تا حالا اصطلاح وایرال یا تبلیغات ویروسی به گوشتون خورده؟
این اصطلاح زمانی به کار می رود که یک ویدئو، یک نوشته، یک عکس و یا حتی یک صدا در شبکه های اجتماعی بسیار پر بازدید شده باشد
وایرال مارکتینگ چیه؟
وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی، یکی از روشهای بازاریابی است که در آن محتوا همانند ویروسها، با سرعت بسیار زیاد، هزاران و بلکه میلیونها بار تکثیر میشه.
حالا نکته جالب ماجرا اینکه این روش بازاریابی مخاطب نقش اصلی را در به اشتراکگذاری محتوای شما ایفا میکنه.
سوالی که الان براتون پیش میاد اینکه چه محتوایی ارزش به اشتراک گذاری و داره؟
برای اینکه یک محتوا بتواند مانند ویروس به سرعت در میان مخاطبان منتشربشه، باید موضوع جالبی داشته باشه و به آسانی به اشتراک گذاشته بشه.
همچنین باید طوری طراحی شده باشه که بتواند حق مطلب را به طور خلاصه بیان کنه. محتواهایی که موضوع آموزشی یا سرگرمی دارند معمولا موفقتر هستند و به سرعت در فضای مجازی پخش میشوند.
در یک کلام
اگر محتواتون با کیفیت و جذاب و خلاق باشه از دید مخاطب ارزش اشتراک گذاری رو داره.
حالا با توجه به حرف هایی که زدیم هدف از بازاریابی ویروسی چی هست؟
هدفش را میتونیم بگیم که الهام بخشیدن به افراد برای به اشتراک گذاشتن یک پیام بازاریابی با دوستان، خانواده و افراد دیگه هست تا تعداد گیرندگان آن پیام بیشتر و بیشتر شود.
میدونستین احتمال اینکه هر مدیر عاملی بخواهد یک کمپین بازاریابی ویروسی برای شرکت خود داشته باشد خیلی زیاده؟
شاید بپرسید چرا؟
چون بازاریابی ویروسی یکی از مؤثرترین انواع بازاریابی است که در این روش شما مجبور نیستید برای خلق آگهی و یا تبلیغ آن بودجۀ زیادی صرف کنید.
جالبه که بدونید هر وقت که شما محصولات یا خدمات خاصی را تبلیغ میکنید، دارین یکی از دو جنبۀ ذهن انسان را به کارمیگیرین
اونا چی هستند؟
- یادسپاری
- احساسات
کلت چارلتون، از مدیران ارشد بازاریابی، میگوید: “زمانی که از تبلیغات معمولی استفاده میکنید، این جنبۀ اول ذهن یعنی یادسپاری است که به کار گرفته میشود. که باید هزینه زیادی صرف تبلیغات بشه تا در ذهن مخاطب بماند.
حالا فایده محتوایی که وایرال میشود چیه ؟
محتوایی که وایرال میشه احساسات افراد را در گیر میکند.و این باعث میشه تا آنها محتوا را به اشتراک بزارند و درنتیجه محتوا به سرعت گسترش پیدا میکند.وقتی مردم حس پرشوری نسبت به یک پیام داشته باشند، امکان ندارد بتوانند در مقابل وسوسۀ به اشتراک گذاری آن مقاومت کنند.
بازاریاب ها به چه چیزی نیاز دارند؟
ساخت یک پیام قدرتمند است که موجب شود افراد تقریباً بدون اینکه حتی فکر کنند، بخواهند آن را به اشتراک بگذارند.
محتوای وایرال چه انواعی دارد؟
محتوای وایرال از جهت پیام به دو دسته کلی تقسیم میشوند؟
دسته اول آن دسته محتواهایی که مایلند یک ارزش را ویروسی کنند و یا عده زیادی از مردم را به شرکت در یک فراخوان، کارناوال، کمپین اجتماعی و امثال اینها دعوت کنند. مانند کمپینهای همکاری بشردوستانه.
دسته دوم آن دسته از محتوایی که به علت فان و یا تفریحیبودن ویروسی شدهاند. مانند ویدئوهای خندهدار از اشتباهات انسانها، لحظات شیرین کودکان و ….
چیزی راجع به میزان تاثیر گذاری احساسات مختلف در وایرال کردن محتوا شنیدین؟
با تحقیقاتی که انجام شده فهمیدیم که
احساس دلسوزی و ترحم بالاترین سهم را با 25 درصد دارد
و سپس به ترتیب خنده، شوکه شدن و غم و احساسات دیگر با 17 درصد،
سرگرمی با 15 درصد،
لذت با 14 درصد
و خشم و هم دردی با 6 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.
حالا شاید بپرسین که ویروسی شدن محتوا میتونه به چند شکل باشه؟
کاربران محتوا را در شبکههای اجتماعی به صورت پابلیک به اشتراک میگذارند (Share).
افراد دیگر در وبسایت خود به آن محتوا لینک میدهند (Backlink).
