پرداختن به تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا شاید نیاز به کمی عقبگرد و بررسی میزان پیشرفت فضای مجاز داشته باشد. از این رو، بهتر است ابتدا به این مساله بپردازیم که دنیای اینترنت در سالهای اخیر رشد و پیشرفت چشمگیری داشته؛ به همین دلیل، بخشهای متنوعی به آن اضافه شدند که هر یک نیازمند افراد متخصص و ماهری در همان زمینه هستند.
بحث بازاریابی در دنیای آنلاین بسیار جدی و مهم است؛ چون مخاطب و کاربر فعال زیاد بوده و از طرفی، رقابت تنگاتنگی بین کسبوکارهای مختلف جریان دارد. بنابراین، دو حوزه شغلی مختلف اما ضروری به وجود آمد که کپی رایتر و کارشناس تولید محتوا نام دارند. در این مطلب از رشدانا میخواهیم به تفاوت این دو حوزه تخصصی و شغلی بپردازیم. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که تفاوت این دو مفهوم را نمیدانید، پیشنهاد میکنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه شوید.
کپی رایتر کیست؟
من هنگامی که اولین بار واژه کپی رایتر (Copy Writer) را شنیدم، به ذهنم کپیرایت (Copy Right) یا قانون تکثیر مجاز محصولات آمد. اما خب بعد فهمیدم که چقدر غلط کردم، غلط! چراکه این دو کلمه از اساس با هم متفاوتند و در ترجمه فارسی کلمات انگلیسی با توجه به نبود معادل فارسی برای این کلمات، چنین غلطی پیش آمده است.
حالا واقعا کپیرایتر کیست؟
کپیرایتر شخصی است که با فنون نویسندگی و علوم بازاریابی برای اشخاص، شرکتها، سازمانها مطلب مینویسد. در واقع کپیرایتر، نویسندهای است که با هدف بازاریابی و فروش بیشتر محصول یا خدمات، محتوای مفید تولید میکند.
وظایف کپی رایتر
در یک کلام: مهمترین وظیفه کپیرایتر بهبود تاثیر تبلیغات است. در نتیجه، شخص کپی رایتر باید از این که برای طراحی یک تبلیغ چگونه روی مخاطب تاثیر بگذارد، آگاهی داشته باشد. همچنین کپیرایتر باید کلیه نکاتی که میتواند بر ذهن مشتری تاثیر بگذارد را شناخته و از این راه، آنها را به خرید محصولی خاص تشویق نماید.
طبعا کپی رایتینگ هم مثل هر شغل دیگری دارای اصولی است که اگر کپی رایتر به این هنجارها توجه خاصتری کند، مطمئنا به نتیجه فوقالعادهای خواهد رسید. شخص کپیرابتر باید قادر باشد از تیترها و سرفصلهای جذاب استفاده نماید. استفاده از تیتر مناسب یکی از پارامترهای مهم در جذب مشتری است.
از سوی دیگر، باید در نظر داشته باشد از واژگانی استفاده کند که ساده و واضح باشند. شعارهای تبلیغاتی و سایر وظایف شخص کپیرایتر باید به شکلی باشند که برند مورد نظر را برای مخاطب اعتمادسازی کند.
در آخر، خوب است نگاهی مختصر به وظایف کپیرایتر بیندازیم:
- از تیترها و سرفصلهای خوب استفاده کند.
- کلمات ساده در متون تبلیغاتی به کار ببرد.
- از جملات اثرگذار استفاده نماید.
- حس اعتماد ایجاد کند.
- بزرگنمایی نکند.
- از مشتری برای انجام فعالیت خاص دعوت کند.
- مخاطب را به مشتری تبدیل نماید.
کارشناس تولید محتوا کیست؟
اول اینکه هدف من از گفتن کارشناس تولید محتوا شخصی است که با محتوای متنی کار میکند. کارشناس تولید محتوا یا تولیدکننده محتوا در واقع تکمیل کننده شغل یک کپیرایتر میباشد. شخص کارشناس تولید محتوا باید قادر باشد به بهترین شکل در مورد مفهوم یا کالای خاصی، مطلبی را به مخاطب ارائه دهد تا جایی که هیچ شک و شبههای برای مشتری نماند.
محتوای تولید شده نباید خیلی کم باشد چراکه خواننده باید قادر باشد هم با ذهن نویسنده و هم با فضای کلی نوشته ارتباط برقرار نماید. از طرفی دیگر محتوای تولید شده میبایست پرمایه بوده و خط به خط قابل فهم باشد تا خواننده پس از مطالعه متن، به نتیجهگیری درست دست پیدا کند.
علاوه بر این، با فراگیر شدن تجارت الکترونیک، حضور کارشناس تولید محتوا برای بیشتر سازمانها ضروری است. مختصرا این که کارشناس تولید محتوا با عنایت به موضوع اخذ شده و محیطی که در آن کار میکند، میبایست محتوایی تولید کند تا مخاطبان مفهوم درستی از آن موضوع درک کنند.
