افیلیت مارکتینگ

همه چیز درباره افیلیت مارکتینگ

کارآفرینان حوزه تجارت الکترونیک هوشمند که یک تجارت پر رونق را اداره می‌کنند، می‌دانند که برای رشد آن تجارت همیشه کارهای بیشتری می‌توانند انجام دهند. یکی از راه‌هایی که به تازگی و با پیشرفت دنیای دیجیتال مورد توجه قرار گرفته افیلیت مارکتینگ و یا بازاریابی از طریق همکاری در فروش است.

این کار به معنای راه اندازی کسب و کار دوم نیست، بلکه یافتن راه‌هایی برای تکمیل و رشد کسب و کار خود با ارائه ارزش بیشتر به مشتریان است.

اگر تا کنون در بازاریابی همکاری در فروش و یا افیلیت مارکتینگ مشارکت نمی‌کردید، حالا وقت آن است که از این جریان درآمدزا سود ببرید.

این مقاله و راهنمای کامل شما را با چگونگی راه اندازی مشاغل همکاری در فروش همراه با نکات و ترفندهای بازاریابی آنلاین راهنمایی می‌کند.

همکاری در فروش یا affiliate marketing چیست؟

افیلیت مارکتینگ جز روش‌های بازاریابی است که می‌تواند تأثیر مستقیم بر روی فروش محصولات داشته باشد. درواقع این نوع بازاریابی توسط افرادی خارج از کسب‌وکار انجام می‌شود. به بیان ساده در افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی پورسانتی پیشنهاد خرید یا معرفی محصول بر روی وب‌سایت و یا وبلاگ ناشر افیلیت قرار داده می‌شود و اگر این تبلیغات منجر به فروش محصول شود، مبلغی از طرف صاحب محصول به ناشر افیلیت که بازاریابی محصول را انجام داده، پرداخت می‌شود.

در برنامه‌های افیلیت مارکتینگ  (affiliate program)،  اهداف و شاخص‌هایی برای سنجش میزان نتیجه‌بخش بودن تبلیغات در نظر گرفته می‌شود. این شاخص‌ها می‌تواند کلیک کاربر بر روی لینک تبلیغات، خریداری محصول یا وارد کردن ایمیل توسط کاربر باشد. آنگاه اگر تبلیغ در آن سایت نتیجه‌بخش باشد، بر اساس میزان فروش و یا  با روش‌های دیگر به صاحب سایت مبلغی پرداخت می‌شود. در ادامه در مورد نحوه محاسبه پرداختی به ناشر تبلیغات توضیح می‌دهیم. به افیلیت مارکتینگ بازاریابی پورسانتی نیز می‌گویند.

افیلیت مارکتینگ چگونه کار می کند؟

یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید. این فروشگاه (که اصطلاحاً به آن merchant گفته می‌شود)، می‌تواند با استفاده از افیلیت مارکتینگ، فروش محصولات خود را بالا ببرد. merchant  با سایت‌هایی که قصد کسب درآمد از طریق معرفی محصول را دارند ارتباط برقرار می‌کند. این سایت‌ها که به آن‌ها ناشران افیلیت مارکتینگ گفته می‌شود، با قرار دادن تبلیغات بنری یا متنی در سایتشان و لینک به سایت merchant پیشنهاد خرید محصول را به بازدیدکنندگان می‌دهند. درصورتی‌که بازدیدکننده بر روی لینک کلیک کند و از آن سایت خرید کند، merchant  مبلغی را  به ناشر تبلیغات پرداخت می‌کند. این مبلغ می‌تواند مبلغی مشخص (برای عضویت در خبرنامه و یا دانلود محصولات) و یا درصدی از فروش محصول باشد.

نکته قابل‌توجه دیگر این است که اگر بازدیدکننده‌ای بر روی لینک افیلیت کلیک کند، ولی در آن لحظه تصمیم به خرید نگیرد و بعداً با مراجعه به سایت آن محصول یا محصولی مشابه آن را بخرد، با توجه به ثبت اطلاعات توسط کوکی‌های سایت merchant و ناشر افیلیت، خرید از طریق معرفی ناشر افیلیت ثبت‌شده و مبلغی از فروش به ناشر افیلیت پرداخت می‌شود.

