تکسونومی وب سایت چیست؟

 بهتره مفهوم تکسونومی ، رو با یه مثال برات روشن تر کنم. فرض کن تو داری در مورد موضوع پایان نامه تحقیق می کنی و نیاز داری تا از منابع اطلاعاتی مختلف یه سری مطلب جمع کنی. قطعاً وب‌سایت‌های مختلف یکی از این منابع اطلاعاتی هستن. وارد وبسایت شدی، اما نمیدونی اون چیزی رو که میخوای دقیقا از کجا پیدا کنی و این تو رو کلافه میکنه.

فقط تو نیستی که این مسئله آزارت میده. اغلب کاربرا انتظار دارن وقتی وارد یک سایت میشن، همه چی شسته و رفته و تر و تمیز دسته‌بندی شده باشه تا اونا خیلی سریع بتونن به چیزی که میخوان دست پیدا کنن. توی حوزه الکترونیک و اینترنت به این شیوه دسته بندی تکستونومی گفته میشه. اگه با من همراه باشی در موردش بیشتر برات توضیح میدم.

تعریف تکسونومی

  یه نوع ساختار یا روش دسته بندی هست که توی طراحی وبسایت ازش استفاده میشه و با کمک اون مطالب طبق شیوه خاص و منطقی در قالب عنوان های مختلف سر و سامان پیدا می‌کنن  اینجوری دیگه مخاطب می تونه بفهمه آیا مطلبی که داره دنبالش میگرده رو میتونه اینجا پیدا کنه یا نه.  به علاوه تکسونومی به دسته بندی سایت ها از نظر موضوع هم اشاره داره.

به عبارت دیگه اینکه سایت ها از نظر نوع محتوا و زمینه کاری جدا میشن هم یه نوع تکسونومی هست.

 چرا تکسونومی اهمیت داره؟

تکسونومی

 وقتی مطالب سایت با یه تکسونومی عالی و منطقی دسته بندی شده باشه مخاطب رضایت بیشتری داره و سایت شما رو به عنوان یه منبع خیلی خوب میشناسه، چون خیلی راحت تونسته به مطالبی که نیاز داشته دست پیدا کنه. آمار نشون میده توی ۳۸ درصد موارد وقتی محتوای سایت دسته‌بندی نشده باشه و باعث سردرگمی مخاطب بشه، کاربر سایت رو ترک میکنه. تکسونومی به سئو هم کمک میکنه. در واقع وقتی سایت یه دسته بندی معقول و مرتب داشته باشه، احتمال بالا اومدنش توی صفحه اول سرچ خیلی بیشتره.

چطور برای سایت مون تکسونومی خوب بسازیم؟

 اگه به نیاز مخاطب توجه داشته باشین و بالا اومدن توی صفحه اول سرچ براتون اهمیت داره، پس باید به فکر یک تکسونومی مناسب برای سایت باشی. برای این کار باید به این مراحل توجه داشته باشین:

 شناخت مخاطب

 مثل همیشه اولین قدم شناخت مخاطب هست. باید بدونی که مخاطب سایت شما بیشتر چه کسایی هستن و هدفشون از وارد شدن به سایت چیه و دقیقا دنبال چی هستن. اینطوری بهتر میتونی مطالب رو دسته بندی کنی. اگه بتونی هدف بعدی اونا رو هم حدس بزنی و یه قدم جلوتر باشی، این دیگه خیلی عالیه. یعنی بدونی که بعد از پیدا کردن مطلب نیاز به اطلاعات دیگه ای هم دارن یا نه. اگر بشه که همه نیازهاشون همین جا برطرف بشه قطعاً تبدیل به مخاطب دائمی شما میشن.

کلمه کلیدی سرچ

بعد از اینکه مخاطب و نیازش رو شناختی، وقتشه که توی سایت خودت، همه اون اطلاعاتی که لازم داره رو جمع آوری کنی و در اختیارش بگذاری، طوری که برای تکمیل اطلاعاتش نیاز به یه منبع دیگه نداشته باشه. پس باید از کلید واژه های مناسب و درست استفاده کنی تا اون رو دقیقاً به چیزی که می خواد برسونی.

