تا به حال اصطلاح موتور جستجوگر به گوشتون خورده؟
معمولاً با شنیدن این اصطلاح یاد چی میوفتین؟
بله درسته، یاد گوگل و یاهو میافتیم.
البته این اشتباه نیست.
گوگل و یاهو، دو نمونه از موتورهای جستجوگر وب هستند
و از جمله معروفترین موتورهای جستجو محسوب میشوند.
اما آنچه امروزه معمولاً به نام موتور جستجو میشنویم، خلاصه شدهی عبارت موتور جستجوی وب یا Web Search Engine است که به دلیل فراگیر شدن آن، به شکل کوتاه شدهی موتور جستجو مورد استفاده قرار میگیره.
حالا این موتور جستجوگر چی هست اصلا؟
موتورهای جستجوگر مجموعهای از نرم افزارها و سخت افزارهایی اند که میتوانند در یک فضای مشخص در میان حجم زیادی از داده ها، اطلاعات یا دادههای مد نظر کاربران یا نرم افزارها را جستجو کنند.
خب این جستوجو در کجا میتونه باشه؟
این جستجو میتواند روی هارد دیسک کامپیوتر شما، روی حافظهی موبایل شما، در یک پایگاه داده یا در فضای وب میتونه انجام بشه.
پس الزاما در فضای وب نیست
موتور جستجو گر وب که میگن چیه؟
اگر موتور جستجو در فضای وب به دنبال اطلاعات بگردد، به آن موتور جستجوگر وب گفته میشه.
چی شد که اهمیت این موتور های جستجو بیشتر شد؟
به خاطر افزایش غیر قابل تصور تولید محتوا، اهمیت موتورهای جستجو بیشتر از قبل شد .
و میبینیم که امروز، موتور جستجوی گوگل به عنوان برترین موتور جستجوی فعلی در جهان، یکی از بزرگترین نهادهای اقتصادی دنیا محسوب میشود.
در حالت کلی انواع موتور جستجو را میتوان به دو نوع زیر تقسیمبندی کرد:
- موتور جستجو بر اساس خزیدن در سایتها و پایگاه دادهها
- دایرکتوریها
موتور جستجو بر اساس خزیدن
یکی از دسته کلی انواع موتور جستجواست که برای خزیدن در سایت دارای یک ربات عنکبوتی است و در سایتها، مخصوصاً وبسایتهای جدید خزش میکنه و بر اساس کلمه کلیدی و دیگر معیارها شاخص گذاری میکنه وحالا اگر مشکلی نداشته باشه، آنرا برای نمایش به داده ها ذخیره میکنه گوگل یکی از نمونه این سایتها است.
دایرکتوریها
دایرکتوریها یکی از انواع موتور جستجو است که اطلاعاتی شامل کسبوکارها، فعالیتها و غیره را بر اساس دستهبندی خاصی که دارند، ذخیره میکند.
یکی از نمونه این سایتها را میتوان یاهو نام برد.
- ابتدا مالک کسبوکار و غیره، اطلاعات فعالیت خود را بر اساس نوع کار خود در یکی از فهرستهای دایرکتوری ثبت مینماید. همچنین کلمات کلیدی متناسب نیز تعیین میشود.
- بعدازاینکه لینک سایت و اطلاعات خود را ثبت کرد، اطلاعات او بر اساس فهرستی که قرار داده است، توسط مدیران دایرکتوری بررسی و تائید میشود.
- موتورهای جستجو هیبریدی:
وقتی یک موتور جستجو از هر دو بالا به منظور کسب بهترین نتیجه استفاده کند،به آن جستجوگر هیبریدی گفته می شود.
این ها دسته بندی های شناخته شده بود که به آن اشاره کردیم قطعا دسته بندی های دیگری هم وجود دارند.
حالا این سوال پیش میاد که بازاریابی با موتورهای جستجوگر (Search Engine Marketing) چه هدفی را دنبال میکنه؟
۱) حضور در جاهایی که خریداران ما آنجا هستند.)
