برندینگ

۱1 استراتژی برتر برندینگ و بازاریابی

تنها دلیل خرید محصولات و یا سفارش خدمات، نیاز کاربران و یا کاربرد محصولات نیست. گاهی افراد برای نشان دادن موقعیت و یا وضعیت خود خریدی را انجام می دهند که اغلب نیز فرایندی کاملا احساسی است و نه منطقی. این برندینگ و بازاریابی هستند که برنده ی نهایی رقابت در بازار را تعیین میکنند. برندسازی یک فرایند دشوار و طولانی است. با این حال، در صورت وجود رویکرد صحیح، شانس بزرگی برای موفقیت در پیش روی شماست.برای موفقیت، 10 استراتژی برتر برندینگ و بازاریابی را در این مقاله دنبال کنید.

بسیاری از افرادی که می خواهند کسب و کار جدیدی راه بیندازند و یا بر روی برندینگ تمرکز کنند، احتمالا ابتدا یک لوگو طراحی می­کنند و رنگ لوگو را در تمام سایت اعمال می کنند. این تمام تصوری است که کسب و کارهای نوپا از برندینگ دارند! سپس بدون برنامه شروع به تولید محتوا و انتشار آن در سایت و شبکه های اجتماعی می کنند و این تمام کاری است که برای بازاریابی خودانجام می­دهند. برندینگ و بازاریابی مفاهیم و استراتژی های عمیق تر و گسترده تری دارد که در این مقاله به آنها پرداخته می شود.

برندینگ یا برندسازی چیست؟

برندینگ یا استراتژی برندسازی به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که تصویری از محصول و یا خدمات شما را در ذهن مشتری خلق و در نهایت جایگاه برند را تقویت کند. در واقع با اضافه شدن یک جایگاه احساسی و عاطفی به محصول و یا خدمت، ارزش آن بیشتر می شود و به نوعی از سایر برندها متمایز می شود.

برندسازی بدین معناست که به مخاطبان آنچه را که می خواهند ارائه دهید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که تنها دلیل خرید محصولات و یا سفارش خدمات، نیاز کاربران و یا کاربردشان نیست. گاهی افراد برای نشان دادن موقعیت و وضعیت خود خریدی را انجام می دهند؛ در واقع تصمیم یک مشتری برای خرید یک محصول می تواند کامل احساسی باشد و نه منطقی.

امروزه دیگر طرفداری و استفاده از برندها، فقط مربوط به میلیونرهایی نیست که میخواهند وضعیت اجتماعی خود را نشان دهند.

این تمایل در همه افراد به وجود آمده است که چیزهایی که مارک و برند هستند تهیه کنند. برای درک این موضوع کافی است افرادی که جدیدترین محصولات اپل را (صرفنظر از توان مالی خود) خریداری می­کنند بخاطر آورید.

شما به دنبال یک چیز هستید که مخاطبانتان شما را به عنوان برندی قابل اعتماد بشناسند. اما این موضوع در عمل به این سادگی ها نیست. در واقع تلاش زیادی لازم است تا یک کسب و کار نوپا به یک برند معروف تبدیل شود. البته جای نگرانی نیست، اقدامات خاصی وجود دارد که می تواند به شما در سرعت بخشیدن به فرآیند و افزایش کارآیی کمپین بازاریابی تان کمک کند.

در اینجا 11 استراتژی برتر بازاریابی و برندینگ برای کسب و کارهای نوپا را به اشتراک خواهیم گذاشت.

۱.ارزش پیشنهادی خود را درک کنید

راه رسیدن به موفقیت از درک منحصربفرد بودن تجارت شما آغاز می شود. شما به مشتریان خود، یک ارزش منحصرفرد پیشنهاد می­دهید و ایده و مفهومی متفاوت از آنچه دیگر رقبا ارايه می دهند، دارید.

اگر اینطور نیست پس باید یک بازنگری جدی بر روی کسب و کارتان داشته باشید. اگر محصولی که شما ارائه می­دهید و ارزشی که به مشتری پیشنهاد می کنید دقیقا توسط رقبای بزرگتان ارائه می شود؛ چه دلیلی وجود دارد که مشتری شما را انتخاب کند؟ اگر یک محصول هم در سایت شما و هم در سایت دیجی کالا ارائه می شود، چه دلیلی دارد که از شما آن محصول را سفارش دهند؟

هنگامیکه در تلاش برای یافتن استراتژی بازاریابی بی نقص و کاملی هستید باید این مساله را متوجه باشید که هیچ فرمول جادویی وجود ندارد که در هر شرایطی جوابگو و نتیجه بخش باشد و بستگی به نوع کسب و کار شما دارد.

