پس از بررسی کانالهای اصلی تبلیغات آنلاین مانند سئو و ادوردز، بازاریابی محتوا، تبلیغات اینفلوئنسرمارکتینگ ،اسپانسر و شبکههای اجتماعی، تبلیغات کلیکی، ایمیل مارکتینگ و پیاده سازی و بهینه سازی کمپینهای دیجیتال مارکتینگ موفق توسط یک مدیر یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ، امیدوارم در این پست بتوانم مطالب تکمیلی در زمینه بازاریابی اینترنتی با رویکرد پرفورمنس مارکتینگ در اختیار شما بگذارم.
مقدمات دیجیتال مارکتینگ
قبل از تشریح ۴ روش مهم دیگر در زمینه بازاریابی آنلاین، میبایست یکی از مهمترین نکاتی که این روزها کارشناسان بازاریابی دیجیتال به آن کم توجهند را یادآوری کنم:
این روزها بسیاری از دوستان پس از گذراندن یک یا دو دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ به سرعت وارد بازار کار شده و مسئولیت واحدهای دیجیتال مارکتینگ استارت آپهای مختلف را قبول میکنند .
اما نکته اساسی اینجاست که علم مارکتینگ به چند تکنیک و ابزار آنلاین خلاصه نمیشود و شما نباید قبل از آموزش مبانی و اصول تبلیغات و بازاریابی در سمت مسئول بازاریابی دیجیتال ایفای نقش کنید و تنها پس از مطالعه عمیق در زمینه اصول بازاریابی (مانند کتابهای فیلیپ کاتلر) و هرم مازلو خواهید دید ابزارهای بازاریابی آنلاین چقدر کاراتر خواهند بود.
نکته بعدی بهینه سازی کانورژن ریت وضع موجود (Conversion Rate Optimization) CRO است که طی آن شما پس از طی کردن یک پروسه طولانی بررسی اطلاعات و رفتار مشتریان، با مشاوره کارشناس تجربه مشتریان یا UX DESIGNER نسبت به اصلاح وضع موجود و فرآیندهای وبسایت یا اپلیکیشن خود اقدام میکنید. بنابراین بهینه سازی تمامی شاخههای کسب و کار، یک پروسه همیشگی در بیزینس شما خواهد بود.
چهار روش که یک متخصص بازاریابی دیجیتال نباید فراموش کند
- تبلیغات نیتیو یا همسان
تبلیغات کلیکی و بنری یکی از ابتداییترین کانالهایی است که توسط استارتآپها پیاده سازی میشود اما تبلیغات نیتیو یا همسان با وجود اینکه نسل جدید تبلیغات سی پی سی هستند و کانورژن ریت و اثربخشی بیشتری دارند، در بین شرکتها طرفدار کمتری دارند و این در حالیست که در کشورهای دیگر با گذر از این مرحله به سراغ ترکیب ریمارکتینگ در تبلیغات کلیکی رفتهاند.
- افیلیت مارکتینگ
همکاری در فروش، بازاریابی مشارکتی یا بازاریابی افیلیت یکی از کانالهای فروش اصلی سایتهایی مانند آمازون است و طی آن شما میتوانید براساس یک معیار مشخص پرداخت داشته باشید.
بطور مثال شما میتوانید به ازای هر ثبت نام یا خرید یک مبلغ یا درصد مشخص به شرکت تبلیغ کننده پرداخت کنید تا در یک قرارداد برد برد همکاری بلند مدتی داشته باشید.
- B2B یا همکاری بیزینس تو بیزینس
روش دیگری که شرکتهای موفق بسیار در آن حرفهای و هدفمند عمل میکنند بازاریابی و همکاری متقابل است. بطور مثال اخیرا لوفتهانزا و وبسایت علی بابا به دلیل داشتن اهداف سازمانی و بازارهدف مشترک، با راه اندازی یک کمپین انگیزشی در انجام تبلیغات و اطلاع رسانی همکاری موفقی داشتند و شما هم با بررسی و مذاکره با دیگر شرکتها میتوانید راهکارهای مختلفی در این زمینه پیاده سازی کنید.
از نمونه هایی که در این بخش رواج زیادی دارد میتوان به تبلیغات ایمیلی مشترک، پوش نوتیفیکیشن، تبلیغات شبکههای اجتماعی و ارائه محصول بصورت هدیه در قالب همکاری دو یا چند طرفه و پارتنرشیپ نام برد.
- بازاریابی اتوماسیونی و ECRM
روش هوشمندانه بعدی پیاده سازی الگوریتم و چرخههای مختلف هدفمند و مناسبتی در شاخههای مختلف پلن مارکتینگ است.
یک مدیر دیجیتال مارکتینگ میبایست برای هر بازدیدکننده و اطلاعات دریافتی(مانند مشخصات فردی و سبد خرید و صفحات بازدید شده) برنامه مشخص داشته باشد و از ابزارهایی مانند ایمیل، اس ام اس و پوش نوتیفیکیشن بصورت کاملا شخصی سازی شده بهره ببرد.