پرفورمنس مارکتینگ

پرفورمنس مارکتینگ بهترین راه تبلیغات

پرفورمنس مارکتینگ این روزها طرفداران زیادی دارد. خیلی‌ها از پرفورمنس مارکتینگ به عنوان بهترین راه برای تبلیغات بنری و بازاریابی آنلاین یاد می‌کنند.
سرودست‌هایی هم که برای متخصصین پرفورمنس مارکتینگ در شرکت‌های مختلف شکسته می‌شود کم نیست. ما در این مقاله می‌‌خواهیم ببینیم پرفورمنس مارکتینگ چیست، چه کارهایی می‌تواند انجام دهد، و چطور می‌شود آن را شروع کرد؟

پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

پرفورمنس مارکتینگ که با نام بازاریابی عملکردی نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع مدل‌های تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ است که از روشی تعاملی پیروی می‌کند و احتمالا در وبینارهای دیجیتال مارکتینگ، نام آن را شنیده‌اید.

در این مدل، هزینه مشخصی برای تبلیغات وجود ندارد و هزینه بر اساس عملکرد تبلیغات، مشخص و پرداخت می‌شود. به عبارتی دیگر در این مدل تبلیغات، تبلیغ‌دهنده هزینه تبلیغات را بر اساس معیارهای زیر پرداخت می‌کند:

  • CPM | Cost Per Mile: در ازای هر هزار بار نمایش تبلیغ
  • CPC | Cost Per Click: هزینه در ازای هر کلیک روی لینک تبلیغ
  • CPA | Cost Per Action: هزینه در ازای هر اقدام مانند پر کردن فرم یا انجام خرید
  • CPL | Cost Per Lead: هزینه در ازای ایجاد هر لید یا سرنخ

بنابراین هزینه این نوع تبلیغات فقط در صورت رسیدن به نتایج از پیش تعیین شده، قابل پرداخت است و همین امر موجب می‌شود نتایج کمپین‌ها و نرخ تبدیل یک تبلیغ به صورت دقیق‌تری قابل پیش‌بینی باشند.

انواع پرفورمنس مارکتینگ

پرفورمنس مارکتینگ، خود دارای انواعی است که در اینجا شما را با آنها آشنا می‌کنیم:

بازاریابی وابسته (مشارکتی) |  Affiliate Marketing: در این روش، کمیسیون برای فروش و یا ایجاد سرنخ فروش به ناشر تبلیغ پرداخت می‌شود.

بازاریابی بومی | Native Marketing: ادغام محصول یا خدمات یک برند با محتوا و ارائه آن در قالب یک محتوا که به شکل تبلیغ به نظر نرسد. با استفاده از وبینارهای بازاریابی محتوا می‌توانید اطلاعات خوبی در مورد این سبک از محتوانویسی به دست آورید.

محتوای حمایتی | Sponsored Content: محتوایی که علاوه بر تبلیغ، برای بیننده یا خواننده، ارزشی ایجاد می‌کند و با عنوان رپورتاژ آگهی نیز شناخته می‌شود.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی | Social Media Marketing: در این روش، هدف بازاریابی، جذب لید یا سرنخ از شبکه‌های اجتماعی و انتشار محتواهای تبلیغاتی در آنهاست.

بازاریابی موتورهای جستجو | Search Engine Marketing: یک استراتژی بازایابی برای افزایش ورود به سایت از طریق موتورهای جستجو است و مفاهیم سئو در آن نقش حیاتی دارند.

پرفورمنس مارکتینگ چه مزیت‌‌هایی دارد؟

در انواع تبلیغات مرسوم است که یک کسب و کار، مبلغ ثابتی را به شخص، شرکت یا پلتفرمی برای انتشار تبلیغ پرداخت می‌کند. هیچ تضمینی وجود ندارد که با انتشار این تبلیغ، کسب وکار چه درآمدی کسب می‌کند و به عبارتی چقدر از هزینه‌ای که برای تبلیغات صرف کرده است بازخواهد گشت.

