کارشناس تولید محتوا

تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا

پرداختن به تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا شاید نیاز به کمی عقب‌گرد و بررسی میزان پیشرفت فضای مجاز داشته باشد. از این رو، بهتر است ابتدا به این مساله بپردازیم که دنیای اینترنت در سال‌های اخیر رشد و پیشرفت چشمگیری داشته؛ به همین دلیل، بخش‌های متنوعی به آن اضافه شدند که هر یک نیازمند افراد متخصص و ماهری در همان زمینه هستند.

بحث بازاریابی در دنیای آنلاین بسیار جدی و مهم است؛ چون مخاطب و کاربر فعال زیاد بوده و از طرفی، رقابت تنگاتنگی بین کسب‌وکارهای مختلف جریان دارد. بنابراین، دو حوزه شغلی مختلف اما ضروری به وجود آمد که کپی رایتر و کارشناس تولید محتوا نام دارند. در این مطلب از رشدانا می‌خواهیم به تفاوت این دو حوزه تخصصی و شغلی بپردازیم. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که تفاوت این دو مفهوم را نمی‌دانید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه شوید.

کپی­ رایتر کیست؟

من هنگامی که اولین بار واژه کپی رایتر (Copy Writer) را شنیدم، به ذهنم کپی­رایت (Copy Right) یا قانون تکثیر مجاز محصولات آمد. اما خب بعد فهمیدم که چقدر غلط کردم، غلط! چراکه این دو کلمه از اساس با هم متفاوتند و در ترجمه فارسی‌ کلمات انگلیسی با توجه به نبود معادل فارسی برای این کلمات، چنین غلطی پیش آمده است.

حالا واقعا کپی­رایتر کیست؟

کپی­رایتر شخصی است که با فنون نویسندگی و علوم بازاریابی برای اشخاص، شرکت‌ها،‌ سازمان­ها مطلب می‌نویسد. در واقع کپی‌رایتر، نویسنده‌ای است که با هدف بازاریابی و فروش بیشتر محصول یا خدمات، محتوای مفید تولید می‌کند.

وظایف کپی رایتر

در یک کلام: مهم­ترین وظیفه کپی­رایتر بهبود تاثیر تبلیغات است. در نتیجه، شخص کپی رایتر  باید از این که برای طراحی یک تبلیغ چگونه روی مخاطب تاثیر بگذارد، آگاهی داشته باشد. همچنین کپی­رایتر باید کلیه نکاتی که می‌تواند بر ذهن مشتری تاثیر بگذارد را شناخته و از این راه، آن‌ها را به خرید محصولی خاص تشویق نماید.

طبعا کپی رایتینگ هم مثل هر شغل دیگری دارای اصولی است که اگر کپی رایتر به این هنجارها توجه خاص­تری کند، مطمئنا به نتیجه فوق‌العاده‌ای خواهد رسید. شخص کپی­رابتر باید قادر باشد از تیترها و سرفصل‌های جذاب استفاده نماید. استفاده از تیتر مناسب یکی از پارامترهای مهم در جذب مشتری است.

از سوی دیگر، باید در نظر داشته باشد از واژگانی استفاده کند که ساده و واضح باشند. شعارهای تبلیغاتی و سایر وظایف شخص کپی­رایتر باید به شکلی باشند که برند مورد نظر را برای مخاطب اعتمادسازی کند.

در آخر، خوب است نگاهی مختصر به وظایف کپی­رایتر بیندازیم:

  • از تیترها و سرفصل‌های خوب استفاده کند.
  • کلمات ساده در متون تبلیغاتی به کار ببرد.
  • از جملات اثرگذار استفاده نماید.
  • حس اعتماد ایجاد کند.
  • بزرگ‌نمایی نکند.
  • از مشتری برای انجام فعالیت خاص دعوت کند.
  • مخاطب را به مشتری تبدیل نماید.

کارشناس تولید محتوا کیست؟

اول این­که هدف من از گفتن کارشناس تولید محتوا شخصی است که با محتوای متنی کار می­کند. کارشناس تولید محتوا یا تولیدکننده محتوا در واقع تکمیل کننده شغل یک کپی­رایتر می­باشد. شخص کارشناس تولید محتوا باید قادر باشد به بهترین شکل در مورد مفهوم یا کالای خاصی، مطلبی را به مخاطب ارائه دهد تا جایی که هیچ شک و شبهه‌ای برای مشتری نماند.

محتوای تولید شده نباید خیلی کم باشد چراکه خواننده باید قادر باشد هم با ذهن نویسنده و هم با فضای کلی نوشته ارتباط برقرار نماید. از طرفی دیگر محتوای تولید شده می­بایست پرمایه بوده و خط به خط قابل فهم باشد تا خواننده پس از مطالعه‌ متن، به نتیجه‌گیری درست دست پیدا کند.

علاوه بر این، با فراگیر شدن تجارت الکترونیک، حضور کارشناس تولید محتوا برای بیشتر سازمان­ها ضروری است. مختصرا این که کارشناس تولید محتوا با عنایت به موضوع اخذ شده و محیطی که در آن کار می‌کند، می­بایست محتوایی تولید کند تا مخاطبان مفهوم درستی از آن موضوع درک کنند.