تبلیغات، امور مربوط به SEO سئو، بازاریابی شبکه های اجتماعی و ایجاد تعامل با مخاطب و سایر موارد همگی مهم هستند اما شما باید قبل از همه، رویکردی منحصر به فرد را برای کسب و کار خود کشف کنید.

2. سوالاتی را از خود بپرسید

چند عامل در تعیین هویت برند به شما کمک می کنند:

  • مشخصات جامعه آماری مخاطبان هدف شما
  • محدوده ای که هدفگذاری می کنید
  • روشی که مردم محصولات یا خدمات در جایگاه شما را جستجو می کنند
  • محدوده قابل توجه مخاطبان هدف شما
  • شبکه های اجتماعی که بیشتر مشتریان هدف شما در آن قرار دارند

این سوالات را همواره مدنظر داشته باشید.

برای مثال چنانچه پادکست را به عنوان راهی برای بازاریابی در نظر گرفته اید، از خود این سوالات را بپرسید:

  • آیا مخاطبین هدف شما پادکست گوش میدهند؟
  • آیا آنها این پادکست ها را می توانند به صورت آنلاین پیدا کنند؟
  • یک پادکست چه مقدار باید توجه آنها را به خود جلب کند؟
  • پادکستها را کجا میتوانیم منتشر کنیم؟

۳. برنده بودن خود را به نمایش بگذارید

به اشتراک گذاری و نمایش افتخارات، جوایز و یا حتی مجوزهای کسب و کارتان، یک فرصت عالی برای برندینگ شما ایجاد می کند. وقتی که در مسابقه و یا رویدادهای مربوطه شرکت می­کنید فرصت مناسبی برای دیده شدن و شبکه سازی بدست می­آورید.

مدیران کسب و کار با افراد مشهور ملاقات می کنند و با شرکای تجاری بالقوه ارتباط برقرار می کنند و همچنین فرصتی برای ارائه محصولات یا خدمات خود به مخاطبان خاص صنعت بدست می آورند.

به عنوان مثال اگر موفق به کسب نشان یا مدالی برای بهترین تیم طراحی یا بهترین تیم برنامه نویسی شوید، آن را در وب سایت رسمی نمایش می دهید و اخبار را در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارید. این جایزه نشان می دهد شما یک برند تجاری هستید که مردم می توانند به آن اعتماد کنند.

این امر کیفیت، نوآوری و اعتبار شما را انتقال می دهد.

شما با شرکت در رویدادهای تجاری کوچک شروع می کنید اما با گذشت زمان و تلاش می توانید برندتان را به جوایز بین المللی نیز برسانید.

4. روابط طولانی مدت با مشتریان برقرار کنید

مایکروسافت نه تنها به دلیل اینکه به طور مداوم مشتری های جدیدی را جذب می کند، یک برند عالی است بلکه به دلیل اینکه باعث وفاداری مشتریانش می شود نیز بسیار شناخته شده است.

وفاداری مشتری یک فرمول ساده دارد؛ وقتی کسی عاشق اسم و برند شما شد، باز هم به سراغ آن می آید.

زمانی که شرکت تلاش می کند تا آنها را خوشحال کند و علاقه شان را نسبت به محصولات جدیدی که تبلیغ می کند برانگیزد، وفاداری مشتریان به تدریج شکل می­گیرد.

اگر برای مثال می خواهید یک سالن زیبایی جدید را برند کنید، مطمئناً می خواهید مشتری هایتان پس از یک بار استفاده از خدماتتان، مجددا به شما مراجعه کنند.

۵. طراحی منحصربفرد و اختصاصی

یکی از اولین گام ها در برندسازی کسب و کارهای نوپا ، طراحی لوگو شرکت است. در اینجا ، شما باید با ذهن مخاطب هدف ارتباط ایجاد کنید.

