بازاریابی

۸ رازی که باید در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی بدانید

شبکه های اجتماعی سرشار از رمز و رازها، ترفندها و راهکارهاییست که انتهایی ندارد! در این مقاله سعی کردم ناگفته هایی ارزشمند از بازاریابی شبکه های اجتماعی بیان کنم که کمتر به آن پرداخته و توجه می شود اما همین موارد می تواند در موفقیت شما سهیم باشد.

مدتهاست که قصد نوشتن این مقاله را داشتم چون نکاتی در ذهنم تداعی شده بود که باید فارغ از نثر آموزش‌گونه، به صورت تلنگری هر چند کوچک مطرح می کردم. این مقاله را نمی توان شامل ترفندهایی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی دانست اما حاوی مطالب و رازهاییست اندک ولی بسیار مهم که از زبان فرد دیگری در مورد شبکه های اجتماعی نخواهید شنید!

بنابراین می توان گفت که این مقاله برای کارشناسان بازاریابی شبکه های اجتماعی، فعالان علاقه مند به حوزه شبکه های اجتماعی یا افرادی که صرفاً به دنبال بینش هایی کوچک و سازنده برای آگاهی از پشت پرده اتفاقات شبکه های اجتماعی هستند حرفهایی برای گفتن دارد.

در ادامه، با این ۸ رازی که دیگران در مورد شبکه های اجتماعی به شما نمی گویند آشنا خواهید شد:

راز اول : هیچ میانبری وجود ندارد.

عبارت بالا ختم کلام بود! چرا که مهم ترین نکته ای که دیگران در مورد شبکه های اجتماعی به شما نمی گویند این است که هیچ گونه میانبری برای موفقیت وجود ندارد.

احتمالاً تا کنون شنیده اید که ” شبکه های اجتماعی، مسابقه دو استقامت است نه سرعت “. کسب فالوئرهایی معتبر و دارای تعامل به تحقیق و آنالیز شما بستگی دارد نه به افزایش بی رویه تعداد پست.

رسیدن به موفقیت به میزان شناخت شما از مخاطبان خود و آزمون مستمر عملکردتان بستگی داشته و هیچ موفقیتی در این زمینه یک شبه محقق نمی شود.

تنها راه تضمین موفقیت، عملکردی باثبات و مستمر در قالب یک استراتژی قوی شبکه های اجتماعی می باشد.

راز دوم : مدیریت شبکه های اجتماعی می تواند کاری به شدت خسته کننده باشد.

خطاب به آن دسته از افرادی که تصور می کنند بازاریابی شبکه های اجتماعی صرفاً انتشار یک عکس با کپشنی زیبا در شبکه های اجتماعی است باید گفت که وقت آن رسیده از خواب غفلت بیدار شوید!

یک کارشناس خبره شبکه های اجتماعی به طور مستمر در حال آنالیز، بهبود، یادگیری، پیکربندی مجدد فعالیتها و … است. زمانی که می خواهید یک محتوا را منتشر کنید باید به این فکر کنید که چه موقع و چه چیزی را با چه هدفی و در کجا پست کرده و چگونه بازخورد آن را رصد کنید. این امر کاری است که جنبه های اجرایی-تحلیلی زیادی داشته و بسیار فراتر از انتشار محتوا می باشد.

راز سوم : رشد سریع و انبوه فالوئرها همیشه معیاری برای اندازه گیری موفقیت نیست.

سوال زیر را بارها از سوی مشتریان زیادی به شیوه های مختلف شنیده ام:

با وجود آنکه رقیبان ما حساب اینستاگرام خود را به تازگی راه اندازی کردند فالوئرهایی بیشتر از ما دارند.چرا ما مشابه آنها رشد نداشتیم؟

معمولاً پاسخ این سوال این است که آنها بودجه زیادی را صرف تبلیغات انبوه کرده و یا این بودجه را برای خرید فالوئر فیک و لایک و کامنت هزینه کرده اند.

این همان دلیلی است که شما نمی توانید برند خود را همیشه با سایرین مقایسه کنید. به خاطر داشته باشید شما تنها پوسته بیرونی از اتفاقاتی که در پشت صحنه رخ می دهد را مشاهده می کنید.

موفقیت به فاکتورهای زیادی بستگی دارد و برای هر برند، تعریف متفاوتی دارد. مهم است که در مورد اهداف کوتاه مدت و بلندمدت خود درکی واضح داشته باشید و روی آنچه انجام می دهید متمرکز باشید تا تلاشهای شما نتایجی را که می خواهید محقق کند.

کدام یک ارزشمندتر است؟ ۵۰۰۰۰ فالوئر یا ۵۰۰۰ فالوئری که واقعاً با برند شما تعامل شده و در عمل به مشتریانی دست به نقد برای شما تبدیل شده اند؟

راز چهارم : دستیابی به تعامل(Engagement) به زمان زیادی نیاز دارد.

در سال ۲۰۱۸ شبکه های اجتماعی ماهیتی بسیار فراتر صرف ارسال محتوای زیبا پیدا کرده است.

شما باید زمان زیادی را برای ایجاد تعامل با مخاطبان خود کنار بگذارید، تعاملی که می تواند با لایک کردن تصاویر، ارسال کامنت، اشتراک گذاری محتوا و … تفسیر شود.

دستیابی به این موفقیت زمان و انرژی زیادی نیاز دارد اما بهترین روش برای همسویی با الگوریتمهای شبکه های اجتماعی مختلف است که می تواند به عنوان یکی از پایه های اصلی فعالیت در شبکه های اجتماعی در نظر گرفته شود.

راز پنجم : هر چیزی به طور مستقیم قابل رهگیری نیست.