وظایف کارشناس تولید محتوا چیست؟

اگر تصمیم دارید شغل شریف کارشناس تولید محتوا را برای خود برگزینید، باید از هر دری سخنی باشید! یعنی اینکه لازم است علاوه بر تبحر و تخصص داشتن در یک حوزه، باید در مورد موضوعات مختلف نیز اطلاعات و درک خوبی داشته باشید.

در کنار این‌ها، تسلط به فنون روزنامه‌نگاری و نویسندگی از جمله ویژگی‌های یک کارشناس تولید محتوای خبره است. تولید کننده محتوا کاملاً باید به نویسندگی مسلط باشد تا بتواند محتوایی با ارزش تولید کند.

برخی از وظایف کارشناس تولید محتوا :

  • باید اطلاعات عمومی خوبی داشته باشد.
  • باید بر مهارت­های روزنامه‌نگاری و نویسندگی مسلط باشد.
  • به اصول سئو آشنا باشد.
  • تونایی انجام تولید محتوای ارزشمند را داشته باشد.

تفاوت کپی ­رایتر و کارشناس تولید محتوا در چیست؟

در ادامه ی تفاوت کپی ­رایتر و کارشناس تولید محتوا شخص کپی­رایتر از منظر محتوا حجم کاری بالایی ندارد و در نهایت کار وی با چند جمله کوتاه کار به آخر می­رسد. هرچند، همین چند جمله مختصر می­بایست به اندازه­ای موثر باشند که مخاطب را مشغول کند. از طرفی دیگر، کارشناس تولید محتوا از منظر محتوا وظیفه دشواری داشته و می­بایست توضیحات کاملی را در بستر مقاله ارائه نماید.

از منظر تاثیر و ارزش، محتوای ایجاد شده به وسیله کارشناس تولید محتوا باید رتبه بالایی داشته ولی مهم نیست در یک جمله قادر باشد کار را تمام کرده و تاثیرگذار باشد. شخص کارشناس تولید محتوا فضایی را در دست دارد که می­تواند با نگارش متنی خوب و طولانی، نظر مخاطب را جذب کند ولی فرد کپی­رایتر وظیفه دارد با متنی مختصر، توجه مخاطب را به سمت کالایی جذب نماید.

از سایر تفاوت‌هایی که ذکر می­شود، تفاوت در اشخاصی است که این کارها را انتخاب می‌نمایند. شخصی که تمایل دارد به عنوان کپی­رایتر کار خود را آغاز کند می­بایست این موضوع را بفهمد که یک کار بسیار تخصصی را شروع کرده­ است. احتمالا در اکثر موارد مطلب پایانی تولید شده به یکی دو خط هم نرسد، ولی همان یکی دو خط از اهمیت بالایی برخوردار است.

در نتیجه کپی­رایتر نه فقط باید شناخت بسیار خوبی از عملکرد ذهنی مخاطبان داشته، بلکه می­بایست شناخت درستی از زندگی هم داشته باشد تا بتواند با یک جمله مختصر، نگاه­ها را به سوی یک کسب و کاری بکشاند.

با عنایت به منابع فراوانی که شبکه جهانی اینترنت در اختیار همه می‌گذارد، هر شخصی قادر است مطلب بنویسد.

فرد کارشناس تولید محتوا می‌تواند یک فرد با تخصص در زمینه نشریه، نویسندگی، وبلاگ‌نویسی، مهندسی، مدیریت عاملی، آشپزی، طراحی و هر شخص دیگری که تصورش را کنید در صورت ممارست و تمرین و تجربه کافی باشد. این نکته بسیار حائز اهمیت است که فرد در مورد مطلبی که می‌نویسد علم داشته و بتواند به لحاظ ادبی آن را به سرانجام برساند. جهت اشخاصی که قبل از این تردید داشتند که کدام یک از این کارها را انتخاب کنند، به طور قطع با آنالیز تفاوت کپی­ رایتر با کارشناس تولید محتوا می­توانند جمع­بندی بهتری داشته باشند.

شباهت‌های کپی رایتینگ و تولید محتوا

خب، عمده‌ترین و ساده‌ترین شباهت موجود میان کپی رایتر و کارشناس تولید محتوا این است که هر دوی آن‌ها سر و کارشان با نوشتن است. هر دوی این‌ها باید به فنون نویسندگی مسلط باشند و بدانند چگونه با هنر نگارشی خود مخاطبان را به یک مشتری وفادار تبدیل کنند.

سخن پایانی

در این مطلب، به بررسی تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا پرداختیم. این دو شغل هر دو با دنیای کلمات و محتواهای متنی در ارتباط هستند اما تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد. البته شغل کارشناس محتوا همانطور که در متن هم اشاره کردیم به نوعی مکمل شغل کپی رایتری است. به نظر شما چه تفاوت های دیگری بین یک کارشناس تولید محتوا و کپی رایتر وجود دارد؟ لطفا نظرات خوبتان را با ما به اشتراک بگذارید.

نظراتتان را با ما در میان بگذارید ...