سئو

بدون سئو ، سایت معنا ندارد!

سئو چیست؟ بهینه سازی سایت

مخفف سه کلمه    SEO

Search Engine Optimization

به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است.

موتورهای جستجو مانند یاهو، بینگ، یاندکس و از همه مهمتر گوگل با ورود به سایت های اینترنتی محتوای آنها را بررسی کرده و براساس موضوع ارزش گذاری و رتبه بندی میکنند.

معمولا مطلبی را که به دنبالش هستیم در صفحه های اول یا در صفحه های دوم سوم یا نهایتا چهارم پیدا میکنیم پس اگر سایت شما در صفحات سوم، چهارم (وبالاتر) نتایج جستجو باشد، به ندرت کسی می‌تواند شما را پیدا کند یا از وجود وبسایت شما مطلع شود در حقیقت شما ۸ هزار مشتری بالقوه که مستقیما به دنبال شما بوده‌اند را از دست میدهید.

سئو فرآیندی است که به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را شناسایی کرده، زمینه فعالیت شما را بفهمد و بر اساس کلمات کلیدی مرتبط سایت شما را در صدر نتایج جستجو نشان دهد. در حقیقت سئو به افزایش بازدید سایت شما کمک ویژه‌ای می‌کند.

ضرورت سئو برای وب سایت ما چیست؟

سئو در واقع هنر هدایت ترافیک به سمت وب سایت است.

بطور کلی اهداف سئو را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:

کمک به وب سايت‌ها در بدست آوردن محل بالا در صفحه نتايج جستجو است که: 

  • باعث ایجاد برند می شود
  • باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد
  • باعث میشود وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شود. 
  • باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد
  • بهترین ابزار برای تبلیغات است

دوست دارید بدانید چه فاکتورهایی بر کسب جایگاه در نتایج گوگل تاثیرگذار هستند؟

فاکتورهای زیادی در سئو سایت شما تاثیرگذارند، در اینجا به تعدادی از مهمترین فاکتورهای مورد نظر گوگل اشاره میکنیم:

  • میزان به روزرسانی سایت و نرخ تولید محتوا
  • حجم صفحات سایت و سرعت بارگذاری
  • میزان اعتبار و ارتباط موضوعی بک لینک های سایت
  • حجم محتوای صفحه و ارتباط موضوعی محتوای همه صفحات سایت
  • نحوه استفاده از کلمات کلیدی در متن، عنوان، تصاویر و لینک ها
  • نوع نگراش محتوا و غلط های املایی
  • ساختار لینک سازی داخلی سایت
  • طراحی ریسپانسیو سایت و نمایش صحیح در موبایل و تبلت
  • اعتبار دامنه
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی
  • رفتار کاربران، ارسال دیدگاه و امتیازدهی در صفحه
  • تجربه کاربری و میزان رضایت کاربران

ضریب خروج از سایت و نرخ کلیک در نتایج گوگل .

  • افزایش لینک های خارجی
  • لینک یک طرفه
  • کلمات کلیدی
  •  بهینه سازی محتوا

مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟

1-  سئو تکنیکال

استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی، نشانه گذاری استاندارد، بهینه سازی سرعت سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو و مواردی از این دست را سئو تکنیکال می نامیم. بیشتر به استاندارد بودن قالب سایت و راحتی ایندکس صفحات سایت برای موتورهای جستجو اشاره دارد.

2- سئو داخلی یاسئو محتوا

فعالیت هایی شامل شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز رقبا، تولید محتوای ارزشمند، برچسب گذاری و دسته بندی، لینک سازی داخلی سایت و … را سئو داخلی مینامند. با رعایت فاکتورهای داخلی و محتوای مفید میتوان رتبه دلخواه را بدست آورد.

در مرحلهسعو در داخل سایت  باید به موارد زیر توجه داشت:

عنوان و توضیحات صفحه

یکی از جنبه های بسیار مهم در سئو سایت ؛ عنوان صفحه هاست. عناوین صفحه باید از چند ویژگی بهره ببرد:

  • منحصر به فرد باشد که دقیقا محتوای صفحه را توصیف کند
  • مختصر و توصیفی باشد
  • به کاربر برای متوجه شدن موضوع صفحه کمک کند

توضیحات صفحات هم خیلی مهم است و خلاصه ای از کل موضوعیت صفحه به کاربر می دهد اما به این معنی نیست که هر مطلبی به عنوان توضیحات نوشتین در قطعه گوگل که مربوط به سایت شماست نمایش داده شود.

یکسری دستورالعمل برای توضیحات صفحه که میتواند در نوشتن آن به شما کمک کند:

  • همیشه یک توصیف منحصر به فرد برای همه صفحات، پست ها و محصولات وب سایت خود ارائه بدهید.
  • اندازه متن رو بین 140 تا 150 کاراکتر نگه دارید
  • از تکرار عنوان در شرح اجتناب کنید
  • کلمات کلیدی زیادی اضافه نکنید
  • سعی کنید از این توصیف به عنوان راهی برای تبلیغ صفحه خود به خواننده استفاده کنید تا روی عنوان موجود کلیک و از صفحه بازدید کند.

کلمات کلیدی پر جستجو

بدون سئو ، سایت معنا ندارد!
  • انتخاب کلمه کلیدی یکی از مهمترین وظایف ما هنگام نوشتن یک مقاله یا تولید یک صفحه جدید است. قبل از شروع به نوشتن باید به این فکر کنیم که کاربران چه موضوعاتی را جستجو میکنند، با چه ادبیات و عباراتی این موضوعات را در گوگل جستجو میکنند، چه محتوایی میتوان در این مورد تولید کرد و چه سوالات دیگری را میتوان در همین صفحه پاسخ داد.

ساختار لینک یا پیوند دائمی

برای توصیف قالب صفحه ها و یا پست های یک وب سایت استفاده میشود که در نوار آدرس مرورگر و در نتایج جستجو (زیر عنوان صفحه) نشان داده میشود. از آدرس های طولانی با اطلاعات غیر ضروری اجتناب کنید.از کلماتی استفاده کنید که موضوع صفحه شما رو توصیف کند.

راهنمای کاربر

پلاگین های رایگان زیادی برای ایجاد یک راهنمای کاربر وجود دارد.

لینک های داخلی

لینک های داخلی به معنای پیوندهای موجود در صفحه است که به صفحه های درون وبسایت اشاره می کند نه پیوندهای خارجی. پیوند داخلی عامل بسیار مهمی برای سعوی وب سایت است اما هنوز بسیاری از صاحبان سایت ها از آن به درستی استفاده نمی کنند. قوانین  لازم برای لینک های داخلی ساده هستند:

  • لینک ها و مقالات توسط کلمات کلیدی یا استفاده از تیتر کامل مقاله به هم مرتبط باشند
  • اطمینان حاصل کنید که لینک ها برای کاربر و موتورهای جستجو آسان باشد
  • لینک ها را فقط برای موتورهای جستجو ایجاد نکنید ، یک لینک داخلی باید به مسیر یابی کاربر در سایت کمک کند.
  • از اصطلاحات مانند «اینجا کلیک کنید>>   برای لینک های داخلی استفاده نکنید »

.یش از حد از لینک های داخلی استفاده نکنید ، در هر صفحه چند تا لینک کافیست.

فرمت متن

پاراگراف های کوچیک بنویسید.

از فونتی استفاده کنید که خواندنش راحت باشد.

کاربر بتواند بخش های اصلی مطالب را فقط با نگاه کردن به صفحه تشخیص دهد.

فرمت متن در همه دستگاه ها مثل لب تاپ ، گوشی های هوشمند ، تبلت یا آیپد راحت خوانده شود.

بهینه سازی تصاویر و ویدیو و نمودار

تصاویر به سئو سایت کمک می کند اما نباید باعث کاهش سرعت بارگذاری صفحه ها شود

هرچقدر سایز تصاویر کمتر باشد سرعت سایت شما بیشترخواهد بود. نرم افزار های زیادی برای کوچک کردن سایز تصاویر بدون از دست دادن کیفیت موجود است که می توان ازآنها استفاده کرد.

از ویدیو و نمودار نیز استفاده کنید اگر قصد دارید محتوا سریعتر به کاربران منتقل شود و سطح رضایت آنها را بالا ببرید بهتر است از ابزارهای چند رسانه ای استفاده کنید و در بخش هایی از مقاله خود محتوا را به صورت نمودار و جدول در اختیار کاربر قرار دهید.

سرعت صفحه

بدون سئو ، سایت معنا ندارد!

گوگل بارها اعلام کرده است که سرعت صفحه یک عامل مهم رتبه بندی است اما هنوز بسیاری از وبسایت ها برای این موضوع  بهینه سازی نمی کنند. هدف گوگل یا دیگر موتورهای جستجو این است که جستجوگر دقیق ترین نتایج را در سریع ترین زمان بدست آورد، وب سایت های سریع باعث بهبود تجربه کاربر و تشویق بازدید کننده به برگشت دوباره به سایت و رضایت بازدیدکننده از سایت  است.

دریافت لینک از وب سایت های دیگر

وب سایتهایی که لینکهای ورودی از سایر وب سایتها دارند

مهم تر و محبوب تر از دیگران هستند، به عبارت دیگر لینک های ورودی به عنوان «رای اعتماد» محسوب میشود و این تاثیر مثبتی بر موقعیت و رتبه بندی وب سایت دارد. هرچقدر لینک ورودی بیشتری به وب سایت اشاره کند ، رتبه بهتری به وب سایت تعلق می گیرد. لینک های طبیعی برای رتبه بندی شما مناسب هستند، لینک هایی که مصنوعی تولید می شوند شما را به دردسر می اندازند.

وب سایت های همگام با موبایل

تعداد زیادی از جستجوهای انجام شده هر روز از طریق دستگاههای تلفن همراه انجام می شود، بسیاری از مطالعات در طول یک سال گذشته مشخص کردند که تعداد جستجو هایی که با استفاده از گوشی های هوشمند انجام می شود، به طور پیوسته افزایش پیدا می کند به خصوص وقتی که خرید آنلاین انجام می شود پس باید وب سایت شما همگام با موبایل باشد  برای مشاهده یک وبسایت دوستانه در مرورگر تلفن همراه برنامه ای است که می تواند از بازارهای تلفن همراه مثل

Google play یا   apple store

دانلود شود برای اهداف سئو شما باید یک نسخه دوستانه برای کاربران خود از طریق مرورگرهای تلفن همراه ارائه کنید پس نسخه طراحی شده 

responsive

برای وب سایت تهیه کنید.

نقشه سایت کاربر

بدون سئو ، سایت معنا ندارد!

یک لیست از تمام پست ها و صفحات وب سایت شماست و شما نیاز به 2 نوع نقشه سایت دارید :

xml اول یک نقشه سایت

برای ارسال به سایر موتورهای جستجوکه بسته به سیستم وبلاگ نویسی شما می توانید از پلاگین ها برای ایجاد و به روز رسانی سایت نقشه وب سایت خود استفاده کنید.

 htmlدوم یک نقشه سایت

 برای کمک به بازدیدکنندگان که محتوای شما را آسانتر پیدا کنند.

نقشه سایت کاربر باید لینک ها را برای همه ارائه کند همچنین می تواند پست های نویسنده، تاریخ، دسته و … را دسته بندی کند و هدفش کمک به کاربر در یافتن اطلاعات در سایت به صورت آسانتر و سریعتر است.

محتوا

یک وب سایت با محتوای خوب و اصلی و با کیفیت می تواند در دراز مدت حتی بدون سئو بهتر از یک وب سایت بهینه سازی شده در جستجوگرها باشد باید مطالب با استناد به مدارک و مطالعات واقعی باشد تا در صورت لزوم بتوان صحت آنها را اثبات کرد. در تولید یک محتوای ارزشمند میتوان از ابزارهای زیر استفاده کرد:

– مصاحبه با افراد مشهور: مصاحبه با یک شخصیت شناخته شده و محبوب در زمینه کاری شما میتواند بر ارزش و اعتبار محتوا و سایت شما اضافه کند. این نوع محتوا معمولا مخاطبین زیادی را به خود جلب میکند، نظرات کاربران را به همراه خواهد داشت و در سایت های دیگر بازنشر میشود.

– استفاده از ویدئو و پادکست: تحقیقات نشان میدهد زمانیکه به سمت تولید ویديو و پادکست بروید رقابت با شما بسیار سخت خواهد شد. این تکنیک بازاریابی محتوا هزینه و زمان زیادی از شما صرف میکند ولی مطمئن باشید ارزش وقت گذاشتن را دارد.

