کسب و کار

چطور یه برنامه کامل برای گسترش کسب و کار مون طراحی کنیم

کسب و کار

 گاهی اوقات خیلی از صاحبای کسب و کار از این شکایت دارند که با وجود همه تلاشی که کردن و وقت و هزینه ی زیادی که صرف کردن، باز هم زیاد به نتیجه دلخواه نرسیدن. یکی از علت‌های اصلی این شکست، نداشتن یه برنامه ریزی کامل و جامع هست. حتی گاهی مواقع شرکتای بزرگ با وجود برنامه‌ریزیای کامل هم ممکنه باز متوقف بشن.

می خوام اینو بهت بگم که وجود یک برنامه‌ریزی دقیق خیلی اهمیت داره و میتونه ارتباط مستقیمی با میزان موفقیت تو باشه. مثلاً یک شرکت مطرح مثل اپل توی خیلی از محصولاتی که ارائه کرده شکست خورده. Apple Lisa یکی از اون برنامه‌هایی بود که توی دهه ۱۹۸۰ وارد بازار شد. اما فقط ۱۰ هزار نسخه از اون به فروش رفت.

کسب و کار

این یعنی تولید و طراحیش شکست خورده. اما خب بعد از اینکه استیو جابز آیفون رو وارد بازار کرد ورق برگشت و اپل دوباره جایگاهش رو به دست آوورد. خیلی از کارشناسا اعتقاد داشتن که برنامه‌ریزی دقیق جابز باعث شد تا این موفقیت بزرگ به دست بیاد.

 توی همین اول کار کسی توقع نداره که شما هم مثل اپل باشین و همچین جایگاهی داشته باشین، فقط بحث سر اینه که فرقی نمی کنه یک کسب و کار کوچک دارین یا یک شرکت بزرگ . مهم اینه که برنامه‌ریزی تون برای شروع کار کامل باشه و بتونه یه تناسب  عالی بین هزینه‌ها و مخارج ایجاد کنه و البته نظر مشتری رو جلب کنین.

 برای طراحی یک برنامه ریزی دقیق دو تا استراتژی وجود دار، یکی استراتژی قیفی و دومی استراتژی چرخ لنگری. روش قیفی خب از اسمش مشخصه. روی جذب مشتری و ترغیب کردن اونا به خرید تمرکز داره.

در حالی که روش چرخ لنگری یه جورایی شبیه به تجارت درونگرا هست و یه نوع برنامه درازمدت به حساب میاد. روش قیفی بیشتر روی آگاهی، توجه و تصمیم‌گیری مشتری برای خرید تاکید می کنه ،در مقابل توی روش چرخ لنگری باید روی جذب و به کارگیری و علاقه مشتری ها تاکید داشت.

 اما جدا از اینکه شما بیشتر طرفدار کدوم نوع روش برنامه ریزی باشین و اصلاً کسب و کار شما با کدوم روش تناسب بیشتری داشته باشه، باید این موارد رو توی برنامه ریزی تون مد نظر داشته باشین.

  • نسبت به تفاوت های بین خریدارا یا مشتری ها آگاهی داشته باشین، یعنی بدونین که مشتری ها با هم فرق دارن.
  • به ارزش قائل شدن برای مشتری توی برنامه ریزی هاتون توجه داشته باشین.
  • محتوای مورد نظرتون رو کامل بشناسین.
  • همونطور که دارین توی اجرای برنامه هاتون پیش میرین حتماً تغییراتی رو که لازمه اعمال کنین.
  • سلیقه و نظر مشتری رو توی امر تولید فراموش نکنین.

نظراتتان را با ما در میان بگذارید ...