اگه به دنبال یه روش خیلی موثر برای گسترش وبلاگ یا سایتتون هستین بهتون پیشنهاد می کنم لندینگ پیج یا صفحه فرود رو انتخاب کنین. لندینگ پیج ها شانس بازدید از وب سایت یا وبلاگتون رو بالا می برن و باعث میشن تا مخاطبایی که دقیقا به موضوع مقاله یا وبسایت شما مربوط میشن درست به مطلب مورد نظرشون دست پیدا کنن. از طرفی لندینگ پیج ها باعث میشن تا شما دسترسی بهتری به مخاطبات داشته باشی، چون وارد شدن به لندینگ پیج نیازمند وارد کردن یه سری اطلاعات مثل اسم و شماره و آدرس ایمیل هست.
اگه بخوام یه تعریفه مشخص از صفحه فرود یا لندینگ پیج براتون داشته باشم باید بگم که لندینگ پیج صفحه ای هست که شما توی وب سایت خودتون طراحی می کنین.
توی این صفحه از مخاطب میخوایین تا اطلاعات خودش مثل آدرس ایمیل و دلیلش برای وارد شدن و به وب سایت رو براتون بنویسه.
لندینگ پیج یه روش خیلی خوبه تا شما بتونین از این به بعد با مخاطب تون در ارتباط باشین. مثلاً اگه پیج شما مربوط به فروش کتاب یا مجلات مختلف هست از مخاطب می خواییم تا با وارد کردن آدرس ایمیل از این به بعد کتابای جدید رو بهش معرفی کنیم، مجله های جدید رو بهش پیشنهاد بدیم و اینطوری یه راه مناسب برای فروش محصول تون پیدا کنین.
چطور میشه یه لندینگ پیج توی وب سایت ساخت؟
برای ساختن لندینگ پیج اول باید سراغ سایتهایی بریم که سازنده لندینگ پیج هستن، سایتی مثل هاب اسپات. توی این سایت ها طراحی از پیش تعیین شده ای به شما معرفی می شه. حالا شما یا میتونید این طراحی رو انتخاب کنید یا آن چیزی که مد نظر خودتون هست رو به سازنده پیشنهاد بدین تا بر اساس طرح پیشنهادی شما براتون یه لندینگ پیج بسازه.
مسلماً وقتی خودتون طرح لندینگ پیج رو میدید نتیجه بهتری کسب می کنین. چون شما مخاطب خودتون رو بهتر می شناسین و با زمینه کاری خودتون آشنایی بیشتری دارین، پس میدونیدن که قرار مخاطب چه اطلاعاتی وارد کنه و شما قراره از چه طریق باهاش در ارتباط باشین.
برای ارتباط با مخاطب از طریق لندینگ پیج روش های مختلفی وجود دارد که بعضی از اونا شامل مواردی که الان می خوام بهتون معرفی کنم هس.
ارتباط از طریق کتاب الکترونیکی یا وایت پیپر: اگه شما توی وبلاگتون مطلبی رو عنوان کردین که به مخاطب مربوط هست و نیاز دارین که ازش نظرخواهی کنین یا انتقادش رو در مورد این مطلب بشنوید، میتونید از طریق کتاب الکترونیکی یا وایت پیپر باهاش در ارتباط باشین. پس لندینگ پیج بهتون کمک میکنه تا از این طریق بتونین با مخاطب در ارتباط باشید.
عضو شدن در ایمیل های الکترونیکی: فرض کنیم شما در مورد یک مطلب مقاله های مختلفی توی وبلاگتون انتشار دادین، اما خوب مطمئناً این مطلب خیلی کلی بوده و مخاطب بعد از خوندنش با خودش فکر می کنه خوب این مطلبی که من الان خوندم باید یه سری موارد اضافه تری هم بهش اضافه بشه. پس نیاز داره تا با شما به عنوان نویسنده مطلب در ارتباط باشه. توی این موارد می تونید از طریق لندینگ پیج اون رو عضو نامههای الکترونیکی وبلاگتون کنید تا هر موقع مطلب جدیدی داشت براتون بفرسته تا شما تو این وب سایت به اشتراک بزارین.
آزمون های آنلاین: اگر مخاطب شما دانشجوها و دانش آموزایی هستن که برای تکمیل تحصیلات خودشون یا کلاسهای مدرسه شون نیاز به گذروندن آزمون های خاص دارن، شما می تونید با کمک لندینگ پیج ها توی وب سایت خودتون اونارو به ثبت نام آزمونهای مورد نظرشون دعوت کنید.
دریافت اطلاعات جدید: گاهی اوقات بعضی از شرکت ها یا صنایع نیاز دارن تا با نیازهای مشتری هاشون آشنایی پیدا کنن یا اگه یکی از مشتریها پیشنهاد جدیدی برای تولید داره اونو بشنون. توی لندینگ پیج شما می تونین چنین شرایطی رو فراهم کنین تا مخاطب بیاد پیشنهادای جدید خودش رو یا نظرات خودش راجع به محصول رو باهاتون به اشتراک بذاره تا از این طریق شرکت تجاری بتونه با توجه به نیاز مردم تولیدات خودش رو به دست اونا برسونه.
فروش مجانی یا فروش نمونه محصول: اگر وبسایتی داری که کارش فروش یه سری محصولات خاص هست، گاهی اوقات لازم برای تست کردن بعضی از محصولات بهتره اونو به صورت مجانی در اختیار مردم قرار بدیم. مثلاً شما کارتون فروش محصولات آرایشی هست. یه خریدار عمده میخواد از شما خرید کنه و از شما نمونه کار میخاد. برای این کار لازمه که بهش نمونه کار ارائه بدیم. برای اینکه مخاطب بتونه باهاتون در ارتباط باشه لندینگ پیج به کمکت میاد.
