تبلیغات کلیکی

همه چیز درباره تبلیغات کلیکی یا PPC

تبلیغات کلیکی یا پرداخت به ازای هر کلیک (PPC : Pay Per Click) یک روش تبلیغاتی است که اکثر سایت ها و شبکه های اینترنتی مختلف به کسب و کارها اجازه می دهند که در وب سایت شان تبلیغات کنند. چه این تبلیغات در موتورهای جستجو باشد، چه در شبکه های اجتماعی، تبليغات کلیکی نوع از تبليغات دیجیتال است که تبلیغ دهنده فقط هنگام کلیک کردن بر روی تبلیغ وب سایت یا اپلیکیشن خود هزینه پرداخت می کند.

تبليغات کلیکی یا پرداخت به ازای هر کلیک چطور است؟

نکته جالب اینجاست که برای نمایش تبلیغ هیچ هزینه ای نمی پردازید. این شیوه تبلیغ به جای جذب مخاطب ارگانیک به خرید بازدید کننده یا مخاطب می پردازد. معروف ترین و بهترین سیستم PPC دنیا، تبلیغات کلیکی گوگل است.

در صفحه ی نتایج جستجو یا SERP، شما می توانید برای نمایش تبلیغ خود در مکان خاصی از نتایج جستجو، پول پرداخت کنید. این تبلیغات پولی به طور معمول یا در قسمت بالای صفحه ی نتایج جستجو و یا در قسمت پایین این صفحه نمایش داده می شود.

اکثر موتورهای جستجو، بیشترین درآمد خود را از تبلیغات ppc در موتورهای جستجو بدست می آورند.

مثال هایی از تبلیغات کلیکی کدام است؟

گوگل ادز که نام قدیم آن گوگل ادوردز است معروف ترین سرویس تبلیغ ppc است. سایر سرویس های ارائه دهنده تبلیغات کلیکی شامل سایر موتورهای جستجوی رایج دنیا و همچنین سایت های شبکه های اجتماعی می باشد.

  • Bing Ads
  • Facebook Ads
  • Twitter Ads
  • Promoted Pinterest Pins
  • LinkedIn Ads
  • Quora Ads

سایر اشکال تبلیغات PPC شامل شبکه نمایش تبلیغات گوگل (معمولاً تبلیغات بنری) و بازاریابی مجدد یا remarketing است.

گوگل ادز معروف ترین نوع تبلیغات کلیکی

گوگل ادز محبوب ترین سیستم تبلیغاتی PPC در جهان است. بستر گوگل ادز به مشاغل این امکان را می دهد تا تبلیغاتی ایجاد کنند که در موتور جستجوی Google و سایر پارتنرهای آن ظاهر می شوند.

Google Ads بر اساس مدل پرداخت به ازای کلیک عمل می کند که در آن کاربران برای کلمات کلیدی که خودشان تعیین می کنند پیشنهاد قیمت می دهند و هزینه هر کلیک تبلیغات خود را پرداخت می کنند. هر بار که جستجو آغاز می شود، گوگل از بین تبلیغ دهندگان با توجه به معیار های خودش تعدادی را برنده مزایده انتخاب می کند و در لینک های بالایی و پایین صفحه و بالاتر از سایت های ارگانیک نشان می دهد.
“برندگان” بر اساس ترکیبی عواملی از جمله کیفیت و ارتباط کلمات کلیدی و کمپین های تبلیغاتی آنها و همچنین قیمت یا بید(bid) پیشنهادی کلمات کلیدی انتخاب می شوند.

هزینه تبلیغات کلیکی

این مفهوم با اسم هزینه هر کلیک ( cpc یا cost per click) در پلتفرم های مختلف تعریف می شود که مثلا در تبلیغات کلیکی گوگل هزینه هر کلیک به صورت مزایده و با پیشنهاد های تبلیغ دهندگان تعیین می شود. قیمت پیشنهادی تبلیغ دهنده بید (bid) می باشد که برای هر کلمه کلیدی تعیین میکنید. پیدا کردن قیمت هر کلیک در تبلیغات گوگل هم استراتژی خاص خود را دارد.

