به نظر میرسد که امروز تمام کسب و کارها اهمیت بازاریابی شبکههای اجتماعی را درک کردهاند و نیاز دارند تا در آنها حضور داشته باشند. حتما شما هم به عنوان یک خریدار قبول دارید که این شبکهها گسترش زیادی پیدا کردند و و نفوذ و قدرت عجیبی در تصمیم گیری نهایی شما دارند. فقط کافیست به این فکر کنید که خود شما در ۱۰ روز گذشته چه چیزهایی خریدید و از کجا اطلاعات خرید خود را پیدا کردید. به احتمال خیلی زیاد چند مورد از لیست شما از طریق شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام خریده شده است.
اگر به این نتیجه رسیدهاید که بازاریابی شبکههای اجتماعی برای کسبوکار شما ضروری است، پس بسیار مهم است که بدانید منابع مالی خود را چطور مدیریت کنید تا بتوانید بیشترین نتیجه را داشته باشید.
در واقع سوال مهم این است که کسب و کار شما باید در چه شبکهاجتماعی حضور داشته باشد و شما چه محتوایی برای آن تولید کنید؟
آیا لازم است که در تمامی شبکههای اجتماعی حضور داشته باشید یا میتوانید شبکه اجتماعی مناسب خود را پیدا کرده و تنها بر روی آن تمرکز کنید؟
ابتدا کسب و کار خودتان را بشناسید
برای آنکه بازاریابی شبکههای اجتماعی موفقی داشته باشید و پاسخ سوالهایی که مطرح کردیم را پیدا کنید، باید ابتدا به کسب و کار خودتان نگاه کنید و به ۳ سوال کلیدی زیر جواب دهید.
مشتریان کسب و کار شما کسب وکارها هستند (B2B) یا مصرف کنندگان نهایی(B2C)؟!
پاسخ به این سوال بسیار مهم است زیرا کمک میکند تا هدف خود را از ابتدا بهتر بشناسید. نکتهای که در مورد شبکههای اجتماعی وجود دارد این است که بیشتر جمعیت آن را مصرفکنندگان نهایی تشکیل میدهند. پس کسبو کارهای B2B باید سعی کنند هوشمندانهترین استراتژی را برای ورود و ادامه مسیر انتخاب کنند.
مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
برای اینکه بتوانید در شبکههای اجتماعی مخاطبان زیادی داشته باشید باید آنها را به خوبی بشناسید. به سوالات زیر درباره مخاطبان خود پاسخ دهید:
- مخاطبان شما در کدام منطقه جغرافیایی قرار دارند؟
- میانگین سنی و جنسیت آنها کدام است؟
- متوسط درآمد آنها چه قدر است؟
- سرگرمی آنها چیست؟
- چه مشکلاتی دارند؟
- کجا به دنبال جمع آوری اطلاعات برای خرید هستند؟
هدف کسب و کار شما از حضور در شبکه اجتماعی چیست؟
قبل از شروع بازاریابی شبکههای اجتماعی، ابتدا هدف خود را مشخص کنید. برای مثال ممکن است هدف شما تنها دیده شدن و معرفی محصولات باشد. دریافت نظرات مشتریان درباره خدمات پس از فروش و تعامل با آنها پیرامون کیفیت محصولات نیز میتواند یکی دیگر از اهداف شما باشد. هر چند هدف اکثر کسبوکارها از حضور در شبکه اجتماعی فروش مستقیم محصولات است اما باید توجه داشت که برای رسیدن به این هدف باید مدل کسبوکار، مخاطبان و پتانسیل شبکه اجتماعی را نیز در نظر داشته باشید. همراه با هم انواع شبکههای اجتماعی و مخاطبان آن ها را بررسی می کنیم تا ببینیم کدام یک برای کسب و کار شما مناسب است.
