خب،بریم سراغ یه موضوع جذاب دیگه که خارجیا بهش میگن ویدیو مارکتینگ یا یا به زبون خودمون تبلیغات ویدیویی،که از اسمش پیداست ما برای تبلیغاتمون از یه فیلم چند دقیقه ای استفاده کنیم،که از طریق اون فیلم میتونیم یه کسب و کار،یه محصول،آموزش یا یه خدماتی و ارایه بدیم.
حالا میخوام ازتون چند تا سوالی و بپرسم که قراره خودم بهتون راه رسیدن به جواباشو بگم:
1:این ویدیو مارکتینگ اصلا از کجا اومده؟
2:چجوریه که میگن توی تبلیغات تاییر بیشتری داره؟
3:اصلا فایده اش چیه یا حتی چه اهمیتی داره؟چجوری میتونیم با یه فیلم گلیم خودمون و از آب بکشیم بیرون ؟
4:یا اصلا از همه اینا بگذریم ویدیو مارکتینگ چی هست و چجوری میتونیم تولیدش کنیم؟
ویدیو مارکتینگ چیست؟
ویدئو مارکتینگ خیلی تعریف پیچیده ای نداره در واقع خیلی ساده می توان آن را بیان کرد: استفاده از ویدئو برای گسترش برند، محصول یا خدمات کسب و کار شما.
تاریخچه ی ویدیو مارکتینگ :
برای تاریخچه ویدیو مارکتینگ باید برگردیم به عهد قجر!حتی از اینترنت هم قدیمی تره!
از اینجا شروع شد که در سال 1940 یک شرکت به اسم Bulova اقدام به ساخت یک فیلم تجاری در ایستگاه تلویزیونی نیویورک کرد که برای این تبلیغات خود 4 دلار پرداخت. این اولین روش تبلیغاتی به سبک جدید و با استفاده از فیلم بود.
نسل جدید فیلمهای تبلیغاتی با ساخت دو قطعه تبلیغاتی video killed the radio star وalternatively the very prophetic song came out در سال 1981رواج یافت. در سال 1984 نیز شرکت اپل اولین تبلیغات خود را در این زمینه به ثبت رساند و بعد از آن در سال 1991 یک ویدیوی ویروسی (Viral) توسط مدیر اجرایی فاکس ساخته شد.
سال 2005 با ساخت شبکه اجتماعی یوتیوب مواجه شدیم و شرکتهای مختلفی از آن به عنوان اصلیترین ابزار تبلیغاتی خود استفاده کردند. اولین شرکت معروف که از یوتیوب استفاده کرد، شرکت نایک در سال 2005 بود و شرکت گوگل نیز در سال 2007 اقدام به تبلیغات در یوتیوب کرد. در سطح ایران نیز سرویسهای اشتراک گذاری مانند آپارات بیشتر از سایر سرویسها مورد استفاده قرار میگیرد که تاریخ ایجاد آن به سال 1389 برمیگردد.
بازاریابی ویدیویی چگونه اجرا میشود؟
خب از اونجایی که تو این دوره زمونه همه چی گرونه!شاید خیلیا سمت ویدیو مارکتینگ نرند
از طرفی کار و باید بدی دست کار دونش ،بله مهارت میخواد!
پس برای اجرای بازاریابی ویدیویی، گام اول آموزش ساخت فیلم یا استفاده از شرکتهای تولید کننده فیلم تبلیغاتی است.
که طبیعتا باید بعد از برداشتن قدم اول شما یک فیلم تبلیغاتی دارید که باید آن را به شیوههای مختلفی به اشتراک بگذارید و از این طریق مشتری جذب کنید.
فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی دارید و فضای کافی برای هاستینگ آن انتخاب کردهاید، میتوانید فیلم آموزشی و تبلیغاتی محصولات خود را در همین فروشگاه قرار دهید یا در کنار آن یک وبلاگ ایجاد کنید، این فیلمها را در آنجا آپلود کرده و به فروشگاه خود لینک دهید.
اما بیشتر شرکتها از این شیوه استقبال نمیکنند و معتقدند که استفاده از فیلم باعث سنگینتر شدن وب سایت آنها میشود.
راهکار جایگزین برای این افراد، استفاده از سرویسهای اشتراک فیلم مانند آپارات و یوتیوب است. اگر وب سایت شما فقط به کاربران و مشتریان داخلی محدود میشود، بهتر است از همان آپارات استفاده کنید. اما اگر احساس میکنید که مشتریهای مختلفی در سطح جهان دارید، باید از یوتیوب و یا سایر سرویسهای اشتراک گذاری فیلم به صورت بین المللی استفاده کنید.
