تجارت الکترونیک

چند روش مختلف برای تجارت الکترونیک

تو دنیای امروز، خیلی از کارای ما داره به صورت آنلاین انجام میشه و عملا دیگه نیازی نداری برای هرکار کوچیکی از خونه بیرون بیای. این خیلی عالیه. تصور کن که تو حتی برای انجام خرید هم دیگه لزومی نداره کلی توی ترافیک معطل بشی و وقت صرف کنی. کافیه با کمک سایت های مختلف، خرید آنلاین انجام بدی. اونقدر تعداد این سایت ها و روش های تجارت الکترونیک زیاد شده که اصلا نمیشه اونا رو با هم مقایسه کرد. توی این مقاله میخواییم بدونیم اصلا تجارت الکترونیک چیه و شامل چه بخش هایی میشه.

توی کسب و کارهای اینترنتی، اصولا از همه ابزارهای موجود استفاده میشه، ابزارهایی مثل شبکه های اجتماعی، محتوای دیجیتال، موتورهای جست و جو، ایمیل و یا هر وسیله دیگه ای که بشه باهاش مشتری رو جذب کرد.

تبلیغات الکترونیک

تبلیغ جز جدانشدنی فروش هست و مطمئنا تبلیغات الکترونیکی برای کسب و کارای اینترنتی خیلی ضروریه. توی حالت عادی، (منظورم خریدای حضوری هست)، فروشنده داره جنس مورد نظر شما رو پیش روی خودتون با بقیه مقایسه میکنه. یعنی شما دارید جنس رو همون جا میبینید و خوب یا بد بودنش رو تشخیص میدید. اما توی کسب و کارای اینترنتی، کار یه کم سخت تر میشه. فروشنده باید همه تلاشش رو بکنه تا شما تصور درستی از محصول داشته باشید و این کار بدون کمک گرفتن از تبلیغات امکان نداره. به خاطر همینه که میگیم تبلیغات جز اصلی تجارت الکترونیک هست.

انواع مختلف تجارت الکترونیک

برای اینکه درک بهتری از تجارت الکترونیک و روش های مختلف انجام اون داشته باشید، در ادامه چند نمونه از اونا رو براتون معرفی می کنیم.

فروش با کمک شبکه های اجتماعی

 خیلی از تولید کننده ها یا فروشنده ها این روزا توی شبکه های اجتماعی مختلف فعالیت دارن و با روش های مختلف دارن برای فروش محصولاتشون، تبلیغ و بازاریابی میکنن. این خیلی خوبه. چون از این طریق مشتری زیادی جذب میشه. حتی بعضی از اونا دیگه فروش حضوری ندارن و فقط دارن به شکل آنلاین فعالیت میکنن. شما به عنوان کسی که میخواد وارد کار تجارت الکترونیک بشه، به شبکه های اجتماعی احتیاج دارین.

اما یادتون باشه که هر برنامه ای به درد کار شما نمیخوره. باید برنامه ای رو انتخاب کنی که جذابیت بیشتری بین مردم داشته باشه مثل اینستاگرام. یکی از خوبی های این برنامه اینه که بیشتر اطلاعات تصویری رو به مخاطب میرسونه. یعنی اینکه با متن های خسته کننده، سر اونا رو درد نمیاره. پس با یه کم سلیقه توی گرفتن عکسای جذاب، خیلی راحت میتونی توی اینستاگرام برای کسب و کارت مشتری پیدا کنی. فیس بوک هم پیشنهاد بدی نیست. میونی بهش فکر کنی.

تولید محتوا

 وقتی بحث از تولید محتوا میشه معمولا اون متنای طولانی وبلاگ ها و یا ویدئوهای تبلیغاتی به ذهنمون میرسه که مطمئنا برای گسترش کسب و کار الکترونیک زیاد جالب نیستن. اما خب میتونی با یه کم تغییر و خلاقیت، از اونا به شکل خیلی جذابی استفاده کنی.

اولین کاری که میتونی برای تولید محتوای بهتر انجام بدی اینه که توی همون متن هایی که استفاده میکنی، استفاده از کلمه های کلیدی رو فراموش نکنی. یه مثال برات میزنم. تو فروشنده لباس عروس هستی و یه مزون کوچیک داری و میخوای با تولید محتوا، تبلیغ کنی. خب کلمه هایی مثل لباس عروسی، تور سفید یا داماد و چیزایی مثل این توی گوگل خیلی زیاد سرچ میشن. پس کلمه های کلیدی هستن. توی متن از این کلمه ها زیاد استفاده کن تا بتونی بازدید سایت یا وبلاگت رو بالا ببری. البته عکس ها و لینک هایی هم که استفاده میکنی باید کلیدی باشن. یادت نره!

