یکی از مهم‌ترین مسائل در زمینه بازاریابی آنلاین در هر کسب‌وکاری، موضوع بازگشت سرمایه (ROI) است که نقش مهمی در موفقیت کسب‌وکار بازی می‌کند. اگر تبلیغات دیجیتال انجام دهید و کمپین‌های تبلیغاتی را بهینه‌سازی و آزمایش کنید، می‌توان امیدوار بود تمام کلیک‌ها به فروش تبدیل شود. اما  با احتساب هزینه‌های مختلف مثل حمل‌ونقل، حفظ بازده کافی برای سرمایه‌گذاری در بازاریابی دشوار است.

بازاریابی CPA به عنوان بهترین روش برای کسب درآمد از وب‌سایت، در چنین مواقعی مطرح می‌شود. برخلاف دیگر روش‌های بازاریابی که باید برای تبلیغ برند خود پول می‌پرداختید، بدون آن‌که تضمینی برای فروش وجود داشته باشد، بازاریابی CPA به شما این امکان را می‌دهد که پس از آن‌که به اندازه نرخ تعیین‌شده‌تان فروش انجام شد، هزینه آن را بپردازید.

تعریف بازاریابی CPA

تبلیغات CPA یکی از انواع مدل‌های تبلیغات دیجیتال و شکل مخفف ‌شده کلمات Cost Per Action است. این نوع مدل تبلیغاتی از نوع تبلیغات عملکردی یا پرفورمنس مارکتینگ هستند.

تبلیغات عملکردی به روش‌های بازاریابی آنلاینی اشاره دارد که در آن‌ها تبلیغ‌دهندگان تنها به ازای انجام اکشن (عمل) مورد نظرشان به شبکه تبلیغاتی یا رسانه نمایش‌دهنده تبلیغ هزینه پرداخت می‌کنند.

به عبارت دیگر، این نوع پرفورمنس مارکتینگ تنها به نتیجه حاصل از تبلیغات توجه دارد. از نمونه برنامه‌های تبلیغاتی مبتنی بر پرفورمنس مارکتینگ می‌توان به کمپین‌های پرداخت به ازای اکشن (CPA) و پرداخت به ازای نصب (CPI) اشاره کرد که در آن‌ها تبلیغ‌دهندگان تنها به ازای انجام اکشن مورد نظر یا نصب اپلیکیشن هزینه پرداخت می‌کنند. این مدل تبلیغاتی به مدل CPL شباهت دارد با این تفاوت که کمی پیچیده‌تر از آن است.

CPA در حقیقت به اکشن (عمل) وابسته است و تا زمانی که کاری که هدف تبلیغ‌دهنده بوده (به عنوان مثال ثبت‌نام، خرید و…) صورت نگیرد، مبلغی به تبلیغ‌کننده نمی‌رسد. قابل ذکر است که مدل‌های تبلیغاتی CPO، CPL و CPS نیز جزیی از همین مدل هستند.

واژه‌شناسی شبکه CPA

واژه‌شناسی شبکه CPA پیچیده نیست اما برخی واژه‌های کلیدی وجود دارند که برای شروع کار با آن باید بدانید.

مزایای تبلیغات مدل CPA

معایب تبلیغات مدل CPA

نکته: اگر از مدل CPA به صورت تنها استفاده شود و مدل‌هایی مثل CPM که مبتنی بر بازدید هستند در کنار آن استفاده نگردد، ردیابی این‌که مشتری از کجای مسیر تصمیم به انجام عمل گرفته دشوار می‌شود.

مدل تبلیغات CPL

این مدل که مخفف کلمات Cost Per Lead است، نوعی از مدل CPA است که وقتی کاربر تبلیغ شما را می‌بیند و بر روی آن کلیک می‌کند تا فعالیت ویژه‌ای انجام دهد یک لید (سرنخ) باکیفیت برای فروش تولید می‌شود. این اکشن می‌تواند عضویت در یک خبرنامه، ثبت نام برای عضو شدن در سایت و… باشد.