روش دیگری که برای اجرای بازاریابی ویدیوی باید به کار ببرید، استفاده از شبکههای اجتماعی است. فیس بوک، توییتر، یوتیوب، اینستاگرام، و اسنپ چت تنها چند مورد از این سرویسها هستند، شما میتوانید کاربران آنها را به عنوان فالوور خود جذب کنید و برنامه تبلیغاتیتان را بر رویشان پیادهسازی کنید.
مزایایی ویدیو مارکتینگ:
خب با توجه به چیزایی که گفتیم احتمالا بگین این ویدیو مارکتینگ چه کاره سختیه!پس چرا اکثر بازاریاب ها میرن سراغش و بازدهیه بالایی داره ؟
خب الان براتون دلایلشو میگم:
- ویدئو کاربر را درگیر میکند: که یکی از بهترین امتیازاتی که فیلمهای تبلیغاتی دارند همیه!درواقع اگه ویدیو خوب ساخته بشه و ده ثانیه اولش مخاطب و جذب کنه کار تمومه!! احتمال دیدن فیلم تا انتها وجود داره و این بهترین فرصت برای تیمهای تبلیغاتی محسوب میشه.
- استفاده از ویدیو آسان است: استفاده از ویدیو برای کاربران و برای مشتریان بسیار راحته.در واقع کاربر به جای اینکه 30 صفحه متن در رابطه با تعمیر یا نحوه استفاده از یک کالا را بخونه، با خیال راحت میتونه همزمان به آموزش آن گوش داده و تصاویر آموزشی را ببینه.
- ویدیو جامع و کامل است: خب متن های نوشتاره برای توضیح دادن بعضی موارد ناتوانه و نویسنده رو مجبور میکنه که از متن نوشتاری زیادی استفاده کنه اما ما میتونیم با استفاده از فیلم کوتاه یا بلند خیلی قابل فهم منظورمون و به مخاطب برسونیم.
- ویدیو با احساسات در ارتباط است: اگر یک ویدیوی تبلیغاتی به خوبی ساخته شده باشه راحت میتونه احساسات مخاطب توی دستش قلقلک بده و درگیرش کنه!که خب اینم یه روش واسه کسب و کاره.
- ویدیو در حافظه میماند: خاصیت فیلمها به صورتیه که بیشتر در حافظه فرد میماند و فرد از لحاظ احساسی و عواطف با آن فیلم درگیر
- ویدیو محبوبیت بالایی دارد: میشه با یه نگاه داخل یکی از شبکه های اجتماعی متوجه میشیم که چقدر بازدید ویدیو ها بیشتر از پست های نوشتاریه!
- موتورهای جستجو ویدیو را ترجیح میدهند: یکی از خصوصیات بارز فیلمها این است که موتورهای جستجو نیز به آنها علاقه زیادی داره. باید بپذیریم که درصد بسیار کمی از محتوای نوشتاری یونیک و اختصاصی است. این در حالیه که هر فیلم دارای فضا و قالب اختصاصی خود بوده و درصد بسیار بالایی از آنها برای اولین بار منتشر میشه. این موضوع دردسر موتورهای جستجو را کمتر میکنه.
انواع ویدیوها در بازاریابی ویدیویی:
در بازاریابی ویدیویی، از اونجایی که ما مردمه بیحوصله ایی داریم ، معمولاً فیلمهای کوتاه در اولویت قرار میگیرند. البته استفاده از لفظ فیلم در این مورد شاید کمی گیج کننده باشد، زیرا امروزه میبینیم که انیمیشنها و موشن گرافیکها نیز در قالب ویدیوهای تبلیغاتی استفاده میشوند و نمونههای مختلفی از آنها در اینترنت و در تلویزیون پخش میشه.
ویدیو معرفی محصول
ویدیو معرفی برند
ویدیو رویدادها و وقایع
ویدیو مربوط به مصاحبههای تخصصی
ویدیوهای آموزشی و راهنمای استفاده از محصول و یا خدمات یک شرکت
ویدیوهای توصیفی
ویدیوهای انیمیشنی و موشن گرافیکها
ویدیوهای موردی و نظرات مشتریان
ویدیوهای زنده
اهمیت بازاریابی ویدیویی برای کسب و کارها:
تاحالا کلی از مزایای این روش تبلیغات گفتیم طبق آمارهای منتشر شده توسط گروه Wyzowl، بیش از 63 درصد از کسب و کارهای موجود در دنیا از بازاریابی ویدیویی به عنوان محتوای اصلی تبلیغات خود استفاده کردهاند.
اما با توجه به اینکه بازاریابی ویدیوی یکی از جدیدترین بخشهای صندوقچه تبلیغات است، هنوز در مورد آن تردیدهایی وجود دارد. آیا او واقعاً استفاده از فیلمها برای تبلیغ کسب و کار مناسب است؟ آیا تاثیرگذاری کافی را دارد؟ در ادامه با ذکر چند دلیل نشان خواهیم داد که پاسخ این سؤالات به چه صورت خواهد بود:
1. ویدئو باعث افزایش نرخ تبدیل و افزایش فروش میشود
شما وقتی یک ویدیو از محصولتون به اشتراک میگذارید مشتری بدون آن که نیاز به خواندن محتوا داشته باشه ، با اطمینان کامل محتویات ویدیویی را نگاه کرده و این موضوع باعث اطلاعرسانی بهتر به اون میشه. طبق بررسیهای صورت گرفته، ویدیو میتواند نرخ تبدیل شما را به میزان 80 درصد افزایش دهد.
ویدیو همچنین میتواند به طور مستقیم به افزایش فروش منجر شود. مطالعات نشان میدهد که 74 درصد از کاربرانی که ویدیو توضیح یک محصول را تماشا میکنند، متعاقب آن محصول را خریداری کردهاند. بنابراین بهترین شروع برای یک کسب و کار، ساختن فیلمهای هیجان انگیز برای محصولات است.
2. ویدیو اعتماد ایجاد میکند:
دیگه همه میدونیم که اعتماد مهم ترین حلقه در افزایش نرخه فروشه،و از مهمترین چیزایی هست که باید بین مشتری و فروشتنده ایجاد بشه .
شاید تعداد خیلی کمی در تولید محتوای نوشتاری تبحر داشته باشند به نظرتون دلیلش چیه؟
بلههه ، به خاطر اینکه کلمات به هم شبیه اند و و قرار گرفتن آنها با توجه به اصول نگارشی باعث تکرار میشود.
که این روش باعث میشه مشتری احساس کند با توضیحات مشابه در مورد یک محصول مواجه شده و از خرید آن منصرف میشود.
اما در ویدیو برعکسه ،همه چیز جدید و جذابه و بازم یه قلقلک خوب برای خریده محصوله.
3. ویدیو باعث بالا رفتن نرخ بازگشت سرمایه میشود
اگه دوست دارید بیشتر هیجان زده بشید، جالبه بدونید که 83 درصد از کسب و کارهای مختلف معتقدند که ویدیو مارکتینگ بازگشت سرمایه خوبی برای آنها به ارمغان آورده. با وجود اینکه تولید ویدیو هنوز سادهترین و ارزانترین راه نیست و زمان زیادی برای آماده سازی یک کلیپ ویدیویی صرف میشود، اما باید بدانید که ابزارهای ویرایش آنلاین ویدیو به طور مداوم بهبود مییابند و از لحاظ اقتصادی و زمانی مقرون به صرفهتر میشوند. حتی امروزه گوشیهای هوشمند نیز میتوانند در تولید ویدیوهای بسیار مناسب و معقول به کار گرفته شوند.
خبر خوب دیگه در مورد بازاریابی ویدیو این است که قرار نیست شما یک فیلم ساز حرفهای باشید. در واقع این محتوا است که اهمیت دارد. آخرین تحقیقات نشان میدهد که کاربران اغلب به محصولاتی که چندان توضیح کافی ندارند علاقهای نشان نمیدهند. برای مشتریان و خریداران، کیفیت پایین و طراحی ضعیفه فیلم تقریباً مهم نیست.
4. گوگل هم ویدیو را دوست دارد
بلههه،خود گوگل هم تبلیغات ویدیویی و ویدیو مارکتینگ را نسبت به روشهای نوشتاری ترجیح میدهد.
5. فیلمها و گوشیهای هوشمند با هم عجین هستند
6. ویدیو مارکتینگ همه چیز را توضیح میدهد
تاحالا یک محصول یا یک خدمت را برای فروش گذاشتهاید؟ یک ویدیو برای نشان دادن نحوه کار این محصول آماده کنید. مطمئن باشید 98 درصد از کاربرانی که این فیلم را دیدهاند، معتقدند که کلیه اطلاعات کافی را دریافت کردهاند. جالبه بدونید که 83 درصد از این کسب و کارها گفتهاند که ویدیوهای توضیحی موثرتر از صفحه اصلی محصول بوده است.
پس اگر میخواهید از تبلیغات ویدیویی استفاده کنید، سعی کنید به سراغ موشن گرافیکها و انیمیشنها بروید و از مفاهیم متحرک استفاده کنید تا بتوانید ویژگیها و خصوصیات محصولات خود را معرفی کنید. موشن گرافیکها ترکیبی کامل از سرگرمی، نوستالژی و سادگی هستند و میتوانند به عنوان یک ابزار کارآمد به کار شما کمک کنند.
7. ویدیو حتی خریداران تنبل را هم جذب میکند
این روزا اینقدر سر هممون شلوغه و وقت نداریم که ترجیح میدیم در قالب یک ویدیو اموزش محصول رو دریافت کنیم
8. ویدیو مارکتینگ به انتشار محتوا کمک میکند
پس اگرچه کاربران از محتوای ویدیویی به عنوان یک سرگرمی استفاده میکنند، اما باید این حقیقت را بپذیریم که ویدیوها میتوانند محصولات مختلف را معرفی کنند و به افزایش فروش آنها کمک کنند.
