وبینارها

12 راهکار برای ارتقای سطح وبینارها

 دیگه این روزا تقریباً همه افراد با نحوه برگزار کردن وبینارها و شرکت توی اونا آشنایی دارن، چون وبینار به یه روش موثر توی گسترش کسب و کار، تبلیغ یا آموزش تبدیل شده. اما خب پیدا کردن مخاطب برای وبینارها و جلب توجه اونا کار سختیه. امروز چندتا راهکار ساده بهت معرفی می کنم که به کمک اونا می تونی برای وبینارها مخاطب جذب کنی، نظرشونو جلب کنی و کاری کنی که اونا توی جلسه های بعدی هم شما رو دنبال کنن.

 وبینار چیه؟

 درسته که این مفهوم تقریباً برای همه آشنا هست. اما خب بد نیست یه مروری داشته باشیم.

وبینار در واقع شکل آنلاین سمینار یا ورکشاپ هست که از طریق اینترنت برگزار میشه.

توی وبینار ما یه میزبان داریم و تعدادی شرکت کننده که به صورت آنلاین با هم در ارتباط هستن و فرقی نمیکنه کجای دنیا باشن. یکی از اصلی ترین هدف های وبینارها مسئله آموزش هست. در واقع با کمک وبینارها میشه به آموزش مجازی پرداخت.

یه خوبیه وبینار اینه که مثل جلسه‌های حضوری، امکان رد و بدل کردن اطلاعات بین میزبان و شرکت کننده وجود داره. یعنی میزبان موضوعی رو مطرح میکنه و هر جا که لازم باشه شرکت کننده میتونه نظر خودش رو ارائه بده  اگه از وبینار برای آموزش استفاده می کنین به عنوان میزبان میتونید از روش های مختلفی مثل فایل های پاورپوینت، ویدیو های آموزشی یا مواردی مثل این بهره مند بشین.

یه نکته که برای شرکت کننده ها خیلی اهمیت داره اینه که اونا ترجیح میدن وبینار دسر گرم کننده باشه. یعنی در عین حالی که دارن یه مطلب جدیدی یاد می‌گیرن، مبحث براشون زیاد خسته کننده نباشه. اگه بتونی نظر شرکت کننده ها رو اینطوری جذب کنی، قطعاً میتونی بیشتر بدرخشی و جلسه‌های بعدی متقاضی های بیشتری داره.

اما حالا می خوام برات توضیح بدم که چطور میشه سطح کیفی و کمی وبینارها رو ارتقا داد.

دقت در انتخاب عنوان

مسلماً انتخاب عنوان مناسب برای وبینار یکی از سخت‌ترین مراحل کار هست، چون این عنوان اولین چیزی هست که روی نظر مخاطب برای شرکت کردن یا نکردن توی جلسه تاثیرمیزاره. عنوانی که انتخاب می کنین نه باید اونقدر کلی باشه که شامل مخاطبای زیادی بشه و نه اونقدر تخصصی. باید طوری انتخاب بشه که به درستی بشه هدف از برگزاریش رو تشخیص داد.

داشتن هدف

 برگزاری وبینار باید یه هدف مشخص داشته باشه. وبینار فقط برای سرگرمی نیست، بلکه برای اینکه بتونی کسب و کارت رو گسترش بدی و به مردم معرفی کنی. پس با توجه به هدفت توی کسب و کار، باید یه هدف برای وبینار مشخص بشه تا در آخر میزان موفقیتت رو بتونی بسنجی. البته یادت باشه ثبت نام کردم برای وبینا به این معنی نیست که حتماً همون تعداد توی جلسه حاضر میشن.

 محاسبه افراد حاضر در وبینار

 آمارها نشون می ده که تقریباً فقط ۴۴ درصد از افرادی که برای وبینار ثبت‌نام می‌کنن، روز جلسه حاضر میشن. پس اول باید مشخص کنی که میخوای ظرفیت وبینار چقدر باشه. بعد با توجه به این آمار که گفتیم، باید تعداد ثبت نامی ها بیشتر باشه. این رو هم فراموش نکن که تاریخ ‌ثبت ‌نام وبینار رو بذار یه هفته قبل تر تا اگه تعداد بیشتر یا کمتر شد این طوری بتونی فکری به حال این مسئله کنی.  یه نکته دیگه، خیلی از اونایی که ثبت نام کردن ممکنه واقعاً قصد شرکت داشته باشن، اما به هر دلیلی فراموش کنن. پس باید به برنامه ریزی هم برای یادآوری تاریخ وبینار داشته باشی.

برای شرکت کننده ها یک امتیاز ویژه در نظر بگیر.

 گفتیم که جذب مخاطب توی برگزاری وبینارها خیلی اهمیت داره. باید از هر روشی برای جذب اونا استفاده کرد. مثلاً توی متن تبلیغ اشاره کنیم که بیست نفر اولی که ثبت نام کنن ۳۰% تخفیف میگیرن یا مثلا بین اون کسایی که پوستر تبلیغ وبینار رو توی شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارن، قرعه کشی میشه و جوایزی به اونا داده میشه.