وظایف کارشناس تولید محتوا چیست؟
اگر تصمیم دارید شغل شریف کارشناس تولید محتوا را برای خود برگزینید، باید از هر دری سخنی باشید! یعنی اینکه لازم است علاوه بر تبحر و تخصص داشتن در یک حوزه، باید در مورد موضوعات مختلف نیز اطلاعات و درک خوبی داشته باشید.
در کنار اینها، تسلط به فنون روزنامهنگاری و نویسندگی از جمله ویژگیهای یک کارشناس تولید محتوای خبره است. تولید کننده محتوا کاملاً باید به نویسندگی مسلط باشد تا بتواند محتوایی با ارزش تولید کند.
برخی از وظایف کارشناس تولید محتوا :
- باید اطلاعات عمومی خوبی داشته باشد.
- باید بر مهارتهای روزنامهنگاری و نویسندگی مسلط باشد.
- به اصول سئو آشنا باشد.
- تونایی انجام تولید محتوای ارزشمند را داشته باشد.
تفاوت کپی رایتر و کارشناس تولید محتوا در چیست؟
در ادامه ی تفاوت کپی رایتر و کارشناس تولید محتوا شخص کپیرایتر از منظر محتوا حجم کاری بالایی ندارد و در نهایت کار وی با چند جمله کوتاه کار به آخر میرسد. هرچند، همین چند جمله مختصر میبایست به اندازهای موثر باشند که مخاطب را مشغول کند. از طرفی دیگر، کارشناس تولید محتوا از منظر محتوا وظیفه دشواری داشته و میبایست توضیحات کاملی را در بستر مقاله ارائه نماید.
از منظر تاثیر و ارزش، محتوای ایجاد شده به وسیله کارشناس تولید محتوا باید رتبه بالایی داشته ولی مهم نیست در یک جمله قادر باشد کار را تمام کرده و تاثیرگذار باشد. شخص کارشناس تولید محتوا فضایی را در دست دارد که میتواند با نگارش متنی خوب و طولانی، نظر مخاطب را جذب کند ولی فرد کپیرایتر وظیفه دارد با متنی مختصر، توجه مخاطب را به سمت کالایی جذب نماید.
از سایر تفاوتهایی که ذکر میشود، تفاوت در اشخاصی است که این کارها را انتخاب مینمایند. شخصی که تمایل دارد به عنوان کپیرایتر کار خود را آغاز کند میبایست این موضوع را بفهمد که یک کار بسیار تخصصی را شروع کرده است. احتمالا در اکثر موارد مطلب پایانی تولید شده به یکی دو خط هم نرسد، ولی همان یکی دو خط از اهمیت بالایی برخوردار است.
در نتیجه کپیرایتر نه فقط باید شناخت بسیار خوبی از عملکرد ذهنی مخاطبان داشته، بلکه میبایست شناخت درستی از زندگی هم داشته باشد تا بتواند با یک جمله مختصر، نگاهها را به سوی یک کسب و کاری بکشاند.
با عنایت به منابع فراوانی که شبکه جهانی اینترنت در اختیار همه میگذارد، هر شخصی قادر است مطلب بنویسد.
فرد کارشناس تولید محتوا میتواند یک فرد با تخصص در زمینه نشریه، نویسندگی، وبلاگنویسی، مهندسی، مدیریت عاملی، آشپزی، طراحی و هر شخص دیگری که تصورش را کنید در صورت ممارست و تمرین و تجربه کافی باشد. این نکته بسیار حائز اهمیت است که فرد در مورد مطلبی که مینویسد علم داشته و بتواند به لحاظ ادبی آن را به سرانجام برساند. جهت اشخاصی که قبل از این تردید داشتند که کدام یک از این کارها را انتخاب کنند، به طور قطع با آنالیز تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا میتوانند جمعبندی بهتری داشته باشند.
شباهتهای کپی رایتینگ و تولید محتوا
خب، عمدهترین و سادهترین شباهت موجود میان کپی رایتر و کارشناس تولید محتوا این است که هر دوی آنها سر و کارشان با نوشتن است. هر دوی اینها باید به فنون نویسندگی مسلط باشند و بدانند چگونه با هنر نگارشی خود مخاطبان را به یک مشتری وفادار تبدیل کنند.
سخن پایانی
در این مطلب، به بررسی تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا پرداختیم. این دو شغل هر دو با دنیای کلمات و محتواهای متنی در ارتباط هستند اما تفاوتهای زیادی بین آنها وجود دارد. البته شغل کارشناس محتوا همانطور که در متن هم اشاره کردیم به نوعی مکمل شغل کپی رایتری است. به نظر شما چه تفاوت های دیگری بین یک کارشناس تولید محتوا و کپی رایتر وجود دارد؟ لطفا نظرات خوبتان را با ما به اشتراک بگذارید.