گوگل لقب بهترین و بزرگترین موتور جستجو در ایران و جهان را دارد. این موتور جستجو به عنوان یکی از موفقترین شرکتهای دنیا شناخته میشود. کسب درآمد شرکت گوگل از طریق نوعی تبلیغات به نام گوگل ادز (Google Ads) است. سرویس تبلیغات گوگل ادز را میتوان یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شمار آورد. استفاده درست و بهینه از این سرویس، نیازمند اطلاعات کافی درباره قوانین تبلیغات گوگل ادز میباشد.
در گذشته تبلیغات از روشهای مختلفی مانند روزنامهها، بیلبوردهای تبلیغاتی، تلویزیون و رادیو انجام میشد. امروزه شناخته شدن برند یکی از مهمترین فواید تبلیغات است که تبلیغات در گوگل به خوبی میتواند در افزایش آگاهی از برند به شما کمک کند. همچنین کسبوکارها از گوگل ادز به عنوان راه حلی برای دسترسی به مخاطبین هدف خود در فضای وب استفاده میکنند. اهمیت ابزار گوگل ادز به دلیل سرعت بخشیدن به فرآیند درآمدزایی برای تبلیغ کنندگان بسیار بالا است.
اهمیت رعایت قوانین تبلیغ در گوگل
یکی از دلایل موفقیت و پیشرفت گوگل ادز، پایبندی به قوانین است. گوگل ادز برای درج آگهی تبلیغاتی در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل (SERP) قوانین نسبتا سفت و سختی را اعمال میکند. سهل انگاری در رعایت این قوانین، باعث حذف و عدم نمایش تبلیغات شما میشود. قوانین موجود در تبلیغات گوگل به همه کسبوکارها، با هر اندازه و از هر جای جهان، این اجازه را میدهد که بتوانند محصولات، خدمات، برنامهها و سایتهای خود را بر روی موتور جستجوی گوگل تبلیغ کنند.
محدودیتهای که باید درباره گوگل ادز بدانیم
سلامت و دارو : گوگل خود را مسئول تبعیت از قوانین موجود در حوزه سلامت و دارو میداند. به همین خاطر انتظار دارد، تبلیغکنندگان از قوانین و استانداردهای موجود در صنعت تبعیت کنند.
برخی از محتواهای مرتبط با حوزه سلامت اصلا قابل تبلیغ نیستند. این در حالیست که برخی از آن ها را تنها زمانی می توان تبلیغ کرد که فرد تبلیغ کننده در گوگل تایید شده باشد و تنها کشورهای تایید شده را هدف قرار دهد. مقررات محلی را برای نواحی که می خواهید هدف قرار دهید بررسی کنید.
تبلیغ خدمات جنسی: تبلیغات محصولات و خدمات جنسی همیشه محدودیتهای زیادی را در سراسر جهان به همراه دارد. اگرچه این موضوع با توجه به فرهنگ هر کشور و منطقه تفاوتهایی دارد اما معمولا این تبلیغات با ظاهر و محتوایی غیرمستقیم به محصول اشاره میکند. قوانین تبلیغات گوگل ادز نیز محدودیتهایی برای این نوع محصولات درنظر گرفته است.
تبلیغ سایتهای شرط بندی: تبلیغات این کسبوکارها زمانیکه الگوریتمهای آن مطابق با قوانین کشور مقصد باشد، مجاز است. با توجه به قوانین و محدویتهای سایتهای شرط بندی در ایران، این کسبوکارها نمیتوانند از تبلیغات گوگل ادز برای کاربرانی با ip ایرانی استفاده کنند. درحالیکه سایتهای شرط بندی برخی از کشورها آزادند که تبلیغاتی با محتوای لاتاریهای شخصی و ملی یا شرط بندیهای مختلف داشته باشند.
تبلیغ محتوای سیاسی: تبلیغاتی که محتوای سیاسی دارد، باید طبق قوانین محلی هر ناحیه و کشور مورد هدف باشد. بنابراین توصیه میشود حتما در این مورد اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشید تا قوانین تبلیغات گوگل ادز را زیر پا نگذارید.
تبلیغ کالاهای تقلبی: یکی از مزایای گوگل این است که فروش و تبلیغ کالای تقلبی را ممنوع کرده است. کالاهای تقلبی نماد تجاری یا لوگوی شرکتها را برمیدارند ولی محصولی متفاوت ارائه میکنند. این کالاها ویژگیهای اصلی برندها را تقلید میکنند و تلاش دارند که خود را به جای شرکت اصلی معرفی کنند.
اقدامات ممنوع در تبلیغات گوگل
قوانین تبلیغات گوگل ادز به شدت با بعضی از اقدامات برخورد میکند. در ادامه به برخی از اقدامات و فعالیتهای ممنوع در تبلیغات گوگل اشاره میشود.
سوءاستفاده از تبلیغات اینترنتی: گوگل همیشه به دنبال این بوده است که تبلیغاتی مفید، متنوع، امن، منسجم و مرتبط را در اختیار کاربران قرار دهد. به همین دلیل تبلیغ، محتوا و آدرسهایی که مخرب هستند و تلاش میکنند که کاربران را فریب دهند یا فرآیندهای تبلیغاتی گوگل را دور بزنند، ممنوع شده است.
محتوای نامناسب: گوگل برای اقلیتهای مختلف احترام و ارزش قائل است و تلاش میکند از اهانت به کاربران جلوگیری کند، بنابراین به تبلیغات یا مقاصدی که دارای محتوای تکان دهنده و غیرقابل تحمل هستند یا نفرت، تبعیض و خشونت را ترویج میدهند، اجازه انتشار نمیدهد. محتواهای نژادپرستی، تصاویر جرم و جنایت، قتل و الفاظ نادرست مثالهایی از این مورد هستند.
