یکی از اصطلاحاتی که در حوزه بازاریابی، مدیریت ارتباط با مشتری و حتی دیجیتال مارکتینگ زیاد به گوش شما میخورد لید یا سرنخ است. اما معنای واقعی لید چیست، چه کمکی به ما میکند و در دیجیتال مارکتینگ چه مفهومی دارد؟ امروز با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این واژه صحبت کنیم.
لید یا سرنخ چیست؟
همان طور که میدانید کلمه سرنخ میتواند به معنای شروع اولیه باشد و براساس آن بتوانیم بقیه مراحل را جلو برویم. اما در بازاریابی ، لید به معنای کاربر یا افرادی به کار میرود که به هر شکل ممکن با برند، محصولات و خدمات ما آشنا شده و ترغیب میشوند که به ما سر بزنند تا ارتباطمان شکل بگیرد یا اطلاعات بیشتری کسب کنند.
در واقع لید یا سرنخ، مخاطبانی هستند که به هر روشی شانس فروش محصولات و خدماتمان را به آنها داریم و میتوانیم آنها را ترغیب کنیم تا به مشتری ما تبدیل شوند.
البته این امکان وجود دارد که در موارد دیگر لید با مفهوم متفاوتتری به کار رود. به عنوان مثال در مقاله، لید بعد از تیتر اصلی میآید و درواقع به آن پاراگراف قلاب میگویند که قرار است خیلی خلاصه بگوید این مطلب به چه چیزی میپردازد.
تولید لید (LEAD GENERATION) به چه معناست؟
اگر بتوانید به اشکال مختلف کاری کنید که افراد نسبت به برند، محصولات و خدمات شما آگاه شده و اشتیاق و علاقه نسبی خود را نشان دهند و تمایل داشته باشند که بیشتر از شما بدانند، به این کار تولید لید یا سرنخ گفته میشود. بعد از اینکه پیامتان را به مخاطبان منتقل کردید، باید طوری پیگیر باشید که به سمت شما راغب شوند.
اهمیت تولید لید در بازاریابی
حالا که با مفهوم تولید لید یا سرنخ بیشتر آشنا شدیم باید ببینیم این موضوع تا چه اندازه در فرایند بازاریابی اهمیت دارد. بدون شک اگر کمی به تعاریف قبل برگردیم نمیتوانیم اهمیت تولید لید در بازاریابی را کتمان کنیم.
اما با بررسی دقیقتر متوجه میشویم که تولید لید یا سر نخ در فرایند بازاریابی اهمیت بیشتری دارد.
چراکه هر چه بتوانیم موارد باکیفیت، واقعی و البته بیشتر ایجاد کنیم، قطعا نهتنها در هزینه و زمان مراحل بعدی صرفهجویی میشود، بلکه این شانس را خواهیم داشت که در انتهای قیف بازاریابی، فروش بیشتری را تجربه کنیم.
فرایند تولید لید چگونه است؟
برای اینکه بتوانید تولید لید یا سرنخ خوبی داشته باشید و تا حدامکان نیز بتوانید موارد باکیفیت و باارزشی به دست آورید، فرایندها و روشهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.
محتوای رایگان و کاربردی
احتمالا برای شما هم پیش آمده که وقتی وارد سایتی میشوید، پیام پاپآپی به شما نشان داده میشود که حاوی یک کتاب است و با واردکردن نام، ایمیل یا شماره موبایل میتوانید آن را دریافت کنید.
این روش یکی از مرسومترین راهکارهای جمعآوری لید است که در ازای ارائه محتوای رایگان و کاربردی که مخاطب به آن علاقه دارد و به دردش میخورد، اطلاعات مهمی را از او میگیرید.
روش دیگر این است که از کاربر بخواهید با وارد کردن ایمیلش در خبرنامه شما عضو شود و به صورت مستمر و مدوام مقالات و محتوای جذاب را دریافت کند.
کد تخفیف
کدهای تخفیف یکی دیگر از موضوعات مهم و جذاب برای کاربران است که میتوانید آنها را ترغیب کنید با پرکردن فرم یا ارائه دادن نام، ایمیل و شماره موبایل بتوانند کد تخفیف خود را دریافت کنند. یکی از بهترین روشها در این حالت برای خرید اول است که میتوانید درصد بیشتری در نظر بگیرید.
ثبت اطلاعات برای پیدا کردن شغل
اما یکی از فرایندهایی که خیلی خوب جواب میدهد زمانی است که کاربران برای پیدا کردن فرصت شغلی مناسب، تقریبا حاضرند اطلاعات مختلفی را در اختیار شما قرار دهند که هم به درد تیم منابع انسانی میخورد و هم میتوانید در موارد دیگر از آنها استفاده کنید.
ارائه نسخه رایگان یا آزمایشی
اگر سرویس یا نرمافزاری دارید که میتواند به مخاطبان کمک کند، حتما از آنها بخواهید اطلاعاتی مانند ایمیل را در اختیار شما قرار دهند تا بتوانند برای مدت محدودی از نسخه دموی شما استفاده کنند.
ایجاد دسترسی محدود
یکی دیگر از فرایندهایی که در تولید لید یا سرنخ با کیفیت خیلی به ما کمک میکند، ایجاد دسترسی محدود به محتوای ارزشمند و کمیابی است که برای آن خیلی زحمت کشیدهاید. به این ترتیب کاربر حاضر است اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد تا به تمام قسمتها دسترسی داشته باشد.
کانالهای ایجاد لید یا LEAD GENERATION در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
در فضای دیجیتال مارکتینگ که از ابزارهای آنلاین برای رسیدن به اهداف فروش و بازاریابی استفاده میکنیم، کانالهای مختلفی برای تولید لید وجود دارد. در قسمت زیر به مهمترین موارد اشاره میکنیم:
شبکههای اجتماعی: شبکههای اجتماعی یکی از مهمترین کانالهایی است که میتوانید برای جمعآوری سرنخ از آن استفاده کنید. شما میتوانید از لینک داخل لید، تگکردن، برگزاری مسابقات و کمپینهای مختلف و… برای به دست آوردن اطلاعات استفاده کنید.
- سایت: اگر سایت دارید میتوانید با روشهای مختلفی چون ارائه محتوای رایگان و کاربردی، کد تخفیف، عضویت در خبرنامه و… دیگر ایجاد لید کنید.
- صفحه فرود: لندینگ پیجهایی که برای کمپینهای خود طراحی میکنید نیز میتواند یکی از کانالهای ایجاد لید در دیجیتال مارکتینگ باشد. به عنوان مثال صفحه فرود شما میتواند صفحه مسابقه یا پیش فروش یک محصول با قیمت ویژه باشد.
- فرمهای مختلف: شما به کمک انواع فرم مانند نظرسنجی، مسابقه، فرم تماس و… میتوانید اطلاعات زیادی را از کاربران به دست آورید.
جمع بندی
لید یا سرنخ، فرد یا افرادی هستند که به اشکال مختلف با برند، محصولات و خدمات شما آشنا شدهاند و راغب هستند که سراغتان بیایند. بنابراین باید بتوانید لیدهای زیادی به دست آورید اما بهتر است تلاش کنید این سرنخها باکیفیتتر و واقعیتر باشند تا در نهایت مشتریان بیشتری داشته باشید.