مدل تبلیغات CPO

ایم مدل مخفف‌شده کلمات Cost Per Order بوده و مانند مدل قبلی از زیرمجموعه‌های CPA محسوب می‌شود. وقتی کاربر خریدی انجام می‌دهد، تبلیغ‌کننده در ازای آن خرید یک کمیسیون دریافت می‌کند. این مبلغ به ازای هر یک سفارش محاسبه می‌شود. در حقیقت نحوه محاسبه در این مدل، تقسیم هزینه کل اکشن‌ها به تعداد آن‌ها است.

مدل تبلیغات CPS

این مدل برگرفته از حروف اول کلمات Cost Per Sale بوده و همان‌طور که از نامش پیداست، به ازای هر فروش مبلغی پرداخت می‌گردد. یعنی تبلیغ‌دهنده در ازای هر کانورژن (تبدیل) هزینه می‌پردازد. به این مدل CPP یا Cost Per Pay هم گفته می‌شود. به بیانی دیگر نحوه محاسبه مالی در این مدل تقسیم هزینه کل بودجه به تعداد فروشی است که انجام شده است.

اجرای کمپین های عملکردی

امروزه پلتفرم‌های ارائه‌دهنده کمپین‌های تبلیغاتی CPA با خودکارسازی (اتومیشن) فرآیندهای تبلیغاتی در راه بهینه‌سازی هرچه بیشتر، به یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های تبلیغات آنلاین تبدیل شده‌اند. حال که دریافتید تبلیغات عملکردی چیست و چه مزایایی دارد، برای اجرای کمپین تبلیغات آنلاین خود از این تجربه غافل نشوید.

در اجرای کمپین CPA چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

در دنیای مراودات الکترونیکی هیچ نسخه‌ی از پیش تعیین‌شده‌ای برای داشتن یک کمپین CPA یا هزینه به ازای فعالیت خوب وجود ندارد. هر کسب‌و‌کار آنلاینی حاشیه، قیمت و هزینه‌های اجرایی خود را دارد. مهم‌ترین فاکتور در چارچوب‌بندی یک کمپین CPA مطلوب، درک عوامل یاد شده است که به کسب‌و‌کار‌ها اجازه می‌دهد نسبت به هزینه‌هایشان در قبال جذب مشتری جدید، دید قابل قبولی به دست بیاورند. جدا از این موارد، عوامل زیر به طور کلی بر کیفیت یک کمپین CPA تاثیر می‌گذارند:

سخن آخر

برای دیجیتال مارکترهایی که بخش عمده تمرکزشان بر بازگشت سرمایه است و در جستجوی مناسب‌ترین روش برای رسیدن به هدفشان هستند، بازاریابی CPA بهترین انتخاب است. این نوع بازاریابی یک تاکتیک بهینه و سریع است که در کسب‌وکار، نتایج ملموس و واقعی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهد. بازاریابی CPA روشی برای گسترش پیام برند شماست درحالی‌که همزمان روابطی قوی با وب‌سایت‌های شریک خود می‌سازید.

این استراتژی که تنظیم و راه‌اندازی آن نیز ساده است، برای شرکت‌های افیلیت مزیت محسوب می‌شود زیرا آن‌ها می‌توانند پیشنهاداتی را انتخاب کنند که موضوع آن‌ها در راستای اهداف برند و وب‌سایتشان بوده و به آن‌ها امکان می‌دهد از بنرها و لینک‌های متنی کسب درآمد کنند.

اگر می‌خواهید دسترسی به وب‌سایت خود را گسترش دهید، بازدهی بالایی از سرمایه داشته باشید و تاثیر واقعی تلاش‌های بازاریابی را در کسب‌وکار خود احساس کنید، بازاریابی CPA را در برنامه‌های استراتژیک خود بگنجانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *