سئوی خارجی (off-page seo) چیست؟
سئو off-page یا سئو خارجی، به مجموعه اقداماتی که در خارج از فضای وبسایت صورت میگیرد، اطلاق میشود. این اقدامات با هدف معرفی و شناساندن هرچه بیشتر وبسایت به موتورهای جستجو و به ویژه موتور جستجوی گوگل، انجام میشود. تأثیر مستقیم رعایت اصول سئو خارجی در بالا بردن رتبه وبسایت است.
سئو خارجی وبسایت، نشانگر خیلی خوبی درباره چگونگی درک جهان (سایر وبسایتها و کاربران) از یک وبسایت خاص است. وبسایتی که تولید محتوای با کیفیت و نیز انتشار محتوای سئو شده را سرلوحه فعالیت خود قرار دهد، به احتمال زیاد اشارات و مراجعاتی (بک لینک) از وبسایتهای دیگر خواهد داشت. این بکلینکها با ارتقای رتبه وبسایت سبب معرفی بیشتر آن در رسانههای اجتماعی شده و کاربران بیشتری را به سمت خود هدایت کند.
به طور کلی موتورهای جستجو از لینکها برای دو مورد زیر استفاده میکنند:
- کشف صفحات جدید و یا بروز رسانیهای یک وبسایت.
- چگونگی تعیین رتبه وبسایت در فهرست نتایج جستجو.
موتورهای جستجو با پایش وبسایتها و کاوش در صفحات آن، محتوای صفحه را بر اساس معیارها و ایندکسهای الگوریتم خود خوانده و طبقهبندی میکنند. موتورهای جستجو با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی خود، کیفیت مطالب موجود در یک صفحه را ارزیابی و با کنترل تعداد و مبدأ لینکهایی که به صفحه مورد نظر ارجاع دادهاند، رتبه وبسایت و صفحات آن را تعیین میکنند. هرچه تعداد وبسایتهای سطح بالاتری به وبسایت مورد نظر لینک داده باشند، به همان نسبت رتبه وبسایت بالاتر و جایگاه و ارزش وبسایت در فهرست نتایج جستجو، بالاتر خواهد رفت.
مزایای سئو خارجی چیست؟
در فرایند مدیریت و اجرای سئو خارجی از روشهای مختلفی بهره گرفته میشود. با افزایش اعتبار و بالا رفتن رتبه وبسایت، ماشین هوشمند جستجوی گوگل به این باور میرسد که وبسایت با تولید محتوای با کیفیت، مطالب مفیدی را منتشر میکند و قابل اطمینان است. این اعتبار سبب خواهد شد تا سایت بارها و بارها در بین گزینههای معرفی شده در فهرست نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود.
تولید محتوای سئو شده سبب میشود تا کاربران بیشتری به وبسایت مراجعه کنند و فروش کالاها و خدمات افزایش یابد. این روند همانند دنبالهای پایانناپذیر از وقایع است که با هزینه تولید محتوای سئو شده و انجام تولید محتوا برای وبسایت را مقرون به صرفه میکند. افزایش یازدیدکننده سبب میشود تا وبسایت در مکانهای مختلف و به روشهای گوناگون معرفی و با تأیید صحت آن بر رتبه وبسایت افزوده شود. از سوی دیگر، تولید محتوای سئو شده و مشاهده شدن مکرر وبسایت، باعث تقویت رتبه وبسایت و جلب هرچه بیشتر اعتماد کاربران میشود.
گوگل به تازگی مفهومی به نام امین بودن را معرفی کرده است. این مفهوم به استقرار رابطهای مبتنی بر اعتماد و استمرار رابطه شکلگرفته فیمابین وبسایت و کاربران آن، اشاره دارد. این اعتماد کاربران به وبسایت و امین بودن وبسایت نسبت به اعتماد کاربران خود، نقش مهمی را در تعیین رتبه وبسایت ایفا میکند و رابطه مستقیمی با سئو خارجی دارد.