حفظ و امنیت اطلاعات کاربران: افراد خواستار این هستند که اطلاعاتی را که در اختیار گوگل قرار میدهند، مصون بماند. گوگل با تلاش برای جذب اعتماد کاربران خود از اطلاعاتی مانند نام کامل افراد، آدرس ایمیل، شماره تلفن، هویت ملی و … در برابر شرکتهای تبلیغاتی رقیب محافظت میکند.
تبلیغ کالاهای مضر و خطرناک: گوگل میخواهد به حفظ امنیت آنلاین و آفلاین کاربران احترام بگذارد، بنابراین اجازه نمیدهد برخی از محصولات یا خدمات که باعث آسیب، صدمه یا جراحت میشوند تبلیغ شوند. نمونههایی از محتوای خطرناک: داروهای تفریحی (شیمیایی یا گیاهی)، مواد روانگردان، تجهیزات تسهیل استفاده از مواد مخدر، سلاح، مهمات، مواد منفجره و محصولات تنباکو
ارائه اطلاعات نادرست: گوگل از اینکه کاربران خود را هنگامی که به دنبال محصولات و خدمات هستند گمراه کند احساس نارضایتی میکند. بنابراین همیشه در تلاش است که تبلیغاتی شفاف و صادقانه داشته باشد.
رعایت کپی رایت: گوگل ادز به شما این امکان را نمیدهد که بدون اجازه از صاحب اثر، از آن اثر استفاده کنید. بنابراین همیشه از رعایت کپی رایت اطمینان حاصل نمایید.
مقصد لینک مشخص: لینک شما نباید کاربر را به یک صفحه دیگری که ارتباطی با تبلیغ شما ندارد، هدایت کند. مقصد نهایی لینکهایی که در تبلیغ خود میگذارید باید برای همه موقعیتهای مکانی در دسترس باشد.
عدم استفاده از بدافزارها: اگر سایت شما دارای بدافزار باشد و کامپیوتر مخاطب را مورد هدف قرار دهد، تبلیغ شما نمایش داده نمیشود. گوگل بسیار شدید با این موضوع مخالف است.
پنهان کردن محتوا: با توجه به الگوریتمهای مخصوص گوگل، شما اجازه پنهان کاری در زمینه محتوا را ندارید. محتوای نمایش داده شده به کاربران باید با محتوایی که برای رباتهای گوگل در نظر گرفتهاید، دقیقا یکی باشد.
نیازمندی های ویراستاری و فنی : گوگل دوست دارد تبلیغاتی را به کاربران خود نشان دهد که آزاردهنده نباشد و کاربران بتوانند به راحتی با آن تعامل داشته باشند.
به همین خاطر برای حفظ جذاب بودن تبلیغ برای کاربران نیازمندی های ویراستاری تبلیغات گوگل را توسعه داده است.
گوگل ادز همچنین نیازمندی های فنی را مشخص کرده است که به کاربر و تبلیغ کننده کمک میکند بیشترین استفاده را از فرمت تبلیغاتی مشخص شده ببرند.
ویراستاری: گوگل ادز یک راهنمای مشخص و جامع برای تقریبا تمام زبانهایی که میتوان استفاده کرد، آماده کرده است. طبق این راهنما از این کلمات و معادل فارسی آنها باید خودداری کرد. مانند: علامت تعجب در تیتر تبلیغ، استفاده غیر استاندارد از پرانتز، نمادها و حروف، تکرار زیاد کلمات خاص و …
محتوای فنی گوگل ادز
برای اینکه کاربران ارتباط بیشتری با تبلیغ برقرار کنند، گوگل مجموعهای از شرایط فنی را ضمیمه قوانین تبلیغات گوگل ادز کرده است.
عنوان تبلیغ: برای ارائه یک تبلیغ با کیفیت، باید تمام آگهیها، افزونههای تبلیغات گوگل و مقصد، با استانداردهای حرفهای و عنوان تبلیغ مطابقت داشته باشد.
وضوح و کاربردی بودن تبلیغ: تبلیغکنندگان برای شفافیت و کاربردی بودن تبلیغ با برآورده کردن نیازمندیهای فنی گوگل به آن کمک میکنند.
قالبهای اختصاصی: گوگل برای جذب مخاطب و تجربه کاربری خوب برای تبلیغاتش ظاهر جذاب و حرفهای میسازد. در حقیقت فقط به تبلیغاتی اجازه نمایش میدهد که نیازمندیهای خاص فرمت تبلیغاتی را در بر دارند.
نیازمندی مقصد یا آدرس صفحه: یکی از الویتهای اصلی گوگل این است که زمانی که کاربر بر روی یک آدرس کلیک میکند، تجربه خوب و مفیدی داشته باشد. بخاطر همین است که مقصد و آدرس صفحه باید ارزش منحصر به فرد و کاربردی را برای مخاطب ایجاد کند.
سخن آخر
به طور کلی میتوان گفت سرویس تبلیغات گوگل ادز تلاش میکند تبلیغاتی جذاب و حرفهای، در محیطی امن و سالم برای کسبوکارها و کاربران ارائه کند. آشنایی با قوانین تبلیغات گوگل ادز برای کسبوکارهایی که قصد دارند از این ابزار دیجیتال مارکتینگ برای جذب مخاطبین هدف خود استفاده کنند و در این مسیر دچار مشکل یا جریمه نشوند ضروری است. در این مطلب سعی کردیم به صورت خلاصه به بخشی از قوانین و محدودیتهای مهم گوگل برای تبلیغات اشاره کنیم. امیدواریم پس از مطالعه موارد گفته شده، بتوانید کمپینهای تبلیغات گوگل ادز خود را با کیفیت بیشتری اجرا کنید.