ویدیو مارکتینگ

راهنمای جامع ویدیو مارکتینگ

ویدیو مارکتینگ یکی از بهترین استراتژی‌هایی است که هر کسب‌وکاری باید برای رشد و پیشرفت تجارت خود در فضای دیجیتال اجرایی کند. با توجّه به وجود پلتفرم‌های قدرتمند همچون اینستاگرام، بازاریابی دیجیتال با کمک ویدیو، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بازاریابی کسب ‌وکارها در فضای دیجیتال است.

ویدیو مارکتینگ چیست ؟

خوب اول بهتره یک تعریف ساده از ویدیو مارکتینگ داشته باشیم:

ویدیو مارکتینگ به فرآیند تعیین هدف،برنامه‌ریزی، تولید و انتشار ویدیو بر روی پلتفرم‌های دیجیتال گفته می‌شود که در جهت رسیدن به اهداف بازاریابیِ کسب‌وکار ما طرّاحی و ساخته شده است.


پلتفرم‌های دیجیتال ممکن است یوتیوب، اینستاگرام، فیسبوک و یا حتّی وب‌سایت خودمان باشد.

اهمیت ویدیو مارکتینگ در فرآیند دیجیتال مارکتینگ

زمانی که ما می‌گوییم ویدیو مارکتینگ اهمیّت پیدا کرده واقعاً اینطور نیست که ما این صحبت‌ را از خودمان اختراع کرده باشیم !!! آمارها نشان می‌دهد که سال ۲۰۲۰ و حتی تا سال ۲۰۲۲ سال ویدیو است. اینکه بعد ویدیو چه فرمت محتوایی جایگزین می‌شود، باید منتظر ماند و دید .

وب‌سایت الکسا، که یکی از بزرگترین وب‌سایت‌های مرور و رصد ترافیک می‌باشد، اعلام کرده است که بعد از موتور جست‌وجوی گوگل، وب‌سایت یوتیوب، پربازدید‌ترین وب‌سایت مشاهده شده از سوی کاربران اینترنتی است. پس همین آمارِ محدود کافیست برای اینکه بفهمیم ویدیو مارکتینگ سلطان بازاریابی نوین در عصر دیجیتال است.

بسیار خوب از همه این صحبت‌ها و آمارها که بگذریم، باید برویم سراغ اصل مطلب و آن هم راهنمای کامل ویدیو مارکتینگ برای رشد و پیشرفت کسب‌وکارها در فضای آنلاین.

چگونه یک استراتژی هدفمند ویدیو مارکتینگ طرّاحی کنیم؟

در دنیای بازاریابی، برای اینکه بتوانید به اهداف بازاریابی خود بهتر برسیم، باید استراتژی داشته باشیم. خیلی ساده و خلاصه بخواهم بیان کنم، باید بدانیم که کجا هستیم و چگونه می‌خواهیم به نقطه هدف خود برسیم.
پس بدون داشتن یک برنامه منظّم و پیشبینی شدهف نمی توانیم اندازه‌گیری کنیم که آیا به اهداف خود رسیده‌ایم یا اینکه خیر.
برنامه استراتژی ویدیو مارکتینگ کسب‌و‌کار شما باید شامل موارد زیر باشد:
– نقاط مشترک درد‌ها و نیازهای مشتریان خود را بررسی کنید.
– به موضوع‌هایی فکر کنید که مشکل و دغدغه‌های مشتریان بالقوّه را بر طرف خواهد کرد.
– برای نگارش و تولید محتوا، وقت کافی بگذارید و یک هدف بازاریابی برای آن ویدیو تعیین کنید.
– سعی کنید ویدیو‌های خودتان را منحصر به فرد کنید و سبک و لحن خاصّی داشته باشید.
– به شیوه رفتار در پلتفرم مورد نظر برای آپلود ویدیو خود فکر کنید. (مثلاً اینستاگرام محیط سرگرمی است)
– بعد از انتشار ویدیو، اندازه گیری کنید که تا چه اندازه به هدف بازاریابی خود رسیده‌اید.
– بهبود ویدیوی بعدی، با کمک دریافت فید بک از مخاطب

انواع ویدیو مارکتینگ و سبک‌های تولید محتوای ویدیویی

یکی از بخش‌های ویدیو مارکتینگ، سبک و نوع محتوای ویدیویی برای جذب مشتریان بالقوّه است. از جمله سبک‌های پرطرفدار می‌شود .