به عبارت سادهتر، گوگل میخواهد وبسایتهایی را در فهرست نتایج جستجوهای خود نمایش دهد که مهارت و توانمندی آن در تولید محتوای با کیفیت و نیز انتشار محتوای سئو شده، توسط تعداد مراجعان و تأیید سایر وبسایتها به اثبات رسیده باشد.
به عنوان مثال، اگر میخواهید به عنوان یک متخصص در مورد یک موضوع شناخته شوید، تولید محتوای با کیفیت و اعلام این ادعا از سوی خود شما کافی نیست بلکه سایر وبسایتهای مرتبط با حیطه تخصصی شما، باید با انجام تولید محتوا و انتشار محتوای سئو شده، مطابق با ادعای شما، موافق باشند. چنین موافقتی از طریق لینکهایی که به وبسایت شما ارجاع داده میشوند، نشان داده شده و مورد ارزیابی قرار میگیرند.
ایجاد لینک در سئو خارجی چیست؟
ایجاد لینک از محبوبترین و موثرترین تکنیکهای سئو خارجی است. در این روش با ایجاد لینکهایی به وبسایت خاص، تلاش میشود تا بازدیدکنندگان برای مراجعه به وبسایت اقنا شوند. ورود هر بازدیدکننده از طریق این لینکها در حکم رأیهای مثبتی است که به آن وبسایت داده میشود. این رأیها به ارتقای رتبه وبسایت کمک میکنند تا بتواند از رقبای خود دور شده و رتبه بالاتری را کسب کند. به عنوان مثال، اگر کسی این مقاله را دوست داشته باشد و آن را از وب سایت یا وبلاگ خود ارجاع دهد، این مانند این است که به موتورهای جستجو بگویید که این صفحه اطلاعات خوبی دارد.
لینک خوب در سئو خارجی کدام است؟
اگر از گوگل پرسیده شود که لینک خوب چه ویژگیهایی دارد، چنین پاسخ خواهد داد: «لینکهایی که به وبسایت شما ارجاع میدهند باید لینکهای طبیعی باشند». لینکهای طبیعی دقیقاً همان چیزی هستند که از نامشان مشخص است. صاحب وبسایت یا یک وبلاگنویس، یک محتوای سئو شده را میپسندد و به طور ارادی و طبیعی پیوندی را به وبلاگ خود اضافه میکند.
به عبارت دیگر دیگر مهم نیست که چه تعداد پیوند به وبسایت شما ارجاع میدهند، بلکه مهمتر این است که این پیوندها از کجا میآیند. بنابراین لینک خوب، لینکی است که از یک منبع واقعی به وبسایت ارجاع داده شده باشد. بهترین راه برای جلب لینک خوب، تولید محتوای با کیفیت و انتشار محتوای سئو شده است که مورد پسند و استفاده افراد دیگر قرار بگیرد و به آن ارجاع دهند.
لینک بیلدینگ به معنای ایجاد لینک و به عبارت دیگر بکلینک از سایتهای دیگر به سایت مورد نظر است. بکلینک که به اختصار لینک خوانده میشود، ابزاری است که به کاربر اجازه میدهد تا بین صفحات مختلف حرکت کنند و به اطلاعات مورد نظر خود، دسترسی پیدا کند.
موتورهای جستجو نیز از لینکها برای پایش صفحات وب و کاوش در آنها بهره میبرند. موتورهای جستجو با الگوریتمهای عنکبوتی خود، لینکها را تشخیص میدهند. آنها از طریق لینکها، بین صفحات مختلف وب سایت و سپس بین سایتهای مختلف به حرکت در میآیند.
چند نکتۀ مهم درباره لینک سازی خارجی
فرآیند لینکسازی باید کاملاً فکرشده و طبیعی باشد. همانطور که چند ثانیه پیش هم اشاره کردیم، گوگل به کیفیت لینکها، بیشتر از تعداد آنها اهمیت میدهد. پس بیایید ببینیم که در ساختن بکلینکهای باکیفیت، به چه نکاتی باید توجه کنیم.