– انتشار یک کتاب الکترونیکی رایگان به شما امکان میدهد که اطلاعات تکمیلی مانند ایمیل، شماره موبایل و حتی نام افراد را جمع آوری کنید و در آینده برای اهداف بازاریابی خود از آنها بهره ببرید.

ابزار وب مستر و تجزیه و تحلیل

Google  و   ping

دارای ابزار وب مستر هستند ، این ابزار مکانی برای ثبت نام و ارسال وب سایت شما به فهرست هایشان میباشد و بعد از ارسال می توانید از اطلاعات ارزشمندی درباره وب سایت خودتان به دست بیاورید با اینکه به طور مستقیم با سئو در ارتباط نیست اما هنگامی که شما وب سایت خود را به ابزار وب مستر گوگل ارسال می کنید مزایای متعددی به دست می آورید از جمله  : از مشکلات  وب سایتتان اطلاع حاصل می کنید  و

.  می توانید تعداد پیوندهای ورودی و داخلی را مشاهده کنید

3- سئو خارجی یالینک سازی هدفمند

فعالیت در شبکه های اجتماعی، انجمن ها، خرید بک لینک به صورت رپورتاژ آگهی و … را سئو خارجی  نام دارد. برای کسب رتبه 1 و رقابت با سایت های قدیمی تر شما نیازمند لینک سازی خارجی برای سایت خود هستید. خرید بک لینک متنی ( اگر سایت یا دامنه اینترنتی دیگری به یکی از صفحات شما لینک داده باشد را بک لینک گویند) وخرید رپورتاژ آگهی و فعالیت در شبکه های اجتماعی و ساخت پروفایل در سایت های معتبر و کامنت گذاری در سایت های مرتبط سئو خارجی سایت را بالا میبرد.

سوالات متداولی که در مورد سئو پرسیده میشود به شرح زیر است:

برای رسیدن به رتبه 1 گوگل چقدر زمان لازم است؟

بدون سئو ، سایت معنا ندارد!

پاسخ به این سوال برای هر کسب و کار و سایتی متفاوت خواهد بود؛ بسته به میزان اعتبار و فعالیت های پیشین سایت شما، کلماتی که هدف گذاری کرده اید و وضعیت رقبا این زمان تعیین خواهد شد. ممکن است در یک زمینه بتوان در 3 ماه موفقیت های مهمی کسب کرد ولی در زمینه شغلی  دیگری بیش از یک سال زمان لازم باشد.

چه تضمینی برای رسیدن به رتبه 1 گوگل داریم؟

هیچ تضمینی برای تعیین دقیق رتبه شما در بازه زمانی مشخص وجود ندارد چرا که اطلاعاتی از آپدیت های بعدی گوگل و میزان فعالیت رقبا در دست نیست. در واقع ارائه تضمین به کارفرما شانس پذیرش پروژه را افزایش میدهد ولی همانطور که خود گوگل نیز بارها اعلام کرده است این روش نوعی از کلاه برداری است.

قیمت خدمات سئو چقدر است؟

سئو یک محصول نیست بلکه مجموعه ای از خدمات تخصصی است در نتیجه نمیتوان قیمت مشخصی برای همه سایت ها در نظر گرفت. البته میتوان خدمات سئو را در دسته بندی های مختلفی شامل بهینه سازی سایت، بازاریابی محتوا، قرارداد و برای هرکدام هزینه مشخصی اعلام نمود. قدم اول آنالیز دقیق سایت و تصمیم گیری در مورد خدمات مورد نیاز است که بر همین اساس میتوان تخمین درستی از قیمت ارائه نمود.

بهترین روش یادگیری و آموزش مفاهیم سئو چیست؟

سئو یک کار دراز مدت است. به دلیل اینکه الگوریتم های گوگل در طول زمان تغییر می کنند و همچنین قدرت رقبای شما نیز متغیر است، برای گرفتن نتیجه مناسب از سئو سایت تان باید در طول زمان و به صورت مداوم بر روی سئو و بهینه سازی سایت شما کار شود. تمام افرادی که در سایت فعال هستند از برنامه نویس سایت گرفته تا فردی که محتوای سایت را تولید می کند باید آشنایی کافی با اصول اولیه سئو داشته باشند به همین خاطر دانستن مفاهیم سئو و یادگیری اولیه سئو لازم است.