عضویت در وب سایت: توی اغلی وبسایتا، مطالب عمومی و تخصصی از هم جدا میشن به این صورت که مطالب عمومی توی پیج های اصلی گذاشته میشن و اگر مخاطب بخواد به صورت تخصصی به مطالب دست پیدا کنه باید عضو سایت باشه. برای ثبت نام جهت عضویت در سایت نیاز داریم که با کمک یک لندینگ پیج اطلاعات و روش ارتباط با مخاطب رو انتخاب کنیم.
از طرفی دانلود نرم افزار این امکان رو برای مخاطبتون فراهم میکنه که بتونه با کمک یه نرم افزار دسترسی بهتری به محصولات شما داشته باشه. خب این خیلی عالیه و بیشتر رضایت مشتری رو جلب میکنه. پس تو باید توی این پیج بهشون پیشنهاد بدی که آیا نیاز به چنین نرم افزاری دارن یا نه. اگه نیاز داشتن میتونن آدرس ایمیل، اسم و هزینه رو براتون بفرستن تا به اون برنامه مورد نیاز دسترسی پیدا کنن.
فواید استفاده از لندینگ پیج
لندینگ پیج ها کمک می کنن تا ارتباط بهتری با مخاطب داشته باشیم. فرض کنیم شما می دونید که فلان سایت منبع اطلاعاتی خوبی برای شما هست. شما وارد سایت شدید، اما با انبوه زیادی از اطلاعات رو به رو شدید. توی چنین مواردی لندینگ پیج میتونه بهتون کمک کنه که خیلی سریع برین سراغ اصل مطلب. از طرف دیگه بهتون پیشنهاد میده که آیا مایلین از این به بعد اطلاعات مربوط به این موضوع رو در اختیار شما قرار بدیم. اگه اون موضوع به کار روزانتون ارتباط پیدا میکنه پس میتونید از طریق لندینگ آدرس ایمیلتو در اختیارشون بزاری.
شما توی وبلاگ یا وبسایت تون اطلاعات مختلفی رو ارائه دادین و برای هر کدومشون یه لندینگ پیج مشخص طراحی کردین. وقتی مخاطب میاد توی لندینگ پیج های مختلف اطلاعاتش رو وارد می کنه، این میتونه یه وسیله ارزیابی برای شما باشه. در واقع از طریق اطلاعاتی که وارد لندینگ پیج شده شما میتونید متوجه بشید که کدوم موضوع و کدام قسمت سایت بیشتر مورد توجه قرار گرفته. پس از این به بعد میتونید بیشتر روی این موضوع تمرکز داشته باشید.
توی اغلب لندینگ پیجا برای ارتباط داشتن با مخاطب از شما میخواییم که اونا آدرس ایمیلشون رو وارد کنن. دریافت کردن آدرس ایمیل از مخاطب یعنی پیدا کردن یه راه ارتباطی خوب و موثر با اونا.
از این به بعد شما از این طریق می تونید هر نوع ارتباطی با مخاطب داشته باشید. مثلا اگر محصولات پیجتون حراج شده میتونین بهشون اطلاع بدین یا میتونید ازشون از این طریق نظرسنجی کنید که از محصول راضی بودن و یا اون رو به دیگران هم پیشنهاد دادن. از طرف دیگه خیلی از مخاطبا همین که بعد از خرید از پیج شما با یه پیام تشکر از طرف شما رو به رو بشن اعتماد شون به شما بیشتر میشه و به مخاطب دائمی سایت شما تبدیل میشن.
طراحی لندینگ پیج میتونه به جذابیت بیشتر سایت شما کمک کنه. وقتی مخاطب وارد پیج میشه و ببینه که شما به انتخابش احترام گذاشتین و اون رو مستقیماً به موضوعی که مدنظرش هست دعوت میکنید خب مطمئن میشه که با یک سایت حرفه ای روبرو شده پس بهتر میتونه به مطالب شما اعتماد کنه.
چه چیزی باعث میشه لندینگ پیج ها جذابیت بیشتری داشته باشند؟
فرقی نمیکنه شما برای وب سایتتون از قبل لندینگ پیج طراحی کردین و یا الان میخوایین تصمیم به این کار بگیرین. در هر حال رعایت این موارد بهتون کمک میکنه تا مخاطبای بیشتری از لندینگ پیج ها استفاده کنین.
مورد اول اینکه لندینگ پیج باید دسترسی راحتی داشته باشه. اصلا سعی نکنید مخاطب رو گیج کنید. توی یه دسترسی خیلی سریع و تنها با یک کلیک باید مخاطب به موضوع اصلی که مدنظرش هست دست پیدا بکنه. لندینگ پیج باید قابلیت اشتراک گذاری داشته باشه. یعنی مخاطب تون بتونه اونو توی جاهای مختلف به اشتراک بذاره تا از این طریق یه تبلیغ برای کسب و کارتون ایجاد کرده باشه.
ارزش قائل شدن مهمترین نکته ایه که اصولاً توی طراحی وب سایت و بخش های مختلف باید در نظر بگیریم.
این که به مخاطب احترام گذاشته بشه یکی از روشهایی هست که میتونید از اون طریق نظر مخاطب رو جلب کنی. نکته بعدی اینکه لندینگ پیج رو توی صفحه اصلی بزارید تا لازم نباشه مخاطب سر در گم بشه یا توی قسمت های مختلف سایت دنبال لندینگ پیج باشه .هرچی کوتاه تر بهتر. توی طراحی لندین پیجتون اطلاعات زیادی از مخاطب نگیرید. مثلاً اضافه کردن آدرس ایمیل یه شماره تلفن کافیه.