ریتارگتینگ

درباره ریتارگتینگ چه می دانید؟

حتماً برای برخی از شما پیش آمده است که به وب‌سایت‌های گوناگونی مراجعه کرده باشید و در آن وب‌سایت تبلیغات آن محصولی که شما به آن علاقه‌مند هستید را مشاهده کرده‌اید. به‌عنوان‌‌مثال شما ممکن است برای دیدن آخرین اخبار موجود به یک وب‌سایت خبری مراجعه کنید و در آن وب‌سایت تبلیغ چیزی را مشاهده کنید که قبلاً در موتورهای جستجو آن را سرچ کرده‌اید. درواقع تبلیغ نمایش داده‌شده برای شما مطابق با سلیقه و نیاز شما است. اما ریتارگتینگ چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

تعریف تبلیغات ریتارگتینگ چیست؟

ریتارگتینگ یک نوع از تبلیغات است که با استفاده از آن بر اساس اطلاعاتی که قبلاً از مخاطب به دست آورده‌ایم تبلیغمان را با سلایق و نیازهای وی تطبیق می‌دهیم یا شخصی‌سازی می‌کنیم.

به زبان ساده، به کمک ریتارگتینگ با توجه به صفحاتی که مخاطب ما قبلاً از آن‌ها بازدید کرده، تبلیغاتی را از روش‌های مختلف در برابر وی قرار می‌دهیم.

استفاده از ریتارگتینگ به خصوص از دو جهت بسیار سودمند است:

• تقویت آگاهی نسبت به برند (awareness): هرچه برند شما در فضای اینترنت بیشتر دیده شود، افراد بیشتری با آن آشنا می‌شوند. ریتارگتینگ با نمایش تبلیغات شما به مشتریانی که به نحوی علاقه خود را به برندتان نشان داده‌اند باعث می‌شود که بیشتر مورد توجه قرار بگیرید.

• افزایش نرخ تبدیل (conversion rate): ریتارگتینگ به این معنی است که می‌توانید محصولات متناسبی را به افرادی نشان بدهید که قبلاً از صفحات یا دسته‌بندی‌های مرتبط با آن محصولات دیدن کرده‌اند. با توجه به علاقه یا نیازی که وجود داشته، این می‌تواند احتمال خرید محصول مورد نظر و نرخ تبدیل  را افزایش بدهد. در اینجا بد نیست که با واژه دیگری با عنوان ریمارکتینگ (Remarketing) نیز آشنا شویم.

از کجا ریتارگتینگ را فعال کنیم؟

برای فعال کردن ریتارگتینگ روی وب‌سایت خود کافیست در پنل سنجاق ثبت‌نام کنید و کمپین ریتارگتینگ برای خود بسازید. برای استفاده از ریتارگتینگ همکاران ما در بخش پشتیبانی کمپین‌های سنجاق، کدهای مربوط به ریتارگتینگ را برای شما ارسال خواهند کرد.

ریتارگتینگ چگونه کار می‌کند؟

روش کار ریتارگتینگ به این ترتیب است که در ابتدا به محض اینکه یک نفر وارد یک وب‌سایت می‌شود، کدی با عنوان «پیکسل» یک یا چند کوکی (تگ‌های جاوا اسکریپت) را در مرورگر او قرار می‌دهد و از این طریق، فعالیت‌های وی زیر نظر گرفته می‌شود. کوکی‌ها همه اطلاعات مرتبط با رفتارهای کاربر، صفحاتی که از آن‌ها بازدید می‌کند و خریدهای وی را ثبت می‌کنند. پس از آنکه کاربر مورد نظر از سایت خارج شد، کار ریتارگتینگ با نمایش تبلیغات متناسب با اطلاعاتی که درباره وی جمع‌آوری شده شروع می‌شود. این تبلیغات را می‌توان در وب‌سایت‌ها، اپ‌های موبایل یا شبکه‌های اجتماعی به کاربر هدف نمایش داد.

اهداف ریتارگتینگ چیست؟

در بخش بعدی می‌خواهم به سراغ معرفی پلتفرم‌های ریتارگتینگ بروم، اما فکر می‌کنم بهتر باشد اول از همه ببینیم بازاریابی مجدد با چه اهدافی اجرا می‌شود؟    

افزایش آگاهی از برند

آگاهی از برند یکی از مفاهیم به شدت مهم و تأثیرگذار در حوزه برندینگ است که مشخص می‌کند افراد چقدر با برند شما آشنایی دارند. در واقع اگر مخاطب برند شما را بشناسد یا حتی در جایی اسمش را شنیده باشد، احتمال خرید محصولتان بالاتر می‌رود. یکی از اهداف ریتارگتینگ هم دقیقاً همین افزایش آگاهی از برند است. این یعنی زمانی که مخاطب شما تبلیغ وب‌سایتتان را بارها در سطح وب ببیند؛ حتی اگر همان لحظه برای خرید به آن مراجعه نکند؛ در نهایت وقتی تصمیم خرید داشته باشد، ممکن است اسم شما را به یاد آورد و از شما خرید کند.    

افزایش نرخ تبدیل

همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتم؛ حدود 95% از بازدید هر وب‌سایتی در سطح وب، کاربرانی هستند که بدون خرید کردن سایت شما را ترک می‌کنند. در ادامه و به کمک تبلیغات ریتارگتینگ و ریمارکتینگ، ما سعی می‌کنیم همین 95% را با یک پیشنهاد بهتر به سایت برگردانیم و نرخ تبدیل سایت را بیشتر کنیم.    