کاربران محتوای دیدهشده را برای دوستان خود ارسال میکنند (Forward).
کاربران درباره آن محتوا با دیگران حرف میزنند (دیگران، با جستجو محتوا را پیدا میکنند) و در واقع تبلیغات دهان به دهان صورت میگیرد (WOM)
ما چطوری محتوامون رو وایرال کنیم؟
- ۱- مردم را شگفت زده کنید
- محتواهایی فهرست وار با تصاویر خیره کننده تولید کنیم
- سرگرم کننده باشید.
مردم عاشق به اشتراک گذاشتن ویدئوهای سرگرم کننده ی با ارزش هستند.
- کاری کنید که همان لحظه اول احساسات مخاطب رو درگیر کنه.
برای برانگیختن احساسات مخاطب:
باید 2 تا سوال از خودتون بپرسین
- سوال اول اینکه چه دسته از احساسات رو درگیر میکنه و چرا مردم باید به محصول یا محتوای ما اهمیت بدهند؟
- دوم اینکه چطوری احساساتشان را درگیر کنیم؟. باید توجه کنید که صرفاً ایجاد احساس خوب کافی نیست،
برای مثال، احساس هیجان نسبت به احساس آرامش و یا حتی حس عصبانیت نسبت به شرم، تمایل بیشتری در افراد جهت به اشتراکگذاری محتوا ایجاد میکند.پس باید شناخت و علم کافی برای اینکار را داشته باشین.
- از مردم آزمون بگیرید
مردم عاشق آزمون های پرسشی هستند، بخصوص اگر چیزهایی راجب خودشان بگویید. مردم محتواهای تعاملی را نیز دوست دارند، آن نوع محتواهایی که می توانند با دوستانشان به اشتراک بگذارند،
برای مثال یک آزمون محبوب انگلیسی “چند درصد شمالی هستی؟” بود که مورد استقبال تعداد زیادی قرار گرفت.
اگر بتوانید پیام خود را در قالب یک داستان به دیگران انتقال دهید، قطعا اینطورش شانس بیشتر دارین، تصمیم بگیرید که صرفاً یک فروشنده نباشید و داستانسرایی رو شروع کنید.
خوب برسیم به این سوال که محتوای ویروسی چطوری پخش میشه؟
یک نقلقول از نویسندگان حوضه بازاریابی به نام رابرت کاپلان وجود دارد که درمورد بازاریابی ویروسی میگوید: انتقال پیام درست به پیامرسانان درست در محیط درست. محتوای شما باید ویژگیهای مطرح شده را داشته باشد، یعنی ارزشمند باشند تا پیام درست را داشته باشید.
و در آخر ویژگیهای مثبت و منفی وایرال مارکتینگ یا همون بازاریابی ویروسی رو با هم بررسی کنیم:
مزایای وایرال مارکتینگ
بازاریابی ویروسی به دلیل ساده کردن بازاریابی همچنین به دلیل هزینه پایین، هدفگیری خوب و سرعت پاسخ بالا بسیار محبوب است.
توانایی اصلی بازاریابی ویروسی، ویژگی مهمش در به دست آوردن گروه بزرگی از افراد علاقهمند با هزینه کم است.
سختترین ماموریت برای هر شرکتی به دست آوردن و نگه داشتن گروه بزرگی از مشتریان اصلی است.که بازاریابی ویروسی خیلی در این امر موثر هست
و حالا معایبش
یکی از معایب اصلی این مدل، عدم اندازهگیری و ثبت آمار در مورد آن است. در واقع در مدلهای امروزی در رسانههای اجتماعی میتوانید تعداد کلیکها و نمایش را متوجه شوید اما این برای یک آمار دقیق بازاریابی مناسب نیست. رشد کسب و کار شما نیز با این روش قابل اندازهگیری نیست زیرا اصلا نمیدانید که مخاطبین بعد از دیدن پیام ویروسی شما چه عکسالعملی از خود نشان میدهند.
و اما نکتهای که وجود دارد این است که همه مدلها موفق نمیشوند و همیشه تعداد کمی از آنها موفق میشوند که بهخوبی پخش شده و برند خود را معرفی کنند.
همچنین ممکن است پیامی که قصد انتقال آن را داریم، به خوبی منتقل نشه و مخاطب را دچار سوءتفاهم کند و در نهایت نتیجه، عکس آن چیزی باشد که انتظارش را داشتهایم.
بریم سره جمع بندی آخر
به زبان ساده باید بگویم که وایرال به تولید ویدیوها و فایلهایی که مردم به شکل ویروسی آنها را پخش میکنند میگویند
توصیه ما به شما اینکه از وایرال مارکتینگ برای برندینگ استفاده کنید.
زیرا برند است که شما و کسب و کارتان را تعریف می کند. هرچقدر برند شما محبوب تر باشید موفقیت شما در کسب و کار اینترنتی بیشتر است.
و به یاد داشته باشید تولید یک محتوای وایرال نیازمند تجربه است که باید این تجربه را با انتشار آزمون و خطا بدست آورید