ما امروزه در عصر شبکه های اجتماعی زندگی می کنیم و به دلیل استفاده گسترده از تلفنای هوشمند خیلی راحت عقاید خود رو به اشتراک گذاشته و از نظرات بقیه باخبر میشیم. همونجوریکه می دونین هشتگا در شبکه های اجتماعی کاربرد زیادی دارن و بخش مهمی از تبلیغات برنده ها در شبکه های اجتماعی رو تشکیل میدن.
کسب و کارا می تونن با به کار گیری هشتگایی که خودشون درست می کنن یا هشتگایی که محبوب شدن تعداد مخاطبان و فروش اجناس خود رو زیاد کنن. این وسط، هشتگ دزدی یا به کار گیری هشتگ ترن شده بخش مهمی از راه هدف دارای بازاریابی شبکه های اجتماعی یه برنده.
البته باید بدونین هشتگ دزدی مانند آشپزی با یه چاقوی تیزه. درسته که چاقو وسیله مهمی واسه آشپزیه اما اگه آشپز در به کار گیری اون احتیاط نکنه صدماتی که به اون وارد می شه، بیشتر از فایده های اون هستش.
شرکتایی که با صرف زمان، انرژی و فکر از هشتگای مناسب و محبوب در تبلیغات خود استفاده می کنن، معمولاً با استقبال خوب مردم روبه رو می شن. با این حال، برنده های زیادی هم وجود دارن که با هشتگ دزدی ناموفق نه فقط در کمپین تبلیغاتی خود شکست خورده ان، بلکه بخشی از اعتبار خود رو هم از دست دادن.در ادامه با ما همراه باشید.
هشتگ دزدی یا Hashtag Hijacking چیست؟
هشتگ دزدی زمانی اتفاق میافتد که یک هشتگ ترند شده برای منظوری جز هدف اصلیاش به کار رود. شاید در نگاه اول، هشتگ دزدی لغتی منفی به نظر برسد، اما باید بدانید امروزه برندهای زیادی وجود دارند که از این روش جهت بازاریابی شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. اگر با هشتگ و موارد استفاده از آن در شبکههای اجتماعی آشنایی کامل ندارید این مقاله را از دست ندهید.
2 نوع هشتگ دزدیوجود دارد. اولین نوع آن در مواقعی استفاده میشود که یک شخص یا یک برند بخواهد با استفاده از یک هشتگ ترند شده در شبکهای خاص جلب توجه کند. و نوع دوم آن زمانی اتفاق میافتد که یک کمپین روابط عمومی (PR Campaign) به درستی اجرا نشود.
۱- هشتگ دزدی به خاطر جلب توجه : عادی ترین نوع هشتگ دزدی از طرف آدمایی انجام می شه که به دنبال جلب توجه هستن. این افراد فقط واسه اینکه پست هاشون در شبکه های اجتماعی مانند توییتر یا اینستاگرام توسط بقیه دیده شه، مبادرت به به کار گیری هشتگای ترن شده و نامرتبط واسه پستشان می کنن. از اونجایی که افراد هشتگای ترن شده رو بیشتر جستجو می کنن، پس این افراد با هشتگ دزدی مبادرت به جلب توجه بقیه می کنن.
۲- هشتگ دزدی در کمپین روابط عمومی ناموفق : کمپین روابط عمومی یا PR Campaign به به کار گیری راه هدف دارایی براساس صحبت می گن که واسه بهبود رابطه با مشتریان راه اندازی می شه. این نوع هشتگ دزدی معمولاً جدی تره و وقتی اتفاق میفته که یه شرکت واسه کمپین روابط عمومی خود یه هشتگ بوجود میاره، اما این هشتگ توسط بقیه دزدیده می شه. معمولا مخالفان یه برند از هشتگ ایجاد شده واسه حمله به اون برند یا تمسخر خدمات اون استفاده می کنن.
یکی از بدترین نمونه های این نوع هشتگ دزدی واسه فست فود مک دونالد اتفاق افتاد. مک دونالد در سال ۲۰۱۲ از هشتگ McDStories# استفاده کرد و با به کار گیری اون تلاش داشت خدمات جدید و قدیمی خود رو به کاربران معرفی کنه.
چگونه از هشتگ دزدی منفی در مورد برند و کسب و کارمان جلوگیری کنیم ؟
- از هشتگ های کلی استفاده نکنید
هشتگ های کلی مانند ” چه قدر محصولات ما را دوست دارید ؟” بسیار آسیب پذیر هستند و معمولا گرفتار جواب های منفی و ترندهای منفی و مخرب میشوند
- از هشتگ های خاص استفاده کنید
اگر در هشتگ های اینستاگرام دقت کنید کمتر هشتگ مسابقه ای را می توانیم پیدا کنیم که گرفتار هشتگدزدی منفی شده باشد . پس سعی کنید از هشتگ های مسابقه حتما در تبلیغات و آگاهی مخاطب از برندتان در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام استفاده کنید
- سعی کنید از نام برندتان در هشتگ استفاده نکنید
استفاده از نام شرکت و برند در هشتگ تحریک کننده افراد است که گرفتار شیطنت آنها برای آزار رساندن به برندتان شوید و این افراد با نظرات منفی سعی می کنند برند و شرکت شما را تخریب کنند
- قبل از استفاده از هشتگ دزدی برای تبلیغات موقعیت خود را خوب بسنجید
بعضی از شرکت ها در زمان خاصی گرفتار عده زیادی از مخاطبان ناراضی میشوند که کنترل آنها خصوصا در فضای مجازی بسیار سخت میشود .استفاده از هشتگ و تبلیغات اینچنینی در این شرایط ممکن است شرایط شما را از این هم بدتر کند پس بهتر است به روش های دیگر تبلیغاتی فکر کنید
هشتگ دزدی اصلا بد نیست!
هشتگ دزدی دقیقا مثل لبه یک چاقو است هم می تواند در بریدن چیزهایی که لازم دارید برش بزنید به شما کمک کند هم ممکن است دستتان را ببرد !
هشتگ دزدی هم اگر هوشمندانه انجام شود می تواند برای برند شما نتایج مثبتی داشته باشد و اگر هم برندی از هشتگ های ترند شده نامناسب استفاده کند ممکن است گرفتار تخریب ها و آسیب هایی در اعتبار برند و کسب و کار خود شود که تا چندین سال نتواند این آسیب ها را جبران کند . پس در هشتگ دزدی محتاط باشید !
کلام آخر
هشتگها نقش مهمی در شبکههای اجتماعی دارند و اگر به درستی استفاده شوند، به برندهای تجاری کمک میکنند تا دایره مخاطبان خود را گستردهتر کنند. همچنین، از آنجایی که کاربران بیشتری به دنبال اخبار و موضوعات مختلف در شبکههای اجتماعی خواهند بود به نظر نمیرسد که استفاده از هشتگ به این زودیها منسوخ شود.
به کار گیری هشتگ و کلا هشتگ دزدی خیلی از کاربران شبکه های اجتماعی رو اذیت می کنه، اما در آخر هیچکی نمی تونه منکر تاثیرگذاری و هدف گیری دقیق این موضوع شه.
اگه شما هم می خواهید واسه اطلاع رسانی به مخاطبان و گسترده کردن دایره مخاطبان خود از هشتگ استفاده کنین، پیشنهاد می کنیم که واسه انجام این کار یه روش هدف دار دقیق تعریف کنین . امیدوارم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید.