آیا علاقمندید در مورد بهترین روشهای طراحی فرم تبدیل مشتری (Lead Generation) در صفحات فرود، اطلاعات بیشتری کسب کنید؟
آیا بهعنوان بازاریاب دیجیتال روزانه ساعتها وقت صرف استراتژی این فرمها میکنید که باعث درگیر کردن کاربر و افزایش نرخ تبدیل شوند؟
به همین منظور نباید اهمیت بهینهسازی و تغییر فرمهای تماس بهمنظور حداکثر نرخ تبدیل را نادیده بگیریم.
صفحه فرود Lead Generation برای دریافت اطلاعاتی مانند نام و آدرس ایمیل بازدیدکنندگان مورداستفاده قرار میگیرد. تنها هدف در طراحی آن این است که کاربران اطلاعات خود را در فرم موجود در لندینگپیج وارد کنند و شما در ازای ارسال اطلاعات شخصی، باید بهصورت رایگان خدماتی را ارائه دهید. مانند: کتاب الکترونیکی، شرکت در یک وبینار آموزشی و …
بهترین روشهای تبدیل مشتری با فرم تماس با ما
تفاوت بین فرم تماس با نرخ تبدیل بالا و فرم تماس با نرخ تبدیل پایین، خیلی جزئی است. شاید چیزی به سادگی انتخاب رنگ قرمز به جای رنگ سبز، نرخ تبدیل را به راحتی افزایش دهد.
اگر مایلید به طور موثر از فرمهای تماس برای حداکثر تبدیل استفاده کنید، باید بر روشهای مناسب تمرکز کنید. در اینجا به چند نکته که با تحقیق و بررسی حاصل شدهاند، اشاره کردهایم:
۱. از چیدمان درست استفاده کنید.
طرحِ مناسب، همه چیز است. گوگل از یک مطالعهی ردیابی چشم پشتیبانی میکند که مطابق آن رعایت نکات زیر بسیار سودمند است:
اندازهی قسمتهای ورودی برای درج اطلاعات کاربر باید با طول مورد انتظار از پاسخها مطابقت داشته باشد. برای مثال، اسم کوچک بیشتر افراد حداکثر ۸ حرف دارد. قسمت ورودی نام نباید به اندازهی ۲۰ حرف فضا داشته باشد.
- برای سریعتر پرکردن پرسش نامه، حتماً بالای فیلدهای درج اطلاعات، لیبل عنوان آن قسمت ذکر شود. مثلاً کلمهی «نام» اول در بالا قرار گیرد و بعد کادر خالی در پایین آن برای درج نام مشتری تعبیه شود.
- یک فرم هرگز نباید به چندین ستون تقسیم شود و یک سوال در هر ردیف ایدهآلتر است.
همهی این جزئیات مهم هستند و باعث ایجاد احساس راحتی و رضایت در مخاطب و جلوگیری از سردرگمی بیمورد میشود.
۲. فرم را در جای مناسب قرار دهید.
باید مطمئن شوید که فرم تبدیل در مکان مشخص و واضحی قرار گرفته است. همیشه بهتر است در بالای صفحه قرار گیرد و به وضوح از سایر عناصر صفحه جدا باشد. قرار دادن فرم تبدیل در پایین صفحه این احتمال را به وجود میآورد که اکثر بازدیدکنندگان هرگز آن را مشاهده نکنند.
۳. تعداد فیلدهای ورودی را محدود کنید.
کاربران را با تعداد زیاد فیلدهایی که باید پر کنند تحت فشار قرار ندهید. بیش از ۳ قسمت را در فرم خود وارد نکنید. طبق اینفوگرافیک زیر توسط Quicksprout، محدود کردن تعداد فیلدها به تنها ۳ قسمت، میتواند حداقل نرخ تبدیلِ ۲۵٪ را تضمین کند.
مطالعهی دیگری که توسط hubspot انجام شده است نیز این مفهوم را تایید میکند. طبق این مطالعه کاهش تعداد فیلدها از ۴ به ۳ باعث شد میزان تکمیل فرمها ۵۰٪ افزایش پیدا کند.
۴. از رنگ مناسب برای CTA استفاده کنید.