معمولا 4 گروه در افیلیت مارکتینگ شرکت دارند

  • افیلیت ها Affiliates (ناشران تبلیغ): افیلیت یا ناشر می تواند یک کمپانی و یا حتی یک فرد مستقل باشد. معمولا افیلیت ها بلاگر ها یا تولید کنندگان محتوایی هستند که در زمینه مشابه محصول مورد نظر محتوا تولید می کنند و صاحبان محصول به وسیله آنها محصولشان را تبلیغ می کنند. کمیسیونی که افیلیت ها تعلق می گیرد ممکن است به ازای فروش محصول، عضویت کاربر در خبرنامه و یا حتی افزایش ترافیک وب سایت باشد.
  • صاحبان محصول یا Merchants ( صاحب بیزینس تبلیغ شونده): صاحبان محصول یا Merchant ها در واقع همان تبلیغ شوندگان هستند که معمولا صاحب محصول یا سرویس خاصی هستند و همانطور که در بالا گفتیم به ازای هر خرید موفق و یا هر هدف دیگری به افلیت ها پورسانت پرداخت می کنند.
  • شبکه ها Networks (شبکه هایی که افیلیت ها را مدیریت می کنند): شبکه ها یا Networks مانند یک واسطه میان صاحبان محصول و ناشران عمل می کنند و با انتخاب بهترین و مناسب ترین ناشر احتمال موفقیت تبلیغ را بالا می برند چرا که بر بازار تبلیغ و کمپانی های موجود تسلط و شناخت بیشتری دارند و برای صاحب محصول بهترین گزینه را انتخاب می کنند. در واقع می توان گفت این شبکه ها همان سرویس های ارائه دهنده تبلیغات آنلاین هستند.
  • مشتریان Customers ( کاربران و مصرف کنندگان نهایی محصول): مشتریان یا مصرف کنندگان نیز کاربرانی هستند که از طریق لینک ناشر وارد وب سایت صاحب محصول شده و کمیسیون ها را رقم می زنند. آمار کاربران توسط سایت ناشر یا افیلیت ثبت می شود و مشخص می شود چه تعداد مشتری از لینک ناشر وارد وب سایت اصلی شده و خرید کرده است.

مزیت افیلیت مارکتینگ برای تبلیغ دهندگان

اجرای افیلیت مارکتینگ برای تبلیغ کنندگان مزایای بسیاری دارد، در ادامه چند مورد از اصلی‌ترین مزیت‌های را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

۱. هزینه کم راه اندازی

برای افیلیت مارکتینگ نیازی به داشتن یک تیم تبلیغاتی برای طراحی تصاویر تبلیغاتی یا خرید فضای تبلیغاتی نیست.

بیش از این، شما باید به ناشران تبلیغ خود وابسته باشید تا آنها بتوانند محتوای بازاریابی را ارائه دهند. به غیر از تلاش اولیه برای انتخاب و تایید شرکتهای وابسته، دیگر لازم نیست شما کاری در ادامه مسیر بازاریابی انجام دهید، هزینه کم راه اندازی یکی از دلایل تبدیل شدن افیلیت مارکتینگ به یکی از روش‌های محبوب بازاریابی است.

هنگامی که یک شرکت در کار با یک شرکت ناشر به خوبی ارتباط برقرار می‌کند، در بیشتر قسمت‌ها می توانند به آنها اجازه دهند که خدمات یا محصول را بازاریابی کنند.

۲. هزینه‌های کم جاری

از آنجا که بیشتر فعالیت های بازاریابی شما توسط شرکت‌های وابسته انجام می‌شود، هزینه‌های کناری تبلیغات نیز بر گردن این شرکت‌ها خواهد بود. و از آنجا که افیلیت مارکتینگ یک برنامه مبتنی بر کمیسیون است، به این معنی است که شما فقط در ازای فروش‌هایی که انجام می‌دهند، به طرف دوم هزینه‌ای پرداخت خواهید کرد.

۳. کم خطر

هزینه کم به معنای ریسک پایین‌تر است. در افیلیت مارکتینگ خطر از دست دادن کمی وجود دارد، زیرا پرداخت فقط در صورتی انجام می‌شود که فروشی انجام شود. این روش بازاریابی برای مشاغل با بودجه محدود مناسب است.

۴. ترافیک هدفمند

از آنجا که شما شرکت‌های وابسته را انتخاب می‌کنید، می‌توانید این شرط را در نظر بگیرید که ترافیک که در نتیجه این روش بازاریابی ایجاد می‌شود با جامعه هدف شما مطابقت داشته باشد.

۵. انعطاف پذیری

به راحتی و بدون هزینه و کم هزینه می‌توانید برنامه افلیت مارکتینگ خود را در مقیاس‌های متنوع اجرا کنید. این روش همچنین راهی عالی برای گسترش کار و تجارت شما بدون هزینه بسیار زیاد است.

۶. میزان بازگشت سرمایه بالا

داشتن کلیدهای نوآوری در محصول و مهارت‌های مدیریتی موثر، تضمین کننده میزان بازگشت سرمایه نیست. همچنین شما باید بازاریابی را درست انجام دهید.

ثابت شده است که بازاریابی همکاری در فروش نسبت به اکثر استراتژی‌های بازاریابی بازده سرمایه گذاری بسیار بالاتری دارد.

نکاتی برای موفقیت در افیلیت مارکتینگ

خیلی از افراد و سایت‌های فعال در افیلیت مارکتینگ اهداف بزرگی در کسب درآمد دارند و بسیار تلاش می‌کنند تا موفق شوند. اما برای کسب درآمد مناسب از افیلیت مارکتینگ نیاز به دانستن مهارت‌های مختلف مانند سئو، طراحی وب‌سایت و کپی رایتینگ است و یا به تیمی نیاز دارید که سایت شما را برای به نتیجه رسیدن در بازاریابی افیلیت بهینه‌سازی کند. در ادامه نکات کلی و مهم برای رسیدن به اهداف برنامه افیلیت را بیان می‌کنیم.