تصمیم گیری در مورد اینکه بید پیشنهادی چقدر باشد علاوه بر اینکه به رقبایتان بستگی دارد، به ارزش و سودآوری هر مشتری نیز وابسته است. مثلا یک مشاور املاک که کمیسیون فروش میلیونی از فروش هر خانه به دست می آورد اختیار عمل بیشتری در پیشنهاد قیمت بالاتر هر کلیک دارد.

مفاهیمی مثل هزینه جذب هر مشتری یا (Customer Acquisition Cost یا CAC )  یا ارزش طول عمر مشتری ( CLV یا Customer Lifetime Value) را باید به دست آورید.

علاوه بر معیار های کمی مثل قیمت، عوامل کیفی مثل امتیاز کیفیت یا Quality Score نیز بر این مزایده و جایگاه تبلیغ موثر است.

اما در مجموع هر بار که روی تبلیغ کلیک می شود ، بازدیدکننده ای به وب سایت شما وارد می شود و در ازای این بازدید هزینه کمی به موتور جستجو می پردازید. هنگامی که کمپین های تبلیغات کلیکی به درستی مدیریت شود، هزینه آن واقعا کم اهمیت است. زیرا ارزش بازدید بیشتر از هزینه ای است که برای آن پرداخت می کنید. به عبارت دیگر ، اگر هزار تومان برای یک کلیک بپردازید، اما این کلیک منجر به فروش ۳۰۰ هزار تومانی شود، آنگاه سود هنگفتی به دست آورده اید.

مدیریت کمپین تبلیغات کلیکی

تبليغات کلیکی برای بودجه های کم بسیار مناسب است. کافیست کلمات کلیدی که کاربر هنگام تصمیم به خرید سرچ می کند را انتخاب کنید و کاربران را در هر نقطه از قیف فروش هدف قرار دهید. هر چه بر انتهای قیف تمرکز کنید انتظار نرخ تبدیل یا کانورژن ریت بیشتری را باید داشته باشید.

برای ایجاد یک کمپین برنده PPC کارهای زیادی انجام می شود: از تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب مناسب ، تا سازماندهی آن کلمات کلیدی در کمپین ها و گروه های تبلیغاتی و همچنین تنظیم صفحات فرود PPC که باید روی افزایش نرخ تبدیل لندینگ پیج ها کار کنید.

موتورهای جستجو به تبلیغ کنندگانی که تبلیغات کلیکی مرتبط و با کیفیت دارند پاداش می دهد. اگر تبلیغات و صفحات فرود شما برای کاربران مفید و رضایت بخش باشد ، Google برای هر کلیک هزینه کمتری از شما می گیرد و منجر به سود بیشتر برای کسب و کار شما می شود. بنابراین اگر می خواهید از PPC استفاده کنید ، مهم است که مدیریت کمپین تبلیغات کلیکی را بیاموزید.

معمولا نرخ تبدیل در تبليغ ppc چقدر است؟

طبق آمار گوگل در سال ۲۰۱۸، متوسط نرخ کلیک ( CTR یا  click through rate ) تبلیغ ppc در شبکه جستجو در کل صنعت ۳.۱۷ بوده است. بیشترین نرخ سی تی آر مربوط به حوزه دوست یابی و کمترین نرخ کلیک مربوط به حوزه های حقوقی است.

سخن آخر

تبلیغات کلیکی به طرز قابل توجهی در موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی در حال گسترش است و در آینده نیز این روند ادامه خواهد یافت. این به این معناست که شما باید برای سود سریع و بیشتر، از تبلیغات کلیکی و پولی استفاده کنید، بخصوص اگر سایت شما جدید است و در تلاش برای گرفتن رتبه با انجام سئو در سایت خود باشید.

لازم نیست پول زیادی برای این کار خرج کنید، به محض اینکه شما کلمه ی کلیدی مناسب را انتخاب کردید و چند تاکتیک خوب به کار ببرید، تبلیغات کلیکی می تواند تاثیر خوبی در درآمد شما حتی برای وب سایت های کوچک داشته باشد.

نظراتتان را با ما در میان بگذارید ...