۲) بالاتر بودن از رقبا ( کسب وضعیت بهتر نسبت به رقبا)
اینگونه از بازاریابی شامل فعالیتهای مختلفی می باشد که از مهمترین فعالیتهای آن،
بهینه سازی سایت (Search Engine Optimization) می باشد.
در حقیقت موتورهای جستجوگر از مهمترین بینندگان هر سایتی هستند.
سایت شما هم باید برای مرورگرها و هم موتور های جستجوگر بهینه سازی بشه.
به عنوان مثال مرورگرها می توانند صفحات را با وجود بعضی از خطاها در کدهای آنها، به کاربران نمایش دهند
اما موتورهای جستجوگر تا این حد مهربان نیستند. خوشبختانه توجه به موتورهای جستجوگر در طراحی سایت، آنرا برای کاربران سایت هم قابل استفاده تر می کند.
اصلا بهینه سازی سایت که میگن چی هست و به چه دردی میخوره؟
بهینه سازی سایت به معنای به کارگیری ترفندهای پیچیده نیست بلکه در اغلب موارد به کارگیری و اعمال تغییرات کوچک و ساده در سایت است که معمولا تاثیر فوق العاده ای در بالا بردن ضریب نفوذ سایت شما در موتورهای جستجوگر دارند.
برگ برنده سایت ها چی هست؟
تعداد بینندگان یک سایت، برگ برنده آن برای کسب موفقیت در دنیای وب هست.
سایتی که بیننده ندارد، بدون شک مرگی آنلاین را تجربه میکند و چه بسیارند سایتهایی که هر روزه از چرخه زندگی در وب خارج می شوند!
مدیران و طراحان خبره وب به خوبی می دانند که فقط طراحی یک وب سایت تضمینی برای آمدن بیننده به آن نیست بلکه باید بینندگان را به طریقی به سایت جذب کرد. بینندگان تنها به دنبال رفع نیازهای اطلاعاتی خود می باشند و وظیفه ندارند به هر قیمتی که شده سایت شما رو پیدا کنند.
برای دعوت بینندگان به وب سایتتان فکری کردین؟ چطوری دیگران بفهمند که شما سایت پر محتوا و جذابی دارید؟ خود شما چطوری سایت های دیگه رو پیدا میکنین؟
خب بدون شک با موتور های جستجوگر به آنچه میخواهیم دست میابیم.
اگر ما اینکار را انجام می دهیم، پس دیگران نیز دقیقا همین کار را می کنند.
ببینیم آمارها چه می گویند
- 82 درصد کاربران اینترنت، موتورهای جستجوگر را ابزار اصلی خود برای یافتن وب سایتها عنوان کرده اند.
- 57 درصد از کاربران اینترنت، هر روز جستجو میکنند
- 46 درصد این جستجوها برای کالا یا خدمات است
- 85 درصد ترافیک هدفمند در اینترنت را موتورهای جستجوگر باعث میشوند.
خوب طبق این آمارها موتورهای جستجوگر ابزار مناسبی هستند که خریداران به کمک آنها، کالا یا خدمات مورد نیاز خود را مییابند. البته تنها ردههای بالای نتایج جستجو هستند که مورد توجه کاربران قرار می گیرند و آنها به سایتهای لیست شده در این رتبهها مراجعه می کنند.
بسیاری از کاربران دریافته اند که در اغلب موارد 10 رتبه اول نتایج جستجو می تواند خواسته آنها را برآورده کند
اما آمارها بنظرتون چی رو نشون میدن؟
- 70 درصد از کاربران به هنگام جستجو حتما یکی از سه سایت ابتدای نتایج جستجو را کلیک می کنند.
- تنها 7 درصد از آنها سایتهای قرار گرفته در رتبه های بیستم به بعد را کلیک می کنند.
- 85 درصد از آنها اگر جوابی برای جستجوی خود در بیست نتیجه اول نتایج جستجو نیابند، موتور جستجوگر مورد استفاده خود را عوض می کنند.