رنگ دکمهی CTA شما بسیار مهم است و نکتهی اصلی این است که رنگی را انتخاب کنید که متناسب با طراحی فعلی شما باشد
اما جلوهی بیشتری داشته باشد طوری که انگار فریاد میزند: «روی من کلیک کنید». طبق تعدادی از مطالعات موردی، قرمز بیشترین عملکرد را دارد.
با این حال، نارنجی و سبز را دست کم نگیرید. در شرایط خاص، این رنگها میتوانند عملکرد بهتری داشته باشند. دکمههای CTA را حتماً بهعنوان custom events (ایونتهای سفارشی) در وردپرس یا روش تست A/B مورد آزمون قرار دهید و ببینید کدام رنگ برای کمپینهای شما بهتر است.
۵. از CAPTCHA خلاص شوید.
CAPTCHA نوعی آزمون چالش پاسخ است که در محاسبات برای تعیین انسان بودن کاربر استفاده میشود.
با این که captchas در فیلتر کردن spam مفید است، بنا بر یک مطالعهی موردی، تاثیری منفی بر نرخ تبدیل دارد (تاثیری حدود ۳٪ از کل تبدیلها).
این بدان معنا نیست که باید امنیت وردپرس را فراموش کنید. بدیهی است که این یک مؤلفهی مهم در پشتیبانی است. راه حل بهتر استفاده از WPForms است که از اطلاعات شما محافظت میکند و باعث میشود دیتابیس خود را از اطلاعات اسپم حفظ کنید.
۶. شمارههای غیر ضروری را دریافت نکنید.
شماره تلفن نه تنها یک قسمت اضافی است، بلکه کاربران در دادن این اطلاعات محتاط هستند. تحقیقات نشان میدهد تقاضای شماره تلفن تقریباً در هر شرایطی منجر به منصرف شدن کاربر از درج اطلاعات در فرم میشود.
اما اگر دریافت شماره تلفن ضروری است، به کاربر حق انتخاب بدهید. بر اساس تحقیقاتی در این مورد، اختیاری کردن فیلد شماره تلفن، ترک صفحه توسط کاربر را از ۳۹٪ به ۴٪ کاهش میدهد. اگر میخواهید منجر به تماس شما شود، یک دکمه کلیک برای تماس را نیز اضافه کنید.
اگر به دنبال مشتری هستید، بهتر است از تلفنهای تجاری VoIP برای خود استفاده کنید.
۷. مستندات اجتماعی را ارائه دهید.
یکی از بهترین راههایی که میتوانید بر افراد تأثیر مثبت بگذارید تا اطلاعات خود را به شما بدهند، استفاده از مستندات اجتماعی است. این امر شاهدی برای تأیید گفتهی شماست و منجر میشود که انگیزهی کاربر برای خرید محصول، بیشتر شده و در نتیجه نرخ تبدیل شما افزایش یابد.
مثالهایی از این مستندات عبارتاند از:
- بیش از ۲۰،۰۰۰ کاربر دیگر کتاب الکترونیکی ما را بارگیری کردهاند!
- متخصص صنعت، John Doe ، «ایمیل روزانه ما» را جالبترین قسمت صبح خود میداند.
- ۹۷٪ از کاربرانی که برای اولین بار وارد وبسایت ما میشوند، رضایت بالایی از برنامهی ما دارند.
- محسن از بوشهر فقط برای خبرنامهی ایمیل ما ثبتنام کرده است!
همانطور که میبینید، در مورد اثبات اجتماعی انعطافپذیری زیادی وجود دارد. نکتهی مهم این است که شما حداقل یک عنصر را در فرم تبدیل خود قرار دهید. این برای نرخ تبدیل شما شگفتانگیز است.
۸. آنچه قرار است در ادامه اتفاق بیفتد را توضیح دهید.
کاربران نمیخواهند در هالهای از ابهام رها شوند. آنها باید بدانند که دقیقاً بعد از کلیک روی دکمهی ارسال چه اتفاقی میافتد. با بهبود متن دکمهی call-to action یا افزودن قسمت دیگری که به آنها بگوید چه چیزی در انتظارشان است، میتوانید نرخ تبدیل خود را بسیار بالا ببرید.
طبق مطالعات، کلمهی «ارسال» به اندازه کافی توصیفی نیست. کلماتی مانند «برو» و «اینجا را کلیک کنید» نرخ تبدیل را در حدود ۲۵-۳۰ % افزایش میدهند.
