این روزها اگر ادمی رو دیدید که چندین ساعت به مانیتور نگاه میکنه و با چندتا کلیک ساده مشغول فروش میلونی یا میلیاردی چیزی هست. احتمالا شما با یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ مواجه شدید.
بله درست شنیدید چند کلیک و چندین ملیون !!مگه چیه؟ به همین راحتی؟
اقا دیجیتال مارکتینگ یعنی چی ؟
دیجیتال مارکتینگ در یک کلام یعنی بازاریابی با ابزارهای دیجیتال.
اجازه بدید با یک مثال بهتر واستون توضیح بدم : فرض کنید قصد دارید یک لپ تاپ بخرید
اول از همه چیکار میکنید؟ بله درسته میگردید.
اولین قدم : جستوجو
جدیدترین آمار میگه بیشتر از ۶۰ درصد افرادی که اینترنت دارند قبل از هر خریدی درباره اون کالا در اینترنت جستجو میکنند.
این جستجو میتونه از یک قیمت گرفتنه ساده شروع بشه و تا یه تحقیق جامع و کامل ادامه پیداکنه ( به قول اصفهانیا طرف تهشو در بیاره) به طور مثال سرچ میکنید بهترین لپ تاپ زیر 5 ملیون
خب حالا نقش دیجیتال مارکتینگ این وسط چیه؟
قدم دوم : مقایسه
کارشناسان دیجیتال مارکتینگ از قبل از نیاز شمارو بررسی کردن توی سایت خودشون مقاله ها، ویدئو ها و مطالب مفیدی رو درباره لپ تاپ های زیر 5 ملیون قراردادند و وب سایت های خودشون رو به اصلاح سئو کردن
سئو چیه؟
به وب سایت هایی میگن از بین کلی نتایج جستجوی گوگل رتبه ی بالاتری گرفته و به طور مثال در صفحه اول نتایج نمایش داده میشه.
بعد از خوندن مطالب احتمالا به شما پیشنهاد میکنند که از وب سایت خودشون اون لپ تاپ رو خریداری کنید
و برای این کار راهکار هایی از جمله قیمت بهتر ، گارانتی اصالت ، گارانتی بازگشت و لوازم هدیه بهتون ارائه میکنند.
فکر کنم متوجه شدید که دیجیتال مارکتینگ چقدر در انتخاب های ما تاثیرگذاره.
قدم سوم : ترغیب به خرید
اون ها در واقع چندین مدل لپ تاپ که ارزش خرید بالایی دارند رو تهیه میکنند ویژگی هاش رو به خوبی معرفی میکنند و باعث میشن که انتخاب شما به سمت اون تغییر کنه و در پایان با یک پیشنهاد وسوسه کننده باعث خرید شما میشن.
قدم چهارم : وفادار کردن و بازگشت مشتری
شما هم که از انتخاب خود و دریافت امتیازات کلی راضی هستید وقتی در جمع اشنایان از شما میپرسن از کجا خریردید اسم اون برند رو با شوق زیادی تبلیغ میکینید
ایا کار تموم شد؟نخیر
بعد از خرید لپ تاپ واستون اس ام اس میاد …یعنی کی میتونه باشه ؟بله همون فروشگاهه که به شما پیشنهاد خرید کیف و لوازم لپ تاپ با تخفیف 40% میده ….توی پیامک ادرس پیج اینستاشونم هست که به احتمال زیاد فالو میکنید تا از سایر امتیازات خرید از اون برند عقب نمونید.
از اینجا به بعد دیجیتال مارکتر سعی میکنه با اطلاعات جذاب شمارو ترغیب به خرید های مجدد بکنه
اینه قدرت دیجیتال مارکتینگ ….
کلیک های هوشمندانه ، درامدی هوشمندانه
پس به صورت کلی کارشناس دیجیتال مارکتینگ تلاش میکند فروش یا ارائه خدمات در بسترهای دیجیتال به بهترین شکل انجام شود.
معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال:
وبسایت
وبسایت اصلیترین پاتوق مشتریان شماست!
به احتمال بالا اولین برخورد مشتریان با کسبوکار شما در وبسایتتون رقم میخوره
دیگر نمیشه مثل فروشگاه های واقعی با یه فروشنده خوش بیان و با زبانی چرب مشتری هارو جذب کنید! پس کاری کنید که مشتری مجذوب سایتتون بشن.