1) به محل قرارگیری لینک توجه کنید
گوگل، به محل قرارگیری لینک شما توجه میکند. لینکی که در محتوا قرار گرفته قطعاً باارزشتر از لینکی است که یک جایی در گوشهکنارهای سایت قرار دارد و اصلاً به چشم هم نمیآید! بهترین و سریعترین روش برای اینکه لینکهای شما در یک محتوای باکیفیت ظاهر شوند، این است که از رپورتاژ آگهی استفاده کنید.
2) انکر تکستها را بازبینی کنید
انکرتکست همان متنی است که روی آن کلیک میکنیم و وارد یک صفحۀ جدید میشویم. گوگل انکرتکست را به عنوان یکی از سیگنالهای رتبهبندی در نظر میگیرد و با خواندن آن متوجه میشود که موضوع صفحۀ مقصد چیست و اصلاً ارتباطی با متن شما دارد یا نه. برای همین بهتر است موقع لینکسازی از انکرتکستهای تکراری استفاده نکنید و روی کلمات مرتبط، بامعنی و متنوع لینک بگیرید.
3) به کلمات و عبارات پیرامون لینک توجه کنید
به لطف هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، گوگل روزبهروز بیشتر به زبان ما انسانها نزدیک میشود. به خاطر همین هم مثل قدیمها، دنبال یک کلمه کلیدی یا انکرتکست خاص درون متن شما نمیگردد. موتور جستجوی گوگل، کلمات و عبارتهای مختلفی که از لحاظ موضوعی به انکرتکست شما ربط دارند را، از نظر فراوانی و نزدیکی به آن انکرتکست بررسی میکند. به این ارتباط بین لینکها و کلمات نزدیک موجود در مقاله، Co-occurrence گفته میشود.
4) به فالو و نوفالو بودن لینک توجه کنید
لینک فالو یا دوفالو (Dofollow): لینکهایی هستند که موتور جستجو آنها را دنبال میکند و وارد صفحه مقصد میشود.
لینک نوفالو (Nofollow): لینکهایی هستند که موتور جستجو آنها را دنبال نمیکند.
خب، فکر میکنم واضح است که گوگل، امتیازی خاصی برای لینکهای نوفالو در نظر نمیگیرد؛ چون آنها را دنبال نمیکند و به بررسی صفحه مقصد نمیپردازد. پس اگر قرار است که برای لینکسازی هزینه کنید، حتماً لینکهای Follow بگیرید.
5) کاری کنید که آدمها به صورت خودجوش به شما لینک بدهند
لینکهایی که افراد دیگر (طرفداران، مخاطبان و همکاران شما) به صورت خودجوش به مقالهها یا سایت شما میدهند، بهترین نوع بک لینک هستند! (نه آن لینکهایی که در وبلاگها یا سایتهای فرمالیته که ساختهاید، خودتان به خودتان میدهید!)
حتماً الان با خودتان فکر میکنید که آخر چه کسی همینطوری مفت و مجانی به سایت ما لینک میدهد؟
خب حق با شماست؛ هیچکس!
اما … همیشه مساله بر سر پول و مادیات نیست. گاهی میتوانید با یک محتوای پربار و مفید، تبادل ارزش کنید؛ کاری کنید که آدمها در مقالههایشان از شما یاد کنند و به محتوایتان لینک بدهند.
مثلاً اگر شما بتوانید در زمان مناسب، اطلاعات دست اول یا گزارشهای آماری ارائه کنید، سایتهای دیگر برای استناد به این آمار، به سایت شما لینک خواهند داد. برای نمونه، اخیراً کافه بازار گزارشی از صنعت برنامه و بازی موبایلی در سال ۹۸ ارائه کرده و برخی سایتها، آن را بررسی کرده و به کافه بازار لینک دادهاند.
پس یادتان نرود: شما با تولید هر نوع محتوای منحصربهفردی (از جمله اینفوگرافیک، ویدئو، آمار، نتایج یک تحقیق، تجربیات شخصی خودتان، اطلاعات واقعاً مفید و …) کاری میکنید که افراد دیگر از این اطلاعات استفاده کنند و خیلی دستودلبازانه به شما لینک بدهند!
در ضمن، به چنین لینکهایی، Editorial Link گفته میشود. گوگل این لینکها را میشناسد و برای آنها ارزش زیادی قائل است.