در پرفورمنس مارکتینگ، میزان مبلغ پرداختی متغیر است و به ازای میزان سودی که کسب و کار به دست می‌آورد تعیین می‌شود.

بدین ترتیب، کسب و کار یا فروشنده حس اطمینان بیشتری به تبلیغات خود خواهد داشت. چرا که می‌بیند هزینه‌ای که پرداخت کرده است بسیار سریع و با انجام شدن تراکنش‌های مختلف به او باز خواهدگشت.

پرفورمنس مارکتینگ چگونه کار میکند؟

بازاریابی عملکردی شامل دو قسمت اصلی است:

وجود تک‌تک این گروه‌ها برای انجام شدن موفق پرفورمنس مارکتینگ ضروری است و نقش مخصوص خود را ایفا می‌کند. در ادامه هر مورد را جداگانه معرفی می‌کنیم.

فروشنده

فروشنده، همان کسب و کار یا به عبارتی تبلیغ‌کننده است که نیاز دارد محصولات و خدمات خود را از طریق منتشرکننده تبلیغ، به مردم معرفی کند.

منتشرکننده

منتشرکننده به نوعی شریک بازاریابی فروشنده است. در پرفورمنس مارکتینگ، انواع سایت‌های تخفیف (مانند موپن)، سایت‌های معرفی و نقد محصول (مانند زومیت)، وبلاگ‌ها، اینفولئنسرها و … جزو منتشر‌کننده‌ها محسوب می‌شوند.

در مواردی، وبسایت‌ها و در واقع طرف‌های سومی در بازاریابی عملکردی وجود دارند که ارتباط میان فروشنده و منتشرکننده را برقرار می‌کنند. در واقع این طرف‌های سوم تلاش می‌کنند بهترین استراتژی و بهترین منتشرکننده‌ها را به فروشنده‌ها وصل کنند. اما حضور آن‌ها برای شکل‌گیری پرفورمنس مارکتینگ الزامی نیست.

پرفورمنس مارکتینگ به درد چه کسب و کارهایی می‌خورد؟

فرقی نمی‌کند که صاحب چه کسب و کاری باشید؛ پرفورمنس مارکتینگ راهی نوین برای تبلیغات و بازاریابی شماست. این مدل از طریق اینترنت با مخاطبان شما ارتباط برقرار می‌کند و لازم است برای استفاده از آن مخاطبانی را با حضور فعال در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی داشته باشید.

به طور کلی اگر در زمینه فروش آنلاین فعالیت می‌کنید و یا درآمد شما وابسته به تعداد ورودی‌های سایت یا اپلیکیشن و یا صفحات شما در شبکه‌های اجتماعی است حتما پرفورمنس مارکتینگ را در برنامه تبلیغات و بازاریابی خود قرار دهید. البته به این معنی نیست که این روش در خریدهای آفلاین یا حضوری، تاثیری ندارد اما اکثر تبلیغاتی که مبتنی بر پرفورمنس مارکتینگ هستند، موجب افزایش چشم‌گیر در فروش آنلاین می‌شوند.

البته این تنها روش برای تبلیغات و بازاریابی نیست؛ در مورد دیگر روش‌ها نیز می‌توانید در وبینارهای بازاریابی، اطلاعات خوبی به دست آورید و روش‌های مختلف را با هم مقایسه  کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

نتیجه گیری

فیلم برو بیرون با شیوه‌ی تبلیغاتی که انجام داد، توانست ۲۵۵ ملیون دلار فروش داشته باشد. یعنی سودی ۵۶ برابری. این معجزه‌ی پرفورمنس مارکتینگ است. چیزی که بازاریابی عملگرا به شما هدیه می‌دهد تضمین بازگشت بودجه‌ی تبلیغات شما است. بنابراین منتظر هیچ‌چیزی نباشید. اگر می‌خواهید کسب‌وکار کوچک خودتان را راه بیندازید و مدام نگران هزینه‌های سرسام‌آور تبلیغات تلویزیونی هستید، به پرفورمنس مارکتینگ سلام کنید

نظراتتان را با ما در میان بگذارید ...