ریتارگتینگ در چه پلتفرم‌هایی انجام می‌شود؟

تنها جاهایی که شما می‌توانید در آن کوکی‌های‌تان را روی سیستم مخاطب بارگذاری کنید، وب‌سایت یا اپلیکیشن خودتان است. اما در مقابل پلتفرم‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید بعد از بارگذاری کوکی و دریافت اطلاعات، از آن‌ها برای ریتارگتینگ استفاده کنید. در ادامه با هم همه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:  

1. ریمارکتینگ (تبلیغات گوگل)

2. ریتارگتینگ در سایت‌های تبلیغاتی

3. ریتارگتینگ در شبکه‌های اجتماعی

4. ریتارگتینگ در اپلیکیشن‌های موبایل

ریتارگتینگ چه مزایایی دارد؟

بعد از همه این‌ها بهتر است نگاهی هم داشته باشیم به مزایای ریمارکتینگ و ریتارگتینگ و ببینیم چه دلایلی وجود دارد که ما را برای پیاده‌سازی آن‌ها قانع کند؟  

1. هزینه کمتری پرداخت می‌کنید

در حالت عادی زمانی که شما قصد تبلیغ کردن در هر رسانه‌ای را داشته باشید، به دلیل وجود تعداد زیادی مخاطب باید هزینه بسیار زیادی پرداخت کنید. مثلاً در حالت عادی ممکن است روی تبلیغ شما در گوگل به صورت روزانه بیشتر از 100 بار کلیک شود و برای هر کدام از کلیک‌ها هزینه پرداخت می‌کند؛ اما تبلیغات ریمارکتینگ با توجه به هدف‌گذاری دقیق‌تر و حذف مخاطبانی که احتمال خرید پایینی دارند؛ به شدت هزینه‌های تبلیغاتی شما را کاهش می‌دهد.    

2. نرخ تبدیل بالاتری دارد

شاید خیلی نیاز به تعریف در مورد این موضوع نباشد؛ چون خودتان ب با توجه به توضیحات قبلی می‌دانید که نرخ تبدیل در ریتارگتینگ چقدر زیاد است. در واقع در بازاریابی مجدد به دلیل افراد به خرید نزدیک‌ترند و با برند شما آشنایی (هرچند کوچک) دارند، احتمال خرید بالا رفته و نرخ تبدیل هم افزایش پیدا می‌کند.    

3. به برندسازی شما کمک می‌کند

مردم همیشه در مقابل حجم انبوه تبلیغات هستند، دائماً با برندهای جدید آشنا شده و قبلی‌ها را فراموش می‌کنند. اما به کمک تبلیغات ریتارگتینگ؛ برند ما به مخاطب قبلی دائما یادآوری می‌شود. یعنی حتی اگر مخاطب اقدام به خرید محصول از ما نکند؛ آگاهی بیشتری نسبت به برند ما پیدا خواهد کرد. این آگاهی از برند، بیشتر اوقات به خرید ختم می‌شود.

از کجا ریتارگتینگ را فعال کنیم؟

ریتارگتینگ

برای فعال کردن ریتارگتینگ روی وب‌سایت خود کافیست در پنل سنجاق ثبت‌نام کنید و کمپین ریتارگتینگ برای خود بسازید. برای استفاده از ریتارگتینگ همکاران ما در بخش پشتیبانی کمپین‌های سنجاق، کدهای مربوط به ریتارگتینگ را برای شما ارسال خواهند کرد.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

۱. تبلیغات ریتارگتینگ از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای تبدیل‌کردن کاربر به مشتری (convert) است. 

۲. تمرکز تبلیغات ریتارگتینگ بر کاربرانی است که یک‌بار وارد وب‌سایت شما شدند یا کالا و محصولی را دیدند ولی در اولین‌بار خریدی انجام ندادند. هدف در ریتارگتینگ جذب مخاطب/کاربر جدید نیست. 

۳. تبلیغات ریتارگتینگ دردرجه‌ی اول ازطریق کوکی‌ها و سپس با تبلیغات پولی در پلتفرم‌‌های تبلیغات ریتارگتینگ ممکن می‌شود. 

۴. ریتارگتینگ یکی از تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال است. تبلیغات ریتارگتینگ باید درکنار دیگر ابزارها و تاکتیک‌های دیجیتال مارکتینگ به‌کار گرفته شود.

بالاخره به انتهای مقاله ریتارگتینگ رسیدیم؛ حالا به خوبی می‌توانید به پرسش تبلیغات ریتارگتینگ چیست، پاسخ دهید. این شیوه تبلیغاتی می‌تواند یکی از مهم‌ترین ابزارها در کمپین بازاریابی شما باشد زیرا می‌تواند کاربرانی که قبلاً به کسب و کار شما علاقه نشان داده‌اند را دوباره به قیف فروش بازگردانید. پس مطمئن شوید که اهداف خود را به خوبی می‌شناسید و تبلیغات هدف گذاری مجدد را برای پایه آنها برنامه ریزی کرده‌اید. ریتارگتینگ هم می‌تواند در آگاهی از برند و هم در فروش تأثیر شگفت ایجاد کند.

نظراتتان را با ما در میان بگذارید ...