شاید با خودتون بگید سایت میخوام چیکار تا وقتی اینستاگرام هست
باید بگم، بله! درسته اما لطفا همه تخم مرغهای خود را در یک سبد نچینید!
شما نیاز به یک پایگاه اصلی برای مشتریان خود دارید
به همین علت یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق با ساخت یک وبسایت جذاب و کاربردی شروع میشه!
یادتون باشه ظاهر خوب و طراحی اصولی مطالب تاثیر زیادی در فروش شما خواهد داشت..
یه نکته ی مهم : باید تا حد امکان از شلوغ کاری های بدون علت صفحات سایت خودداری کنید
شرکت adobe سازنده نرم افزارهای گرافیکی فتوشاپ و… اعلام کرد:
اگر رابط کاربری سایت شما زیبا نباشد، 38 درصد کاربران بدون توجه به محتوای سایت از اون خارج میشن
منظور از رابط کاربری یا به اصطلاح UI همان ظاهر سایت شماست.
البته زیبایی رابط کاربری تنها معیار مهم نیست! اگر فکرتونو فقط روی ظاهر سایت بگذارید، ممکنه از توجه به مسائل مهم دیگه مثل تجربۀ کاربری غافل بشید. نمیددونم چیزی از تجربه کاربری به گوشتان خورده یا نه؟ User Experience یا به اختصار (UX) اگر خودمونی بگم، حسیه که کاربر در حین کار کردن با وبسایت شما داره.
مثلاً اگر وبسایت شما کند باشد یا پیدا کردن یک گزینۀ برای کاربر سخت باشد، قطعاً خاطرۀ بدی از شما در ذهنش باقی میمونه
اما اگر به زیبایی همه چیز در جای خودش باشد، زمان بیشتری را در سایت شما میگذرونه. به طور کلی
هر چه بتونید زمان ماندگاری کاربران را در وبسایت خود بیشتر کنید ، احتمال خرید اون ها هم بیشتر خواهد شد.
یه نکته فوق العاده مهم دیگه
واکنش گرا بودن یا همان ریسپانسیو بودن (Responsive) سایت شماست.
یعنی چی؟
امروزه بیشتر کاربران به جای کامپیوترهای رومیزی از تلفن همراه خود برای وبگردی استفاده میکنند. نسبت تصویر و اندازه اندازۀ نمایشگر موبایلها با هم متفاوته.
اگر وبسایت شما به صورت ریسپانسیو طراحی شده باشد، خیلی سریع خودش را با اندازۀ صفحۀ کاربر وفق میدهد تا مطالب شما به صورت درست نمایش داده بشه ؛ ولی در غیر اینصورت بهم ریخته شدن ظاهر سایت باعث فرار کاربران میشه.
البته ریسپانسیو بودن در رتبۀ سایت شما در نتایج جستجو (یا سئو) هم تاثیر زیادی داره. (اگر به دنبال ساخت یک وبسایت جذاب با قیمت مناسب هستید، میتوانید به قسمت طراحی سایت رایزلند مراجعه کنید.)
بازاریابی محتوا
گفتیم که عادت های خرید مشتریان تغییر کرده و حالا مردم قبل از خرید، به دنبال دریافت اطلاعات موثق و مفید هستند تا به این شکل انتخاب کنند.
منابع بسیاری برای پیدا کردن این اطلاعات هست. ولی کی بهتر از خود شما؟ قطعاً شما بهتر میتوانید محصولتون رو معرفی کنید تا افراد دیگر! اینجاست که باید از بازاریابی محتوا (Content Marketing) استفاده کنید. اما بازاریابی محتوا یعنی چه؟
بازاریابی محتوا یعنی جذب مخاطب از طریق تولید محتوای باکیفیت و سئو شده، و هدایت کردن او به سمت خرید از سایت.
محتوا انواع مختلفی داره؛ مثلِ محتوای متنی، محتوای ویدئویی، محتوای تصویری. ولی برای شروع یک کسبوکار، محتوای متنی به علت پراستفاده بودن و توجه گوگل به آون خیلی مهم تره ، پس اول از همه تمرکزتان را روی این بخش بگذارید.
برای داشتن یک وبلاگ عالی به موارد زیر توجه کنید:
- مهم ترین اصل ساخت یک وبلاگ خوب مهارت در پیداکردن کلمات کلیدی است. این کار به شما کمک میکنه تا بفهمید کاربران این روزها به چه موضوعاتی علاقهمند هستند و اون رو بیشتر سرچ میکنند. با تمرکز کردن روی این کلمات میتوانید شکل خیلی هدفمندی در صفحه نتایج گوگل دیده شوید و کاربران بسیاری را وارد سایت خود کنید.
- همچنین سعی کنید با تولید محتوای جدید و جذاب اعتماد مشتریان را بدست بیارید.
- از لحن تبلیغاتی در مقالات خود استفاده نکنید. چون باعث میشه مشتریان کمتر به شما اعتماد کنند.
- یادتون باشه که حتماً بخش نظرات را به وبلاگ خود اضافه کنید. دیدن نظرات سایر کاربران باعث میشه تا کاربران جدید به شما خیلی راحتتر اعتماد کنند.
سئو (SEO)
فرض میکنیم سایتتون رو ساختید و محتواش رو هم بارگذاری کردهاید؛ حالا کاربران چطوری باید سایت شما را پیدا کنند و محتوای اون رو بخونن؟
اینجاست که سئو (SEO) وارد عمل میشه. سئو به معنای بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو است
. وقتی سایت برای موتورهای جستجو بهینه شده باشه در جایگاههای نخست نتایج قرار میگیره.
هر چقدر جایگاه شما داخل این فهرست بالاتر باشه ، مخاطب بیشتری جذب سایتتون میشه.
جذب مخاطب بیشتر هم مساوی با فروش بیشتر و سود بیشتر.
تعداد زیادی از کسانی که وارد وبسایت شما میشن از طرف گوگل .
اگر بخوایم تقریبی بگیم ، بیشتر از 50 درصد ورودی وبسایتها از گوگل است.
از اونجایی که سئو برای وب سایتتون خیلی مهم و حیاتی است، ما در رایزلند مقالههای زیادی درباره سئو نوشتهایم که میتونید بشکل کاملی دربارش اطلاعات بروزی رو بدست بیارید.
بازاریابی شبکههای اجتماعی
لطفا به این سوال جواب بدید : چند نفر را میشناسید که از شبکههای اجتماعی استفاده نکنند؟ در مورد خودم بیش از 90 درصد افرادی که میشناسم حداقل از یک شبکۀ اجتماعی مثل اینستاگرام یا تلگرام و… استفاده میکنند.
شما باید جایی حضور داشته باشید که مردم در آن جا حضور دارن.
پیج شما در شبکههای اجتماعی مثل مغازهای که برای اجارۀ آن هیچ هزینهای پرداخت نمیکنید اما میتوانید مشتری های زیادی از طریق اون بدست بیاید.
فعالیت در شبکههای اجتماعی (مثل اینستاگرام، لینکدین، توئیتر و فیسبوک) دایره مخاطبان شما را بزرگتر میکنه و تاثیرات فوق العاده ای در برندسازی و تبلیغات دارد. برای مثال بسیاری از برندهای کوچک و بزرگ با همکاری کردن با اینفلوئنسرهای اینستاگرام (افراد تاثیرگذار اینستاگرام) محصولاتشان را در ذهن مردم جا میاندازد و اون هارو به خرید تشویق میکنند.
تبلیغات دیجیتال یا (Digital Advertising)
تبلیغات دیجیتال از اصلی رین پایه های دیجیتال مارکتینگ است. تفاوت اصلی تبلیغات دیجیتال و آفلاین این است که شما در این مدل از تبلیغات میتونید عملکرد تبلیغتون رو به صورت دقیق اندازهگیری و اون رو بهینه کنید.
تبلیغات در گوگل یا (Google Ads)
درسته که سئو شدن سایت حیاتی است اما طول میکشه تا اعتماد گوگل را بهدست بیارید؛ ولی اگر بخواهید یک شبه در صفحه اول نتایج گوگل قرار بگیرید یک راه دارید و اون هم چیزی نیست جز استفاده از تبلیغات گوگل (معروف به گوگل ادز)
تبلیغات در گوگل به دو دسته تقسیم میشن :
- تبلیغات نمایشی: در این روش تبلیغ شما در سایتها و اپلیکیشنهای همکار گوگل (مانند یویتوب) نمایش داده میشه.
- تبلیغات در جستجو: گوگل تبلیغ شما را در صفحۀ نتایج خود (SERP) نمایش میده.
به طور کلی تبلیغات در گوگل به صورت کلیکی یا PPC انجام میشه. یعنی شما تنها در صورتی پول میدید که کاربران روی اون کلیک کرده باشند! به ازای هر کلیک، مبلغی از حساب شما کم میشه ، تا زمانی که شارژ حسابتون تموم بشه. این هزینه به موارد زیادی مثل کیفیت سایت، کیفیت تبلیغ و قیمت پیشنهادی رقبا بستگی داره.
بزرگترین مزیت تبلیغات کلیکی گوگل امکان هدفگیری دقیق کاربران است. منظور از هدفگیری این است که شما میتوانید دقیقاً مشخص کنید که تبلیغ شما برای چه کسانی و در چه زمانی نمایش داده بشه. این افراد مرد باشند یا زن؟ سنشون چقدر باشد؟ اهل کدام کشور باشند؟ علایقشون چیه؟ و خیلی موارد دیگه !
کلمه «Ad» (به معنی تبلیغ) در کنار این نتایج به معنای اینه که این نتیجه جزوء نتایج پولی است.
هر چند تبلیغات گوگل یکی از موثرین و هدفمندترین روشهای تبلیغاتی در جهان امروز به حساب میاد ، اما به هیچ عنوان جای سئو را نمیگیره. چون تبلیغ شما تا زمانی نمایش داده میشود که پولش رو پرداخت کنید . بنابراین در کنار استفاده از این روش، سئو را فراموش نکنید.
مدیریت تبلیغات در گوگل خودش به تنهایی یک تخصص و شغل است؛ شغلی که بازارش هم به این راحتی خراب نمیشود.
منبع عالی برای یادگیری؟ پیشنهاد میکنیم خودتان را با خواندن مقالات خسته نکنید و در دوره جامع تبلیغات گوگل رایزلند شرکت کنید. بدون اغراق بعد از این دوره میتوانید به خودتان بگویید متخصص گوگل ادز.
رپورتاژ آگهی (Advertorial)
رپورتاژ آگهی نوعی آگهی است در قالب یک مقاله یا گزارش خبری که (بصورت بیطرف) به مخاطبان ارائه میشه ؛ به صورتی که مخاطب در نگاه اول متوجه جنبۀ تبلیغاتی اون نشده و فکر میکنه در حال خوندن یک مطلب عادی است. این بیطرف بودنِ باعث جلب اعتماد مخاطبان میشه.
در این روش تبلیغاتی شرکتها برای برندسازی یا معرفی خود و محصولات خود، یک گزارش یا یک مطلب آموزشی تهیه میکنن و این گزارش رو با پرداخت پول برای انتشار به خبرگزاریها ، وبسایتها و پیج های اینستاگرامی معتبر و مرتبط ارائه میکنند.
رپورتاژ آگهی هم به برندسازی کمک میکنه و هم روی سئوی سایتتون تاثیر خوبی داره.
اگر شما هم قصد استفاده از این روش بازاریابی را دارید ما در رایزلند میتونیم رپورتاژ شما در وبسایت ها و پیج های اینستاگرامی پربازدید منتشر کند.
ایمیل مارکتینگ یا (Email Marketing)
اگر دیجیتال مارکتینگ را به سریال تلوزیونی تشبیه کنیم، بازاریابی ایمیلی یکی از اصلیترین بازیگران این سریال است. البته ایمیل مارکتینگ نسبت به روشهای دیگه بازاریابی کمی حساسه ، چرا؟
بخاطراینکه تعداد ایمیلهای اسپم (یا جَفنگ) که برای کاربران فرستاده میشود زیاد است.
به همین خاطر اگر ایمیل شما حاوی مطلب با ارزش و مهمی برای کاربران نباشد به احتمال زیاد سر از سطل آشغال میاره!
پس حواستان به زمان ارسال، تعداد و محتوای ایمیل هایتان باشد تا کاربران ایمیل شما را اسپم تلقی نکنند.
توصیه های ما برای عملکرد موفق در این زمینه :
- وقتی کاربر جدیدی در خبرنامه شما عضو میشود، یک ایمیل خوشامدگویی برای او ارسال کنید و خیلی ساده و کوتاه برایش بنویسید از طرف وبسایت شما باید انتظار چه نوع مطالبی را داشته باشد.
- پیشنهادات ویژه، فروشهای مناسبتی خودتون رو با ارسال یک ایمیل به بهشون اطلاع بدید.
- اگر محتوایی برای دانلود روی سایتتان دارید، بعد از اینکه کاربران اون رو دانلود کردند، یک ایمیل تشکر واسشون بفرستید و حتی محتواهای مشابه رو بهشون پیشنهاد بدید.