– پاسخ به مشکلات و دغدغه‌ها

قطعاً شما سال‌هاست که در فضای فیزیکی و غیر دیجیتال مشغول کسب‌وکار خود بودید و الان تصمیم گرفتید تا از ابزارهای دیجیتال برای اهداف بازاریابی خودتان استفاده کنید. به سراغ سوالات و دغدغه‌های مشتریان قبلی خود بروید و ببینید معمولاً چه سوالاتی را قبل از خرید محصولات و خدمات شما زیاد می‌پرسند. همان موارد را با ویدیو‌های کوتاه پاسخگو باشید.

– ویدیو‌های چگونه محور (How To Base)

یکی از بزرگترین سوالات بشر با عبارت “چرا ” و ” چگونه ” آغاز می‌شود. بنابراین به دنبال موضوع‌هایی باشید که با ” چگونه ” آغاز می‌شود و می توانید برای پاسخ به این چگونگی‌ها، یک ویدیو تولید کنید.
– مثال‌ها و نمونه‌ها
اگر می‌توانید در کسب‌وکار خود از نمونه و مثال‌های گوناگون برای مشتریان ویدیو بسازید، قطعاً این کار را انجام دهید، یکی از کسب‌وکارهایی که در این حوزه بسیار می توانند محتوای ویدیویی تولید کنند، کسب‌وکارهای آموزشی است.

– ویدیو‌های آموزشی

یکی از بهترین و پرطرفدارترین سبک های ویدیو، این است که شما دغدغه یا مشکلی را در قالب یک آموزش برطرف کنید و ان را به یک ویدیو تبدیل کنید. ویدیوهای آموزشی همیشه پرطرفدار بوده و هست و اگر به درستی بتوانید مشکلی از مخاطب خود برطرف کنید. قطعا می توانید شاهد رشد بازدیدکنندگان خود باشید و همین موضوع باعث می شود تا بتوانید افراد را بهتر به سمت محصولات و خدمات خود هدایت کنید.

کافیه موضوع های مهمی که دغدغه اصلی مخاطبان شما هست را انتخاب کنید و در قالب ویدیوهایی شروع به پاسخ سوالات کنید. حتی می توانید برای پیدا کردن موضوع از خود مخاطبان خود کمک بگیرید و از آن ها بخواهید تا مشکلات و دغدغه های خود را با شما به اشتراک بگذارند و همین موضوع می تواند ایده هایی برای تولید ویدیوهای اموزشی باشد.

– مصاحبه های تصویری

نوع دیگر ویدیوهایی که می تواند برای شما اعتبار ایجاد کند، مصاحبه های تصویری است که می تواند در قالب یک ویدیو قرار گیرد. مصاحبه با صاحب نظران، کارشناسان و افراد متخصص در زمینه کاری شما می تواند گزینه های بسیار خوبی برای تولید یک ویدیو مصاحبه ای باشد. سعی کنید سوالات و مشکلاتی را که قرار است در حین مصاحبه بیان کنید را از قبل یادداشت و به عنوان سرتیتر روی یک کاغذ آماده داشته باشید.

حتی می توانید برای مصاحبه های خود به دنبال اسپانسر باشید تا بتوانید جوایزی برای دوستانی که چکیده نکاتی از مصاحب هدر اختیار شما قرار می دهند اهدا کنید. البته ابتدا و انتهای پادکست فرصت خوبی برای اشاره به محصولات و خدمات مرتبط است که نه به صورت مستقیم بلکه می توان به صورت غیر مستقیم آن ها را معرفی نمود.

– ویدیو اسلاید

یکی از بهترین روش های تولید ویدیو بدون دردسر این است که یک موضوع کاربردی و مهم در صنعت خود را انتخاب کنید و برای آن یک فایل  پاورپورینت ۱۰ صفحه ای تولید کنید. بعد از آن به کمک نرم افزار ضبط از صفحه لپ تاپ می توانید شروع به توضیح بر روی اسلاید کنید و همان را به عنوان یک ویدیو ضبط کرده و خروجی بگیرید.