- 33 درصد کاربران وب فکر می کنند سایتی که در ابتدای نتایج جستجو قرار دارد، در موضوع جستجو شده سرآمدتر از رقبای خود است و در آن موضوع پیشرو می باشد.
با دقت در این آمارها، اهمیت کسب رتبههای بالا در موتورهای جستجوگر روشن تر میشود. نکته مهم دیگر این است که بینندگانی که موتورهای جستجوگر روانه سایتها میکنند، به احتمال زیاد مخاطبان اصلی سایت مورد نظر میباشند و این در حالی است که هزینه چندانی نیز صرف آوردن آنان به سایت نشده است.
خب حالا بیاین با انواع موتور جستجو برتر آشنا شیم.
گوگل
گوگل که دیگه نیازی به معرفی نداره.
اولین و پراستفادهترین موتور جستجو است
بینگ
تلاش شرکت بینگ در اول این بود که بتونه گوی رقابت را در جستجوی محلی به دست بگیره ولی نتونست.
البته بعد از یاهو، بیشترین میزان استفاده را بین کاربران دارد.
یاهو
یاهو هم یک دایرکتوری معروف است امروزه توسط بینگ مدیریت میشه.
سرویس ایمیل آن هنوز هم یکی از پراستفادهترین سرویسهای ارسال نامه است..
Ask.com
اسک توانسته است امروزه 3 درصد جستجوی کل را دربگیرد.
پایه و اساس سایت اسک بر اساس پرسش و پاسخ است که توسط کاربران سؤالات پرسیده و جواب داده میشود
AOL.com
این سایت توانسته است امروزه سهم جستجوی 0.6 درصدی را نیز به دست بیاورد. شبکه AOL چندین وبسایت معروف را برای جستجو اطلاعات تحت پوشش قرار میدهد مانند engadget.com،techchrunch.com و the huffingtonpost.com.
Baidu
این سایت در سال 2000 تأسیس شد و محبوبترین موتور جستجو در چین است. با توجه به جمعیت بالای چین، یکی از انواع موتور جستجو است که میلیاردی در آن کوئری مورد جستجو قرار میگیرد و ازاینرو رتبه 4 الکسا را دارد.
Wolframapha
این موتور جستجو با دیگر نوعها کمی متفاوت است. درواقع یک موتور محاسباتی است و به شما اطلاعات، دادهها و فرمولها را برای موضوعات محاسباتی و عددی میدهد.
DuckDuckGo
این موتور جستجو مزیتهای بسیاری نسبت به بقیه دارد.
- داشتن رابط کاربری ساده
- اطلاعات و مسیر جستجوی کاربران را ذخیره نمیکنه
- پشتیبانی نکردنش از آگهیهای تبلیغاتی از نمونه مزیتهای این سایت است.
مطمئناً اگر این سایت بین کاربران معروف شود، میتواند رقابت تنگاتنگی را نیز با گوگل انجام دهد
وخلاصه مطلب
- فهمیدیم که موتور جستجوگر ابزاری است که کاربران اینترنت به کمک آنها سایت ها را می یابند اما نتایج همه آنها دقیق نیست
- اهمیت موتور جستجوگر هم به خاطر افزایش غیر قابل تصور تولید محتوا هست
- در این مقاله متوجه شدیم که سایت باید هم برای مرورگرها هم موتور های جستجو بهینه سازی بشه.
- گفتیم که بهینه سازی سایت به معنای به کارگیری ترفندهای پیچیده نیست، بلکه در اغلب موارد به کارگیری و اعمال تغییرات کوچک و ساده در سایت است که معمولا تاثیر فوق العاده ای در بالا بردن ضریب نفوذ سایت شما در موتورهای جستجوگر دارند.
- و متوجه شدیم که راههای بسیاری برای دسترسی به سایتها وجود دارد اما موتورهای جستجوگر همواره راهکار اساسی بوده اند
- و در آخر فهمیدیم که تجارت الکترونیک به شدت به رتبه بندی در موتورهای جستجوگر وابسته است و به خاطر همین همه سایت ها برای کسب رتبه های بالا تلاش می کنند.