص میدهند. برای موفقیت در Native Ads، باید آن را به روش صحیح انجام دهید.
روش درست، یعنی اینکه تبلیغات را بر اساس محتوا انجام دهید، نه مانند تبلیغات بنری.
در این روش باید با ارائه محتوای هدفمند و مفید، مشتریان خود را جذب کنید. به عنوان مثال، میتوانید عبارت «آموزش تضمینی فعالیتهای بازاریابی در مدت 1 ماه» را در وب سایت خود قرار داده و به صفحه مورد نظر لینک دهید. یا میتوانید با لینک دادن به یک مقاله علمی و مفید، اعتماد کاربران خود را جلب کرده و آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید.
کلام آخر
تبلیغات همسان یا Native Ads، ابزاری جدید و تاثیرگذار در دنیای دیجیتال مارکتینگ است که میتواند باعث جذب هر چه بیشتر مخاطبان شود. این روش تبلیغاتی به دلیل پرداخت هزینه به ازای ورود هر کاربر، میتواند ضمن کاهش هزینه تبلیغات، سرنخهای سایت شما را نیز تضمین کند.
همچنین به خاطر داشته باشید که با هدف فریب مخاطبان خود تبلیغ نکنید زیرا کسانی که پس از مشاهده تبلیغ شما حس کنند که فریب خوردهاند، دیدگاه منفی از برند تجاری شما در ذهنشان نقش میبندد که این حس تا مدتها با آنها خواهد ماند.
در آخر هم این نکته را فراموش نکنید که در تبلیغات همسان، عملکرد تبلیغ را اندازه گیری و تست کنید. تنها راه برای تعیین بهترین عنوان، بهترین تصویر، بهترین محتوا و … برای برند شما، آزمایش تبلیغات همسان است. بهتر است که هنگام تست کمپین تبلیغاتی خود، ۹ مورد را آزمایش کنید. (سه عنوان و سه تصویر را برای هر کمپین انتخاب و هر بار، یک عنوان را با یک تصویر منتشر کنید و بازخورد هرکدام را بررسی نمایید.)