 انتخاب یه روز مناسب

 زمان برگزاری وبینار خیلی مهمه . مثلاً روزای تعطیل انتخاب مناسبی نیست. درسته که توی این روزا شرکت‌کننده‌ها وقت آزاد بیشتری دارن، اما مطمئناً کسی دلش نمیخواد روزتعطیل رو توی خونه، پشت سیستم و در حال آموزش سپری کنه . سه شنبه ها و چهارشنبه ها و پنج شنبه ها بهترین روزای هفته برای برگزاری وبینار ها هستن.

 انتخاب ساعت مناسب

انتخاب ساعت مناسب واقعاً کار سختیه و نمیشه در مورد همه وبینارها یه نظر مشخص داد . توی آمریکا بیشتر وبینارها ساعت ۱ یا ۲ بعد از ظهر برگزار میشه، چون توی این ساعت افراد بیشتری وقت آزاد دارن . برای اینکه یک ساعت مناسب رو انتخاب کنین، یه آماری از تعداد شرکت کننده ها بگیرین. اینکه شغلشون چیه، کجا زندگی میکنن و ساعت کاریشون چطوره . یه راه دیگه هم هست اینکه موقع ثبت نام ازشون بخواهیم ساعت و روز پیشنهادی شون رو بگن .

شفاف بودن اطلاعات

توی تبلیغ وبینار همه چیز رو شفاف عنوان کنی. مشخص کنین که چه کسایی میزبان این وبینار هستن. یه رزومه کوتاه از میزبان ارائه بدین. موضوع وبینار رو بگین و اینکه قراره چه سرفصل‌هایی توی جلسه بررسی بشه. ساعت و روز را مشخص کنید. هدف وبینار رو مشخص کنین. این که در آخر وبینار قراره به چه نتیجه ای برسیم و اشاره کنین که لینک دسترسی به جلسه رو حتماً از طریق ایمیلی که موقع ثبت نام میزارن، براشون ارسال میکنین .

ارسال ایمیل تشکر

 بعد از اینکه کاربر برای وبینار ثبت نام کرد و آدرس ایمیل رو برای فرستادن لینک گذاشت، پیام ‌تشکر مختصری براش ارسال کنین . اینجوری هم مطمئن میشه که ثبت نام قطعی شده هم اینکه یه جور یادآوری بوده و تاریخ وبینار رو یادش میمونه . ایمیل یادآوری رو هم بعد از ثبت نام و هم یه روز قبل از برگزاری جلسه برای مخاطب بفرستی.

 استفاده از شبکه‌های اجتماعی

 خیلی جالبه بدونین که عمده ترین راه آشنایی افراد با وبینارها شبکه‌های اجتماعی هستن. پس شما هم از این طریق می تونین در کنار تبلیغ شرکت کننده‌ها روز و ساعت وبینار را گوشزد کنین تا فراموش نکنه . میتونین توی پستهایی که میذارین از هشتگ هایی استفاده کنین که میدونید میتونه شما رو به مخاطب تون وصل کنه .

 از هزینه کردن نترسید

 وبینار شما هرچه بیشتر تبلیغ بشه شرکت کننده های بیشتری هم جذب میکنه .

پس اگه بودجه شما اجازه می ده از خرج کردن برای تبلیغ نترسین و به این فکر کنین که این کار میتونه به رونق کسب و کار خودتون کمک کنه .

 شریک شدن

 یکی از هدف‌های افراد برای برگزاری وبینارها اینکه برندشون رو به بقیه معرفی کنن. اگه می خواین شرکت کننده های بیشتری توی جلسه شما شرکت کنن، می تونین با یه برند معروف دیگه توی این وبینار شریک بشین . اینجوری هم هیجان کار بیشتر میشه هم مخاطب های بیشتری پیدا میکنه.

استفاده از ابزار مناسب و حرفه‌ای

 هرچی رضایت شرکت‌کننده توی وبینار اول بیشتر باشه، احتمال اینکه دوباره مایل به حضور در جلسه شما باشه زیاده . پس باید در کنار همه مواردی که گفتیم به ابزار مناسب و حرفه‌ای هم توجه کنی. ابزاری که بهترین و با کیفیت ترین صدا و تصویر رو به اشتراک بذاره . Loom، Zoom و Go To Webinar چند تا از نرم افزارهای درجه یک برای برگزاری وبینار هستند.

 اگه این نکات رو توی برگزاری وبینار در نظر بگیری نه تنها مخاطب و شرکت کننده های بیشتری رو جذب می کنی، بلکه توی وبینارهای بعدی هم میتونی مطمئن باشی که مخاطب های قبلی حضور دارن و با اطمینان حرفهای تو رو دنبال میکنن . تو هم با خیال راحت به تبلیغ کسب و کارت بپرداز .

نظراتتان را با ما در میان بگذارید ...