درآمدزایی

۷ مدل درآمدزایی برای کسب و کارهای اینترنتی

در این مقاله 7 مدل برتر درآمدزایی برای کسب و کارهای اینترنتی محتوایی بیان شده. با مطالعه این مقاله می‌توانید بهترین ترکیب مدل های درآمدی مختلف را برای به حداکثر رساندن درآمدزایی استارتاپ محتوایی خود انتخاب کنید.

مدل درآمدزایی از جمله کلیدی ترین بخش های استارتاپهای نوپا می باشد که باید در طراحی آن دقت کافی به خرج داد.

در این بین استارتاپهای محتوا محور و وبسایتهایی که خدماتی حول نشر محتوا ارائه می دهند با چالش تنوع مدل درآمدزایی مواجه هستند. لذا در این مقاله سعی کردیم ۷ مدل درآمدزایی این مدل سایتها را بیان کنیم.

البته این مدلهای درآمدزایی برای سایر کسب و کارهای اینترنتی هم می تواند کاربرد داشته باشد و همچنین یک کسب و کار اینترنتی محتوامحور می تواند از چند مدل درآمدزایی به طور هم زمان استفاده نماید.

۱. درآمد از طریق دسترسی به محتوای ویژه

در این حالت محتوای ویژه و اختصاصی خود را محدود کرده و دسترسی به آن تنها از طریق پرداخت حق اشتراک مدت دار صورت می گیرد.

به عنوان مثال، کاربر اشتراک یک ماهه را خریداری کرده و در این مدت از محتوای مربوطه استفاده می کند.

۲. درآمد از طریق به ازای هر بار مشاهده محتوا (Pay Per View)

در این حالت پرداخت زمانی رخ می دهد که دسترسی واحد به محتوا صورت پذیرد؛ ویدئو، موزیک یا اسنادی دانلودی از این قبیل هستند.

به عنوان مثال، شما در سایتی مشابه فیلیمو ثبت نام کرده و حق اشتراک مشاهده ۱۰ فیلم را خریداری می کنید و یا در اپلیکیشنهایی نظیر بیپ تونز، حق اشتراک گوش دادن یا دانلود ۱۰ موزیک را پرداخت می کنید.

۳. درآمد از طریق نمایش تبلیغات در سایت (CPM)

CPM که برای تبلیغات بنری کاربرد دارد و می توان آن را پرداخت به ازای هر هزار بار نمایش تعریف کرد.

در این حالت آگهی دهنده مبلغ نمایش فرضاً ۵۰ هزار بار تبلیغ خود را پرداخت می کند و این تعداد نمایش به میزان بازدیدکنندگان سایت مذکور بستگی دارد که در چند ساعت یا چند روز تمام شود.

نکته این مدل در سیستم نرم افزاری سنجش دقیق تعداد نمایش آگهی است که باید از قبل آگهی دهنده در جریان چگونگی و صحت شمارش بازدید قرار گیرد.

۴. درآمد از طریق تبلیغات کلیکی (CPC)

CPC که مخفف Cost Per Click است به حالتی گفته می شود که آگهی دهنده ها به ازای تعداد نمایش تبلیغ یا مدت زمان نمایش مبلغی پرداخت نمی کنند بلکه به ازای تعداد دفعاتی که روی تبلیغ آنها کلیک شود هزینه پرداخت می کنند.

برخی از وبسایتها سیستم نرم افزاری تعداد دقیق کلیک ها را دارا بوده و از این مدل درآمدزایی استفاده می کنند. اما در حال حاضر حجم بیشتر گرایش به مدل درآمدزایی تبلیغاتی کلیکی به سوی سایتهای ارائه دهنده این سرویس نظیر ای نتورک، کلیک یاب، صبا ویژن و یا سرویس های تبلیغات همسان مانند کاپریلا، یکتانت، کانگورو و … روانه شده است.

۵. درآمد از طریق محتوای اسپانسر شده (حمایت شده)

محتوای حمایت شده را می توان دو نوع در نظر گرفت که در اینجا نوع دوم آن مد نظر ماست. نوع اول در ایران با نام رپورتاژ آگهی شناخته می شود که در آن مطلبی تبلیغاتی در یک رسانه منتشر می شود.

این مدل محتوا جنبه اطلاع رسانی داشته و اثربخشی کمتری دارد. اما حالت دوم، جنبه تبلیغات مستقیم ندارد.

در این حالت صاحبان وبسایت محتوایی در راستای چارچوب موضوعی سایت خود می نویسند که به نحوی باورپذیر و منطقی، کسب و کار آگهی دهنده تبلیغ می شود.

به عنوان مثال در وبسایت چطور – که از این مدل درآمدزایی استفاده می کند – مطلبی با عنوان ” ۴ غذای محلی لذیذ اما کمتر خورده شده و دستور پخت آنها” منتشر کرده که توسط استارتاپ ” مامان پز” حمایت شده است.

در این مقاله علاقه مندان به غذای محلی و خانگی علاوه بر مطالعه مقاله ای آموزشی و باکیفیت، با استارتاپی که خدماتی در این زمینه دارد نیز آشنا می شوند.

۶. درآمد مشارکتی(دریافت کمیسیون)

مدل Affiliate revenue بر اساس دریافت کمیسیون عمل می کند. به عنوان مثال وبسایت ما تبلیغ برخی محصولات دیجی کالا را نمایش می دهد و به ازای هر خرید آن محصولات که از طریق سایت ما صورت پذیرد درصدی از قیمت محصول به ما پرداخت می شود. این مدل Cost Per Acquisition (CPA) هم نامیده می شود.

اما این مدل در ایران با نام سیستم همکاری در فروش شناخته می شود که برخی فروشگاه های اینترنتی امکان استفاده سایتها از پورسانت فروش خود را مهیا کرده اند؛ از جمله سایت ایشاپفا، دایان شاپ، میهن استور و …

۷. درآمدزایی از طریق بانک مخاطبان ایمیل

سایتهای محتوایی معمولاً تمرکز زیادی در جمع آوری ایمیل مخاطبان خود داشته و به همین دلیل سایتهای باسابقه، جامعه بزرگی از ایمیل را دارا هستند.

در این حالت می توانند در خبرنامه های ایمیلی خود بخشی از جایگاه ایمیلها را به تبلیغ اختصاص دهند؛ مثلاً بنر تبلیغاتی یا توضیحات تبلیغاتی از وبسایت دیگر را در سایت خود قرار دهند.

در حالت دیگر، آنها می توانند ایمیلی تمام تبلیغاتی برای بانک مخاطبان خود ارسال نمایند. گرچه انجام این روش منوط به برنامه ریزی دقیق می باشد زیرا کاربران با هدف دریافت خبرنامه سایت ایمیل خود را ثبت کرده اند و مانور تبلیغاتی ممکن است نارضایتی آنها و لغو عضویتشان  را به دنبال داشته باشد.

جمع بندی

با وجود اینکه این ۷ مدل درآمدزایی در ظاهر با هم تفاوت دارند اما وبمستران همواره به دنبال بهترین ترکیب مدلهای درآمدزایی مختلف هستند تا بتوانند درآمدزایی خود را به حالت ماکزیمم نزدیک کنند.

ترکیب مدلهای درآمدزایی مختلف به معنی تعدد بی رویه این مدل ها نیست؛ برای انتخاب یک یا چند مدل درآمدزایی باید مسائل مختلفی نظیر شرایط بازار و رقبا، دیدگاه مخاطبان، امکانات فنی سایت و سیاست های توسعه کسب و کار را نیز مد نظر قرار داد.

اما اگر این سوال در ذهن شما شکل گرفته که چرا تبلیغات بنری مدت دار یا اصطلاحاً Fixed Price در این لیست بیان نشده باید گفت که این مدل تبلیغات به صورت پیش فرض، گزینه اول درآمدزایی سایتهای محتوایی می باشد و نیاز به بیان دوباره آن نیست.

اما در ایران، تکیه بر این مدل درآمدزایی کار ساده ای نیست و سایتهای محتوایی باید گزینه های دیگری را برای درآمدزایی در نظر بگیرند که هفت گزینه پیشنهادی ما در این مقاله بیان شده است.

نظراتتان را با ما در میان بگذارید ...