این روش به خصوص برای دوستانی که به هر دلیل نمی توانند خودشان جلو دوربین ظاهر شوند بسیار کاربردی است. البته ویدیوهایی که افراد جلو دوربین ظاهر می شوند بسیار درگیرکننده تر است اما ساخت و تولید ویدیو اسلایدی هم می تواند به رشد صفحه وبسایت شما در نتایج گوگل کمک بسیار زیادی کند.

– مشتریان راضی

یکی بهترین انواع ویدیو مارکتینگ برای جلب اعتماد، استفاده از مشتریان راضی قبلی و انتشار ویدیو آن‌ها در پیج یا وب‌سایت کسب‌وکار خودتان است. کافیست از مشتریان راضی خود خواهش کنید تا یک فیلم از خودشان بگیرند و برای شما ارسال کنند.

مقدّمه ویدیو، شاه کلید، ویدیو مارکتینگ

قطعاً با ویدیوهایی مواجه شدید که طرف داخل ویدیو، ۱۰ دقیقه فقط خودش رو معرفی می کنه و بعد میره سراغ اصل مطلب!!!
باور کنیم، اینکه ما کی هستیم و چیکار کردیم خیلی برای مخاطب مهم نیست. مخاطب می ‌خواد مشکلش حل بشه، سوالاتش پاسخ داده بشه. چرا واقعاً ۱۰ دقیقه فقط خودمون رو معرفی می کنیم؟
این مثال را زدم برای اینکه متوجّه شوید، سعی کنید از همان ابتدای ویدیو، راجع به اصل ماجرا صحبت کنید.
از همان ابتدا یکی از مشکلات و دغدغه‌های ذهنی مخاطب خودتون رو مطرح کنید که بتوانید در همان ثانیه‌های نخست، توجّه مخاطب را جلب کنید و بعد به سراغ ادامه معرفی خودتون و اینکه از چه برندی هستید و… بروید.

کسل کننده نباشید

سطح انرژی و نوع بیان در ویدیو مارکتینگ بسیار اهمیّت دارد. مهم نیست که خودتان مقابل دوربین ظاهر می‌شوید یا اینکه یکی از پرسنل خود را مسئول تولید محتوای ویدیویی می‌کنید. مهم این است که سطح انرژی شما به حدّی باشد که افراد را خسته و کسل نکنید.
به عنوان مثال، ما خودمان روز‌های اولی که مشغول ضبط ویدیو برای تولید و انتشار آن در بخش ویدیو‌های وب‌سایت مارکترها بودیم، گاهاً چندین دقیقه، روی ۱ موضوع ساده حرف می‌زدیم و بعد از مدّتی فید بک دریافت می‌کردیم که شاید مخاطب خسته شود و سعی کردیم موارد را خیلی ساده‌تر و خلاصه‌تر بیان کنیم.
تغییر آیتم‌ها و استفاده از المان‌های حرکتی و کمی هم جلوه‌‌های بصری، می تواند ویدیوی شما را از حالت خشک و بی روح خارج کند و بیشتر سبب جلب نظر مخاطب شود.

ویدئو مارکتینگ با دموی محصولات

اگه شما قصد معرفی محصولات و خدمات خودتان را دارید، بهتر است که در یک چارچوب و قالب خاص، شروع به ساخت ویدیو‌های با کیفیّت برای معرفی محصولات و خدمات خودتان باشید.
در ادامه خواهیم دید که چگونه باید این کار را انجام دهیم:

در ابتدا سعی کنید مشکل را بیان کنید !

بسیاری از ویدیو‌های معرفی خدمات و محصولات، از همان ابتدای امر شروع به تعریف و تمجید از محصولات و خدمات خودشان می‌کنند.این موضوع به شدّت تاثیر ویدیو مارکتینگ را کاهش می دهد.
بهتره فقط برای یک ثانیه محصولتون رو نشان دهید و بعد به سراغ مسئله اصلی بروید. یعنی از همان ابتدا شروع کنید در مورد مشکل و مسئله‌ای که برایش این محصول را ساخته‌اید صحبت کنید.
مثلاً فرض کنید می‌خواهیم برای معرفی یک همزن برقی ویدیو بسازیم. خوب بهتره از اول به سختی و مشکلات کار کردن با همزن‌های دستی صحبت‌ کنیم. اینکه استفاده از اون‌ها باعث خستگی عضلات میشه و یا اینکه در دراز مدّت ممکنه سبب بروز بیماری‌های آرتروز و…. شود.