به لوگو رقبای کسب و کار خود نگاهی بیندازید و از لحاظ بصری به چیزی گیراتر، جذاب تر و منحصربفردتر برسید. یک لوگوی استاندارد باید ساده و به یاد ماندنی باشد، اما به اندازه کافی نیز بی نظیر باشد تا بتواند هویت برند را متمایز کند.

با این کار شما یک نشان اختصاصی در سراسر وب خواهید داشت که با آن شناخته می شوید. از رنگ هایی استفاده کنید که مخاطب شما هرکجا با دیدن آن رنگ ها برند شما را شناسایی کند.  کاور و عکس پروفایل کسب و کارتان را نیز برای سایت و رسانه های اجتماعی با همین ویژگی ها طراحی کنید.

در صورتی که محصولات شما فیزیکی هستند؛ توجه به بسته بندی و رنگبندی متناسب با جامعه هدف و منحصربفرد؛ تاثیر زیادی در فروش شما خواهد داشت.

اسم، لوگو و شعار خود را مشخص کنید

برای بسیاری از شرکت‌ها، تغییر نام یک امر ضروری است. اما اگر شما یک کسب و کار جدید دارید، با شرکتی دیگر ادغام شده‌اید و یا نامی دارید که دیگر مناسب کسب و کار شما نیست، انتخاب نام جدید یا تغییر نام برند از اولویت‌های شما خواهد بود. حتی اگر نام خود را هم نتوانید تغییر دهید، تغییر لوگو و شعار به صورتی که با موقعیت برند شما همخوانی داشته باشد، لازم است.

به این موضوع نیز توجه داشته باشید که اسم، لوگو و شعار شما یکی از مهم­ترین مولفه های رشد و پیشرفت شما است که می­توانید از توسعه برند pdf نیز استفاده کنید. در ادامه میتوان گفت برای جلب توجه بیشتر مخاطب نیاز است که در طراحی برند و انتخاب اسم لوگو باید نیاز های مخاطب را در نظر بگیرید.

درنظر گفتن نیازمخاطب باعث می­شود که توجه بیشتری به برند شما داشته باشد و در طولانی مدت به گسترش کسب و کار شما کمک زیادی کند.

دقت کنید که نام، لوگو و شعار شما، برند شما محسوب نمی‌شوند بلکه بخشی از هویت برند شما هستند، ابزارهایی برای برقراری ارتباط و متمایز کردن برند شما. به یک نکته باید به طور ویژه دقت کنید:

این اشتباه را نکنید که لوگوی خود را به همه کارمندان خود نشان دهید تا همه با آن موافقت کنند. نام، لوگو و شعار برند برای شما نیست بلکه برای بازار هدف و مخاطبان شماست تا در مورد آن‌ها و شیوه ارتباط برقرار کردن با آن‌ها نظر دهند یا از آن خوششان بیاید.

۶. خوب گوش دهید

اگر به دنبال بازخورد نباشید، نمی دانید مشتریان شما چقدر خوشحال و راضی هستند. هرگاه یک سرویس یا خدمت را به طور کامل ارائه دادید، از مشتریان بخواهید که تجربه استفاده از آن را به اشتراک بگذارند.

اگر شما کارتان را درست انجام می دهید، پس نباید از نقد و بررسی ها هراس داشته باشید.

تخفیف هایی را برای مشترکانی که در نظرسنجی ایمیلی شما شرکت کرده اند در نظر بگیرید و از نتایج آن نظرسنجی استفاده کنید تا بدانید چگونه می توانید خدمات برند خود را برای رفع نیازهای آنها ارتقا دهید.

به طرفداران و دنبال کنندگان خود اجازه دهید تا کسب و کارتان را در Facebook نقد کنند و نظرات و انتقادات خود را بیان نمایند.

انتقادات منفی را حذف نکنید، مگر اینکه جعلی بوده و واقعیت نداشته باشند. سعی کنید که نظرات منفی را پیگیری کنید و تمام تلاش خود را برای حل مسائل به کار ببندید و به انتقادات رسیدگی کنید.

وقتی مشتری ها را متقاعد کنید که تجربیات منفی و مشکلات آنان را پیگیری می کنید و در صدد رفع آنها اقدام می کنید، اعتماد بیشتری به برند شما جلب خواهد شد.

نیازی به گفتن نیست که نظرات مثبت همیشه برای جبران زیان نظرات منفی وجود خواهند داشت. انتشار تائیده مشتریان قبلی و رضایت آنها در سایت و شبکه های اجتماعی می تواند تاثیر زیادی در جلب اعتماد مشتریان بالقوه باشد.