دسته بندی مناسب

 باید دسته بندی ها با هم در ارتباط باشن تا پیدا کردن مطلب برای کاربر راحت باشه. مثلاً ۴ تا دسته بندی کلی در نظر بگیر و بقیه را به عنوان زیرشاخه‌های اونا مشخص کن. اینطوری هم کاربر راضی تر میشه همین که توی صفحه سرچ رتبه بهتری پیدا می کنی، چون سرور این طور دسته‌بندی‌ها خیلی براش مهمه  

تکسونومی

همه چیز ساده باشه

 ممکن موضوع و محتوای اصلی سایت شما هزاران شاخه داشته باشه، اما نیاز نیست شما به اندازه همه اونا دسته بندی داشته باشین. این کار هم سرچ مطلب رو سخت تر میکنه و هم مخاطب رو خسته.  پس بهتره دسته بندی ها به ساده ترین شکل ممکن انجام بشه تا مشکلی از بابت پیدا کردن مطلب ایجاد نشه. هرچی دسته‌بندی ها ساده تر باشه دسترسی به اطلاعات هم ساده تر میشه.

فضایی رو برای گسترش دسته بندی ها بذارید

 هدف تکسونومی اینه که باعث گسترش کسب و کار شما بشه. پس وقتی کارتون رونق پیدا کرد ممکنه نیاز داشته باشین تا مطالب جدیدی به سایت اضافه کنین یا اینکه بعد از کسب نظرات مخاطب متوجه شدید که باید بخش جدیدی به مطالب اضافه بشه. پس طوری برنامه ریزی کنین که امکان اضافه و حذف دسته بندی ها وجود داشته باشه.

 اشکال مختلف تکسونومی

 بعد از اینکه مخاطب شما مشخص شد و به یه نتیجه گیری کلی در مورد کلمات کلیدی رسیدین، باید تکسونومی رو توی طراحی به کار ببرین. اما خوب تکسونومی شکل های مختلفی داره. باید دید که کدوم شکلش با هدف شما مطابقت بیشتری داره.

 تکسونومی یکدست

اگه سایت شما کوچیکه و حجم اطلاعاتتون زیاد نیست، بهتره از این نوع تکسونومی استفاده کنین.

تکسونومی یکدست یا فلت، ساده ترین شکل دسته بندی مطالب هست و توی اون همه سرفصل ها از نظر اهمیت در یه سطحی قرار دارن.

تکسونومی ترتیبی

تکسونومی

 توی این شیوه ،دسته بندی ها بر اساس میزان اهمیت تیترها انجام میشه و بیشتر مناسب سایت های بزرگه که اطلاعات بیشتری دارن. توی این  شکل از  تکسونومی هرچی جلوتر میری، دسته‌بندی‌ها اختصاصی تر میشن و جزئیات بیشتری رو در بر می گیرن. توجه داشته باشین که توی این مورد دسته بندی ها نباید زیاد باشن به طوری که مخاطب رو سرگردون کنه یا رتبه بندی سایت رو به هم بزنه.

تکسونومی شبکه‌ای

این حالت هم یکی از حالت های تکسونومی هست که طرفدارای زیادی داره و توی اون مطالب هم میتونن زیر شاخه هم باشد و هم یه جورایی از نظر اهمیت ،هم ردیف هم دیگه.

تکسونومی مفصل

توی این شکل خاص، موضوع اصلی و زیر شاخه هاش دسته بندی شدن  یعنی یه موضوع اصلی داریم با چند زیر شاخه که هر کدوم مربوط به موضوع خاصی هستن. این روش رو کاربرایی که دقیقا میدونن دنبال چی هستن، می‌پسندن، چون سریع اونا را به اصل مطلب میرسونه.

برای تکسونامی وقت بزارید. اگه به فکر رونق کار خودتون هستین این مورد رو توی ارائه مطالبتون فراموش نکنید. حتی اگه توی رتبه‌بندی سایتتون قبلاً جایگاه خوبی داشته باشین، با کمک تکسونومی باز هم میتونید بهتر عمل کنین .

نظراتتان را با ما در میان بگذارید ...