مطمئناً برای شما هم این امکان فراهم شده که توی وبینار های مختلف شرکت کنین یا به وبینارهای مختلف دعوت بشین. از نظر یه سری از صاحبای کسب و کار، وبینارها دیگه جزء ابزارهای قدیمی هستن و دوره استفاده از اونا تموم شده. اما خوب یه عده دیگه این نظرو رد می کنن و اعتقاد دارن که اتفاقاً این روزا استفاده کردن از این روش ارتباطی خیلی مفیده و می تونه توی گسترش کسب و کار شون خیلی کمک کننده باشه. وبینار شکل آنلاین سمینار یا کنفرانس هست که به صورت آنلاین برگزار میشه .
حتی خیلی از جلسات کلاس درس رو هم میشه از طریق وبینار برگزار کرد. انگار که واقعاً سر کلاس نشستی و فرصت برای حرف زدن، سوال کردن و نکته برداری کردن هم داری. اگه یکم دقیق تر به قضیه نگاه کنیم شاید حتی بشه با کمک این وبینارها به یک برند مطرح تبدیل شد. چون اول اینکه برگزار کردن یک جلسه آنلاین نشون میده که شرکت شما چقدر داره حرفه ای فعالیت میکنه و دوم اینکه جذب مخاطب و مشتری هم از طریق فضای آنلاین خیلی بهتر و سریع تر امکان داره.
اما خوب برنامهریزی کردن برای برگزاری وبینار اونقدرا هم ساده نیست. اگه میخوای از رقبا جلو بزنی باید یک برنامه دقیق برای وبینار داشته باشی. برگزاری وبینار لازمه اش اینه که یه عده ای به عنوان مخاطب برای حضور توی این جلسه ثبت نام کنن. پس باید یه جورایی شناخته شده باشی تا مردم اطمینان پیدا کنن که ثبت نام توی این وبینار ارزش وقت گذاشتن داره. اگه مخاطب هدف رو به خوبی بشناسی و بدونی که دقیقا موضوع بحث شما به چه گروهایی مربوط میشه، پیدا کردن کسایی که تمایل به حضور توی وبینار داشته باشن کار خیلی سختی نیست. فقط کافیه بدونی اونا دقیقا چه نیازی دارن.
نظرات مردم درمورد وبینارها
برای اینکه مشخص بشه مردم بیشتر به حضور توی چه نوع وبینارایی علاقه دارن، یه تحقیق کوچیک انجام شده. یه جامعه آماری کوچیک توی سنین مختلف و با شغلای مختلف در نظر گرفته شده و ازشون پرسیدن که شما بیشتر دوست دارین توی چه نوع وبیناری شرکت کنین؟ ۲۷ درصدشون گفتن وبیناری که آموزشی باشه، ۲۴ درصد شون گفتن وبیناری که سرگرم کننده باشه، ۱۸ درصدشون گفتن وبیناری که بتونه توی پیشرفته کسب و کارمون بهمون کمک کنه و ۲۲ درصد شون هم به همه این موارد اشاره کردن.
پس میشه نتیجه گرفت مردم بیشتر توی وبینارایی ثبت نام میکنن که بتونن ازش چیز جدیدی یاد بگیرن.
مورد دیگه ای که میتونه توی علاقه مردم به حضور در یک وبینار تاثیر داشته باشه نوع ارائه مطالب توسط میزبان هست. ما روشهای مختلفی برای آموزش داریم. وبینارها هم به عنوان یک نوع روش آموزشی راه های مختلفی داره. توی بعضی از اونا با کمک تصویر و فیلم موضوع توضیح داده میشه، توی بعضی هاشون آموزش بیشتر شکل پرسش و پاسخ داره و توی بعضی هاشون میزبان میاد چند تا کارشناس رو دعوت میکنه یه موضوعی رو پیشنهاد میده و کارشناسا از طریق مناظره و گفتگو مسئله رو توضیح میدن.
توی همون تحقیقی که بهش اشاره کردم، این سوال هم پرسیده شده که مخاطب چه نوع روش آموزشی رو ترجیح میده. 30 درصدشون گفتن اون حالت آموزشی که از طریق عکس و فیلم یه موضوعی توضیح داده میشه، ۳۹% درصد روش پرسش و پاسخ رو دوست داشت دوست داشتن و ۱۲ درصد هم اون روش گفتگو و مناظره رو انتخاب میکنه. ۲۰ درصد هم که تقریباً با همه اینا موافقن.
شما به عنوان کسی که قراره یه وبینار برگزار کنه باید بدونی که اصلا مخاطبت چه نوع کسانی هستن و چه سلیقه ای دارن، توی موضوعی که قرار در موردش بحث بشه مبتدی هستن یا حرفه ای. برای مخاطب این موضوع خیلی مهمه که وبینار جذابیت داشته باشه و خسته کننده نباشه. توی کلاس ها یا جلسات حضوری معمولاً برای خارج کردن فضا از اون حالت خشکی یه زمانی رو به پرسش و پاسخ اختصاص میدن یا یه آمارگیری کوچیک در مورد موضوع میکن یا اصلا اگر مخاطب نظر موافق یا مخالفی در مورد موضوع داره، مطرح میکنه.
وبینار هم یه جلسه رسمی هست و همه این موارد رو میشه توش به کار برد. ۲۲ درصد کسایی که توی وبینارهای مختلف شرکت میکنند حالت پرسش و پاسخ را برای ایجاد تنوع در جلسه ترجیح میدهن، ۱۹% میگه نیاز نیست وبینار سرگرم کننده باشه و ۲۰ درصد هم آمارگیری و اعلام نظرات موافق و مخالف را می پسندن.
اگه میخوای میزبانی وبینار باشی بسته به نوع موضوعی که قرار مطرح کنی حواست به این مسئله هم باشه که این جلسه خسته کننده نباشه و مخاطب هم توی برگزاریش مشارکت داده بشه .البته باید حتماً موقعی که می خوای کار تبلیغو انجام بدی، اشاره کنی که وبینار قرار چطوری برگزار بشه و آیا امکان پرسش و پاسخ و مشارکت مخاطب توی بحث هست یا نه .