کاش می شد در حالیکه پشت میز خود نشستم تضمین دهم که پست شما در صورتی که سه عنصر Y، X و Z را رعایت کند به طور ویروسی به اشتراک گذاشته خواهد شد! اما می دانیم که چنین چیزی عملی نیست…

قطعاً الگوهای موفقی برای این امر وجود دارد و استراتژی و تاکتیکهای متعددی می تواند به بهبود عملکرد شما در شبکه های اجتماعی کمک کند اما باید به خاطر داشته باشید که شبکه های اجتماعی بر اساس وجود مردم بنا شده اند و مردم هم تغییرپذیرند.

مردم قابل پیش بینی نیستند و هیچ چیزی را نمی توان به طور قطع در فرآیندی پیش بینی شده قرار داد. به عبارت دیگر در بحث شبکه های اجتماعی، هر عنصر به مجموعه ای از فاکتورهایی بستگی دارد که این فاکتورها برای هر برند متفاوت هستند.

نکته دیگری که در بخش رهگیری بازاریابی شبکه های اجتماعی وجود دارد این است که دیجیتال مارکتینگ همواره از زنجیره ” مشاهده»کلیک»خرید” تبعیت نمی کند.

یک فالوئر ممکن است با صرف دیدن پست شما به سراغ وبسایت، فروشگاه یا شرکت شما نیاید.ممکن است نیاز داشته باشند برند شما را بارها و بارها مشاهده کرده و آن را در طول زمان دنبال کند و زمانی که با پیشنهاد و عرضه شما آشنا شدند در شرایطی مشخص به استفاده از خدمات شما فکر کنند.

این فرآیند همواره خطی و قابل پیش بینی نیست. اما شما باید سعی کنید که همیشه بهترین عملکرد خود را نمایان سازید.

راز ششم : همه چیز در هر دقیقه تغییر می کند.

در واقع این نکته، یک راز نیست اما برخی افراد به خوبی درک نکرده اند که چشم انداز شبکه های اجتماعی با چه سرعت بالایی می تواند تغییر کند.

به جز بروزرسانی امکانات پلتفرمها، موارد بسیاری وجود دارد که به طور منظم در پشت پرده پلتفرمها تغییر می کند که ضرورتاً از آن آگاه نخواهیم شد.

الگوریتها آپدیت می شود، ساختار توابع تغییر می کند و کارشناسان بازاریابی شبکه های اجتماعی باید با تمام این موارد همسو پیش رفته و مطمئن باشند که بهترین عملکرد را برای کسب و کار خود و نیز مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی خواهند داشت.

راز هفتم : کارشناس بازاریابی شبکه های اجتماعی شما به حمایتی خلاق نیاز خواهد داشت.

برخی از کمپین های شبکه های اجتماعی به خلاقیتی بیش از آنکه مدیر شبکه های اجتماعی شما در چنته دارد نیاز خواهد داشت. در این شرایط باید اطمینان حاصل کنید که بودجه ای کافی در اختیار آنان قرار گرفته که به آنها اجازه می دهد افراد خلاق دارای صلاحیت را برای دستیابی به چشم انداز کلی کسب و کار خود در شبکه های اجتماعی به همکاری دعوت کنند.

راز هشتم : تخصصی که به بلوغ رسیده است.

این نکته مختص فعالان شبکه های اجتماعی می باشد اما برای صاحبان کسب و کارها و CMOهایی که قصد دارند افرادی را برای مدیریت شبکه های اجتماعی خود استخدام کنند نیز کاربرد دارد.

باید در نظر داشته باشید که بازاریابی شبکه های اجتماعی کاملاً بالغ و پخته شده است.برخی افراد یا شرکتها ادعا خواهند کرد که می توانند بازاریابی شبکه های اجتماعی را انجام دهند در حالیکه صرفاً از چند تاکتیکی استفاده می کنند که نمی تواند نتایجی پایدار را به ارمغان بیاورد.

همچنین با ظهور اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی، افرادی به آنها اعتقاد کامل دارند زیرا چنین می پندارند که اینفلوئنسرها جامعه ای وسیع از فالوئرها را در اختیار دارند لذا می توانند چنین کاری را برای بقیه هم انجام دهند (که لزوماً همواره این مورد صحیح و قابل اجرا نیست).

آنچه مرا آزار می دهد این است که چنین پنداشتهایی می تواند شهرت بسیاری از کارشناسان خبره شبکه های اجتماعی را خدشه دار کند در حالیکه بسیاری از شرکتها نیز از جذب افراد نامناسب در این حوزه آسیب می بینند.

توصیه من به فعالان بازاریابی شبکه های اجتماعی این است که همواره سعی کنید کار خود را به نحوه احسن انجام داده، یادگیری و حوزه تسلط خود را گسترش داده و ارزش خود را قدر نهید.

هنگام استخدام افراد برای مدیریت شبکه های اجتماعی نیز به حقوق درخواستی پایین آنها توجه نکنید. مطمئن شوید که مصاحبه، سوابق کاری و شایستگی های فردی، شما را به شخص مورد نیازتان هدایت می کند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی بسیار بیشتر از ارسال عکس و انتخاب هشتگ برای آن است و یک متخصص شبکه های اجتماعی عملکردی بسیار فراتر از این را به شما ارائه می کند.

در واقع شاید در نگاه اول چنین تصور کنید که از نظر تعداد صاحبنظران و فعالان این حوزه، شبکه های اجتماعی به مرز اشباع رسیده است اما باید بپذیریم که بلوغی که در بازاریابی شبکه های اجتماعی وجود دارد در بسیاری از این افراد دیده نمی شود…

نظراتتان را با ما در میان بگذارید ...