۷. به صفحه اول گوگل بیایید

برندینگ

ماریا الدریج، مدیر روابط عمومی در Essayontime، توضیح می دهد که چگونه شرکت باید کنترلِ نحوه ارائه و حضور خود را در اینترنت به دست بگیرد.

–  بسیاری از مشاغل جدید استراتژی برندسازی خود را با داشتن یک وب سایت شروع و به پایان می رسانند. آنها برخی از بازاریابی رسانه های اجتماعی را انجام می دهند و تمام! در حالی که حضور آنلاین بسیار فراتر از این مسائل است. وقتی کسی نام شرکت شما را جستجو می کند، باید قدرت، اعتبار، قابل اطمینان بودن و وفاداری را ببیند.

شما بر نتایج کنترل دارید، اما تلاش زیادی می خواهد تا بتوانید آنها را در جایی که می خواهید به کار بگیرید.

موارد زیر استراتژی هایی هستند که جواب می دهند:

SEO سایت

وقتی از کلمات کلیدی صحیح در ارائه محتوای باکیفیتی استفاده می کنید که نمایانگر کسب و کار شماست مخاطبان هدف، برند شما را در بالای نتایج جستجوی گوگل مشاهده می کنند.

تلاش و کار زیادی می طلبد، اما بهینه سازی سایت برای موتور جستجو(SEO) عنصر لازم در هر استراتژی برندسازی است.

وبلاگ نویسی و بازاریابی محتوا

وبلاگ نویسی راهی مؤثر برای نشان دادن تخصص است. شما می خواهید که مشتریان بالقوه وقتی به دنبال راه حل های مناسب هستند به برند شما برسند. برای این منظور ، شما باید به آنها نشان دهید که تجارت شما چطور می تواند راه حل مشکل آنان باشد. نیازی نیست که حجم زیادی از نوشته و متن را در صفحه اصلی سایت خود قرار دهید. بازدید کنندگان می خواهند که فراخوانی واضح برای یک اقدام را در کنار توضیحات مختصری در خصوص محصول مشاهده کنند. بازاریابی محتوا ابزاری است که میتوانید برای افزایش آکاهی از برند و  ارتباط بیشتر با مخاطب از آن بهره ببرید.

در این میان، وبلاگ فضای بیشتری را برای تولید محتوای بیشتر در اختیار شما قرار می دهد.

8. برند خود را به نمایش بگذارید

به یاد داشته باشید: شما حضور خود را در فضای آنلاین کنترل می کنید. برندتان را در رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها، انجمن ها و سایر کانال های موجود قرار دهید.

کمپینی ایجاد کنید که علایق مخاطبان شما را هدف قرار دهد.

درنظر بگیرید که مخاطب هدف شما بیشتر در چه محیط هایی وقت خود را می گذراند و یک تبلیغ تجاری حساب شده و کاربردی مرتبط به همان محیط ارائه دهید.

در کل تمام تلاش خود را بکنید تا در هر مکان مناسب و مرتبط که با پتانسیل های شما همخوانی دارد دیده شوید. برای مثال اگر مخاطبان شما نوجوانان زیر ۱۵ سال هستند، چه رسانه اجتماعی را برای حضور و یا تبلیغات انتخاب می کنید؟

9. وبسایت خود را توسعه دهید

برای هر نوع استراتژی بازاریابی و توسعه برند، وبسایت شما یک پایگاه مهم خواهد بود. وبسیات شما جایگاهی است که محتوای با ارزش و مفید شما در آن قرار می‌گیرد.

محتوای شما نقطه تمرکز حضور شما در موتورهای جست و جو و سئو (بهینه سازی موتورهای جست و جو) است. جایی که مخاطبان، مشتریان احتمالی، کارکنان احتمالی آینده و شرکای تجاری، شما را می‌بینند و می‌شناسند. محتوای آنلاین مرکز و نقطه ثقلی برای هرگونه استراتژی توسعه برند مدرن است.

وبسایت شما دو وظیفه اساسی را در توسعه برند شما انجام می‌دهد. اول این که وبسایت شما داستان شما را بازگو می‌کند، این که که هستید، چه خدماتی ارائه می‌دهید و چگونه آن خدمات را انجام می‌‌دهید. در یک کلام پیام برند شما را به گوش مخاطبان می‌رساند. وظیفه دوم وبسایت، جذب مخاطبان جدید و حفظ مخاطبان و مشتریان کنونی است.