البته این نکته را هم بگم که کارکرد اصلی ایمیل مارکتینگ پرورش و حفظ سرنخهای فروش است؛ نه برای به دست آوردن سرنخهای جدید. یعنی شما با استفاده از این روش میتوانید کاربرانی که قبلاً ایمیل خودشان را در اختیار شما قرار دادهاند هدفگیری کنید و احتمال خرید اون هارو بالا ببرید.
بازاریابی پیامکی یا (SMS Marketing)
به علت استفادۀ غلط برخی برندها از بازاریابی پیامکی (SMS Marketing) ااینطور جا افتاده که فرستادن پیامکهای تبلیغاتی فاید ه ای نداره و دیگه مردم به اساماسهای تبلیغاتی توجه نمیکنن.
خب این فکر کاملاً اشتباه است. پیامک یک ابزار ارتباطی عالیه .
ابزاری ساده و پر سرعت که اجازه میدهد پل ارتباطی محکمی میان شما و مشتریان شکل بگیرد. بازاریابی پیامکی یکی از روش های زودبازده و کمهزینه بازاریابی است و تاثیر زیادی در برندینگ و افزایش فروش داره ؛ منتها به شرط اینکه با اصولش آشنا باشید و روش صحیح استفاده از اون را بدونید.
بازاریابی پیامکی برای کسب و کارهایی که هنوز اول راه هستند و نمیخوان هزینه بالایی را صرف تبلیغات کنند، یک گزینۀ فوق العادست .
خب، تبریک میگم شما با تمام روش ها و ابزار های دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید
در آخر با هم نگاهی عمیق به دو رویکرد کلی بازاریابی می اندازیم که برای درک کارکرد دیجیتال مارکتینگ بسیار مفید است
بازاریابی برونگرا و درونگرا
ما شکل کلی دو رویکرد بازاریابی داریم: بازاریابی برونگرا و بازاریابی درونگرا.
بازاریابی برونگرا به زبان ساده یعنی «اول ما به سراغ مشتری برویم.» کاری که همۀ کسبوکار در طول تاریخ انجام داده و میدهند. مثلاً وقتی از جلوی مغازهای رد میشیم و فروشنده سعی میکنه شما را به داخل مغازه بکشه یا وقتی که هنگام تماشای برنامۀ مورد علاقه مان تبلیغات بازرگانی پخش میشه، در واقع آن برند به سراغ شما آمده است. روشهایی مثل رپورتاژ آگهی یا تبلیغات بنری زیرمجموعۀ این مدل بازایابی هستند.
حالا چطور میشود کاری کرد که خودِ مشتری به سراغ ما بیاد ؟ از طریق بازاریابی ربایشی.
وقتی ما با جستجو در گوگل یک سایت را باز میکنیم ، در واقع جذب آن سایت شدیم و درمسیر بازاریابی ربایشی قرار گرفتیم
در بازاریابی ربایشی جذب مشتری از طریق ارائه محتوای با ارزش و مرتبط صورت میگیره.
طبق این روش، به جای اینکه وقت و هزینه خودمون رو صرف پیدا کردن مشتری کنیم، اونو صرف بالابردن کیفیت رسانههای خود ( سایت یا شبکههای اجتماعی) میکنیم.
در این روش باید کاری کنید مشتری در زمان نیاز، شما را پیدا کنه، وارد مسیر منتهی به خرید بشه و در هر مرحله از مسیر ، چیزی با ارزش از شما دریافت کند.
مثلاً وقتی که برای اولین بار مشتری وارد سایت میشود، میتوانید ازش بخواین اطلاعات تماسش رو (مثل ایمیل یا شمارۀ همراه) در اختیار شما قرار بده. صد البته که همین طور خشک و خالی هم این کار رو انجام نمیدن
. شما میتونید کاری کنید که مشتری این کار را با میل خودش انجام بده. به طور مثال با هدیه دادن یک محصول جذاب و رایگان مثل (ایبوک یا فایل صوتی) از اون ها بخواهید برای دریافت آن، ایمیلشون رو وارد کنند. حالا میشه با روشهای بازاریابی برونگرا مانند ارسال ایمیل یا پیامک به سراغ مشتری برید.
دیجیتال مارکتینگ کلکسیونی از روشهای بازاریابی درونگرا و برونگراست.
در پایان نوبت آشنایی با ابزارهای آن دیجیتال مارکتینگ فرا رسیده ، پس بریم با تمام ابزار های دیجیتال مارکتینگ در مقاله ابزارهای دیجیتال مارکتینگ اشنا بشیم …