پلتفرم ها

فواید پلتفرم ها و کاربرد آنها در تجارت

قبل از اینکه بخواییم با فواید پلتفرم ها آشنا بشیم باید بدونیم که اصلاً پلتفرم چیه. اما توی قسمت مقدمه همینقدر بهتون بگم که امروزه تقریباً همه یک کسب و کارها یه جورایی با پلتفرم ها سر و کار دارن.

پلتفرم چیست؟

پلتفرم از نظر معنایی یعنی مجموعه‌ای از سخت افزارها و نرم افزارها و سیستم عامل ها که بر روی هم یک شبکه را تشکیل می‌ دن.

اما پلتفرم یه مفهوم جدید نیست. یعنی از زمانی که بشریت شکل گرفت مفهوم پلتفرم هم در واقع مورد استفاده قرار داشت. مثلا همون بازارها یا محل خرید و فروش که مردم اونجا اجناس مورد نیازشون رو خریداری می‌کردن.

اما با توجه به اینکه فناوری هر روز داره گسترش پیدا میکنه شکل پلتفرم ها هم تغییر کرده و به نمونه های دیجیتال تبدیل شده. خیلی مهمه که بدونیم پلتفرم ها نرم‌افزار خاصی نیستن. بلکه یه مدل کسب و کار هستن که  با توجه به فضای کسب و کارای امروزی گسترش زیادی پیدا کردن.

پلتفرم ها چطور کار میکنن؟

 در گذشته کسب و کار و خرید و فروش بیشتر شکل خطی داشت، یعنی تولید کننده محصول خودش رو در معرض نمایش مصرف کننده قرار می‌داد و مصرف کننده با توجه به نیاز محصول رو خریداری می‌کرد. اما امروزه پلتفرم‌ها یه شیوه جدیدی از کسب و کار رو رونق دادن. در واقع پلتفرم به عنوان مرکزیت محور، میاد مصرف کننده های مختلف رو یه جا جمع میکنه تا محصولات تولید کننده های مختلف رو اونجا خریداری کنن. پلتفرم‌ها واسطه بین تولید کننده و مصرف کننده هستن.

 برای اینکه بهتر با عملکرد پلتفرم ها آشنا بشیم چند نمونه از معروف ترین اونارو بهتون معرفی می کنم. اپل، مایکروسافت، آمازون، الفبت، فیسبوک و علی بابا جز چند پلتفرم معروف دنیا هستن که محصولاتشون آن جا جمع شدند و مشتری با توجه به نیازش میتونه از اونجا خرید کنه. یه نکته قابل توجه اینکه توی دنیای اقتصاد امروز اینکه شرکت محصولاتش رو چطور و از چه طریقی عرضه کنه خیلی از خیلی مهمتر از نوع محصول و خدماتی که داره ارائه میده. پس راه ارتباط تولیدکننده و مصرف‌کننده این روزا خیلی مهمه.

 فواید پلتفرم ها

امروزه هر کسب و کار و تجارتی که از طریق پلتفرم خودش رو به بازار عرضه کنه خیلی بهتر در معرض به مردم قرار میگیره و البته گسترشش بین مردم و مشتری‌ها سریعتره. چون این روزا ابزارهای دیجیتال حرف اول رو توی تجارت و کسب و کار می زنند.

  پلتفرم ها سود متقابل ایجاد می‌کنن. در واقع توی چرخه پلتفرم ها هم فروشنده ها هم تولیدکننده ها و هم مشتری ها قرار دارن. بعضی از محصولات شما ممکنه مستقیماً لازم باشه به دست مصرف‌کننده برسه اما گاهی اوقات محصول شما خودش ماده اولیه برای تولید محصول دیگه ای هست. پس خوبی پلتفرم اینه که شما در جریان اونا میتونید به صورت مستقیم با واسطه ها، با مشتری ها و تولید کننده های دیگه در ارتباط باشید.

یکی دیگه از فواید پلتفرم‌ها اینه که توی وقت و انرژی ما صرفه‌جویی می‌کنه.

همونطور که میدونید که اغلب کسب و کارها استفاده از ابزارهای الکترونیک یا نرم افزار ها خیلی رواج پیدا کرده. ما توی هر کاری حداقل روزانه به استفاده از دو تا نرم افزار نیاز داریم.

پلتفرم این قابلیت را ایجاد کرده که همه این نرم‌افزارها یکجا جمع شده باشن تا هم پیدا کردنشون راحت‌تر باشه هم دسترسی بهشون. از اونجایی که وقت و انرژی دو تا مسئله مهم توی تجارت هستن که هرگز نباید آن را تلف کرد، پس استفاده از پلتفرم ها کمک می کنه که خیلی راحت تر به نیازهامون دسترسی پیدا کنیم.

نظراتتان را با ما در میان بگذارید ...