همانطور که بسیاری از صاحبان کسب و کار و مشتریان میدانند، تجربه برند برای هر شخصی منحصر به فرد است. تجربه برند شامل همه واکنشهای احساسی یک مشتری هنگام برخورد با یک برند است. این تجربه میتواند به سادگی مشاهده یک لوگو و فکر کردن به این باشد که «هی، من این نماد را میشناسم!» یا ممکن است پیچیدهتر باشد؛ مثلاً سر زدن به بخشهای مختلف یک سایت و خرید کردن از آن. همه این مسائل در نحوه درک برند شما توسط مشتریان و جایگاهی که در ذهن آنها در مقابل رقبا دارید، بسیار تاثیرگذار است. روشهای بسیاری برای بهبود تجربه برند شما وجود دارد، ولی ما آنها را به چند مورد برای شروع خلاصه کردهایم.
۱. یک لوگوی به یاد ماندنی بسازید
لوگوی کسب و کار شما هویت برند شما است؛ در نتیجه باید لوگویی داشته باشید که به درستی نشاندهنده حال و هوای شرکت شما باشد. یک لوگو باید سه ویژگی داشته باشد: ساده، مقیاسپذیر و به یاد ماندنی. هیچکس دوست ندارد به یک لوگوی پیچیده نگاه کند، بهخصوص اگر شلوغ و آشفته بهنظر برسد.
اگر به لوگوهای شرکتهایی که اینروزها در بطن جامعه به خوبی جا افتادهاند و عمدتا تجربه خوبی را در ذهن مشتریان ایجاد کردهاند نگاه کنیم همین موضوع را میبینیم. اسنپ، دیجیکالا و کسبوکارهای موفق دیگر از همین اصل پیروی کرده و با ساده کردن لوگوی خود در طول زمان به مخاطب خود این اجازه را میدهند تا به سادگی لوگوی آنها را به خاطر بسپرد.
بسیاری از شرکتها روند مشابه سادهسازی و مقیاسپذیری آسان لوگوی خود را دنبال کردهاند. مقیاسپذیری اهمیت دارد چرا که اپلیکیشن یا محصول شما باید در هر اندازهای قابل تشخیص باشد.
امروزه، محبوبیت دستگاههای همراه برای وبگردی و خرید آنلاین بیش از پیش افزایش یافته است. لوگوی شما باید روی هر گوشی یا تبلتی بدون توجه به کوچکی یا بزرگی صفحه نمایش، همچنان تمیز و متمایز باشد. بهعلاوه، لوگویی به یاد ماندنی و منحصر به فرد برای برندتان باشد.
به لوگوهایی فکر کنید که به محض دیدنشان آنها را تشخیص میدهید، در مقیاس جهانی شرکتهایی برای مثال Apple، Disney و Nike و در ابعاد کسب وکارهای داخلی شرکتهای بسیار زیادی که در صنعت فناوری اطلاعات فعالیت میکنند؛ مثل دیجیکالا، اسنپ، تپسی و موارد مشابه دیگر. لوگویی که در ذهن به جا بماند، برای ماندگاری برندها در جامعه حیاتی هستند.
۲. تجربه گشتن و پیدا کردن اطلاعات در سایت خود را آسان کنید
هیچ چیز بدتر از سایتی نیست که نمیتوان از آن سر درآورد! فرض کنید که یک مشتری هستید و میخواهید به سرعت راجع به یک محصول اطلاعات به دست آورید، اما برای رسیدن به آن پاسخها باید بهطور متوالی روی ده صفحه کلیک کنید. مطمئن باشید که مخاطب بعد از چهارمین یا پنجمین کلیک منصرف شده، به گوگل برمیگردد و یک سایت بهتر پیدا میکنید. به همین دلیل، باید وب سایتی داشته باشید که گشت و گذار در آن آسان بوده و سازماندهی آن برای کاربر قابل فهم باشد.