10. درمورد چیزهایی که به آنها باور دارید ایستادگی کنید.

لوازم آرایشی MAC یکی از برندهای معتبر در صنعت آرایش است. آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا؟

بسیاری از مارک های دیگر وجود دارند که کیفیت یکسانی یا حتی بهتر را ارائه می دهند.

همچنین این برند از لحاظ قیمتی مقرون به صرفه ترین انتخاب نیست.

چرا یک محصول یا خدمت انتخاب می شود؟

همه چیز به این بر می گردد که MAC یک برند منحصر به فرد است که بر مبنای تنوع فرهنگی (چندفرهنگی) ساخته شده است.

مک یک مارک جسورانه و غیر متعارف است که از مردم حمایت می کند تا آنکه دوست دارند باشند. سازندگان این برند نیز پشت اعتقاداتی که دارند ایستاده اند و با سیاست های خود از آن حمایت می کنند. هنگام تلاش برای توسعه برند خود و تبدیل آن به یک برند متمایز، باید هویت آن را مشخص کنید.

مصرف کنندگان در حال حرکت به سمت برندهای مستقل و معتبر هستند. آنها از برند شما می خواهند که حس و حالشان را قبل از اینکه حتی آن را به زبان بیاورند درک کند و بر همین اساس در صدد رفع نیازهایشان برآید.

وقتی تجارت را با چیزهایی که به آنها اعتقاد دارید ارتباط می دهید، جامعه خاصی را هدف قرار می دهید که همین امر باعث شناخته شدن و معروفیت تان می شود.

11. نوآوری را فراموش نکنید

نام تجاری شما یک ماهیت ایستا و راکد نیست، رشد می کند.

آیا دیده اید که Reebok چگونه لوگوی خود را متناسب با مخاطب خاصی که در هر لحظه هدف قرار می دهد تغییر می دهد؟

این رشد نامیده می شود.

همچنان که برند شما تکامل می یابد، تمام جنبه های آن را بررسی کنید و در صورت لزوم بهبود ببخشید.

جنبه های مختلف کسب و کار شما با تغییر نیازهای مشتری ناگزیر تغییر خواهد کرد.

به این الزامات گوش دهید و متناسب با آنها واکنش نشان دهید.

سخن آخر

در این مقاله ما توسعه برند را تعریف کردیم و ۱۰ استراتژی توسعه برندینگ را معرفی کردیم که در عصر ارتباطات و بازاریابی مدرن مورد استفاده برندهای بزرگ قرار گرفته‌اند. اگر این مقاله را تا انتها خوانده‌اید پس عزمی جذم برای توسعه برند خود دارید و باید به شما تبریک گفت. اما باید یادآور شویم که توسعه برند و تدوین یک استراتژی توسعه برند موفق نیاز به مطالعه و کار مداوم دارد.

در ادامه این موضوع میتوان گفت برای افزایش عملکرد خود نیاز به درک درستی از تعریف توسعه برند و توسعه برند های جهانی دارید. با توجه به مواردی که در این مقاله به ان اشاره شد، میتوان گفت باید زمان و انرژی زیادی در راستای جذب مخاطب بذارید.

در ادامه و برای توضیح برنامه توسعه برند سعی کنید به رقیبان در این مسیر نیز توجه داشته باشید. با توجه به برندهای مختلفی که در بازار وجود دارند بهتر است محصولی ارائه دهید که در قدم اول برای مخاطب مفید و کاربردی باشد و نیاز اساسی را از او برطرف کند که در مراجل به میزان زیادی باعث رشد و پیشرفت شما شود.

بنابراین وقت را هدر ندهید و سریع دست به کار شوید، همان قدر که برنامه‌ریزی و تفکر در مورد راه پیش روی کسب و کار اهمیت دارد، دقت و سرعت در اجرای استراتژی و برنامه‌ها و تلاش و کوشش در جهت اجرای صحیح آن هم اهمیت دارد.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم در مسیر رشد کسب و کار، کمکی هر چند کوچک به شما کرده باشیم.

نظراتتان را با ما در میان بگذارید ...