راه حل‌های رایج را بررسی کنید

در مرحله دوم از فرآیند ویدیو مارکتینگ، سعی کنید که به راه‌ حل‌های بهتر اشاره کنید و بعد از اینکه مشکل و درد و رنج مخاطب را به تصویر کشیدید، به این موضوع دقّت کنید که چه‌طور می‌توانید راه‌ حل ‌های بهتر را پیش پای بیننده بگذارید.
این مرحله‌ایست که ذهن شخص را برای رسیدن به راه حل‌های رفع مشکلاتش، آماده خواهد کرد و این خود نوعی اماد سازی بیننده برای پیشنهاد نهایی محصولات و خدمات شماست.

محصول یا خدمات شما = راه حل بهتر

حالا وقت آن رسیده است که در ویدیو به محصول یا خدمت خودتان اشاره کنید و شروع کنید در مورد مزیّت محصول خودتان صحبت کردن.
سعی نکنید که فقط از آن تعریف و تمجید کنید. بیشتر روی تمایز شما با بقیه محصولات مشابه تمرکز کنید. این دقیقاً مرحله‌ایست که باعث جذب مخاطب به سوی برند شما خواهد شد و ذهن شخص به صورت نا خودآگاه تصوّر می‌کند که راه حل شما می‌تواند مشکلش را برطرف کند.

مشتریان راضی = کلید طلایی ویدیو مارکتینگ

یکی از بهترین روش‌ها برای اینکه در این قسمت، مخاطب را کاملاً به سمت اقدام نهایی جذب کنید، نمایش رضایت مشتریان راضی است.


بد نیست که از چند مشتری راضی خود که واقعاً از محصولات و خدمات شما استفاده کرده اند و راضی بوده‌اند دعوت کنید تا از خودشان در حد زیر ۳۰ ثانیه فیلم بگیرند و فقط ۱ نکته مثبت تجربه استفاده خودشان را بیان کنند. این موضوع به افزایش اعتماد مشتری (تنها نبودن) کمک خواهد کرد و شخص احساس می‌کند که اگر از محصولات و خدمات شما استفاده نکند، انگار یک فرصت بزرگ را از دست می‌دهد.
البته حواستان باشد که مردم باهوش هستند ! پس در تولید ویدیو و برای موفقیّت در تک تک بخش ‌های ویدیو مارکتینگ، بزرگ‌نمایی نکنید ولی آنچه که واقعاً‌محصول ما ارائه می دهد را بیان کنیم.

دعوت به اقدام (ضروری برای ویدیو مارکتینگ)

این مرحله تیر خلاص فرآیند ویدیو مارکتینگ است!!!
همیشه باید دقّت کنید که در آخرین مرحله، یک دعوت به اقدام یا به اصطلاح (Call To Action) تعریف کنید. اگر در انتهای هر ویدیویی که به عنوان تبدیل بازدیدکننده به سرنخ (Lead) یا حتّی تبدیل مستقیم او به یک خریدار را دارید، به اقدامی دعوت نکنید، احتمال رسیدن به اهداف بازاریابی بسیار کاهش می یابد.
انواع دعوت به اقدام در انتهای ویدیو می‌تواند موارد زیر باشد:

– دعوت به عضویّت در یک وب‌سایت
– استفاده از یک تخفیف ۳۰ درصدی فقط تا ۲۴ ساعت آینده
– دعوت به ثبت نام زود هنگام در یک وبینار آنلاین
– دعوت به استفاده از نسخه آزمایشی نرم افزار خدماتی شما
– دعوت به عضویّت ویژه برای استفاده از خدمات خاص‌تر
– و…

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم که یک مدل از ویدیو مارکتینگ را با هم بررسی کنیم. سعی می‌کنیم در مقاله‌ها و به روزرسانی‌های بعدی مقاله، مدل‌های دیگری از آن را برای شما بیان کنیم.

نظراتتان را با ما در میان بگذارید ...