گوگل

روش کار موتور جستجو گوگل

بیشترین جستجوها روی گوگل انجام می‌شود و برای گوگل مهم است که بهترین‌های آن حوزه را در دسترس شما قرار دهد. اگر مواردی که در نتایج اول گوگل است، عالی نباشد، شما از گوگل ناامید می‌شوید و این موضوع باعث می‌شود سود تبلیغات گوگل کاهش پیدا کند.

نکته مهمی که وجود دارد این است که درآمد گوگل از تبلیغات یا جستجوهایی است که افراد به ازای نمایش آن نتیجه پول می‌دهند.

اگر گوگل بخواهد از تبلیغات، پول بیشتری به‌دست بیاورد باید نتایج رایگانش آن‌قدر عالی باشد تا شما عادت کنید فقط از گوگل برای نتایج جستجو استفاده کنید.

هر موتور جستجو 3 قسمت پایه‌ای و کلیدی دارد:

1. خزنده (Crawler)

منظور از خزنده ، نرم‌افزاری است که وقتی لینک یک سایت را به آن بدهید، می‌تواند به آن سایت برود و تمام محتواها، عنوان‌ها و اطلاعات را از آن سایت استخراج کند. به همین دلیل است که اسم آن را Crawler یا خزنده گذاشته‌اند چون می‌تواند قدم‌به‌قدم همه این شبکه را شناسایی کند.

اگر از دید گوگل به موضوع نگاه کنید می‌بینید که به Home Page می‌آید و تمام صفحه را بررسی می‌کند که در کجاها لینکی به صفحه دیگری داده‌ شده است. اگر لینکی وجود داشت می‌فهمد صفحه دیگری در کار است و آن صفحه را Crawl می‌کند.

با این توضیحات می‌توانید متوجه شوید که اگر صفحه‌ای در سایتتان دارید و از جایی به آن لینک داده نشده است، احتمالا گوگل نمی‌تواند پیدا کند که در سایتتان چنین صفحه‌ای دارید.

بنابراین Crawler از لینک‌ها متوجه می‌شود که صفحات دیگر سایت کجا است و آن‌ها را شناسایی می‌کند و اطلاعاتشان را استخراج می‌کند.

2. ایندکس (Index)

بعدازاینکه اطلاعات استخراج شد، به قسمت دوم یک موتور جستجو می‌رسیم. یک پایگاه داده یا فایلی است که تمام اطلاعاتی که در قدم قبل استخراج‌ شده است در این دیتابیس با فرمت خاصی ذخیره می‌شود.

فرض کنید جدول‌هایی است که هر شرکت مانند گوگل، استراتژی‌های خودش را دارد و این اطلاعات در جدول‌ها ذخیره می‌شود. فرض کنید صفحه‌ای از سایت Crawl شده است. شاید متن آن صفحه، عکس‌ها، لینک‌هایی که از آن صفحه به صفحات دیگر داده‌شده است و… در دیتابیس گوگل ذخیره می‌شود.

همچنین شاید موارد پیچیده‌تر مانند کلماتی که در آن صفحه بیشتر تکرار شده‌اند یا شاید عددی در ایندکس ذخیره شود که میزان درست بودن متن از لحاظ نگارشی را نشان می‌دهد. اگر از دید گوگل به موضوع نگاه کنید تمام این موارد با تحلیل داده‌های در حجم زیاد انجام می‌شود.

وقتی گوگل می‌بیند که فوتبال با “ط” نوشته ‌شده است به ایندکس خود مراجعه می‌کند و می‌بیند 128 هزار صفحه دیگر در مورد فوتبال صحبت کرده‌اند که 97 درصد آن‌ها فوتبال را با “ت” نوشته‌اند. پس متوجه می‌شود که شما اشتباه می‌کنید و امتیازتان در نگارش پایین می‌آید.

وقتی با طرز کارها آشنا می‌شویم متوجه خواهیم شد که شاید این طرز کارها باگ‌هایی هم داشته باشد که بتوانیم آن‌ها را پوشش دهیم. مثلا اگر در ایران خیلی از سایت‌ها نکات نگارشی را رعایت نمی‌کنند (رعایت نیم‌فاصله) و اگر این نکات نگارشی را رعایت کنیم به‌احتمال‌زیاد گوگل سایت ما را اشتباه می‌داند.

معمولا به‌اشتباه رایج است که در سئو نمی‌گویند گوگل اطلاعات سایت را در ایندکس خود وارد کرده است و اصطلاحا گفته می‌شود گوگل سایت را ایندکس کرد.

3. الگوریتم (Algoritm)

الگوریتم، کدی است که نوشته‌ شده و تصمیم‌گیری انجام می‌دهد تا کدام سایت در کدام کلیدواژه‌ها باید رتبه بالاتری داشته باشد. هیچ‌وقت کل الگوریتم گوگل نمایان نخواهد شد، چون یک پروژه سِری و مهم است.

به‌عنوان کسی که می‌خواهید سئو انجام دهید باید سعی کنید در مورد نحوه عملکرد الگوریتم بیشتر حدس بزنید، به‌جای اینکه بخواهید به علم دقیقی برای موفقیت در سئو اتکا کنید.

نظراتتان را با ما در میان بگذارید ...