مطالعهی دیگر نشان میدهد اگر از ضمایر اول شخص (در مقایسه با ضمایر دوم شخص) در دکمهی call-to-action استفاده کنید، میتوانید تغییرات را تا ۲۵٪ بهبود ببخشید.
مثلاً «ثبتنام میکنم» به جای «ثبتنام کنید» بازخورد بهتری دارد.
۹. برای دریافت اطلاعات زیاد وسواس به خرج ندهید.
نباید با درخواست بیش از حد اطلاعات شخصی کاربران را خسته کنید. گاهی اوقات دریافت اطلاعات میتواند تنها به درج آدرس ایمیل ختم شود و قرار نیست در این کار زیادهروی کنیم. همچنین در مواقعی با ارسال پیامهای خطا در وارد کردن اطلاعات، افراد را از ادامه پرکردن فرم ناامید نکنید.
پیامهای خطا نرخ تبدیل را از بین میبرند و اکثر افراد مایل نیستند دو بار فرم را پر کنند.
۱۰. قسمتهای اختیاری را امتحان کنید.
ایدهی دیگری که در لیست بهترین روشهای فرم نرخ تبدیل وجود دارد، افزودن فیلدها است (اما با یک ترفند خاص).
مردم فرمهای طولانی را دوست ندارند. شما میتوانید فرمهای خود را کوتاه نگه دارید اما در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، فیلدهای اختیاری را ارائه دهید. با عملیات منطق شرطی این کار امکان پذیراست. منطق شرطی به تمیز و خلاصه نگهداشتن فرم کمک میکند و فقط در صورت لزوم اطلاعات بیشتر را میطلبد.
۱۱. دلیلی فراهم کنید تا کاربر شما را باور کند.
کاربران برای باورداشتن به یک دلیل نیاز دارند. چرا آنها باید اطلاعات خود را به شما بدهند؟ ارزش پیشنهادی شما به آنها چیست؟ تعیین پاداش مناسب برای مشتری که قرار است در ازای پرکردن فرم دریافت کند، کلید حل این ماجراست. برای کاربر این ارزش و پاداش را به طور واضح در ابتدای کار مشخص کنید.
۱۲. فرمهای خود را به چند بخش تقسیم کنید.
این امر باعث بهبود تجربه کاربر میشود.
اگر میخواهید چند سؤال دیگر بپرسید و در ضمن نمیخواهید باعث فرار کاربر شوید یکی از بهترین روشها استفاده از نوار باری است که به کاربر نشان میدهد تا تکمیل فرم چقدر فاصله دارد. این کار به آنها کمک میکند بیشتر درگیر شوند و تا انتهای تکمیل فرم ادامه دهند.
۱۳. فرمها را قابل استفاده در هر دستگاهی طراحی کنید.
دستگاههای تلفن همراه را فراموش نکنید!
این نکتهی مهمی است که فرمهای شما برای موبایل مناسب باشند زیرا تعداد زیادی از مردم از تلفن همراه خود برای جستجو در وب استفاده میکنند.
فرمهای پاسخگو برای موبایل (Mobile-friendly)، میتوانند نرخ تبدیل را به شدت افزایش دهند.
مطمئن باشید که فرم شما مانند WPForms دارای قابلیت پاسخگویی به تلفن همراه است و اگر نیست آن را بهینه کنید.
۱۴. رفتار انسانی داشته باشید.
تا به حال متوجه شدهاید که صحبتکردن با یک شخص بسیار سرگرمکنندهتر از یک ربات است؟ از فرمهای سبک مکالمهی روزمره استفاده کنید و سعی کنید یک روال شبیه به گفتگوی رودررو داشته باشید.
اشکال زبان طبیعی انسانی بسیار مناسب هستند چون باعث افزایش چشمگیر نرخ تبدیل میشوند.
جمعبندی
در این مقاله سعی کردیم شما را با روشهایی برای بهینهسازی فرمهای صفحه فرودتان آشنا کنیم. اگر به جز این روشها، راه دیگری را میشناسید و از آن استفاده کردهاید در قسمت دیدگاهها با ما به اشتراک بگذارید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کند بهترین روشهای طراحی برای فرمهایی با نرخ تبدیل بالا را بیاموزید و بتوانید آن را بهبود ببخشید.