بررسی شبکه های اجتماعی متداول برای کسب و کارها
تلگرام
بدون شک اکثر ایرانیها عاشق تلگرام هستند. شبکهای که حتی فیلتر شدن آن هم نتوانست از محبوبیت آن کم کند. تلگرام مناسب کسب وکارهای B2C و گاها B2B است. شما میتوانید یک کانال تلگرامی برای اطلاعرسانی و تعامل مستقیم با مشتریان خود داشته باشید و یا حتی برای فروش محصولات خود از آن استفاده کنید. هرچند تلگرام برای فروش محصولات طراحی نشده است اما ویژگیهای کاربری راحت و تعداد بالای کاربران ایرانی، آن را تبدیل به مکان مناسبی برای اطلاعرسانی و فروش محصولات برای کسبوکارها کرده است. رنج حدودی مخاطبان تلگرام از ۱۰ سال تا ۵۵ سال است.
کسب و کارهای مناسب تلگرام
مد و زیبایی، سلامتی، اتومبیل، کسب و کارهای مربوط به اطلاعرسانی، تفریح و سرگرمی و…
مزایای استفاده از تلگرام
تعداد بالای کاربران، گروههای سنی مختلف، امکان تشکیل گروهها و کانالهای مختلف، رابط کاربری راحت، تبلیغات ارزان
معایب تلگرام
- فیلتر بودن در ایران، عدم وجود درگاه پرداخت، عدم امکان ساخت فروشگاه
اینستاگرام
بعد از تلگرام، محبوبترین شبکه اجتماعی ایرانیان اینستاگرام است. شبکه اجتماعی که ابتدا کار خود را با به اشتراک گذاری تصاویر شروع کرد و با قابلیت استوری و IGTV مخاطبان خود را افزایش داد. نتایج بررسی صفحههای پرمخاطب ایرانیان نشان میدهد که یکی از اصلیترین هدفهای مخاطبان اینستاگرام، سرگرمی و خرید کردن است.
در نتیجه شبکهاجتماعی اینستاگرام میتواند محل مناسبی برای حضور کسب و کارهای B2C و گاها B2B باشد. هرچند تولید محتوای با کیفیت و خلاقانه ممکن است برای کسب وکارهای کوچک در ابتدا کمی هزینه داشته باشد ولی با افزایش تعداد مخاطبان این هزینه جبران خواهد شد. اینستاگرام محل مناسبی برای فروش محصولات، علاقهمند کردن مخاطبان به محصول و ارتباط و تعامل با مشتریان است.
محدوده سنی کاربران اینستاگرام در ایران از ۱۸ سال تا ۳۵ سال است که اکثر آن را خانمها تشکیل میدهند.
کسب و کارهای مناسب اینستاگرام
گردشگری، مد و زیبایی، سلامتی، هنر و صنایع دستی، رستوران ها و کسب و کارهای مربوط به غذا، عکاسی، کسب و کارهای مربوط سرگرمی و … است
مزایای اینستاگرام
امکان ارائه محتوای خلاقانه، بسیار محبوب و تاثیرگذار، طراحی شده مخصوص تلفن همراه و امکان استفاده از تبلیغات اینفلوئنسرها است.
معایب اینستاگرام
نیازمند تولید محتوای تعاملی، هزینه محتوا بعضا بالا، عدم امکان آنالیز و تحلیل دقیق نتایج و عدم امکان ساخت فروشگاه است.با توجه به تعداد بالای فروشگاههای اینستاگرامی و گسترش هر روزه آن، میتوانید برای داشتن درگاه پرداخت اینستاگرام از زرین لینک استفاده کنید.
فیسبوک
اگر مخاطبان شما خارج از ایران هستند، بدون شک فیس بوک با بیش از ۱ میلیون کاربر روزانه فعال، بهترین گزینه برای حضور شماست. شما در فیس بوک میتوانید کسب و کار و محصولات خود را معرفی کنید، با کاربران خود تعامل داشته باشید و با تبلیغات هدفمند تعداد آنها افزایش دهید.