مخاطب خود را بشناسید.

مهم‌ترین نکته برای موفقیت در افیلیت مارکتینگ شناخت مخاطبین برای معرفی مناسب‌ترین محصول به آن‌هاست. اغلب افرادی که به‌تازگی وارد صنعت افیلیت مارکتینگ می‌شوند. هر نوع محصول محبوب و پرفروش را در سایت و بلاگ خود قرار می‌دهند. گذاشتن محصولات مختلف بدون توجه به موضوع وب‌سایت و علائق مخاطبین علاوه بر کاهش بازده افیلیت مارکتینگ، باعث کاهش ترافیک وب‌سایت هم می‌شود.

بهتر است محصولاتی را در وب‌سایتتان معرفی کنید که با موضوع وب‌سایت شما در ارتباط باشد. مثلاً در وب‌سایتی با موضوع دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات فروش پرینتر (با این استدلال که هرکسی به پرینتر نیاز دارد و ممکن است خریداری کند) ایده مناسبی برای افیلیت مارکتینگ نیست. چون مخاطب شما زمانی که در حال مطالعه محتوای وب‌سایت است، به پرینتر یا هر نیاز غیر مرتبط فکر نمی‌کند و همین باعث بی‌توجهی به تبلیغ (ad blindness) می‌شود.

بنابراین خوب است که مخاطبین وب‌سایت خود را بشناسید و متناسب با علایق و نیازهای آنان محصولات را به آن‌ها پیشنهاد دهید.

محتوای باکیفیت در سایتتان منتشر کنید.

موفقیت در افیلیت مارکتینگ به افزایش ترافیک وب‌سایت وابسته است. تولید محتوای مستمر هم باعث بهبود سئوی سایت و افزایش ترافیک وب‌سایت می‌شود.

تولید محتوا باید مرتبط با موضوع وب‌سایت و علایق مخاطبان شما باشد تا مخاطبینی همیشگی پیدا کنید. آنچه ترافیک وب‌سایت را بالا می‌برد، نباید بازدیدکنندگانی باشند که برای اولین بار به سایت بیایند. درواقع ما با بهبود سئو بازدیدکنندگان جدید را با سایت خود آشنا می‌کنیم و با محتوای مفید و ارزشمند او را به مخاطب همیشگی وب‌سایت خود تبدیل می‌کنیم.

در افیلیت مارکتینگ صادقانه عمل کنید.

همیشه محصولاتی را در سایتتان پیشنهاد دهید که به مفید و مرغوب بودن آن ایمان دارید. در معرفی محصول صادق باشید و توضیحات مبالغه‌آمیز درباره محصول ندهید. درواقع این بازدیدکننده‌های وفادار هستند که ترافیک را برای  وب‌سایت حفظ می‌کنند. مبالغه و یا معرفی محصول بی‌کیفیت باعث می‌شود که مخاطبین اعتماد خود به وب‌سایت را از دست بدهند. آنگاه آن مخاطبین را از دست می‌دهید و این مسئله در ترافیک وب‌سایت شما هم اثر خواهد گذاشت.

ویدئویی درباره محصول موردنظرتان منتشر کنید.

مخاطبان دوست دارند قبل از خرید محصول آن را ببینند. انتشار ویدئو دید مناسب‌تری برای خرید محصول می‌دهد. همچنین این کار باعث می‌شود، مخاطب سریع‌تر محصول را برسی کنید و تصمیم‌گیری کند. زیرا خواندن متن‌های طولانی حتی در زمان خرید محصول، برای هرکسی خسته‌کننده خواهد بود. فراموش نکنید که در انتهای ویدئو یک جمله مناسب برای فراخوانی برای عمل یا CTA داشته باشید تا مخاطب را تشویق به کلیک بر روی لینک افیلیت کنید.

سخن پایانی

افیلیت مارکتینگ یک راه حل ایده آل برای کسانی است که با تمرکز بر گزینه‌های درآمد مبتنی بر عملکرد می‌خواهند کنترل درآمد خود را بدست آورند. با همکاری همزمان با یک فروشنده، یک بازاریاب وابسته با انگیزه، قادر خواهد بود بدون نگرانی در مورد مراحل تولید یک محصول فقط با پیشبرد جنبه‌های بازاریابی به صورت مداوم درآمد کسب کند.

اگرچه موفقیت به مهارت بازاریابی شرکت وابسته بستگی دارد، اما افیلیت مارکتینگ در نقش یک بازاریاب و یا ناشر می‌تواند راهی موثر برای دستیابی به اهداف درآمد شما به عنوان یک شغل اولیه یا یک شغل دوم درآمدزا باشد.

یک روند ساده برای اجرای افیلیت مارکتینگ، بازاریابی از طریق بررسی‌ها (ریویوها)، وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی، وبینار و سایر بسترهای جدید بازاریابی است. نکات این مقاله را دنبال کنید و با استفاده از آنها قادر خواهید بود مخاطب جذب کنید، خوانندگان غیرفعال را به مصرف کنندگان فعال تبدیل کنید و درآمد خود را افزایش دهید.

نظراتتان را با ما در میان بگذارید ...