در دنیای بازاریابی اینترنتی، عبارت بازارایابی محتوا به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از عبارات پر مصرف است. البته هیچ شکی هم نیست که بازاریابی محتوا امری بسیار مهم و ضروری برای هر کسب و کار اینترنتی است و تمامی اقداماتی که یک کسب و کار آنلاین در این راستا انجام میدهد تاثیرگذار خواهد بود. اما عبارت استراتژی محتوا نیز به اندازۀ بازاریابی محتوا مهم است، با اینحال کمتر کسی به آن اشاره میکند.
ممکن است این سوال را از خودتان بپرسید:
استراتژی محتوا همان بازاریابی محتوا نیست؟
جواب این سوال : خیر! استراتژی محتوا یک عبارت بسیار فراگیر است و موارد بسیار زیادی را شامل میشود. در حالی که بازاریابی محتوا تنها بر روی یک قسمت از استراتژی محتوا تاکید دارد.
درک تفاوت بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا و همچنین چگونگی کارکرد این دو در کنار یکدیگر، از بنیادیترین نیازها برای موفقیت تجارت آنلاین شماست. پس در این مقاله میخواهیم تفاوتهای میان این دو عبارت را جستجو کنیم و در عین حال رابطه میان آنها را توضیح دهیم.
استراتژی محتوا
تعریفی ساده از استراتژی محتوا : «برنامه ریزی، توسعه و مدیریت محتوا-چه به صورت نوشتار و چه در رسانههای دیگر». به عبارت دیگر میتوان گفت که استفادۀ درست از محتوا در قسمتها و ابعاد مختلف یک تجارت را استراتژی محتوا میگویند.
استراتژی محتوا اشاره به فرآیند تولید، ذخیره و توزیع محتوا طبق برنامهای سازمانیافته، حول محوری مشخص و برای مخاطبانی از قبل تعیین شده است.
موفقیت این فرآیند باید در تمام چرخۀ عمر محتوا، بر اساس شاخصهای شفافِ عددی اندازهگیری شود. استراتژی محتوا شما باید هویّت محتوا از لحاظ ساختار و سبک را مشخص نماید و چارچوبهای محتوا را برای کلیۀ دپارتمانهای شرکت تعیین نماید.
برای اینکه مفهوم استراتژی محتوا را به درستی درک کنیم، بیایید فرض کنیم که میخواهیم یک خانه بسازیم. برای ساخت خانه، ابتدا به طرح و نقشه نیاز داریم. نقشههای ساختمانی، طرحهایی پر جزئیات هستند که تمام ابعاد و زوایای ساخت یک خانه را پیش از آنکه پیریزی و عملیات ساخت و ساز آغاز شود، به ما نشان میدهند. این طرحها و نقشهها، اندازههای دقیق، مکان لولهکشیها و سیمکشیها، حتی محل دقیق نورگیری اتاقها، در و پنچرهها را به ما نشان میدهند.
می توان گفت، استراتژی محتوا در حقیقت معادل همین طرحها و نقشهها در زمینه تولید محتوای یک تجارت است و نشان میدهد که چگونه باید از محتوا برای رسیدن به اهداف تجاری استفاده نمود.
بازاریابی محتوا
در طرف دیگر معادله، بازاریابی محتوا قرار دارد. بازاریابی محتوا در واقع راهکاری برای جذب مشتری و فروش محصولات از طریق ایجاد محتوای ارزشمند، مفهوم و مرتبط میباشد. میتوان گفت که بازاریابی محتوا در اصل ترکیبی از تکنیکهای فروش محصول و بازاریابی سنتی است.
بازاریابی محتوا باید به گونهای باشد که مخاطبان متوجه این نکته نباشند که شما در تلاشید محصولات خود را به آنها بفروشید و تصور کنند که تنها برای بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی آنان این محتوا را در اختیار آنها قرار دادهاید. در بازاریابی محتوا، شما مخاطبانی که می خواهید محتوایتان را برایشان منتشر کنید را مشخص میکنید و با انتشار محتوای مناسب (محتوایی که فکر می کنید بر روی رفتار آنها تاثیر میگذارد)، آنها را به سمت کسب و کار خود جذب میکنید.
بازاریابی محتوا معمولاً به شکل نوشتار در وبلاگ، اخبار تحلیلی، مقالات آموزشی، بازاریابی شبکههای اجتماعی، ویدیو، اینفوگرافیک، مطالعۀ موردی، روابط عمومی، ملاقات حضوری با مشتریان، سئو و … پیاده میشود. بازاریابی محتوا باید به گونهای باشد که باعث حفظ مشتریان فعلی و بدست آوردن مشتریان جدید شود.
تفاوت استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا در واقع ضمیمه ای بر استراتژی محتوای کلیِ شماست و تنها بروی خلق، اندازهگیری و انتشار مطالب جذاب و مفید برای مخاطبان تمرکز دارد. در واقع بازاریابی محتوا دقیقاً «دلایل و چراهای» خرید / مشارکت مشتریان شما را هدف میگیرد.
اما بازاریابی محتوا تنها زمانی میتواند به بالاترین حد تاثیرگذاری خود برسد که شما یک استراتژی محتوای قدرتمند برای آن پایهگذاری کنید. به عبارت دیگر، استراتژی محتوا با «چگونگی» استفاده از محتوا ارتباط دارد و به شما میگوید که «کجا» از «چه چیز» استفاده نمایید.
تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات
بازاریابی محتوا نسبت به تبلیغات دو تفاوت دارد. اولین تفاوت این است که در بازاریابی محتوا، محتوا در رسانههای تحت مالکیت شما منتشر میشود که همان وبلاگ، شبکه های اجتماعی شما و … هستند. اما اگر این محتوا در رسانههای خریداری شده منتشر گردد، به آن تبلیغات گفته می شود.
تفاوت دوم این است که بازاریابی محتوا یک راهکار برای بازاریابی داخلی و استراتژی جذبکننده است و نه بازاریابی خارجی و استراتژی تهاجمی! بازاریابی محتوا هیچ مزاحمتی برای خواننده ایجاد نمیکند. بلکه برای او مفید هم هست و پاسخ سوالات او را میدهد. پس با بازاریابی محتوا، نه تنها شما مخل آسایش کاربران نمیشوید، که مشتریان واقعی خود را هم پیدا خواهید کرد.
هزینه بازاریابی محتوا در مقایسه با هزینه تبلیغات
بازاریابی محتوا در مقایسه با تبلیغات بسیار زمانبر و پرهزینه است. با اینحال در طولانیمدت بازدهی بهتری دارد.
زمانی بود که تبلیغات میتوانستند، هرچند برای کوتاه مدت، کفۀ ترازوی رقابت را به نفع یک شرکت پائین آورند. اما امروزه که انسان تحت هجوم تبلیغات گسترده از رسانههای مختلف است، موفقیت یک تجارت در گرو بازاریابی محتوا قرار دارد. امروزه دیگر تبلیغات فقط برای جذب کوتاهمدت مشتریان و گاهی صرفاً جهت همپایی با رقبا کاربرد دارند. چرا؟ موضوع را از نگاه مخاطبان ببینید. آنها دوست ندارند تبلیغات بیربط به آنها نمایش داده شود و دیگر چندان بازخورد مثبتی نسبت به این تبلیغات مزاحم ندارند. این یعنی هزینه تبلیغات موفق نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است. پس در بلندمدت، هزینههای بازاریابی محتوا به مراتب کمتر از هزینههای تبلیغات خواهد بود.
بنابراین بازاریابی محتوا در مقایسه با تبلیغات بسیار زمانبر است. اما بازدهی بهتری هم دارد.
نباید تنبلی مانع موفقیت شما شود!
متاسفانه، به علت آنکه ایجاد استراتژی محتوا، امری زمانبر و دشوار است، افراد بسیاری آن را نادیده میگیرند و مستقیماً به سراغ بازاریابی محتوا میروند. شکی هم نیست که بازاریابی محتوا به این شیوه میتواند موفقیتهایی پراکنده را برای شما به ارمغان آورد. اما با این رویکرد نمیتوانید از نهایت پتانسیلهای کسب و کار خود بهره ببرید. کار بروی بازاریابی محتوا بدون استراتژی محتوا مثل آن است که شما بدون هیچ هدفی در هر سو حرکت بکنید. در نهایت هم به هیچجا راه نخواهید برد.
حرف آخر
همانطور که گفتیم، یک استراتژی محتوای محکم و یکپارچه میتواند در گسترش تجارت شما نقشی تعیینکننده داشته باشد؛ پس بهتر است مطمئن شوید که استراتژی محتوای شما پیش از اجرای بازاریابی محتوا، به خوبی پایه گذاری شده باشد.
از همین امروز شروع کنید. نتیجه داشتن محتواهای هدفمند و نتایج قابل اندازهگیری خواهد بود.امیدوارم که شما با مشاهده نتایج بازاریابی محتوای خود، با پشتوانه استراتژی محتوا، شگفتزده خواهید شد و در این مسیر موفق خواهید شد .