شرکتهای مختلفی که کسب و کارشان آنلاین است آنچنان در این مسئله مهارت پیدا کردهاند و به شکلی محصولاتشان را طبقهبندی میکنند که حتی ممکن است مشتریان کالایی را پیدا کنند که تا وقتی روبروی آنها قرار نگرفته از نیاز خود به آن آگاه نباشند! این اتفاق نرخ پرش از سایت یا Bounce Rate را کاهش داده و مشتریان را برای مدت بیشتری نسبت به برند شما مشتاق نگه میدارد.
۳. پالت رنگ لذت بخشی ایجاد کنید
ترکیب رنگی که برای سایت خود انتخاب میکنید حالت کلی سایت شما را نشان میدهد. رنگها باید با یکدیگر و با نوع محصول یا خدماتی که ارائه میدهید مطابقت داشته باشند. برای مثال، اگر سایت مرتبط با بچهها است، رنگهای پر جنب و جوش و سرگرم کننده استفاده کنید. در صورتی که سایت برای یک شرکت حقوقی بود، رنگبندی باید بسیار خنثی و حرفهای باشد. ابزارهای مختلف آنلاینی وجود دارند که به شما کمک میکنند این ترکیب رنگها را پیدا کنید. به این ترتیب مجبور نخواهید بود که رنگها را جداگانه انتخاب کرده و با کنار یکدیگر قرار دادن و مقایسه آنها با هم، به ترکیب رنگی دلخواه دست پیدا کنید.
۴. یکپارچگی را حفظ کنید
پس از اینکه لوگو و رنگهای خود را انتخاب کردید، حفظ یکپارچگی آنها در تمام سایت نقشی مهمی از نظر مشتری نسبت به شرکت شما بهعنوان یک واحد کامل دارد.
اطمینان حاصل کردن از اینکه تمام فونتها، اندازه آنها، رنگها و لحن محتوا یکپارچه هستند، باعث میشود که حس حرفهای بودن شما در ذهن مشتریان شکل گرفته و در عین حال مشتاق برند شما شوند.
این توصیه برای همه صفحات سایت شما حتی دروازههای پرداخت آنلاین، صورتحسابها و رسیدها هم صادق است و نمیتوان آنها را جدا در نظر گرفت. وقتی یک ارائه کننده خدمات مالی یا یک درگاه پرداخت اینترنتی، فرآیند پرداختهای شما را مدیریت میکند، بسیاری از اوقات مشتریان به صفحهای هدایت میشوند که ممکن است هیچ شباهتی با بقیه صفحات پیش از آن نداشته باشد. مسائل ریزی از این دست میتواند منجر به ترک صفحه توسط مشتریان بالقوه شود، چرا که حتی اگر در آستانه پرداخت هم باشند، این مشکل آنها را سردرگم میکند.
یک درگاه آنلاین پرداخت به شما کمک میکند تمام صفحاتی را که مشتری در طول فرآیند پرداخت مشاهده میکند، سفارشی سازی کنید. در واقع وجود یک درگاه پرداخت مناسب و یکدست بودن تم صفحات قبل از ورود به درگاه و پس از تایید پرداخت میتواند یکپارچگی را در سایت حفظ کرده و به مشتری شما احساس اطمینان بیشتری القا کند.
اهمیت این فاکتور ها برای چیست؟
داشتن تمام این فاکتورها مهم است؛ چرا که باعث میشود مشتریانتان به برند شما اعتماد کرده، از جستجو در سایت لذت ببرند و استفاده از خدمات یا محصولات شما را به دیگران پیشنهاد کنند! این کار نه تنها فروش را افزایش میدهد بلکه به شناخت بیشتر برند نیز کمک میکند.
در عصر امروز، عملکرد سایت شما و ظاهر آن برای موفقیت شرکتتان بسیار حیاتی است. از این رو، هر فردی که میخواهد به عنوان یک کارآفرین موفق شناخته شود یکپارچگی برند قطعاً باید اولویت او باشد. از لحظهای که مشتری سایت را باز میکند تا زمانی که مشغول سفارش دادن و دریافت رسید است تجربه برند باید یکپارچه و وفادار به خود برند باشد!