مهمترین کار در سئو خارجی سایت چیست؟
از دید متخصصان سئو و فعالان حوزه وب، فعالیتی که در حوزه سئوی خارجی بیشترین میزان اهمیت و البته حساسیت را دارد، لینک سازی خارجی سایت میباشد.
این کار باید در نهایت دقت و حساسیت و البته با علم کامل به این حوزه انجام گیرد .
چرا که ممکن است استفاده از بک لینک های غیر طبیعی و اسپم به قیمت پنالتی شدن سایت برای شما تمام شود.
نقش بازاریابی محتوا در سئوی خارجی
وقتی حرف از بازاریابی محتوا میشود، همه فقط به تاکتیکهای سئو داخلی فکر میکنند. یعنی ایجاد و انتشار محتوا روی سایت. اما اگر نگاه گستردهتری داشته باشیم، میبینیم که کانتنت مارکتینگ هم نیاز به سئو آن پیج دارد و هم آف پیج. مثلاً اگر جایی به عنوان یک مهمان مطلبی بنویسید، بازاریابی محتوا به حساب میآید.
استفاده از بازاریابی محتوا به عنوان یک تاکتیک برای سئو خارجی شامل خلق محتواهای جذاب و درگیرکننده است که کار را برای تمرکز روی فاکتورهای آف پیج راحتتر میکند.
تاکتیکهای رایج بازاریابی محتوا که برای سئوی خارجی وب سایت موثر هستند شامل موارد زیر میشوند:
- پستهای بلاگ
- اینفوگرافیکها
- پرسشنامه، مطالعات و تحقیقات
- کتابهای الکترونیک یا ای بوک
Content marketing به عنوان یک تاکتیک، با لینکسازی، شبکههای اجتماعی و PR پیوند خورده است که باعث میشود برند شما شکل بگیرد. به زبان ساده، اگر محتوای خوبی دارید، دربارهاش به همه بگویید.
کلام آخر:
ایجاد ترافیک برای وبسایت نیاز به اقداماتی فراتر از مطالب و بهینهسازیهای داخلی وبسایت دارد. بسیار جالب است که در طراحی وبسایت از هدرهای مناسب H1 استفاده شده است، کلمات کلیدی قدرتمندی به کار گرفته شده و در چند لینک داخلی پراکنده شدهاند. با این وجود، برای بالا بردن درجه و رتبه وبسایت، باید بر روی ساختن یک استراتژی موثر سئو خارجی نیز تمرکز کرد.
اگر سئو خارجی به درستی انجام شود، وبسایت به طور خودکار کسب درآمد از بکلینکها، بهبود رتبه در موتور جستجو و ارتقای رتبه وبسایت آغاز میشود. به عبارت سادهتر، جای سختتر کار کردن، درست کار کنیم.
طراحی و سئو سایت معمولاً با هدف بهینهسازی انجام می شود. ساختن لینکهای خوب میتواند به برندسازی و پایداری مجموعه کمک شایانی کند. سئو خارجی می تواند به شکل فعالیت در انواع شبکههای اجتماعی انجام شود. شبکههای اجتماعی همانند فیسبوک، گوگل پلاس، توئیتر و لینکدین، تاثیر خوبی در این زمینه دارند. میبایست تولید محتوای باکیفیت و انتشار محتوای سئو شده در بازههای زمانی مشخص در وبسایت و دیگر شبکههای اجتماعی انجام پیرد.
فعالیت در این محیطها به شرطی تاثیرگذار است که دنبالکنندههای زیادی وجود داشته باشد. محتوای سئو شده منتشر شوند تا در افراد اشتیاق به اشتراکگذاری آنها ایجاد شود. کامنت و لایک محتوای سئو شده به نحوی باشد که گوگل متوجه شود فعالیتی مفید در جریان است. فعالیت در شبکههای اجتماعی، بخش بزرگی از سئو خارجی است که اگر با مهارت و هوشمندی اجرایی شود، تاثیرات مفیدی بر روی رتبه وبسایت خواهد داشت.