روش نوشتن متن هم خیلی توی جذب مخاطب اثر داره. مثلا در مورد همون مزون، سعی کن متن های مرتبط به هم بنویسی. چه طور یه لباس عروس مناسب انتخاب کنم؟ یه لباس عروس خوب چه ویژگی هایی داره؟ چه جنسی برای لباس عروس مناسب تره؟ اینا مخاطب رو جذب میکنه تا همه این مقاله های مربوط به هم رو دنبال کنه.

تجارت الکترونیک

همیشه لازم نیست همه متن ها رو خودت تهیه کنی. بعد از اینکه مثلا دوتا مقاله نوشتی، مقاله سوم رو از یه سایت دیگه بگیر و با لینکش بزار توی وبلاگ یا سایت خودت. هم توی وقت صرفه جویی کردی هم جذابیت مطلب رو بیشتر کردی.

میدونستی که یوتیوب بعد از گوگل، بزرگترین و پر استفاده ترین موتور جست و جو هست؟ میلیون ها کاربر داره. این یعنی تو میتونی درصد زیادی از مشتری هات رو از اونجا جذب کنی. چی بهتر از این. یه فضای کاملا تصویری که فقط با فیلم داره کار میکنه. پس در کنار همه اون نکته هایی که تا الان بهت گفتم، یوتیوب رو فراموش نکن. هم یه صفحه برای خودت داشته باش و هم از فیلم های مرتبط با کسب و کارت توی یوتیوب استفاده کن.

خیلی از مخاطبا حتما در مورد محصول تو سوالایی دارن و تو باید حتما به همه شون جواب بدی. اگر خودت وقت این کار رو نداری، میتونی از کارشناسای این کار کمک بگیری. اما اصلا بهش بی توجهی نکن.

تجارت از طریق ایمیل

استفاده کردن از ایمیل برای گسترش کسب و کار، یه روش خیلی قدیمیه که البته هنوز هم کاربردای زیادی داره. میتونی بعد از اینکه مشتری اولین خریدش رو انجام داد ازش بپرسی که مایله از این بعد در جریان فروش محصولات جدید باشه یا اگر حراجی داشتید، ازش مطلع بشه؟ اگر موافقت کرد، با فرستادن ایمیل باهاش در ارتباط باشید.

البته خیلی از مشتری ها به خاطر حجم زیاد ایمیل های تبلیغی زیاد اونا رو چک نمیکنن. یه راه ساده برای این کار وجود داره و اونم اینکه زمانی رو برای ارسال ایمیل انتخاب کنید که میدونید موقع ارسال ایمیل های تبلیغی دیگه نیست. مثلا اغلب شرکت ها ساعتای ظهر رو برای تبلیغ استفاده میکنن. پس شما مثلا شب ها یا صبح زود برای مشتری ایمیل بفرسید. برای اینکه مشتری بتونه باهاتون در ارتباط باشه، کارت فروشگاه رو در اختیارش بزارید و تاکید کنید که شکایت یا انتقادش رو از طریق ایمیل بهتون اطلاع بده تا اینجوری بتونید بیشتر برای تبلیغ محصول باهاش در ارتباط باشید.

واسطه ها

واسطه ها که توی فضای اینستاگرام ما به عنوان اینفلونسر اونا رو میشناسیم، در واقع کسایی هستن که بین مشتری و فروشنده ارتباط برقرار میکنن. اونا با روش های خلاقانه و جالب، محصول شما رو تبلیغ میکنن و بابتش از شما یه درصد کم دستمزد میگیرن.

واسطه ها یه شکل دیگه هم دارن که همه ما ممکنه قبلا باهاشون آشنایی داشتیم. منظورم اون شبکه های عضوگیری هستن که برای تبلیغ یه محصول، گروهایی رو تشکیل میدن و با عضو شدن توی این گروه ها هم تبلیغاتشون گسترده تر میشه و هم محصولات شما به فروش میرسه. این یه شکل قدیمی تبلیغ هست که یه مدت زیاد مورد توجه قرار نمیگرفت. اما اخیرا استقبال خوبی ازش شده و خیلی از کسب و کارها برای فروش از این روش استفاده میکنن.

فروش حضوری

شاید فکر کنین خب اگه قراره فروش حضوری داشته باشیم، پس دیگه نمیشه اسم این کار رو تجارت الکترونیک گذاشت. نظرتون درسته. اما این روش میتونه در کنار بقیه روش ها استفاده بشه. چون هنوز هستن کسایی که خرید حضوری براشون یه جذابیت دیگه ای داره. پس در کنار فعالیت های آنلاین و الکترونیک، میتونید با یه سری ترفندهای خلاقانه، فروش حضوری حداقل توی محدوده شهر خودتون داشته باشید.

نظراتتان را با ما در میان بگذارید ...