اما باید بگم که – نحوه ارائه محتوا در فیلم اهمیت ویژهای دارد
مردم در جستجوهای اینترنتی خود به منابع ویدیویی مختلفی دسترسی دارند و سعی میکنند که بهترین محتوا را انتخاب کنند. بنابراین اگر یک فیلم از لحاظ کیفیت ظاهری در سطح بالایی نباشد، گوینده متن میتواند این ضعف را جبران کند. در حقیقت اگرچه افراد با چشم جذب میشوند، اما از طریق شنوایی تصمیم میگیرند و مطالبی که در جریان فیلم به آنها گفته میشود، در تصمیم گیری نهایی آنها مؤثر است.
5 راز بزرگ برای موفقیت در ویدیو مارکتینگ
بریم یکم رازای موفقیت در این حیطه رو براتون فاش کنم!!!
1. فیلم خود را بر اساس یک داستان بسازید، نه برای فروش!
پس اگر میخواهید برای معرفی کسب و کار خود یک ویدیو بسازید، در وهله اول اجازه ندهید که برند تجاری شما مرد وسط میدان باشد! سعی کنید برند خود را با ظرافت خاصی در گوشههای مختلف ویدیو قرار دهید و حتی به صورت غیرمستقیم به آن اشاره کنید. به سراغ نیاز مصرفکنندگان و خواستههای پنهان آنها بروید، فیلمهای احساسی بسازید، روشهای مختلف برای جذب مشتری به کار ببرید و در نهایت آدرس اینترنتی کسب و کار خود را در انتهای ویدیو قرار دهید.
2. قانون 10 ثانیه را فراموش نکنید!
این یعنی 10 ثانیه اول فیلم برای جذب مشتری بسیار مهم است. سعی کنید کنجکاوی مخاطب خود را برانگیزید و این سؤال را برای آنها به وجود بیاورید که «چرا باید این فیلم را ببینم.
3. لطفاً خستهکننده نباشید!
فیلم های خسته کننده درست نکنیم! پس چه کار کنیم؟ مخاطبان ما چه چیزی میخواهند؟ در واقع مخاطبان اینترنتی دوست دارند بخندند، آنها میخواهند احساس سبک بودن و غیر واقعی داشته باشند، آنها میخواهند از دنیای واقعی فاصله بگیرند و چیزهایی را تجربه کنند که در دنیای واقعی برای آنها امکان پذیر نیست. پس بیش از حد خود را جدی نگیرید و سعی کنید از مایه طنز در بازاریابی ویدیویی خود استفاده کنید.
4. تگ کنید، برچسب بزنید، برای جستجو بهینه سازی کنید!
از تگ کردن زیاد فیلم خود نترسید و راهکارهای مختلفی به کار ببرید تا به گوگل نشان دهید که این فیلم در چه زمینهای است.
5. آموزش ببینید و خود را قویتر کنید!
میدونستید که 65 درصد از مخاطبان شما یادگیرندگان بصری هستند؟ یکی از قویترین روشهایی که میتوانید برای بازاریابی ویدیویی استفاده کنید، این است که مخاطبان خود را آموزش دهید.
نکته بزرگ در این مورد این است که آموزش با روشهای مختلفی قابل اجرا است و شما نیز میتوانید سبک خود را داشته باشید.
به عنوان مثال، شما میتوانید به مشتریان خود در مورد نحوه استفاده از محصول و خدمات کسب و کار خود آموزش دهید و به آنها راهنماییهای مفیدی کنید. هر چه در حوزه خود قویتر باشید، در ویدیو مارکتینگ هم موفقتر هستید.
چند نمونه موفق از بازاریابی ویدیویی
ویدیو تبلیغاتی «آخرین مشتری» از گروه کوکاکولا
ویدیو «برای عظمت افراد کوچک» از گروه علی بابا (Alibaba)
ویدیو «25915 روز» از گروه ریباک (Reebok)
کلام اخر
دراین مطلب ما تلاش کردیم ویدیو مارکتینگ و با جزییات و اهمیت هتیی که داره براتون توضیح بدیم،برخی امار های مربوطه را از منابع معتبر استخراج کردیم و در نهایت راهکارهای مختلف برای موفقیت در این مسیر را پیشنهاد دادیم. تلاش ما بر این است که شما بتوانید با دانش کامل از این روش برای معرفی کسب و کار خود استفاده کنید. اگر پیشنهادی دارید یا اگر هنوز ابهامی در این مورد برای شما باقی مانده است، خوشحال میشیم که شنونده آن باشیم.