مهم‌ترین منابع آموزش سئو عبارتند از:

  • وبلاگ گوگل Webmaster Central
  • وبلاگ ahref
  • وبلاگ MOZ
  • searchengineland
  • searchenginejournal
  • وبلاگ backlinko
  • آیا می توانم خودم سایتم را سئو کنم؟

بسیاری از افراد سعی کرده اند با مطالعه چند مقاله در سایت های آموزشی یا شرکت در دوره های آموزشی کوتاه مدت، سئو سایت خود را انجام بدهند که معمولا نه تنها نتیجه ای نمی گیرند بلکه باعث حذف کلی سایت و مطالب آن از نتایج گوگل می شوند.

الگوریتم رنک برین در گوگل چیست و چگونه عمل میکند؟

رتبه بندی با هوش مصنوعی است

رتبه بندی سایت ها در موتور های جستجو به شدت تحت تاثیر رفتار کاربران قرار دارد این الگوریتم پیوسته در حال آنالیز و بررسی رفتار کاربران هنگام جستجو است و متناسب با رفتار آن ها رتبه بندی های سایت را انجام می دهد تعداد کلیک روی یک سایت و

مدت زمان حضور در سایت از عوامل موثر بر جایگاه سایت است.

ارتباط سئو و بازاریابی محتوا چیست؟

بدون سئو ، سایت معنا ندارد!

بهتر است به جای فکر کردن در مورد تفاوت های سئو و بازاریابی محتوا، بدانیم چگونه مکمل یکدیگر خواهند بود.

بسیاری معتقدند که سئو و تولید محتوا دو امر مجزا هستند در حالیکه این دو زوجی ایده آل برای موفقیت در فضای رقابتی اینترنت محسوب میشوند. سئو بدون محتوا و محتوا بدون سئو بی معنی است. تولید محتوا نقش مهمی در موفقیت شما در زمینه سئو خواهد داشت و استفاده از قوانین صحیح برای بازاریابی محتوا میتواند علاوه بر جذب کاربر بر فروش شما نیز اثر گذار باشد. تصور کنید محتوای ارزشمندی که استانداردهای سئو را رعایت نکرده باشد یا هیچ سایتی به آن لینک نداده باشد و یا سایتی را تصویر کنید که جایگاهی مناسب در نتایج گوگل داشته باشد ولی محتوای آن برای کاربران جذاب نباشد. آیا چنین سایتی موفق خواهد بود؟

باید بدانید که:

اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور نداشته باشد ، به زودی از صحنۀ کسب وکارهای موفق حذف خواهید شد.

افراد در استفاده از تکنیک‌های سئو در سه دسته بندی کلی قرار می گیرند :

  • کلاه سفید ها
بدون سئو ، سایت معنا ندارد!

این افراد دستورهای سئو را به صورت کامل مورد استفاده قرار می‌دهند و با پیروی از قواعد گوگل تلاش می‌کنند رتبه سایت را صورت طبیعی ارتقا داده و جایگاه مناسبی در موتورهای جستجو کسب کنند. بکارگیری این اصول زمان می‌برد اما نتایج حاصل از آن، عمر طولانی تری داشته و گوگل به راحتی جایگاه شما را به سایت‌های دیگر نخواهد داد. سئوی کلاه سفید یک فرآیند مستمر است و برای حفظ جایگاه تان باید برنامه‌های مستمری داشته باشید. این تکنیک، اخلاقی ترین شیوه کار است که به «سئو اخلاقی» هم مرسوم شده است.

  • کلاه سیاه ها

این افراد در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه می‌رسند اصول سئو را زیر سوال می‌برند و تمام تلاش خود را برای دور زدن قوانین بکار می‌برند. گوگل به محض شناسایی این سایت‌ها را به سرعت جریمه می‌کند. مدیران سایت‌ها هنگام انتخاب متخصصان سئو خود باید دقت زیادی را بکار ببرند تا گرفتار تکنیک‌های کلاه سیاه و تبعات منفی آن نشوند.

  • کلاه خاکستری ها

این افراد سعی می‌کنند با راه رفتن روی خطوط قرمز کاری کنند که گوگل متوجه زیر پا گذاشتن اصول سئو نشود، اگرچه این روش ریسک کمتری در مقایسه با روش کلاه سیاه دارد اما در صورت برملا شدن ممکن است برای سایت زیان‌های زیادی به همراه داشته باشد.

نظراتتان را با ما در میان بگذارید ...