ارتباط با مخاطب و تبلیغ توی دنیای امروز روش های مختلفی داره. صاحبان کسب و کار معمولاً برای معرفی محصولات و تولیدات خودشون و اینکه مشتری رو ترغیب به خرید کنن، روشهای مختلفی رو امتحان می کنن. قراره توی این مقاله با یکی از پر طرفدارترین ها شون یعنی ویدیوهای زنده آشنا بشیم. باهامون همراه باشید تا ببینیم این راه ارتباطی چقدر میتونه موثر باشه.
مردم چقدر ویدئوهای زنده رو دنبال میکنن؟
بررسیها نشن میده که ویدیو های زنده بین اغلب کسب و کارا توی شبکه های اجتماعی مختلف طرفدارای قابل توجهی داره، یعنی یه آمار جالب که بعضی از کارشناسا اصلاً چنین توقعی نداشتن. طبق آمار ۳۳ درصد مردم بیشتر از ۵ بار در هفته ویدیوهای زنده رو دنبال میکنن، ۲۴ درصد ۳ تا ۴ بار در هفته، ۲۲ درصد یک تا دوبار در هفته، ۱۴ درصد به ندرت و ۷ درصد هم اصلاً تمایلی به حضور در ویدیوهای زنده ندارن.
البته اشاره شده که این آمار فقط از یک گروه کوچکی گرفته شده و شامل مردم سرتاسر دنیا نیست. یعنی معلوم نیست، شاید اگه افراد بیشتری مورد بررسی قرار بگیرن ممکنه نتیجه یه کم تغییر کنه. اما به هر حال میشه متوجه شد که این روش ارتباطی موثر بوده و طرفدارای خاص خودش رو داره. پس میتونید اونو جز برنامه های خودتون قرارش بدین.
مخاطب بیشتر از چه طریقی بیننده ویدیوهای زنده هست؟
حالا که توجه شدید میشه از ویدیوهای زنده به عنوان راهی برای جذب مشتری استفاده کرد، باید یک پلتفرم مناسب هم برای اونا پیدا کنین. یعنی یه بررسی کنید ببینید با توجه به نوع محتوای شما اجرای ویدیو زنده با کدوم برنامه میتونه بیشتر مورد استقبال قرار بگیره. معمولاً اغلب پلتفرمایی مثل فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام، توییتر لینکدین یا اخیراً تیک تاک بیشتر استفاده میشن. توی همون بررسی که در مورد مخاطبای ویدیوهای زنده انجام شده بود، این سوال هم پرسیده شده بود که اونا معمولاً با کدوم پلتفورم این ویدیوها را دنبال می کنن؟
یوتیوب توی این نظرسنجی با ۴۸% اول، فیسبوک با ۲۰% دوم و اینستاگرام با ۱۳ درصد رتبه سوم رو داشت. جالب اینجاست که توییتر با اینکه اولین پلتفرمی بود که امکان ویدیوهای زنده رو فراهم کرد، اما تقریباً هیچ طرفداری نداشت. این فقط یه نظرسنجی بوده و به این معنی نیست که نباید از پلتفرم های دیگه استفاده کرد. این دیگه تشخیص شما هست که کدوم رو بهتر میدونید. مثلاً اگر بیشتر مخاطبای شما از طریق لینکدین جذب شما شدن، پس بهتره ویدیوهای زنده رو هم از همون جا شروع کنیم.
پلتفرم پر طرفدار دیگه برای اجرا و تماشای ویدیوهای زنده، یوتیوب، دومین موتور جستجوی دنیاست و یکی از قدیمیترین شبکههای اجتماعی محسوب میشه که تقریباً ۲ میلیارد کاربر داره. یوتیوب از سال ۲۰۱۱ امکان اجرای ویدیوهای زنده رو فراهم کرد. در واقع توی بخش یوتیوب لایو، ویدیو های زنده اجرا میشن و دنبال کننده های کانال میتونند شاهد اون باشن و همزمان کامنت بزارن. میزبان هم میتونه این ویدیو رو توی کانال ذخیره کنه تا بعداً هم بشه اون رو تماشا کرد.
از هر پنج ویدیو آپلود شده توی فیسبوک یکی حتماً زنده هست. این یعنی کاربرای فیسبوک بیشتر از هر پلتفرم دیگه اینجا دارن از این قابلیت استفاده میکنن. توی این پلتفرم هم مثل یوتیوب میشه در مورد موضوعات مختلف و برای گروههای سنی مختلف ویدیو زنده اجرا کرد و اون را ذخیره کرد و کاربران هم موقع اجرا کامنتهای خودشون رو بفرستن.
تجربه نشون داده که خیلی از تجارت های الکترونیک از طریق ویدیوها تونستن کسب و کار خودشون رو رونق بدن.
اینستاگرام سومین پلتفرم پر استفاده برای اجرای ویدیوهای زنده است و به نظر میرسه شناخته شده تر باشه، چون مخاطب عمومی بیشتری داره. ویدیوهای زنده اینستاگرامی تا ۲۴ ساعت توی قسمت استوری ذخیره میشن و در حین اجرای اونا مخاطب می تونه سوالای خودش رو مطرح کنه.
ساختن ویدیوهای زنده
ویدیوهای زنده شانس ارتباط با مخاطب و جلب توجه اونا رو بیشتر میکنه. اما خوب نیاز به زمان و هزینه داره. پس مثل هر روش دیگه ای باید قبل از اقدام کردن بهش فکر کرد و در موردش یه برنامه ریزی دقیق داشت.
فرض می کنیم که شما مخاطب و پلتفرم خودتون رو انتخاب کردین. مرحله بعد اینه که هدف داشته باشی، یعنی بدونی که بعد از تموم شدن ویدیو قرار چه نتیجهای بگیری. مثلاً اگر هدف شما اطلاع رسانی تخصصی تر باشه، بهتره یوتیوب یا فیس بوک رو انتخاب کنید. اما اگه مخاطب بیشتر جوان باشه، مسلماً اینستاگرام گزینه خیلی بهتریه.
ویدئوهای زنده در کنار روش های دیگه میتونه توی جذب مشتری یا مخاطب و معرفی کسب و کار خیلی بهت کمک کنه . به شرطی که بدونی از کدوم پلتفرم استفاده کنی و مخاطب تو چطور به سمت چیزی که میخوای هدایت کنی.