فیس بوک مناسب کسب و کارهای B2C و گاها B2B است و محدوده سنی کاربران آن بین ۲۵ تا ۵۵ سال است.
کسب و کارهای مناسب فیسبوک
گردشگری، مد و فشن، اتومبیل، فروشگاه های اینترنتی، سلامتی و … است.
مزایای فیس بوک
تعداد زیاد کاربران، امکان تبلیغات هدفمند، امکان تولید محتوای خلاق و تاثیر گذار و امکان آنالیز و تحلیل قوی نتایج است.
معایب فیس بوک
فیلترینگ در ایران و بودجه بالای تبلیغاتی است.
توییتر
توییتر شبکه اجتماعی است که سرعت انتقال محتوا در آن بالاست. در نتیجه شبکه اجتماعی مناسبی برای دنبال کردن اخبار سیاسی است. اما توییتر برای چه چیز دیگری مناسب است؟ خدمات مشتریان. مخاطبان توییتر به طور معمول اگر از کالا و خدماتی که دریافت میکنند بسیار ناراضی و یا راضی باشند، آن را توییت میکنند.
هرچند تعداد مخاطبان توییتر در ایران پایینتر از شبکه های اجتماعی دیگر است اما جنس مخاطبان آن کمی متفاوت است.
بنابراین اگر در کسب و کار شما خدمات مشتریان و خدمات پس از فروش اهمیت زیادی دارد، پیشنهاد ما فعالیت در توییتر است زیرا مرکز مهمی برای بزرگنماییهای کاری و ارائه خلاقیت است.
کسب و کارهای مناسب توییتر
توییتر مناسب کسب وکارهای B2C و گاها B2B است و محدوده سنی کاربران آن از ۱۸ سال تا ۲۹ سال است.
مزایای توییتر
تعامل راحتتر با کاربران و قابلیت هدفگذاری مخاطبین با استفاده از هشتگ های مرتبط است.
معایب توییتر
نیازمند پاسخدادن سریع، نیازمند تعداد توییت روزانه بالا، و هدایت ترافیک بالایی است که الزاما منجر به فروش نمیشود.
لینکدین
کسب و کارهای مناسب لینکدین
یکی از مناسبترین شبکه اجتماعی برای کسب و کارهای B2B لینکدین است. نتایج نشان میدهد ۴ نفر از هر ۵ نفر اعضای لینکدین، تصمیمات مهم شرکتها را به عهده دارند و قدرت خرید آنها دو برابر مخاطبان وب است.
لینکدین به شما کمک میکند تا با تولید محتواهای آموزشی بتوانید جایگاه خوبی برای کسب و کار خودتان در بازار بسازید و خود را تبدیل به رهبری قابل اعتماد کنید. محدوده سنی اکثر کاربران لینکدین از ۳۰ سال تا ۴۹ سال است.
پینترست
پینترست بهشت سرگرمی است. احتمال خیلی زیاد خانمهایی که به دنبال خرید لوازم تزئینی هستند و یا روز عروسی آن ها نزدیک است یکبار به پینترست سرزدهاند.
کسب و کارهای مناسب پینترست
پینترست مناسب کسب و کارهای B2C و به خصوص کسب و کارهایی است که دارای محصولات خلاقانه و تصویری هستند. محدوده سنی اکثر کاربران پینترست از ۱۸ سال تا ۴۵ سال است و اکثر مخاطبان آن خانمها هستند.
امیدواریم با بررسی ویژگیهای کسب وکار خود و مزیتها و معایب شبکههای اجتماعی توانسته باشید شبکه اجتماعی مناسب خود را انتخاب کرده و مسیر بازاریابی شبکههای اجتماعی را با اطمینان بیشتری طی کنید. همچنین شما میتوانید سوالهایی که دارید را در قسمت نظرات از ما بپرسید.